Lallin ajo Lisää historian, äidinkielen ja kuvataiteen tehtäviä löydät osoitteesta www.jussalehtinen.fi © Jussa Lehtinen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
Tiedonhaku Internetistä PODCASTING Katarina Andersson TU08se
Moodlen ohje opiskelijoille
Draamatehtäviä kirjallisuudesta
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Listening comprehension
Preppaus ENA 4.
14 websuunnitteluvinkkiä!
Vektorit MA 05 Mihin lukiolainen tarvitsee matematiikkaa
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
(äidinkieli, kuvataide)
TYÖN AIHE Oma nimi ja ryhmän tunnus
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
PILKKU.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Toimisto-ohjelmat TVT osana Sädettä. Tehdään kyselylomake joko tekstinkäsittely- tai taulukkolaskentaohjelmalla. Pilvipalveluita käytettäessä saadaan.
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Opetussuunnitelma/OPS
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
OneDrive -palvelussa Suoraan Office ohjelmasta Online
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
Proosatekstin analyysi
9lk kirja-analyysi.
Mitä tällä tunnilla tehdään?
4. MONO-päivä Klo
Kirjallisuuden käsitteitä
OTSIKOISTA TEKSTIKSI + tekstiviitteiden merkitseminen
Tutkielman teko-ohjeet
PDG Maija-Liisa Heikkilä
Työelämän tekstejä sähköposti.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Luen, kirjoitan ja kerron
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
ESSEE.
Terveystiedon ainereaali
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Miellekartta.
ELOKUVA JA HISTORIA BHYE.
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Kirjallisuusterapia.
Selkokieli.
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

Lallin ajo Lisää historian, äidinkielen ja kuvataiteen tehtäviä löydät osoitteesta www.jussalehtinen.fi © Jussa Lehtinen

Kirjaesittely (äidinkieli, 5-9. lk.) Laadi Lallin ajosta yksin tai parin kanssa kirjaesittely seuraavien alaotsikoiden avulla Tiedot (nimi, kirjoittaja, kustantaja, julkaisuvuosi, kotisivut) Tärkeimmät henkilöhahmot Tarinan tapahtumapaikka ja -aika Juoni lyhyesti Tarinan teema tai sanoma Oma arvio kirjasta Tehtävä voidaan tehdä tunnilla tai kotona ja opettaja voi halutessaan arvostella sen. Muutama ansiokas esittely voidaan lukea luokan edessä. Vinkki 1: Teema on monille oppilaille vaikea käsite. Ennen tehtävänantoa voi olla hyvä avata käsitettä yhteisesti luokan kanssa. Vinkki 2: Kirjaesittelyn tekeminen helpottaa seuraavien tehtävien aloittamista, joten se kannattaa tehdä heti kirjan lukemisen jälkeen. © Jussa Lehtinen

Seikkailutarinoita (äidinkieli, 5.-6. lk.) Kirjoita Lallin ajon tapahtumiin tai henkilöihin liittyvä seikkailutarina. Käytä valmiita otsikoita tai keksi itse parempia. Kiinnitä huomiota realistiseen ajankuvaukseen! Jalmarin markkinahuijaus Olofin hengenvaarallinen kylpypäivä Patricius-orin muistelmat Vilhelm ja huolimaton parturi Aino jousikilpailuissa Magnus vastaan pakanapartio Bror-Erik syömäkilpailussa Ukon ensirakkaus Lalli karhumetsällä Ambrosius ja kapina kappelissa Paavali-kissan kujeet Tarinat voidaan lukea ensin ryhmissä, minkä jälkeen joka ryhmästä valitaan pari mielenkiintoista kertomusta koko luokalle luettavaksi. © Jussa Lehtinen

Kirjoitustehtäviä Valitse tehtävä, lue tehtävänanto ja kirjoita: (äidinkieli, 5.-7. lk.) Valitse tehtävä, lue tehtävänanto ja kirjoita: Lallin ajon lopussa vihjataan lyhyesti, mitä tarinan henkilöille tapahtuu myöhemmin elämässä. Kirjoita tarina yhden tai useamman henkilön myöhemmistä vaiheista. Lalli ei ehdi hyvästellä Ainoa. Kirjoita kirje, jossa Lalli selittää prinsessalle, miksi hänen täytyi toimia kuten toimi. Kirjoita Lallin ajon kotisivuilta, ”kirjan taustoja” –alasivulta löytyvä Piispa Henrikin surmavirsi suoraan tarinamuotoon. Opettaja valitsee joka ryhmästä yhden tai useampia mielenkiintoisia tarinoita luettavaksi koko luokalle. © Jussa Lehtinen

