Ajankohtaista näyttötutkinnoista ja ALVARista

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Opisopimuskoulutuksen laadun kehittäminen
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Ammatillisen koulutuksen monet muodot 1.Ammatillinen peruskoulutus (53 perustutkintoa) Koko ikäluokka ja ennakoidut työelämän tarpeet huomioon. 2.Ammatillinen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
AJANKOHTAISTA AMMATILLISESSA JA AIKUISKOULUTUKSESSA
Oppisopimuksen tulevaisuus
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
Opetushallituksen näkemyksiä näyttötutkintoaineistosta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPS-KOULUTUKSEN YLEINEN TILA JA SEN KEHITTÄMINEN HEIKKI SUOMALAINEN SELVITYSMIES OPSO-KOKOUS
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Uudistunut aluehallinto ja työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä -seminaari Helsinki Merja Leinonen.
AJANKOHTAISTA TUTKINTOTOIMIKUNTIEN TOIMINNASTA Seinäjoki
Tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
AIPAL – näyttötutkintojen opiskelijapalautejärjestelmä
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Juhani Kettunen / AMOK / Näyttötutkinnot.
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Kokkolan ammattiopisto
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Työpaikkakouluttajan ABC
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Innova Länsi-Suomen akk
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
Ritva Kareketo kouluttaja
VALTIONAVUSTUKSET AIKUISKOULUTUS Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Opetushallitus.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
AMMATILLINEN KOULUTUS UUDISTUU – AJANKOHTAISTA KOULUTUKSESTA Koulutuspolitiikan asiantuntija Soile Koriseva Metsäteollisuus ry.
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Ajankohtaista näyttötutkinnoista ja ALVARista ALVARin XVII kehityspäivät EVOlla 8.-9.6. 2011 Ajankohtaista näyttötutkinnoista ja ALVARista Veikko Ollila ALVAR Jälsitie 3, 00410 Helsinki 050 511 6666 Veikko.ollila@alvar.fi Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

ALVARin tehtävä ja tavoite ALVARin tehtävänä on tutkintotoimikuntien sekä tutkintojen järjestäjien käytännön työn tukeminen. ALVARin työn tavoitteena ovat näyttötutkintojen korkea laatu sekä uskottavuus työelämässä. Tehtävä ja tavoite perustuvat 13.6.1994 pidettyyn perustamiskokoukseen sekä 12 9.1994 päivättyyn kirjalliseen sopimukseen. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

ALVAR-neuvottelukunnan kokoonpano Ammatillisen Aikuiskoulutuksen Liitto (AKKL) Autoalan Keskusliitto ry (AKL) Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) Erityisalojen Toimihenkilöliitto ERTO Julkisten ja hyvinvointialojen liitto (JHL) Kiinteistöpalvelut ry Kunnallinen työmarkkinalaitos Metallityöväen liitto ry Metsäteollisuus ry Opetusalan Ammattijärjestö (OAJ) Opetushallitus (OPH) Palvelualojen ammattiliitto (PAM) Palvelutyönantajat PALTA ry Puu- ja erityisalojen liitto Rakennusliitto ry Rakennusteollisuus RT ry Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK Suomen Yrittäjät ry Sähköalojen ammattiliitto ry TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry Teknologiateollisuus ry Työ- ja elinkeinoministeriö (TEM) Viestinnän Keskusliitto ry Ammattienedistämislaitossäätiö AEL

korkea arvostus työelämässä _ Saamme Opetushallitukselta tukea ALVARin missio Näyttötutkintojen korkea arvostus työelämässä _ Saamme Opetushallitukselta tukea aikuiskoulutuksen laadun kehittämiseen Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

