Varhainen puheeksiotto/ varhaisen tuen malli

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Yhdessä työkyvyn tukena – TELAn koulutuskiertue
Advertisements

Työkyvyn tukeminen pientyöpaikoilla
LUVALLISET POISSAOLOT
Hyvää työpäivää!.
Tolkkua työaikoihin – kampanjan lähtötasokyselyn tuloksia Tarja Arkio Asiantuntija.
KELPO projekti Tuija Ikäläinen, koordinaattori
Hallituksen esitys 67/ / Pirkko Mäkelä-Pusa.
Keskeisiä teemoja asiakaskohtaisissa esimiesvalmennuksissa
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Yliopistojen 26. työsuojelupäivät 9. –
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Työntekijöiden odotukset työhyvinvoinnille
TYÖTERVEYSHUOLTO Liisa Lempiäinen Työterveyshuollon ylilääkäri
Työeläkekuntoutus © Tapiola-ryhmä.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Lapselle hyvä päivä tänään
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
VARHAINEN PUUTTUMINEN
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
Työministeri Tarja Cronberg1 MANIFESTIN TOIMENPITEET  TEM julkistaa vuosittain ”Näin tehdään suomalainen hyvä työ nyt” -katsausta  TEM:n johdolla.
YHDISTYSTYÖNANTAJAN JÄRJESTÄMÄ TYÖTERVEYSHUOLTO KÄYTÄNNÖSSÄ
Työluotsityö työterveyshuollossa – kokemuksia
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
VARHAINEN AVOIN YHTEISTYÖ Eettiset periaatteet Valtakunnallinen VARPU-verkosto Tutkimusprofessori Tom ARNKIL / Terveyden ja hyvinvoinnin.
Huolen puheeksiottaminen
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Työkyvyn tuki-nettiopas
Työaika-autonomialla kohti työhyvinvointia
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Kuntoutuspalveluohjaus – työkyvyn tukemisen prosessi
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
TYÖSUHTEEN ALUSSA: Työelämän pelisääntöjä
Työssä selviytymisen malli Itella konsernissa
Esa Niinisalo Koillismaan Osuuskauppa Vaarojen arviointi Koillismaan Osuuskaupassa -Vaarojen arviointi on systemaattista toimintaa. -Ohjeistettu.
Hoitoonohjaus – syntipukin kohtalo vai mahdollisuus parannukseen? Projektipäällikkö Antti Hytti, Elämäntapaliitto , Helsinki.
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Työkyvyn tukemisen keinot työpaikalla ja kuntoutukseen ohjaaminen
STANDARDI 4:N SOVELTAMINEN KÄYTÄNNÖSSÄ: Henkisen kuormittumisen hallintamallin kehittäminen ESSHP:ssä Eeva Häkkinen TtM Hankekoordinaattori
Tuloksellisuutta edistävä palkinta ja neuvottelutoiminta
Palautteenanto, puuttuminen ja puheeksi ottaminen:
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
Työeläkekuntoutuksen suuntaviivat
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Ensilinjan työntekijän rooli TOIKEssa
O0525KO TYÖIKÄISTEN KUNTOUTUS JA KUNTOUTUSOHJAUS
Työkykyä edistävä toiminta
Palautteen anto, puuttuminen ja puheeksi ottaminen
Työhyvinvointi …turvallista, terveellistä ja tuottavaa työtä, jota ammattitaitoiset työntekijät ja työyhteisöt tekevät hyvin johdetussa organisaatiossa.
Työura osatyökykyisenä
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
Suomen Ensiapukoulutus
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Työterveyshuollon järjestäminen Henkilökohtaisen avustajan työnantajalle Työterveyshoitajat Taru Eerola, Anne Laatikainen, Jaana Niemi ja Merja Koivisto.
Siun soten päihdeohjelma
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Työhyvinvointia varhaiskasvatuksessa
Terveyttä työpaikoille – suositukset
Esityksen transkriptio:

