Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen Kulttuurin soveltaminen opintokokonaisuus Heinola-instituutti 2004 Vatenetti/HI/2004
otsikko Virtuaalikouluhanke http://hiiri.phkk.fi/hi_vatenetti/index.htm Oppimismenetelmän kehittäminen, tutkiva oppiminen Oppimateriaalin kehittäminen Aineiston analysointi ja jatkokehittäminen Verkko-opiskelu lähiopetuksen tukena Verkko-oppimiseen harjaantuminen Yhteiseen tiedonrakenteluun ja yhteistoimintaan harjaantuminen Vatenetti/HI/2004
Kulttuurin soveltaminen/Pukeutumiskulttuuri/luonnos/rs ja pn 03102004 Muinaiset kulttuurit keskiaika-1800-lt 1900-luku Suomalaiset kansanpuvut Kansallispuvut Video: kansallispuku kansallispukujen käyttö Ennen Eri sukupolvet Nykyisin Muinaispuvut Muotipuvut Kansanpuvut Monikult. puk. Töissä Juhlissa Maailmalla Ennen Nykyisin Vaatteiden viestit ja merkitykset Vaatetus kautta aikojen Tilanne- pukeutuminen Vaatteiden materiaalit ja valmistus (periaatteita) Kulttuurin soveltaminen/Pukeutumiskulttuuri/luonnos/rs ja pn 03102004 Vatenetti/HI/2004
Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Missä näitä tietoja tarvitaan? Mitä erilaisia tilanteita on, missä on syytä miettiä kuinka pukeutuu? Vatenetti/HI/2004
Tilannepukeutuminen kontekstin luominen ja orientointi Opintokokonaisuuden tavoitteet Opiskelija osaa pukeutua itse ja pukea muut tilanteen vaatimalla tavalla. Opiskelija ymmärtää vaatteen välittämiä viestejä osana tapakulttuuria. Opiskelija tuntee etikettisääntöjä ja hänestä kehittyy tyylitietoinen. Vatenetti/HI/2004
Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Opintojakson sisällöt Pukeutuminen työelämässä juhlissa maailmalla Vatenetti/HI/2004
Tutkivan oppimisen eteneminen prosessina Kontekstin luominen, orientointi Tavoitteiden asettaminen, ongelmat Opitun ja prosessin tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen Aikaisempi tietämys 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Tiedon prosessointi, käsitteellinen muutos Työskentely- mallin suunnittelu 5 Tiedonhaku ja käyttö verkko- työskentely Vatenetti/HI/2004
Opitun ja prosessin loppu- Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen Orientointi ja motivointi opintoihin Mitä tiedät ennestään? Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen 1 8 Opintokokonaisuus: Kulttuurin soveltaminen Opintojakso: Pukeutumiskulttuuri 1 ov 2 Tietojen jakaminen, uusi ymmärrys Oppimis- prosessin suunnittelu, aikataulu 3 7 6 4 reflektointi Maailmalla Työelämässä 5 opintojen eteneminen Juhlissa verkko- työskentely Vatenetti/HI/2004
Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Tarkastelkaa pukeutumista presidentin linnan juhlissa itsenäisyyspäivänä 2004 internetistä löytyvien aineistojen pohjalta Keskustelkaa aiheesta oppimisympäristön keskustelualueella Vatenetti/HI/2004
Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Verkkoaineistosta ja sen käytöstä pulpetix.internetix.fi käyttäjätunnus ja salasana (winha-tunnus) Kurssi HI Pukeutumiskulttuuri / Vatenetti O03 (PN) 2004 Verkkotyökalut: sivut / tehtävät, linkit, tiedostot, päiväkirja, keskustelut, ryhmäposti, portfolio Vatenetti/HI/2004
Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Verkkotyöskentely verkko työvälineenä lähiopetuksen aikana, aineistot, verkkokeskustelut, tiedon haku päiväkirjan kirjoittaminen vähintään jokaisen lähijakson lopuksi kuvien skannaus sähköiseen muotoon Vatenetti/HI/2004
Metakognitiiviset taidot / oman oppimisen hallinta tietoisuus omasta oppimisesta, sen ohjauksesta ja säätelystä tavoitteiden asettaminen tehtävien asettaminen / aikataulutus tiedonhaku ja prosessointi oppimisen arviointi / itsearviointi / vertaisarviointi oppimisprosessin ohjaus tavoitteiden suuntaisesti itseohjautuvuus opettaja oppimisprosessin ohjaaja ja palautteen antaja Vatenetti/HI/2004
Testaa tietosi yhdistämällä seuraavilla sivuilla olevat vaihtoehdot. Mitä tiedät ennestään? Miten pukeudut työssä juhlissa maailmalla Testaa tietosi yhdistämällä seuraavilla sivuilla olevat vaihtoehdot. Vatenetti/HI/2004
Testi / työelämäpukeutuminen A. Pankkitoimihenkilö B. Somistaja C. Kouluavustaja D. Taidekaupan myyjä 1. Villakangas jakkupuku 2. Muotifarkut ja nahkajakku 3. Läpinäkyvä sifonkipusero ja minihame 4. Samettibleiseri ja skottikiltti 5. Huppari ja vakosamettihousut Vatenetti/HI/2004