ALVAR ALVAR toimii puolueettomana näyttötutkintojen järjestämisen ja kehittämisen kumppanina. ALVAR auttaa järjestäjiä ja arvioijia sekä tutkintotoimikuntia tutkintojen laadun varmistamisessa tuottamalla valtakunnallisia näyttötutkintoaineistoja. Lisäksi ALVAR tukee järjestäjien ja tutkintotoimikuntien työtä mm. kouluttamalla tiedottamalla opastamalla. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Muutoksia ALVAR-neuvottelukunnassa Puheenjohtajisto: Puheenjohtajana Sirkka-Liisa Kärki (OPH) Varapuheenjohtajana Satu Ågren (EK) Toisena varapuheenjohtajana Kirsi Rasinaho (SAK) Uusina jäseninä aloittaneet vuoden aikana: Sirkka-Liisa Kärki (Seppo Hyppönen) Opetushallituksesta Reijo Salmi (Helge Hakkarainen) Sähköalojen ammattiliitosta Lauri Kurvonen (Tuovi Manninen) Opetusalan ammattijärjestö OAJ:sta. Leena Lehtinen Kunnallisesta työmarkkinalaitoksesta Kirsi Rasinaho (Veli-Pekka Jyrkänne) Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAKista. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Muutoksia ALVARin henkilöstössä Uutta voimaa: Ari Suominen koordinaattoriksi talotekniikkaan Jari Saatsi koordinaattoriksi autoalalle Tero Lehtilä koordinaattoriksi rakennusalalle Jukka Halmekoski lähikoordinaattoriksi Kiitämme: Kalervo Luodetlahtea Myös Pauli Räisänen on jäämässä sivuun. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Muuta ajankohtaista Aineistotoimitukset ennätyksellisen vilkasta Aineistojen laadun kehitystyötä tehty runsaasti Arviointikoulutuksia ollut runsaasti Asiakas- ja sidosryhmäkysely Uusi asiakaspalveluohjelma valmistumassa Korttiportti-ohjelma valmistumassa Muu näyttötutkintojen kehittämisyhteistyö Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Aineistojen toimitukset Saavutimme viime vuonna näyttötutkintoaineistojen toimitusennätyksen, 30 058 suorittajan kappaletta. Myös tämä vuosi on alkanut hyvin. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Aineistojen toimitukset Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Toimitettuja tutkintoaineistoja tutkintotasoittain ALVARin tilausjärjestelmä: Vuoden loppuun 2010 mennessä suorittajille toimitettua Perustutkintoihin 105 746 kpl Ammattitutkintoihin 125 633 kpl Erikoisammattitutkintoihin 17 707 kpl Helmikuun loppuun 2011 mennessä toimitettuja aineistoja yli 264 000 tutkintotilaisuuteen. Tilastokeskus: 1994-6/2009 tutkintoihin osallistujia kaikkiaan 542 002 ja heistä hyväksytysti koko tutkinnon suorittajia 288 148 henkilöä.