Sanasokkelo (äidinkieli, 5.-9. lk.) Etsi Lallin ajossa esiintyvät henkilöt, käsitteet ja paikat ja kirjoita ne vihkoosi. Kerro jokaisen löytämäsi sanan jälkeen lyhyesti, kenestä tai mistä on kyse. 16 kpl 8 kpl 4 kpl L E R I S Y M H P A T Ä K N G O V Ö J U C F D © Jussa Lehtinen

Pohdintaa ja vertailua 1 (äidinkieli, 6.-9. lk.) Tehtävät voi tehdä yksin tai parin kanssa, omaan tahtiin tai oppilaiden taitotason mukaan eriyttäen. Tehtävät on järjestetty helpoimmasta vaikeimpaan. Etsi tekstistä sananlaskuja ja lentäviä lausahduksia ja kirjoita ne vihkoosi. Selitä myös, mitä niillä mielestäsi halutaan sanoa. Vinkki: sisällysluettelosta saattaa olla apua laiskimmille… Lallin ajon kotisivuilta, ”kirjan taustoja” –alasivulta löytyy katkelmia Piispa Henrikin surmavirrestä. Tutustu katkelmiin. Mitkä henkilöt ja tapahtumat löytyvät myös Lallin ajon sivuilta? Mitkä on jätetty pois? Vinkki: Tutki erityisesti kirjan seuraavia lukuja: 4, 5 ja loppusanat. Tarinan sankarit ovat ottaneet osaa ainakin kolmeen ristiretkeen. Nimeä ristiretket ja piirrä jokaisen ympärille miellekartta. Voit käyttää lähteinäsi joko oikeita historiallisia lähteitä, Lallin ajoa, tai molempia. Kahdessa viimeksi mainitussa tapauksessa muista selvittää, mitkä löytämäsi tiedot ovat historiallisia tosiasioita, mitkä legendoja ja mitkä kirjailijan itsensä keksimää sepitettä. Vinkki: tutki erityisesti kirjan seuraavia lukuja: alkusanat, 3, 9, 13, 17 ja 28. Analysoi vihkoosi, miten Magnuksen ja Lallin hahmot kehittyvät tarinan aikana. Mitkä piirteet muuttuvat, mitkä pysyvät samoina? Mitkä ovat muutosten syyt? Alkuun pääset vertailemalla esim. lukujen 1 ja 2 Magnusta luvun 41 Magnukseen ja luvun 6 Lallia lukujen 40-42 Lalliin. © Jussa Lehtinen

Pohdintaa ja vertailua 2 (äidinkieli, 7.-9. lk.) Nämä tehtävät ovat haastavia ja niitä on järkevintä yrittää ratkoa kirjan lukemisen yhteydessä, ei sen jälkeen. Kaikkia tehtäviä ei kannata yrittää tehdä, vaan opettajan on syytä valita yksi tai jakaa tehtävät ryhmille. Tutustu käsitteeseen kansallisromanttinen historiantutkimus (alkuun pääsee vaikkapa Lallin ajon kotisivuilta). Kirjan aikaisessa versiossa oli vahva kansallisromanttinen lataus, jota on sittemmin siloteltu. Mitä kansallisromanttisia elementtejä tekstistä edelleen löytyy? Bonuskysymys: Lallin ajon kotisivuilta löytyvään kuvaan ristiretkeläiskilvestä kätkeytyy kansallisromanttinen viesti. Tutki kilven värejä. Keksitkö viestin? Tekstissä sivutaan tavallisen ihmisen elämää ja arkea rautakaudella ja varhaiskeskiajalla. Etsi arkielämästä kertovia yksityiskohtia tekstistä ja kirjoita essee tai laadi luettelo. Millaisen kuvan kirjailija haluaa maalata? Historiallinen seikkailukin on kirjoitusaikansa lapsi. Mitä aikakauteen tai kerrontatapaan liittyviä poikkeamia löydät tekstistä? Löydöksiä voi myöhemmin käsitellä luokan kesken. Mitkä olivat mielestänne kirjailijan tahallisia ja mitkä tahattomia virheitä? Voitte myös lähettää palautetta ja kysyä suoraan kirjailijalta. © Jussa Lehtinen