Testi / juhlapukeutuminen A. Ystävättären kirkkohäät B. Tädin 50-vuotispäivät C. Musikaalin ensi-ilta D. Veljen ylioppilasjuhlat 1. Pitkä hame, pitsijakku ja avara toppi 2. Raakasilkkinen housupuku 3. Kansallispuku 4. ”Pikkumusta” kotelopuku 5. Paitapusero ja nahkainen minihame Vatenetti/HI/2004
Testi / pukeutuminen maailmalla A. Lastenhoitaja Ranskassa B. Hotellin vastaanotossa Indonesiassa C. Kirjastossa USA:ssa D. Lähetystössä Etelä-Afrikassa 1. Paitapusero ja housupuku 2. Neulepusero ja farkut 3. Korsettitoppi ja minihame 4. Nilkkapituinen hame ja jakku 5. Lyhythihainen trikoomekko Vatenetti/HI/2004
Oppimisprosessin suunnittelu ja aikataulu Hahmota opintojen kokonaisuus ja suunnittele ja tee aikataulu etenemisestäsi Tarkista aikataulua opintojen edetessä ja tee täsmennyksiä Sovi opiskelutoveriesi ja opettajan kanssa yhdessä tiedon jakamisen tapa ja aika Vatenetti/HI/2004
Oppimisprosessin suunnittelu 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 Vatenetti/HI/2004
Tehtävä Valitse yksi vaihtoehto jokaisesta ryhmästä, kirjoita tekstiä aiheesta sekä suunnittele ja piirrä tilanteen vaatima asu. Vaihtoehdot seuraavilla sivuilla. PUKEUTUMINEN ERILAISISSA TYÖTEHTÄVISSÄ PUKEUTUMINEN ERILAISISSA JUHLISSA PUKEUTUMINEN MAAILMALLA Vatenetti/HI/2004
Työelämäpukeutuminen Vatenetti/HI/2004
Pukeutuminen erilaisissa työtehtävissä Työhaastattelu - Haet if- yhtiön vakuutusvirkailijan paikkaa, mitkä asiat vaikuttavat pukeutumiseesi? Mainosala - Työskentelet Stockmannin tavaratalon nuoriso-osaston somistajana, kuinka pukeudut? Opetustoimi - Olet Muotoiluinstituutin vaatesuunnittelun opettaja, kuinka pukeudut? Toimistotyö - Pori jazz- yhdistyksen sihteeri, millainen vaatetus? Tietokoneala - IT- palveluja myyvä yritys ELISA, toimit mikrotukihenkilönä, kuinka pukeudut? TV/elokuva-ala - MTV:n tuotantoapulainen, miten pukeudut? Vatenetti/HI/2004
Juhlapukeutuminen Vatenetti/HI/2004
Juhlapukeutuminen Etikettipukeutuminen - Kutsukortissa lukee smokki. Kuinka daami pukeutuu? Millaisista juhlista on kyse? Kansallispuvut - Mihin tilaisuuksiin pukeudutaan kansallispukuun? Minkä puvun valitsisit? Miksi? Millainen olisi kavaljeerisi puku? Perhejuhlat - Kesähäät maaseudulla. Esittele morsiamen, sulhasen ja lähisukulaisten pukeutuminen. Edustustilaisuus - Lahden kaupunginjohtajan 50- v. juhlat, edustat kutsuttuna omaa yritystäsi. Itsenäisyyspäivän juhlat - presidentin linnassa, kuinka pukeudut? Kuinka kavaljeerisi pukeutuu? Vatenetti/HI/2004
Pukeutuminen maailmalla Vatenetti/HI/2004
Pukeutuminen maailmalla Eri maanosat - Virastopukeutuminen Etelä-Amerikassa Lähetystöt - Toimit Suomen-Ranskan suurlähetystön passitoimiston virkailijana. Miten pukeudut? Virastot ja pankit - Kuinka pankkivirkailija pukeutuu Floridassa ? Uskonnon vaikutus - Olet Indonesiassa lentokenttävirkailijana? Kuinka pukeudut? Au pair - Välivuosi Australiassa kolmilapsisessa perheessä, arkipukeutumisesi? Vatenetti/HI/2004
Tietojen syventäminen Tee oma kansio tiedostoalueelle, johon keräät tietoa valitsemistasi aiheista; muista lähdemerkinnät! Lisää linkkeihin hyvät osoitteesi, joista on ollut apua etsiessäsi tietoa aiheesta. Suunnittele kuinka esittelet tekemäsi aineistot opiskelijatovereillesi ja opettajalle. Vatenetti/HI/2004
Tiedon jakaminen Tee kooste aiheistasi muille jaettavaksi. Voit valita esittelyvälineeksi minkä tavan haluat, esim. voit pukeutua vaatteisiin, joissa menisit kyseisiin tilanteisiin. Vatenetti/HI/2004
Lopputesti Käy tekemässä alussa oleva testi uudelleen ja vertaa tulosta aikaisempaan. Vatenetti/HI/2004
Mitä ja miten opit? Peilaa omaa suunnitelmaasi, toteutuiko se hyvin? Syventyikö ymmärryksesi / mitä uutta opit? Tarkastele oppimispäiväkirjaasi / mitä se kertoo opintojen etenemisestä! Mitä haluat tietää lisää? Vertaa jakson tavoitteita oppimaasi / opitko sen mitä piti? Anna jaksosta palautetta opiskelutovereillesi ja opettajalle! Vatenetti/HI/2004
Tekijät Suunnittelu Pilvikki Nurminen ja Ritva Somerma Kuvat Pilvikki Nurminen ja Heinola-instituutin artesaaniopiskelijat (vaatetusala) PewerPoint-esitys Ritva Somerma Tutkivan oppimisen prosessikaavio Ritva Somerma ja Hanna Toijala Vatenetti/HI/2004
Hyvää pukeutumista! TÖISSÄ JUHLISSA MAAILMALLA Vatenetti/HI/2004