Ostamiseen vaikuttavat tekijät…

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Arvonlisävero kirjanpidossa
Advertisements

Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Kiinteistönkauppa sähköisesti
Pikkupoika kysyi isältään...
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Erilaisia ostajatyyppejä
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Liite 4: Prosessi- ja liittymäkuvaukset
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
AB CHIPSTERS FOOD OY.
Jussi Laitinen & Reko Martti
… löytyykö markkinoita?
Paras aika tehdä kivitilaukset?. Riittävän ajoissa!
Käsiteanalyysi Käsiteanalyysi on työskentelymenetelmä
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Asiakkuudet luovalla alalla
Osaaminen näkyväksi ja tunnistetuksi EU-tason käytännöt ja suomalaiset sovellukset Kumppanuusfoorumi Helsinki Anni Karttunen.
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
1 KIINTEISTÖPALVELUIDEN OSTAMINEN JA MYYMINEN – TOIMITETAANKO MITÄ OSTETAAN? OSTETAANKO MITÄ TOIMITETAAN? Rakennusfoorum Juha-Matti Junnonen.
Arvonlisävero budjetoinnissa
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
VAIHTO-OMAISUUDEN HANKINTAMENON JAKSOTTAMINEN TILINPÄÄTÖKSESSÄ
Saatavuus kilpailukeinona
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Pk-yritysbarometri, kevät 2014 Alueraportti, Keski-Pohjanmaan Yrittäjät.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Motto eli miksi projekti- hallintaa on kehitettävä Sillakaaren lähtöajatus oli, että 3-vuotinen projekti putoaa 3-4 kertaa polvilleen Silti olen Sillakaaren.
Utopia demokraattisesta markkinataloudesta demokratian idea on tasa-arvo, jokaisen vapaus määritellä omat arvonsa demokratia ei ole niinkään kansan valtaa.
Liisa Huusko 2010 Asiakassuuntautuneen tiimityön juurruttaminen osana monikuntaliitosta -pilottikokeilun päätösseminaari Kauhava Liisa Huusko,
Yritykset ja yhteisöt ostajina ”Kaiken takana on…ihminen”
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
Tiivistelmä nykyisistä tietojärjestelmistä (esimerkki)
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
Valtteri, Simo, Mika Myllytulli, My-tlpt09E 2010
Ostopalvelujen kasvu selittää parhaiten menojen jyrkkää kasvuvauhtia Juuassa Palvelujen ostoihin Juuan kunta käytti vuoden 2009 tilinpäätöksen.
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Tiedonhakutehtävä Niina Kostiainen, T11ANM.
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
Metropolialueen alueellisen palvelukeskuksen pilottihanke HANKEFOORUMI Palvelumalli urheiluseurojen iltapäiväkerhojen ja iltapäivätoiminnan.
Sote -uudistus – missä mennään, miten & millä eteenpäin?
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Nurmi Hydraulics Oy Vaiheittain kansainvälistynyt.
Asiakkaan päätösprosessi
Asenteet.
ARKIONNELLISUUS. OLI OLTAVA TARPEEKSI VAHVA TUNNUSTAMAAN TODELLISUUDEN.
Ostomotiivit.
Standardisointi Mikko Huuskonen, OTT, dos Neuvotteleva virkamies, TEM.
Sidosryhmät.
Liikeidean esittelyohje
Innovatiiviset kaupungit
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
HISTORIA Perustettu vuonna 1967
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
21 Kansantalous on koko Suomen talous s
NY Vuosi yrittäjänä Yrittäjyyttä ja työelämäoppeja käytännössä 4. ja 5
Miten toimialamme kehittyy?