(kuvataide, äidinkieli, 5.-9. lk.) Kuvakäsikirjoitus (kuvataide, äidinkieli, 5.-9. lk.) Tehkää ”kuvakäsikirjoitus” Lallin ajon tärkeimmistä kohtauksista luokan seinälle. Kirjoittakaa kuvien alle erillisille paperille ytimekkäät kuvatekstit. Muistakaa lukea saamanne kohtaus huolellisesti ennen aloittamista! Aihe-ehdotuksia: Magnus värvää Jalmarin ja Ukon De Tippuraisen mäkilinnoitus Magnus Vilhelmin vankina Lalli ja hämäläiset korjaavat hirsilinnoitusta Vanajan markkinat Hämäläisen ja Jalmarin kärrytakaa-ajo Olof välskärin vastaanotolla Lallin ja Olofin kohtaaminen kalliolla Hämäläiset väijyvät karjalaistiedustelijoita Ambrosius ja Jalmari kylvyssä Novgorodilaisten leirinuotiot talviyössä Vanajan saarilinnoituksen taistelu Lallin viimeinen ajojahti Kuvitus voidaan toteuttaa opettajajohtoisesti yhden työvälineen ja –tekniikan harjoituksena (esim. hiilipiirrustus), tai antaa oppilaiden itse valita mieleisensä välineet. © Jussa Lehtinen

Tehokeinoja (äidinkieli, 6.-9. lk.) Etsi kirjasta esimerkkejä kirjailijan tekemistä valinnoista ja käyttämistä tehokeinoista seuraavien alaotsikoiden avulla. Kirjoita jokaisen löytämäsi esimerkin perään sivu ja kappale, josta se löytyy. Kuvaus (helppo): Monissa kohdissa tarinaa toiminta ”pysähtyy” siksi aikaa kun kertoja kuvailee ympäristöä, jossa tarinan hahmot toimivat. Etsi esimerkkejä. Rinnastus (helppo): Kertoja käyttää erilaisia vertauksia ja rinnastuksia elävöittääkseen kerrontaa (”Kuun hopeinen kiekko”). Usein sellaisen tunnistaa kuin –sanasta (”kaunis kuin kesäyö”), mutta ei aina. Etsi esimerkkejä. Kertojaääni (vaativa): Kirjan kertoja on ns. kaikkitietävä kertoja, joka voi halutessaan asettua kenen tahansa tarinan henkilön ”pään sisään” ja kertoa tapahtumia hänen näkökulmastaan. Etsi kirjasta virkkeitä, jotka paljastavat, kenen näkökulmasta kertoja tarinaa kertoo (esim. tunnetilat, aistimukset). Kertoja hyppää tarinan aikana monen eri hahmon nahkoihin. Montako näkökulmaa löydät? Kirjoita löytämäsi näkökulman paljastavat esimerkkivirkkeet. Alkusointu (vaativa): Kertoja käyttää monissa paikoissa tehokeinona Kalevalastakin tuttua alkusointua (”vaka vanha Väinämöinen”) peräkkäisissä sanoissa. Etsi esimerkkejä. (Tehtävä on työläs. Ensimmäinen esimerkki löytyy kuitenkin jo esipuheen neljännestä kappaleesta.) © Jussa Lehtinen

Henkilöhahmot 1 (äidinkieli, 5.-9. lk.) Muodostakaa pieniä ryhmiä ja jakakaa tarinan keskeiset henkilöhahmot (ainakin Jalmari, Magnus, Olof, Ukko, Lalli, Ambrosius, Vilhelm ja Aino) ryhmien kesken. Etsikää hahmostanne niin paljon tietoja kuin löydätte ja tehkää hänestä kattava seinälehti esim. seuraavien alaotsikoiden avulla: nimi, ikä, kansalaisuus/heimo, ulkonäkö (kuva), ammatti, sukulaissuhteet, ystävät ja viholliset, lemmikit, luonteenpiirteet, henkilöhistoria, harrastukset, suosikkisanonnat jne. Vihje: Henkilöhahmo esitellään usein lukijalle ensimmäisissä luvuissa, joissa hän on mukana. Lukekaa kyseiset luvut erityisellä huolella! Esitelkää seinälehdet muille ryhmille. Hahmoihin tutustuminen seinälehtien avulla toimii mainiona pohjustuksena ”Dialogivisa” –tehtäväpohjaan. © Jussa Lehtinen