Varhainen puheeksiotto/ varhaisen tuen malli Työhyvinvoinnin perusteet Varhainen puheeksiotto/ varhaisen tuen malli Minna L, Anu K, Riikka L Hyvinvoivassa työyhteisössä on huolenpidon ja välittämisen kulttuuri joka mahdollistaa varhaisen tuen mallin käytön. Hyvinvoiva työyhteisö Työperäisen stressin ennaltaehkäisy on tärkeää nykyisessä työelämässä. Työ on haasteellista tietotyötä, jossa tarvitaan entistä parempia yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Työhön liittyvät muutokset tapahtuvat kiivaassa tahdissa ja työelämää leimaava epävarmuus on tullut osaksi työmarkkinoita, työn tehostaminen, kiire ja työn henkinen rasittavuus asettavat vaatimuksia sekä yksilöille että yhteisöille. Yhä useampi jää masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka masentuneiden määrä ei ole viimeisen parinkymmenen vuoden aikana lisääntynyt. Työelämä on muuttunut vaativammaksi. Työhön liittyvät paineet voivat tulla esille haitallisena työstressinä tai kärjistyneinä ihmissuhdeongelmina.

Esimiehen ottama esimiesvastuu on toimivan työyhteisön perusta. Työpaikan ilmapiiri rakentuu ihmissuhteiden toimivuudesta joka on keskeinen työtyytyväisyyteen vaikuttava tekijä. Hyvässä hengessä motivaatio on korkea, innovatiivisuus kukoistaa ja tuloskäyrät nousevat. Huono ilmapiiri ja ristiriidat kasvattavat stressiä, tekemisen into laskee ja sairauspoissaolot lisääntyvät. Ongelmien ratkaisukyky on hyvän yhteistyön perustaito ja sitä voidaan tukea työn tekemistä ohjaavien sääntöjen avulla. Jokainen työyhteisön jäsen on vastuussa paitsi omasta käyttäytymisestään myös ongelmien esille ottamisesta ja niiden ratkaisemisesta. Esimiehen ottama esimiesvastuu on toimivan työyhteisön perusta. Esimiehen ja alaisen välisessä suhteessa on kysymys sopimukseen perustuvasta organisaation työnjaosta, ei ihmisten välisestä valtasuhteesta. Hyvin sujuva yhteistyö perustuu luottamukseen ja eri rooleissa työskentelevien tasavertaiseen huomiointiin. Tasaveroisuus tarkoittaa kykyä kuunnella ja ymmärtää toisen näkökulmaa. Esimies rakentaa ilmapiiriä luomalla työyhteisölle yhteishenkeä ja yhteiset toimintatavat ja pelisäännöt, joista pitäisi keskustella koko työyhteisön kanssa esimerkiksi kokouksissa yhdessä. Jos esimiehen toimintatapa painottuu yksilökeskusteluihin, se synnyttää herkästi varautuneisuutta, kilpailuhenkeä ja epäluuloja. Klikkiytyminen ja selän takana puhuminen lisääntyvät. Useimpien ihmissuhdeongelmien taustalla on selkeän ja jämäkän johtamisen puuttuminen, epäselvyys valta- ja vastuusuhteissa tai puhumattomuus vaikeista asioista.

Varhaisen puuttumisen ja tuen toimintamallit Jokaisen organisaation tavoitteena on toteuttaa mahdollisimman hyvin sitä perustehtävää, jota varten se on olemassa. Vaikka työlle olisi kuinka hyvät puitteet, aina syntyy tilanteita, jossa kaikki ei suju odotetulla tavalla. Tällöin on muodostunut varhaisen puuttumisen tilanne. On selvitettävä, mistä on kyse, jotta tasapaino voitaisiin palauttaa. Varhaisella reagoinnilla tarkoitetaan tilannetta, jossa jokin seikka työpaikalla uhkaa muuttua huonompaan suuntaan, ellei siihen puututa. Huoli voi liittyä koko organisaation tilanteeseen, työyhteisöön tai yksittäiseen työntekijään. Hyvinvoivassa työyhteisössä on huolenpidon ja välittämisen kulttuuri. Jos esimies tai työntekijä huomaa työhön tai työtoveriin liittyviä huolenaiheita, hän ottaa ne puheeksi ensisijaisesti sen henkilön kanssa, jota ne koskettavat. Mikäli se ei ole mahdollista, hän voi keskustella tilanteesta esimiehen, työsuojeluvaltuutetun tai luottamusmiehen kanssa tai hän voi ottaa yhteyttä työterveyshuoltoon.

