Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

VAIKUTTAJAPÄIVÄT. VAIKUTTAJAPÄIVÄT 2014 • Vaikuttaja-päivät on vuosittain järjestettävä vantaalainen foorumi, jossa koulut, päiväkodit, muut.
Pukeutuminen Etiketin mukaan pukeutuminen eri tilaisuuksiin ja tilanteisiin on yksi tapa osoittaa hallitsevansa hyvät tavat. On kohteliasta pukeutua oikein,
Vaatetus kautta aikojen
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Future Learning Environment
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
Tekstiili- ja vaatetusalan virtuaalikouluhanke
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
VOA-oppimispäiväkirja
Mohammed Kertoo itsestään:
1. Tunnetko oman kotiseutusi kansallispuvun?
Tiedonhankintaprosessin portaat
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Rakenteen ja ilmeen määrittelystä konseptissa. Konseptisuunnittelu Konseptisuunnitelman sisällöstä Konseptisuunnitelmassa kuvaillaan Projektin tausta.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
osana opiskelijan PLE:tä
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
OPPIMISEN JA KOULUTUSTEKNOLOGIAN TUTKIMUSYKSIKKÖ Johdanto Idean projektityöni aiheeseen sain erään koulun opettajalta, joka kertoi koulunsa olevan kiinnostunut.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
TIETOVERSTAS KPAMKin tapaan Hanna-Riina Aho Satu Salmela.
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Ongelmaperustainen oppiminen
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Naisen terveyden edistämisen erityiskysymyksiä, 1 ov
Käsikirjoitus oppimisaihiotuotantoa varten. Perustiedot Tuotantorenkaan nimi: Koordinaattori: Teema: Tämän teeman oppimisaihioilla tuotettavat opintopisteet:
Poikolan kognitio-projekti Anne, Helena ja Kristiina Syksy-kevät
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
HUIPPU Elokuu 2017.
KUVATAITEEN SÄHKÖISET SÄPINÄT
Psykologian 2. kurssi ”Miten minusta tuli minä?”
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
Huonekaluvalmistus ja koristeveisto
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Esityksen transkriptio:

Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Tekstiilin ja vaatetuksen suunnittelun ja valmistuksen koulutusohjelma Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen Kulttuurin soveltaminen opintokokonaisuus Heinola-instituutti 2004 Vatenetti/HI/2004

otsikko Virtuaalikouluhanke http://hiiri.phkk.fi/hi_vatenetti/index.htm Oppimismenetelmän kehittäminen, tutkiva oppiminen Oppimateriaalin kehittäminen Aineiston analysointi ja jatkokehittäminen Verkko-opiskelu lähiopetuksen tukena Verkko-oppimiseen harjaantuminen Yhteiseen tiedonrakenteluun ja yhteistoimintaan harjaantuminen Vatenetti/HI/2004

Kulttuurin soveltaminen/Pukeutumiskulttuuri/luonnos/rs ja pn 03102004 Muinaiset kulttuurit keskiaika-1800-lt 1900-luku Suomalaiset kansanpuvut Kansallispuvut Video: kansallispuku kansallispukujen käyttö Ennen Eri sukupolvet Nykyisin Muinaispuvut Muotipuvut Kansanpuvut Monikult. puk. Töissä Juhlissa Maailmalla Ennen Nykyisin Vaatteiden viestit ja merkitykset Vaatetus kautta aikojen Tilanne- pukeutuminen Vaatteiden materiaalit ja valmistus (periaatteita) Kulttuurin soveltaminen/Pukeutumiskulttuuri/luonnos/rs ja pn 03102004 Vatenetti/HI/2004

Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Missä näitä tietoja tarvitaan? Mitä erilaisia tilanteita on, missä on syytä miettiä kuinka pukeutuu? Vatenetti/HI/2004

Tilannepukeutuminen kontekstin luominen ja orientointi Opintokokonaisuuden tavoitteet Opiskelija osaa pukeutua itse ja pukea muut tilanteen vaatimalla tavalla. Opiskelija ymmärtää vaatteen välittämiä viestejä osana tapakulttuuria. Opiskelija tuntee etikettisääntöjä ja hänestä kehittyy tyylitietoinen. Vatenetti/HI/2004

Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Opintojakson sisällöt Pukeutuminen työelämässä juhlissa maailmalla Vatenetti/HI/2004

Tutkivan oppimisen eteneminen prosessina Kontekstin luominen, orientointi Tavoitteiden asettaminen, ongelmat Opitun ja prosessin tarkastelu 1 8 2 Tiedon jakaminen Aikaisempi tietämys 3 7 reflektointi 6 4 meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen Tiedon prosessointi, käsitteellinen muutos Työskentely- mallin suunnittelu 5 Tiedonhaku ja käyttö verkko- työskentely Vatenetti/HI/2004