Asiakaskysely Kysely lähetettiin n. 1 400 asiakkaalle sekä keskeisten sidosryhmien edustajille. Vastauksia tuli 120. Mielipiteitä kysyttiin tuotteista sekä palveluista eri toimintojemme osalta. Lisäksi tiedusteltiin kehitysehdotuksia. Aineistojen arviointien vaihteluväli oli 3,21 - 3,70 asteikolla 1-5 Asiakaspalvelun arvioinnit olivat välillä 4,20 - 4,52. Parhaat tuotearvioinnit: Oheistuotteet 4,06, arviointikoulutukset 4,04, Lähde liikkeelle –lehti 4,02, Nayttotutkinnot.fi –portaali 3,88. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Pal- ve- lu- jen käyt- tä- jät Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Aineistoista tuli esille Hienoa, että on olemassa valtakunnallista aineistoa Helpottavat järjestelyjä Auttavat arvioinnissa Piirustukset ovat haasteellisia! Ovatko saman tutkinnon osan sisällä aineistot yhtä vaativia? Asiakaspalvelu: Nopeaa ja asiallista palvelua. Kiitos =) Iiihanaa Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Kehitysehdotuksia Ajankohtaista tutkintomaailmasta Olen Facebookissa Alvar "fani". siellä tulee tietoa "uusista asioista" Enemmän alakohtaista tiedotetta Tiedotusta vielä enemmän viranomaisiin päin Jos tulee uusia näyttökoetehtäviä, niin ilmoitus vaikka sähköpostilla. Ehkä enemmän suoraan viestintää sähköpostilla kaikesta toiminnasta Henkilökohtaista sähköpostitiedotteita tulevista koulutuksista. Tiedotus toimii hyvin. Nykyinen tiedotus ollut ihan hyvää Olen saanut riittäästi tietoa, kiitos. Ei parantamistarpeita tässä. Lähinnä tuotteista. Tiedotus sopivaa Nykyinen on OK Nykyinen on ihan ok Mainontaa näyttötutkinnoista TV:ssä ja aikakauslehdissä sekä ammattilehdissä niin, että tieto tavoittaisi ihmiset laajemmin Alakohtaisia tietoa näyttö toiminnasta, varsinkin uusille järjestäjille. Tähän mennessä tiedotus on toiminut hyvin. Kursseista ja muista koulutukseen ja tutkintoihin liittyvistä toiminnoista. Yhteisistä tilaisuuksista enemmän suorapostituksia. Jotain tarkempaa tietoa näyttöaineistosta, en tosin osaa yksilöidä mitä Yrityksille suunnattua tiedottamista kuukausittain tiedotus, mitä uutta sähköistä Enemmän alakohtaista tiedotetta S-posti ihan ok. On riittävää. Nykyinen tiedotus riittävää Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Tutkinnon perusteet ja ALVAR näyttötutkintoaineiston yhteys Määritellyt näyttötutkintoaineistot Avoimet näyttötutkintoaineistot Järjestäjän osa TUTKINNON PERUSTEET Ammattitaidon osoittamistavat Ammattitaidon kuvaus Arviointikohteet ja -kriteerit Järjestäjän osa ---------------------- Työpaikan tuotanto ja palvelutehtävät Työn valintaohjeet Suorittajan osa Suorittajan osa Valinta tutkintotyöksi Käytännön työn suunnittelu Arvioijan osa - Arviointiohje ja arviointilomakkeet Arvioijan osa - Arviointiohje ja arviointilomakkeet Työhön kohdistetut arviointiohjeet ja kriteerit Arviointi- kohteet ja -kriteerit ALVAR - Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Näyttötutkintoaineistot Työpaikkanäyttöihin tarkoitetut avoimet näyttötutkintoaineistot Opastetaan valikoimaan sellainen tuotanto- tai/ja palvelutehtävä, johon sisältyy tutkintojen perusteissa tarkoitettuja ammattitaitovaatimuksia. Näyttötilanteeseen arviointilomakkeet ja –ohjeet. Jokaiselle osapuolelle erikseen oma ohjeistuksensa. Oppilaitoksissa järjestettäviin tutkintoihin määritetyt aineistot Sisältävät valmiiksi suunnitellun työn/töitä, joissa tulee esille vaadittava ammattitaito. Näyttötilanteeseen arviointilomake. Jokaiselle osapuolelle erikseen oma ohjeistuksensa Veikko Ollila

Näyttötutkintoaineiston tuotantoprosessi Asiantuntijoiden rekrytointi Perehdytys / laadintakoulutus Laadintasopimus Itsenäinen suunnittelu Laadintakokoukset Aineisto koordinaattorille: aineiston tarkastus ja korjaukset Testaus ja korjaukset Aineisto sihteerille: aineiston viimeistely Tutkintotoimikunnan hyväksyntä Tallennus aineistoarkistoon Aineisto verkkokauppaan Asiakkaan tilaus Aineiston toimitus asiakkaalle Palautejärjestelmä Koordinaattori päivittää aineiston palautteiden perusteella

