Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa Mervi Leino Projektikoordinaattori
Opiskelijahuoltoon liittyviä suunnitelmia Oppilaitoksen velvollisuus laatia opiskelijahuoltoon suunnitelmat: -Opiskelijahuollon suunnitelma -Opinto-ohjauksen suunnitelma -Erityisopetuksen suunnitelma -Menettelytapoja ongelmatilanteisiin -Keskeyttämisen ehkäisyohjelma -Toimintaohjeet Suunnitelmat ja ohjelmat sisältävät käytännön toimenpiteitä opiskelijan ohjaamiseen ja tukemiseen
Mihin suunnitelmia tarvitaan vai tarvitaanko niitä? -Johtoryhmän vahvistamia toimintaohjeita, joihin voi tukeutua, ei tarvitse itse tietää/päättää, mitä tehdä? -Meidän oppilaitoksen tapa toimia erilaisissa tilanteissa -Osoittaa vastuun ja vallan; kuka tekee, mitä, missä tilanteessa -Esim. oppilaitoksen vastuu olla aktiivinen koulun ja kodin välisessä yhteistyössä
Mihin suunnitelmia tarvitaan vai tarvitaanko niitä? - Opiskelijoiden oikeudenmukainen /tasavertainen kohtelu - Opettajan työn helpottaminen - Varmuus omaan työhön; vastuut - Uuden henkilöstön perehdyttäminen - Yksin ei tarvitse selviytyä, täällähän on muitakin! - Suunnitelmat ja toimintaohjeet; käytännön toimenpiteitä koottuna ja kirjattuna, ei lakitekstiä uudelleen kirjoitettuna
Opiskelija tutuksi, miksi? -Tutustuminen käytössä olevaan tietoon uudesta opiskelijasta -Tiedonsiirrossa saatu tieto; kuka ottaa vastaan ja kuka välittää edelleen, tiedon hyödyntäminen -Ryhmänohjaajan rooli erittäin tärkeä -Alkukartoitukset (lomakkeet) -Alkuhaastattelut (lomakkeet) -Ryhmäyttäminen (ohjeet) -Kotiyhteistyön aloittaminen positiivisissa merkeissä (toimintaohje) -Tärkeintä alussa on tavalla tai toisella tutustua uusiin opiskelijoihin yksilöinä -Ryhmänohjaaja/ opettaja on aikuinen, joka on oikeasti kiinnostunut - Tiedätkö mistä ohjeet löytyy?
Haasteita ja mietteitä -Miten aika riittää kaikkeen perehtymiseen, kun on niin paljon kaikkea? -Iso talo, paljon toimijoita, kuka tekee mitäkin? -Pitäisi ehtiä opettamaankin, kun ops vaatii niin paljon! -Opiskelijat eivät ole täällä päivähoidossa, jos homma ei kiinnosta….
Kannattaako kasvatus kuitenkin? Työkaluja arjen ongelmatilanteisiin -Opiskelijahuoltohenkilöstön osaamisen hyödyntäminen, silloin kun omat toimenpiteet ei riitä -Työparin käyttö -Kotoa löytyy useimmiten paras asiantuntemus nuoresta -Laajempi verkoston käyttö, oppilaitoksen ulkopuolelta
Käytännön työkaluja •Opiskelijan opintojen etenemisen seuranta, se puuttuu joka huomaa •Opettajan arvio ykköstärkeä! •Tukiopetus •Yksittäisten aineiden mukauttaminen •Erityisopetus, HOJKS määritellään annettava lisätuki •Tiedon siirto oppilaitoksen sisällä; jaksoittain, opettajien välillä vrt. salassapito
•Erityistuen tarpeen huomiointi työssäoppimisen ja näyttöjen yhteydessä •Oppilaitoskohtaisia erilaisia järjestelyjä, joilla halutaan varmistaa opiskelijoiden etenemisen seuranta •Erva-opettajat •Ammattimiehet eri aloilla •Rästipajan käyttö
Palaute opiskelijoilta ja kotiväeltä -Opiskelijakyselyt -Vastausten hyödyntäminen -Toimenpiteet kyselyjen johdosta -Kotiyhteistyön jatkuminen täysi-ikäisyyden jälkeen -Arviointiraportit 2. ja 4. jaksolla, miten toimii? -Vanhempaintoimikunnat, olisiko tarvetta -Jaksopalautekokeilu -Koulutuskokonaisuudet, keskustelumahdollisuudet, ope-treffit
MAST jatkaa… Keskeisiä toimenpiteitä: -Tiedonsiirron toimintamallien edelleen kehittäminen -Kehityskeskustelulomakkeet 2. ja 3. vuodelle -Keskeyttämisen ehkäisyn ja läpäisyn edistämisen toimintamallin suunnittelu -Keskeyttämisaikeissa olevien tai keskeyttäneiden opiskelijoiden tiedot kotikuntaa, nivelvaihetyöntekijälle vrt. nuorisolaki -Nivelvaiheen uraohjaajan työnkuvan mallintaminen -Nivelvaiheen koulutukset –oppaan julkaiseminen -Siirtyminen perusopetuksesta toiselle asteelle –infopaketin julkaiseminen -Hyvien käytäntöjen kehittäminen työelämään siirtymisen nivelvaiheeseen -Työelämään siirtymisen teemaviikot -Oppilaitosten ja pajojen välisen yhteistyön edelleen kehittäminen -MAST-koulutusten jatkaminen
Aikataulu ja rahoittajat alkanut hanke päättyy Hankkeen rahoittajina toimivat Euroopan sosiaalirahasto, Suomen valtio ja hankkeen toteuttajaorganisaatiot. Lisätietoja: Mervi Leino