Opitun ja prosessin loppu- Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Pukeutumiskulttuuri / tilannepukeutuminen Orientointi ja motivointi opintoihin Mitä tiedät ennestään? Opitun ja prosessin loppu- tarkastelu meta- kognitiivisten taitojen harjaantuminen 1 8 Opintokokonaisuus: Kulttuurin soveltaminen Opintojakso: Pukeutumiskulttuuri 1 ov 2 Tietojen jakaminen, uusi ymmärrys Oppimis- prosessin suunnittelu, aikataulu 3 7 6 4 reflektointi Maailmalla Työelämässä 5 opintojen eteneminen Juhlissa verkko- työskentely Vatenetti/HI/2004

Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Tarkastelkaa pukeutumista presidentin linnan juhlissa itsenäisyyspäivänä 2004 internetistä löytyvien aineistojen pohjalta Keskustelkaa aiheesta oppimisympäristön keskustelualueella Vatenetti/HI/2004

Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Verkkoaineistosta ja sen käytöstä pulpetix.internetix.fi käyttäjätunnus ja salasana (winha-tunnus) Kurssi HI Pukeutumiskulttuuri / Vatenetti O03 (PN) 2004 Verkkotyökalut: sivut / tehtävät, linkit, tiedostot, päiväkirja, keskustelut, ryhmäposti, portfolio Vatenetti/HI/2004

Tilannepukeutuminen Kontekstin luominen ja orientointi Verkkotyöskentely verkko työvälineenä lähiopetuksen aikana, aineistot, verkkokeskustelut, tiedon haku päiväkirjan kirjoittaminen vähintään jokaisen lähijakson lopuksi kuvien skannaus sähköiseen muotoon Vatenetti/HI/2004

Metakognitiiviset taidot / oman oppimisen hallinta tietoisuus omasta oppimisesta, sen ohjauksesta ja säätelystä tavoitteiden asettaminen tehtävien asettaminen / aikataulutus tiedonhaku ja prosessointi oppimisen arviointi / itsearviointi / vertaisarviointi oppimisprosessin ohjaus tavoitteiden suuntaisesti itseohjautuvuus opettaja oppimisprosessin ohjaaja ja palautteen antaja Vatenetti/HI/2004

Testaa tietosi yhdistämällä seuraavilla sivuilla olevat vaihtoehdot. Mitä tiedät ennestään? Miten pukeudut työssä juhlissa maailmalla Testaa tietosi yhdistämällä seuraavilla sivuilla olevat vaihtoehdot. Vatenetti/HI/2004

Testi / työelämäpukeutuminen A. Pankkitoimihenkilö B. Somistaja C. Kouluavustaja D. Taidekaupan myyjä 1. Villakangas jakkupuku 2. Muotifarkut ja nahkajakku 3. Läpinäkyvä sifonkipusero ja minihame 4. Samettibleiseri ja skottikiltti 5. Huppari ja vakosamettihousut Vatenetti/HI/2004

Testi / juhlapukeutuminen A. Ystävättären kirkkohäät B. Tädin 50-vuotispäivät C. Musikaalin ensi-ilta D. Veljen ylioppilasjuhlat 1. Pitkä hame, pitsijakku ja avara toppi 2. Raakasilkkinen housupuku 3. Kansallispuku 4. ”Pikkumusta” kotelopuku 5. Paitapusero ja nahkainen minihame Vatenetti/HI/2004

Testi / pukeutuminen maailmalla A. Lastenhoitaja Ranskassa B. Hotellin vastaanotossa Indonesiassa C. Kirjastossa USA:ssa D. Lähetystössä Etelä-Afrikassa 1. Paitapusero ja housupuku 2. Neulepusero ja farkut 3. Korsettitoppi ja minihame 4. Nilkkapituinen hame ja jakku 5. Lyhythihainen trikoomekko Vatenetti/HI/2004

Oppimisprosessin suunnittelu ja aikataulu Hahmota opintojen kokonaisuus ja suunnittele ja tee aikataulu etenemisestäsi Tarkista aikataulua opintojen edetessä ja tee täsmennyksiä Sovi opiskelutoveriesi ja opettajan kanssa yhdessä tiedon jakamisen tapa ja aika Vatenetti/HI/2004

Oppimisprosessin suunnittelu 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 00.00.00 Vatenetti/HI/2004