Valtakunnallisten näyttötutkintoaineistojen merkitystä Eri paikkakunnilla eri järjestäjien toimesta hyväksytyt tutkintosuoritukset ovat keskenään rinnastettavia. Aineistot säästävät tutkintojen järjestäjien ja tutkintotoimikuntien varoja sekä poistavat päällekkäistä työtä. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Työelämän näyttötutkintoaineistot Toimeksianto työmarkkinajärjestöiltä tai tutkintotoimikunnalta Suunnittelun tekevät alan työelämän ja koulutuksen ammattilaiset Suunnittelu tehdään työelämän ja koulutuksen edustajien tekemien sekä Opetushallituksen hyväksyminen tutkintojen perusteiden mukaan Työmarkkinajärjestöt ovat sijoittaneet toiminnan Ammattienedistämislaitossäätiö AEL:ään. Siten toiminta ei perustu voiton tavoitteluun. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Ammatillisen koulutuksen laatustrategia Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi 14.2.2011 koko ammatillista koulutusta koskevan laatustrategian. Työryhmän puheenjohtajana oli johtaja Mika Tammilehto OKM:stä. Eräitä linjauksia: Kehitetään olemassa olevia järjestelmiä Varmistetaan tutkintojärjestelmän toimivuus, joustavuus ja työelämävastaavuus kehittämällä mm. tutkintojen tukiprosesseja Toiminnan läpinäkyvyys ja jatkuva kehittäminen Toimintatapojen yhdensuuntaistaminen Yhteenveto: ALVARin toiminta sopii hyvin OKM:n laatustrategiaan. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Valtakunnallisten aineistojen käyttö Käyttö on tutkintojen järjestäjälle perusteltua Taloudellisesti järkevää. Oppilaitosten ei tarvitse kouluttaa työelämän edustajia tekemään aineistoja. Aineistojen suunnittelijoiden, työelämän ja koulutuksen asiantuntijoiden työ voidaan käyttää hyväksi koko maassa. Helpottaa töitä. Vapautuva työaika voidaan käyttää esim. valmistavan koulutuksen kehittämiseen. Oppilaitos voi käyttää saatavilla olevien työelämän edustajien panoksen kokonaan tutkintosuoritusten arviointiin. Aiemmat suoritukset voidaan merkitä arviointilomakkeisiin jo hakeutumisvaiheen henkilökohtaistamisen yhteydessä. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Tulevaisuuden haasteita Näyttötutkintoaineistojen laatu & käytettävyys Yhteys työelämään Asiantuntijakunta Tietotekniikan hyväksikäyttö Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Henkilökohtaistaminen ja näyttötutkintoaineistot Aiemmin hankitun ammattitaidon tunnistaminen -> vaikutus koulutukseen ja mm. oppisopimuksiin -> tunnistettu osaaminen osoitetaan tutkinnossa. Aiemmin hankitun todennetun ammattitaidon tunnustaminen -> vaikutus näyttötutkintotilaisuuteen -> arvioijat voivat merkitä hyväksyntäesityksen suoraan arviointilomakkeisiin Tutkintotilaisuus -> tutkintosuoritukset -> arvioidaan kaikilta tutkinnossa edellytettyä osaamista, merkinnät lomakkeisiin Työvälineenä avoimet näyttötutkintoaineistot Veikko Ollila

HENKILÖKOHTAISTAMINEN AVOINTEN NÄYTTÖTUTKINTOAINEISTOJEN AVULLA ARVIOINTIKOHDE ARVIOINTIKOHDE ARVIOINTIKOHDE ARVIOINTIKOHDE TUTKINTO- TILAISUUS AIKAISEMMIN HANKITUN OSAAMISEN TUNNISTAMINEN ARVIOIJAT ARVIOINTILOMAKE ARVIOINTIKOHDE ARVIOINTIKOHDE ARVIOINTIKOHDE ARVIOINTIKOHDE ARVIOIJIEN ESITYS TOIMIKUNNALLE TUTKINTOTOIMIKUNTA: OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN

ALVARIN KESKEISIÄ TOIMINTAPERIAATTEITA AINEISTOJEN OSALTA Jokaisella alalla pyrimme tekemään hyvää yhteistyötä tutkintotoimikuntien kanssa siten, että työmme tukee toimikunnan työtä tutkintojen laadun hyväksi. Näyttötutkintoihin tarkoitetut aineistot suunnitellaan tutkintojen perusteiden mukaan ja alan näyttökäytäntöön sopivaksi. Suunnittelun tekevät kyseisen alan työelämän sekä koulutuksen osaajat. Perustavoitteena ovat laadullisesti korkeatasoiset ja arvostetut näyttötutkinnot kaikilla niillä aloilla, joilla toimimme. Tutkintojen järjestäjiltä, arvioijilta ja suorittajilta pyydetään aineistoja koskevia palautteita. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Aineistot saatavilla Asiakkaat saavat aineistot joko netin tai postin kautta. Tilaukset: www.alvar.fi Tulossa uusia asiakaspalveluohjelma. Siinä ovat esillä kaikki tarjoamamme palvelut. Lisätietoja: asiakaspalvelu@alvar.fi etunimi.sukunimi@alvar.fi (09) 5307 708 Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Tutkintoja koskevaa tietoutta www.nayttotutkinnot.fi www.alvar.fi www.lahdeliikkeelle.info Muuta tietoutta: etunimi.sukunimi@alvar.fi (09) 5307 708 Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Tekoja näyttötutkintojen laadun hyväksi

Aikuiskoulutuksen laadun kehittäminen TUTKE: Rahoitusmuotojen sekä tutkintojen kehittämisen pitää tapahtua samassa yhteydessä. (OKM julkaisu 2010:15) Rahoituksella on todettu olevan vahva käytännön toimintaa ohjaava vaikutus. Ovatko näyttötutkinnot oikeasti riippumattomia valmistavasta koulutuksesta? Ovatko tutkintotodistukset todella keskenään rinnastettavia? Onko arvioijien arviointitaito keskeisin tutkintojen luotettavuuteen liittyvä heikoin lenkki? Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Näyttötutkintoja koskeva nykyinen rahoitus sekä laadun kehittämiseen ohjaava muutosehdotus NYKYTILANNE Nykyrahoitus yhtenä kaiken sisältävänä kokonaisuutena MUUTOS- EHDOTUS 1. Valtakunnalliset näyttötutkintoaineistot kaikille aloille 2. Henkilökohtaistamien Valmistava koulutus Tutkintotilaisuus 3. Arvioijien organisoitu koulutus sekä arvioijaluettelot Kohtiin 1 ja 3 määritettäisiin omat toimijansa. Arvioijat koulutuksen järjestäjästä riippumattomiksi. Valmistavan koulutuksen osa näkyisi tutkintojen järjestäjien käytettävissä olevana rahana. Tutkintotoimikunnat ja niiden rahoitus? Veikko Ollila

Aikuisopiskelijan ohjaus, koulutuksen rahoitus ja TUTKE Aikuisopiskelijoilla ei ole kokemusta etäopiskelusta tai työssä oppimisesta Myös opetushenkilöstöllä on ohjaustaitoihin liittyvää opiskeltavaa Oppilaitoksissa ei ole aina päivitetty koulutuksen toteutusmalleja Ammatillisen lisäkoulutuksen rahoituspäätöksissä puhutaan vain opiskelijan työpäivistä. Kuinka työssä oppiminen toimii? Onko hyvä ohjaus kuitenkin se työn osa, jolla vaikutetaan keskeisimmin koko aikuisopiskelun tuloksellisuuteen? TUTKE-loppuraportin näkökulmasta on tärkeää, että rahoitukseen liittyvät säädökset muutetaan samanaikaisesti tutkintojärjestelmän kehittämiseen liittyvien säädösten kanssa ja niissä otetaan huomioon yksilöllisten opinto- ja tutkintopolkujen sekä koulutuksen ja työelämän vuorottelun vaikutukset. (OKM julkaisu 2010:15, osa 8.1, s. 60) Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