Jos työyhteisössä ei ole sovittu toimintakäytäntöjä tällaisia tilanteita varten, se voi johtaa työkykyongelmasta kärsivän työntekijän suojelemiseen tai ongelman kieltämiseen. Nämä pahentavat tilannetta. Työntekijän asioita setvitään selän takana ja voi johtaa työntekijän kiusaamiseen tai syrjintään. Varhainen puuttuminen on yhteisen vastuun asia, jossa jokaisella työyhteisön jäsenellä on mahdollisuus vaikuttaa. Jokaisella työyhteisön jäsenellä on oikeus saada tukea tilanteeseensa ja velvollisuus ottaa työn tekemiseen liittyvät ongelmat puheeksi. Tärkeintä on että työntekijä saa tarvitsemaansa tukea. Kun työorganisaatiolle laaditaan varhaisen puuttumisen toimintamallia, siinä on hyvä määritellä mitkä ovat niitä havaittavia muutoksia, joiden perusteella asioihin puututaan. Tästä muodostetaan yhteiset toimintakriteerit. Yksilötasolla muutokset käyttäytymisessä, vaikeudet työssä suoriutumisessa, jatkuvat ylityöt, yhteistyöongelmat, myöhästymiset ja luvattomat poissaolot sekä sairauspoissaolojen lisääntyminen ovat merkkejä varhaisen tuen tarpeesta. Kun varhaisen puuttumisen toimintamalli otetaan osaksi toimintakäytäntöjä, siitä tiedotetaan koko henkilökunnalle ja esimiehille järjestetään koulutusta aiheeseen liittyen. Näin muodostetaan toimintamallit myös käytännön työhön.

Lisääntyneet sairaspoissaolot Jos työntekijä on esim. viimeisen vuoden aikana ollut sairaana vähintään viisi kertaa tai väh. 30 päivää, esimiehen tulee keskustella työntekijän kanssa hänen työhönsä liittyvistä asioista. Keskustelun tarkoituksena on kartoittaa, mikä osuus työllä on hänen poissaoloissaan. Tämän perusteella suunnitellaan työntekijän tarvitsemat tuen muodot ja toimenpiteet ja sovitaan, tarvitaanko muita yhteistyötahoja ja sovitaan tilanteen seurannasta. Keskustelun tukena voi käyttää Voimavarakartoitus ja toimenpidesuunnitelma -lomaketta, jonka työntekijä voi täyttää ennen keskustelua. Mikäli työntekijä on ollut pois yhtäjaksoisesti yli 60 päivää, on suositeltavaa laatia työhön paluun suunnitelma. Kun työntekijää tuetaan työhön paluuseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, työkyky alkaa useimpien kohdalla palautua nopeammin. Työterveyshuollolla on tässä asiassa tärkeä rooli.

Päihteet Päihdeohjelman laatiminen on työnantajan lakisääteinen velvollisuus, jos työpaikalla tehdään työntekijöille huumetestejä. Päihdeohjelman tavoitteena on päihteetön työelämä ja se palvelee myös varhaista puuttumista ohjaavana toimintamallina. Päihdeohjelma edistää asiallista suhtautumista päihdeongelmaan sekä kannustaa päihteiden käytön vähentämiseen ja hallittuun käyttöön. Ohjelmasta hyötyvät sekä työnantaja että työntekijä. Tarvittaessa työntekijä saa apua ongelmiinsa, eivätkä toiset työntekijät joudu kärsimään päihteiden käytöstä. Työnantajalle päihteettömyys turvaa töiden sujumisen ja ehkäisee krapulapäivistä, väsymyksestä ja sairauspoissaoloista koituvia taloudellisia menetyksiä. Päihdeongelmaa peitellään viimeiseen asti joten ennaltaehkäisevä toiminta on tärkeää ja varhaisen puuttumisen toimintamalli auttaa käsittelemään tilannetta jo alkuvaiheessa. Työpaikan päihdetyön lähtökohtana on auttaa riskikäyttäjää, ei moralisoida tai tuomita häntä. Mikäli puheeksiottaminen työpaikalla ei johda toivottuun tulokseen, päihdeongelmainen ohjataan hoitoon ja vastuu hoitoonohjauksesta kuuluu ensisijaisesti työnantajalle ja työterveyshuolto osallistuu kuntoutustarpeen arviointiin ja kuntoutuksen suunnitteluun, sekä seuraa hoidon etenemistä.

Kiitos Lähde: Nummelin, T. Stressi haastaa työkyvyn, varhainen puuttuminen esimiehen työkaluna. WSOY 2008.