Tehtävä Valitse yksi vaihtoehto jokaisesta ryhmästä, kirjoita tekstiä aiheesta sekä suunnittele ja piirrä tilanteen vaatima asu. Vaihtoehdot seuraavilla sivuilla. PUKEUTUMINEN ERILAISISSA TYÖTEHTÄVISSÄ PUKEUTUMINEN ERILAISISSA JUHLISSA PUKEUTUMINEN MAAILMALLA Vatenetti/HI/2004

Työelämäpukeutuminen Vatenetti/HI/2004

Pukeutuminen erilaisissa työtehtävissä Työhaastattelu - Haet if- yhtiön vakuutusvirkailijan paikkaa, mitkä asiat vaikuttavat pukeutumiseesi? Mainosala - Työskentelet Stockmannin tavaratalon nuoriso-osaston somistajana, kuinka pukeudut? Opetustoimi - Olet Muotoiluinstituutin vaatesuunnittelun opettaja, kuinka pukeudut? Toimistotyö - Pori jazz- yhdistyksen sihteeri, millainen vaatetus? Tietokoneala - IT- palveluja myyvä yritys ELISA, toimit mikrotukihenkilönä, kuinka pukeudut?  TV/elokuva-ala - MTV:n tuotantoapulainen, miten pukeudut? Vatenetti/HI/2004

Juhlapukeutuminen Vatenetti/HI/2004

Juhlapukeutuminen Etikettipukeutuminen - Kutsukortissa lukee smokki. Kuinka daami pukeutuu? Millaisista juhlista on kyse? Kansallispuvut - Mihin tilaisuuksiin pukeudutaan kansallispukuun? Minkä puvun valitsisit? Miksi? Millainen olisi kavaljeerisi puku? Perhejuhlat - Kesähäät maaseudulla. Esittele morsiamen, sulhasen ja lähisukulaisten pukeutuminen. Edustustilaisuus - Lahden kaupunginjohtajan 50- v. juhlat, edustat kutsuttuna omaa yritystäsi. Itsenäisyyspäivän juhlat - presidentin linnassa, kuinka pukeudut? Kuinka kavaljeerisi pukeutuu? Vatenetti/HI/2004

Pukeutuminen maailmalla Vatenetti/HI/2004

Pukeutuminen maailmalla Eri maanosat - Virastopukeutuminen Etelä-Amerikassa Lähetystöt - Toimit Suomen-Ranskan suurlähetystön passitoimiston virkailijana. Miten pukeudut?   Virastot ja pankit - Kuinka pankkivirkailija pukeutuu Floridassa ?  Uskonnon vaikutus - Olet Indonesiassa lentokenttävirkailijana? Kuinka pukeudut? Au pair - Välivuosi Australiassa kolmilapsisessa perheessä, arkipukeutumisesi? Vatenetti/HI/2004

Tietojen syventäminen Tee oma kansio tiedostoalueelle, johon keräät tietoa valitsemistasi aiheista; muista lähdemerkinnät! Lisää linkkeihin hyvät osoitteesi, joista on ollut apua etsiessäsi tietoa aiheesta. Suunnittele kuinka esittelet tekemäsi aineistot opiskelijatovereillesi ja opettajalle. Vatenetti/HI/2004

Tiedon jakaminen Tee kooste aiheistasi muille jaettavaksi. Voit valita esittelyvälineeksi minkä tavan haluat, esim. voit pukeutua vaatteisiin, joissa menisit kyseisiin tilanteisiin. Vatenetti/HI/2004

Lopputesti Käy tekemässä alussa oleva testi uudelleen ja vertaa tulosta aikaisempaan. Vatenetti/HI/2004

Mitä ja miten opit? Peilaa omaa suunnitelmaasi, toteutuiko se hyvin? Syventyikö ymmärryksesi / mitä uutta opit? Tarkastele oppimispäiväkirjaasi / mitä se kertoo opintojen etenemisestä! Mitä haluat tietää lisää? Vertaa jakson tavoitteita oppimaasi / opitko sen mitä piti? Anna jaksosta palautetta opiskelutovereillesi ja opettajalle! Vatenetti/HI/2004

Tekijät Suunnittelu Pilvikki Nurminen ja Ritva Somerma Kuvat Pilvikki Nurminen ja Heinola-instituutin artesaaniopiskelijat (vaatetusala) PewerPoint-esitys Ritva Somerma Tutkivan oppimisen prosessikaavio Ritva Somerma ja Hanna Toijala Vatenetti/HI/2004

Hyvää pukeutumista! TÖISSÄ JUHLISSA MAAILMALLA Vatenetti/HI/2004