henkilökohtaistaminen Näyttötutkintoja koskeva nykyinen lisäkoulutuksen rahoitus sekä muutosehdotus Nykyrahoitus muodostuu koulutuspäivien perusteella NYKYTILANNE 3. Tutkintotilaisuus 1. Ohjaus ja henkilökohtaistaminen 2. Valmistava koulutus Tarpeen mukaan tuleva rahoitusosuus MUUTOS- EHDOTUS Perusrahoitus Veikko Ollila

yhtenä kaiken sisältävänä kokonaisuutena Nykyrahoitus yhtenä kaiken sisältävänä kokonaisuutena NYKYTILANNE MUUTOS- EHDOTUS 1. Valtakunnalliset näyttötutkintoaineistot kaikille aloille Ohjaus ja henkilökohtaistaminen Valmistava koulutus Tutkintotilaisuus 2. Arvioijien organisoitu koulutus sekä arvioijaluettelot 5. Tutkintotilaisuus 3. Ohjaus ja henkilökohtaistaminen 4. Valmistava koulutus, ml. työssä oppiminen Veikko Ollila

Tutkintojen laadun perustekijät Hyvä näyttötutkintoaineisto Kolmikantaisesti valmistettu, perustuu kolmikantaisesti koottuihin näkemyksiin Hyvät ohjeet ja työvälineet jokaiselle osapuolelle Ohjaa vaativuudeltaan tutkintojen perusteiden mukaisiin tutkintotöihin tai palvelutehtäviin Luotettava arviointi Arvioijat on koulutettu tehtäväänsä Heidät on etukäteen perehdytetty tutkintotilanteeseen Ei esteellisyyttä eikä ennakkoasenteita Arvioinnin kohteena vain ja ainoastaan tutkintosuoritus Oikea vaativuustaso Riittävän kattava, tutkintojen perusteiden mukainen tutkintosuoritus Alalla yleisiä, käytännönläheisiä suorituksia Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus

Tulosrahoituksen vaikutus Tulosrahoitus tuo lisää rahaa itse tutkintoon. ALVAR tuottaa ja tarjoaa päteviä työvälineistä tutkinnon järjestämiseen ja luotettavaan arviointiin. Valmiiden työvälineiden avulla oppilaitos voi lisätä tutkintojen määrää ja siten osuuttaan tulosrahoituksesta. Tulosrahoituksen osuus koko tutkintorahoituksesta saattaa kasvaa Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Valtakunnallisten aineistojen käyttö Tutkintotoimikuntien mielestä käytön perusteluna ovat mm. Tasalaatuisuus, tasapuolisuus Hyvät ohjeet, käytön selkeys Helppokäyttöisyys Helposti saatavissa Vähentää byrokratiaa Ajan tasalla Laadunvarmistus ennakkoon Asiantuntijoiden laatimia Lähde: Aikuisten näyttötutkintojärjestelmän toimivuus. Koulutuksen arviointineuvoston raporttiluonnos Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Koulutuksen arviointineuvoston lausuntoja Korkeatasoiset relevantit ja arvostetut aineistot, jotka yhtenäistävät toimintaa Käyttää työssään laajaa asiantuntijajoukkoa, joka tuo välittömästi kuuluviin työelämän odotukset ja vaatimukset Vähennetään tilanne- ja arvioijakohtaista vaihtelua ALVAR hyväksyttää tekemänsä aineistot tutkintotoimikunnilla, tosin se on saanut monilta toimikunnilta jatkuvan hyväksymisleiman. Järjestäjiltä, arvioijilta ja suorittajilta kerätään palaute, joka analysoidaan huolellisesti Varmentaa yhtenäisillä aineistoilla tutkintojen laatua. Tiedotus- ja opastustoiminta on laajaa Jos ALVARia ei olisi ollut alusta alkaen, se olisi ollut pakko luoda. Lähde: Aikuisten näyttötutkintojärjestelmän toimivuus. Koulutuksen arviointineuvoston julkaisu 26 Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