Henkilöhahmot 2 (äidinkieli, 7.-9. lk.) Tee tehtävät vihkoon yksin tai parin kanssa. Tehtävät ovat haastavuusjärjestyksessä helpoimmasta vaikeimpaan. Laadi lista tarinan keskeisistä hahmoista. Yritä kuvailla jokaisen käytöstä ohjaavat motiivit yhdellä tai kahdella lauseella. Valitse joku tarinan keskeisistä hahmoista. Pohdi, mikä on hänen vaikutuksensa tarinan kulkuun. Mihin suuntaan tapahtumat olisivat kehittyneet ilman kyseistä hahmoa, tai jos hahmo olisi toiminut toisin? Tehtävän voi tehdä myös ryhmissä. Vertailkaa lopuksi opettajan johdolla tekemiänne arvioita keskenään ja ratkaiskaa, ketkä ovat tarinan tärkeimpiä ja ketkä vähemmän tärkeitä hahmoja. © Jussa Lehtinen

Dialogivisa (äidinkieli, 6.-9.lk.) Lallin ajossa on paljon vuoropuhelua. Muodostakaa pareja tai kolmen hengen ryhmiä ja etsikää kirjasta lyhyehkö dialogi esitettäväksi. Opettaja voi auttaa sopivan pituisen tekstinpätkän valitsemisessa. Vihje: Avaa kirja satunnaiselta sivulta ja lähde selaamaan jompaankumpaan suuntaan. Vuoropuhelua löytyy melkein joka luvusta! Harjoitelkaa esitys. Jättäkää pois kaikki, mikä on kertojan kynästä, vain hahmojen suorat repliikit lausutaan. Tekstiä ei tarvitse osata ulkoa, mutta se pitää osata näytellä. Miettikää etukäteen, miten saatte roolihahmostanne elävän ja tunnistettavan. Näytelkää dialogit vuorotellen. Älkää kuitenkaan kertoko etukäteen, mistä kohtauksesta on kyse tai ketkä vuoropuhelun osapuolet ovat. Yleisön tehtävä on arvata ne esityksen jälkeen. Ensinnä oikein arvanneet pääsevät esittämään seuraavaksi, tai saavat pisteen, jos halutaan kilpailla. Opettaja voi myös jakaa lisäpisteitä erityisen antaumuksellisesta näyttelemisestä. © Jussa Lehtinen

Knoppivisa (äidinkieli, 5.-7. lk.) Laatikaa yksin tai parin kanssa kysymyksiä, joiden vastaukseksi tulee jokin Lallin ajon sivuilta löytyvä henkilö, paikka, tapahtuma tai vuosiluku. Muistakaa, että vastaus kysymykseen pitää löytyä kirjasta! Tehkää vastauslomake ja merkitkää siihen myös sivunumerot, joilta vastaukset löytyvät. Esittäkää kysymykset vuorotellen luokan edessä. Muut oppilaat kirjoittavat vastaukset paperille, minkä jälkeen kysymysten laatijat kertovat oikeat vastaukset. Kysymyksistä voidaan myös tehdä tehtävämoniste tai niitä voidaan ratkoa ryhmissä tai yhdessä keskustellen. Tarvittaessa kysymyksiä voidaan helpottaa muuttamalla ne monivalintakysymyksiksi. Tehtävän voi muuttaa nopeuskilpailuksi, jos kysyjät kertovat muille sivunumeron, jolta vastaus löytyy. © Jussa Lehtinen

Palautteen antaminen (äidinkieli, 5.-9. lk.) Kirjoittakaa yksin tai ryhmissä kirja-arvostelu Lallin ajosta. Kiinnittäkää huomiota esimerkiksi henkilöhahmoihin, juonen kulkuun, kirjoitustyyliin, huumoriin, ajankuvaan ja tunnelmaan. Arvostelun eri osa-alueet voidaan myös jakaa ryhmän jäsenten kesken. Muistakaa, ettei arvostelu ole sama asia kuin esittely. Arvostelijan mielipiteen pitää näkyä ja se pitää myös perustella! Harjoitelkaa palautteen antamista kirjailijalle. Laatikaa yksin, pareittain tai ryhmissä kommentteja ja kysymyksiä Lallin ajoon, ristiretkiin, Pohjolan varhaiskeskiaikaan tai vaikkapa kirjan kirjoittamiseen liittyen. Kootkaa opettajan johdolla luokan yhteinen palautepaketti ja lähettäkää se yhdessä kirjailijalle osoitteeseen palaute@jussalehtinen.fi. © Jussa Lehtinen