ALVARin muita toimia Näyttötutkintoaineistojen ohella tuemme muutoinkin tutkintojen järjestäjiä ja tutkintotoimikuntia. Toimien avulla: Lisäämme näyttötutkintoja koskevaa tietoutta sekä suuren yleisön että toimijoiden keskuudessa Koulutamme tutkintojen parissa toimivia Autamme toimijoita tapahtumien toteuttamisessa Opastamme eri tehtävissä toimivia Opastamme ongelmatilanteissa yksilöllisesti. Olemme osaltamme mukana kehitystyössä Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Koulutuksia Arvioijien perehdytyskoulutus Näyttötutkintomestareiden sekä tutkintotoimijoiden täydennyskoulutus Näyttötutkintojen järjestäjäkoulutus Näyttötutkintosihteereiden koulutuspäivät Näyttötutkintoaineiston suunnittelukoulutus Koulutukset toteutetaan oppilaitoksen tai yrityksen tiloissa tilaajan kanssa sovitulla sisällöllä. Lisätietoja: - Veijo Kykkänen, 050 4951 052 tai veijo.kykkanen@alvar.fi - Satu Henttinen, 050 544 4356 tai satu.henttinen@alvar.fi. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Lähde liikkeelle Tukee tutkintojen järjestäjien työtä jakamalla näyttötutkintotoimintaan ja ammatillisen aikuiskoulutukseen liittyviä kokemuksia ja ajankohtaista tietoa Lisää tutkintoja ja niiden hyötyjä koskevaa tietoutta työpaikoilla Lisää tutkintojen osallistujamääriä Jakelu työelämään tapahtuu tutkintojen ja valmistavan koulutuksen järjestäjien välityksellä ja osin suorapostituksena 2 kertaa vuodessa a’ 20 000 kpl Verkkolehti: www.lahdeliikkeelle.info Julkaisutoiminnasta tulee ALVARille pieniä tuloja mainostilan myymisestä, mutta kyseessä on enemmän markkinoinnillinen panostus kuin ansaintakeino.

Lähde liikkeelle Syksyn 2010 lehden numerossa teemana oli tutkintojen laatu. Saimme lehdestä paljon kiitosta. Kevään 2011 numerossa teemana on opiskelijan ohjaus ja henkilökohtaistaminen. Odotamme lukijoilta asiakaspalautetta. Syksyn numeron teemana on valmistava koulutus (monimuotoisesti) ja työssäoppiminen. Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

ALVARin erillisprojektit Projektien tuloksina mm.: Tutkintotoimikuntien kotisivut Nayttotutkinnot.fi -portaali Lähde liikkeelle -lehti Arvioijan oppaat DVD:t Työelämän näytöillä ammattitutkintoon ja Polku ammattitutkintoon Arvioijakoulutuksiin osallistuneita 2 428 Ajankohtaispäiviin osallistuneita 560.

Oppaita Työelämän näytöillä ammattitutkintoon, DVD Polku ammattitutkintoon, DVD Arvioinnin opas näyttötutkinnon arvioijille Guide om bedömning för bedömare inom fristående examen Opas näyttötutkinnon arvioijien perehdyttämiseen Suorittajan opas Tilaukset: Arja Toivanen-Korhonen, 050 5444 702 tai arja.toivanen-korhonen@alvar.fi Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

Laaja ja monipuolinen yhteistyöverkosto ALVARin vahvuuksia Laaja ja monipuolinen yhteistyöverkosto Laajat alakohtaiset asiantuntijaverkostot Näyttötutkinto-osaaminen Kyky tuottaa ja kehittää tutkintoaineistoja Toimivat aineistojen jakelujärjestelmät . Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila

ALVAR NETISSÄ www.alvar.fi www.nayttotutkinnot.fi www.lahdeliikkeelle.info www.twitter.com/_alvar ALVAR on myös Facebookissa li

Kiitokset Yhteistyöllä voimme saavuttaa tutkinnoille korkean arvostuksen työelämässä! Ammattitutkintoaineiston laadunvarmistus Veikko Ollila