Suuri verkkokauppatutkimus 2018
Esityksen transkriptio:

Ostamiseen vaikuttavat tekijät… …vähittäiskaupan ketjuissa OSTAMISEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT VÄHITTÄISKAUPAN KETJUISSA Vähittäiskauppojen toiminnassa on viime vuosina noussut erittäin tärkeäksi logistiikka. Logistiikalla tar-koitetaan yrityksen tuote- ja tietovirtojen kokonaisuutta ja sen hallintaa. Kaupan kannattavuuden elinehto on tavaravirtojen hallinta niin, että asiakkaat saavat haluamiaan tuotteita oikeaan aikaan siten, että tuotteet eivät seiso turhaan varastossa tai kaupan hyllyllä. Siksi ostopäätösten tekeminen, ostaminen, tilaaminen ja tavaroiden toimittaminen on vähittäiskaupan ketjuissa hyvin suunni-telmallista toimintaa. Ostojen suunnittelu ja organisointi Valtakunnallisten ketjujen ostoja ohjaa yhtenäinen valikoimapolitiikka. Siihen kuuluvat markkinoinnin suunnittelu ja valikoimien muodostus ostoineen ja tavarantoimittajasopimuksineen. Logistiikka on yksi oleellinen ketjun kilpailukykyyn vaikuttava tekijä, ja sen hallinta edellyttää myös ostojen keskittämistä. Ketjuissa ostaminen on useimmiten osto-organisaation tehtävä. Vähittäiskaupassa on kuitenkin tärkeää tietää asiakkaan tarpeet ja toivomukset sekä paikalliset eroavai-suudet, ja sen vuoksi myös nämä näkökulmat pyritään ottamaan huomioon ostamisessa. Vähittäiskaupassa, kuten muussakin yritysten ostamisessa, ostot perustuvat vuosibudjetointiin. Useimpien tuoteryhmien ostaminen on kuitenkin sesonkiluonteista, ja budjetitkin laaditaan osabudjettei-na. Esimerkiksi vaatekaupassa voi olla kuusikin sesonkia, joille tilataan erilaiset mallistot. Muotituotteita voidaan myös ostaa pienehköjä eriä, jotka myydään nopeasti loppuun. Usein sesongin budjetti tehdään heti edellisen vastaavan sesongin päätyttyä eli lähes vuosi ennen kuin tavarat lopulta myydään. Mitä erilaisemmasta kaupankäyntikulttuurista on kyse, esimerkiksi ostettaessa Kauko-Idän maista, sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat. Vastaavasti logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia kotimaisten valmistajien kanssa lyhyelläkin aikavälillä. Päivittäistavaroiden, etenkin elintarvikkeiden, ostorytmi on nopea, ja ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä. Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg

Logistiikka rulettaa! Niin MIKÄ???? Vähittäiskauppojen toiminnassa on viime vuosina noussut erittäin tärkeäksi logistiikka Niin MIKÄ???? logistiikalla tarkoitetaan yrityksen tuote- ja tietovirtojen kokonaisuutta ja sen hallintaa ostopäätökset, tilaus, tavara, toimitus, laskutus ja rahavirrat toimivat katkoitta ”Logistiikka on materiaali-, raha- ja tietovirtojen hallintaan erikoistunut käytännönjohteinen tieteenhaara.” Logistiikkakustannukset ovat keskim. 11,5 % suomalaisten yritysten liikevaihdosta ja 17 % bruttokansantuotteesta Logistiikan määritelmä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Logistiikka Kaupan kannattavuuden elinehto on tavaravirtojen hallinta niin, että asiakkaat saavat haluamiaan tuotteita oikeaan aikaan siten, että tuotteet eivät seiso turhaan varastossa tai kaupan hyllyllä. Siksi ostopäätösten tekeminen, ostaminen, tilaaminen ja tavaroiden toimittaminen on vähittäiskaupan ketjuissa hyvin suunni-telmallista toimintaa. Ostojen suunnittelu ja organisointi Valtakunnallisten ketjujen ostoja ohjaa yhtenäinen valikoimapolitiikka. Siihen kuuluvat markkinoinnin suunnittelu ja valikoimien muodostus ostoineen ja tavarantoimittajasopimuksineen. Logistiikka on yksi oleellinen ketjun kilpailukykyyn vaikuttava tekijä, ja sen hallinta edellyttää myös ostojen keskittämistä. Ketjuissa ostaminen on useimmiten osto-organisaation tehtävä. Vähittäiskaupassa on kuitenkin tärkeää tietää asiakkaan tarpeet ja toivomukset sekä paikalliset eroavai-suudet, ja sen vuoksi myös nämä näkökulmat pyritään ottamaan huomioon ostamisessa. Vähittäiskaupassa, kuten muussakin yritysten ostamisessa, ostot perustuvat vuosibudjetointiin. Useimpien tuoteryhmien ostaminen on kuitenkin sesonkiluonteista, ja budjetitkin laaditaan osabudjettei-na. Esimerkiksi vaatekaupassa voi olla kuusikin sesonkia, joille tilataan erilaiset mallistot. Muotituotteita voidaan myös ostaa pienehköjä eriä, jotka myydään nopeasti loppuun. Usein sesongin budjetti tehdään heti edellisen vastaavan sesongin päätyttyä eli lähes vuosi ennen kuin tavarat lopulta myydään. Mitä erilaisemmasta kaupankäyntikulttuurista on kyse, esimerkiksi ostettaessa Kauko-Idän maista, sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat. Vastaavasti logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia kotimaisten valmistajien kanssa lyhyelläkin aikavälillä. Päivittäistavaroiden, etenkin elintarvikkeiden, ostorytmi on nopea, ja ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä. Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Materiaali (tavara) liikkuu Kaupan kannattavuuden elinehto on tavaravirtojen hallinta niin, että asiakas saa haluamansa tuotteen ja, tehdas saa raaka-aineensa oikeaan aikaan tuotteet ja raaka-aineet eivät loju varastossa tai kaupan hyllyllä ”hyllynlämmittäjinä” Ostopäätösten tekeminen, ostaminen, tilaaminen ja tavaroiden toimittaminen on vähittäiskaupan ketjuissa suunnitelmallista toimintaa Ostojen suunnittelu ja organisointi Valtakunnallisten ketjujen ostoja ohjaa yhtenäinen valikoimapolitiikka. Siihen kuuluvat markkinoinnin suunnittelu ja valikoimien muodostus ostoineen ja tavarantoimittajasopimuksineen. Logistiikka on yksi oleellinen ketjun kilpailukykyyn vaikuttava tekijä, ja sen hallinta edellyttää myös ostojen keskittämistä. Ketjuissa ostaminen on useimmiten osto-organisaation tehtävä. Vähittäiskaupassa on kuitenkin tärkeää tietää asiakkaan tarpeet ja toivomukset sekä paikalliset eroavai-suudet, ja sen vuoksi myös nämä näkökulmat pyritään ottamaan huomioon ostamisessa. Vähittäiskaupassa, kuten muussakin yritysten ostamisessa, ostot perustuvat vuosibudjetointiin. Useimpien tuoteryhmien ostaminen on kuitenkin sesonkiluonteista, ja budjetitkin laaditaan osabudjettei-na. Esimerkiksi vaatekaupassa voi olla kuusikin sesonkia, joille tilataan erilaiset mallistot. Muotituotteita voidaan myös ostaa pienehköjä eriä, jotka myydään nopeasti loppuun. Usein sesongin budjetti tehdään heti edellisen vastaavan sesongin päätyttyä eli lähes vuosi ennen kuin tavarat lopulta myydään. Mitä erilaisemmasta kaupankäyntikulttuurista on kyse, esimerkiksi ostettaessa Kauko-Idän maista, sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat. Vastaavasti logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia kotimaisten valmistajien kanssa lyhyelläkin aikavälillä. Päivittäistavaroiden, etenkin elintarvikkeiden, ostorytmi on nopea, ja ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä. Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Raha liikkuu Rahan on liikuttava ajallaan! tilaus on maksettava asiakkaalta on saatava raha vastikkeeksi hänelle luovutetusta tuotteesta valtiokin haluaa omansa erilaisina veroina eikä pankkikaan voi jäädä odottelemaan saataviaan kukapa nyt palkatta töitä tekisi! rahavirtojen on liikuttava toimintaan nähden oikea-aikaisesti Ostojen suunnittelu ja organisointi Valtakunnallisten ketjujen ostoja ohjaa yhtenäinen valikoimapolitiikka. Siihen kuuluvat markkinoinnin suunnittelu ja valikoimien muodostus ostoineen ja tavarantoimittajasopimuksineen. Logistiikka on yksi oleellinen ketjun kilpailukykyyn vaikuttava tekijä, ja sen hallinta edellyttää myös ostojen keskittämistä. Ketjuissa ostaminen on useimmiten osto-organisaation tehtävä. Vähittäiskaupassa on kuitenkin tärkeää tietää asiakkaan tarpeet ja toivomukset sekä paikalliset eroavai-suudet, ja sen vuoksi myös nämä näkökulmat pyritään ottamaan huomioon ostamisessa. Vähittäiskaupassa, kuten muussakin yritysten ostamisessa, ostot perustuvat vuosibudjetointiin. Useimpien tuoteryhmien ostaminen on kuitenkin sesonkiluonteista, ja budjetitkin laaditaan osabudjettei-na. Esimerkiksi vaatekaupassa voi olla kuusikin sesonkia, joille tilataan erilaiset mallistot. Muotituotteita voidaan myös ostaa pienehköjä eriä, jotka myydään nopeasti loppuun. Usein sesongin budjetti tehdään heti edellisen vastaavan sesongin päätyttyä eli lähes vuosi ennen kuin tavarat lopulta myydään. Mitä erilaisemmasta kaupankäyntikulttuurista on kyse, esimerkiksi ostettaessa Kauko-Idän maista, sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat. Vastaavasti logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia kotimaisten valmistajien kanssa lyhyelläkin aikavälillä. Päivittäistavaroiden, etenkin elintarvikkeiden, ostorytmi on nopea, ja ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä. Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Tieto liikkuu Tiedon liikkuminen tilaukset, laskutus, kirjanpito tiedot yrityksen johdolle (raportit) asiakaspalaute, ja muu yrityksen toimintaan liittyvä tietovirta sekä yrityksen sisällä, että sidosryhmien kanssa Tiedon on liikuttava myös oikea-aikaisesti sitä tarvitsevalle Ostojen suunnittelu ja organisointi Valtakunnallisten ketjujen ostoja ohjaa yhtenäinen valikoimapolitiikka. Siihen kuuluvat markkinoinnin suunnittelu ja valikoimien muodostus ostoineen ja tavarantoimittajasopimuksineen. Logistiikka on yksi oleellinen ketjun kilpailukykyyn vaikuttava tekijä, ja sen hallinta edellyttää myös ostojen keskittämistä. Ketjuissa ostaminen on useimmiten osto-organisaation tehtävä. Vähittäiskaupassa on kuitenkin tärkeää tietää asiakkaan tarpeet ja toivomukset sekä paikalliset eroavai-suudet, ja sen vuoksi myös nämä näkökulmat pyritään ottamaan huomioon ostamisessa. Vähittäiskaupassa, kuten muussakin yritysten ostamisessa, ostot perustuvat vuosibudjetointiin. Useimpien tuoteryhmien ostaminen on kuitenkin sesonkiluonteista, ja budjetitkin laaditaan osabudjettei-na. Esimerkiksi vaatekaupassa voi olla kuusikin sesonkia, joille tilataan erilaiset mallistot. Muotituotteita voidaan myös ostaa pienehköjä eriä, jotka myydään nopeasti loppuun. Usein sesongin budjetti tehdään heti edellisen vastaavan sesongin päätyttyä eli lähes vuosi ennen kuin tavarat lopulta myydään. Mitä erilaisemmasta kaupankäyntikulttuurista on kyse, esimerkiksi ostettaessa Kauko-Idän maista, sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat. Vastaavasti logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia kotimaisten valmistajien kanssa lyhyelläkin aikavälillä. Päivittäistavaroiden, etenkin elintarvikkeiden, ostorytmi on nopea, ja ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä. Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Ostojen suunnittelu ja organisointi Valtakunnallisten ketjujen ostoja ohjaa yhtenäinen valikoimapolitiikka (MIKSI?) yhteinen markkinoinnin suunnittelu ja valikoimien muodostus ostoineen ja tavarantoimittajasopimuksineen. logistiikka on yksi oleellinen ketjun kilpailukykyyn vaikuttava tekijä logistiikan hallinta edellyttää myös ostojen keskittämistä ketjuissa ostaminen on useimmiten osto-organisaation tehtävä Vähittäiskaupassa on kuitenkin tärkeää tietää asiakkaan tarpeet ja toivomukset sekä paikalliset eroavai-suudet, ja sen vuoksi myös nämä näkökulmat pyritään ottamaan huomioon ostamisessa. Vähittäiskaupassa, kuten muussakin yritysten ostamisessa, ostot perustuvat vuosibudjetointiin. Useimpien tuoteryhmien ostaminen on kuitenkin sesonkiluonteista, ja budjetitkin laaditaan osabudjettei-na. Esimerkiksi vaatekaupassa voi olla kuusikin sesonkia, joille tilataan erilaiset mallistot. Muotituotteita voidaan myös ostaa pienehköjä eriä, jotka myydään nopeasti loppuun. Usein sesongin budjetti tehdään heti edellisen vastaavan sesongin päätyttyä eli lähes vuosi ennen kuin tavarat lopulta myydään. Mitä erilaisemmasta kaupankäyntikulttuurista on kyse, esimerkiksi ostettaessa Kauko-Idän maista, sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat. Vastaavasti logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia kotimaisten valmistajien kanssa lyhyelläkin aikavälillä. Päivittäistavaroiden, etenkin elintarvikkeiden, ostorytmi on nopea, ja ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä. Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Eipä unohdeta asiakkaitten tarpeita! Vähittäiskaupassa on tiedettävä asiakkaan tarpeet ja toivomukset sekä paikalliset eroavaisuudet ”Mitä tämä voisi tarkoittaa?” Siksi myös nämä näkökulmat pyritään ottamaan huomioon ostamisessa vähittäiskaupassa, kuten muussakin yritysten ostamisessa, ostot perustuvat vuosibudjetointiin… Useimpien tuoteryhmien ostaminen on kuitenkin sesonkiluonteista, ja budjetitkin laaditaan osabudjettei-na. Esimerkiksi vaatekaupassa voi olla kuusikin sesonkia, joille tilataan erilaiset mallistot. Muotituotteita voidaan myös ostaa pienehköjä eriä, jotka myydään nopeasti loppuun. Usein sesongin budjetti tehdään heti edellisen vastaavan sesongin päätyttyä eli lähes vuosi ennen kuin tavarat lopulta myydään. Mitä erilaisemmasta kaupankäyntikulttuurista on kyse, esimerkiksi ostettaessa Kauko-Idän maista, sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat. Vastaavasti logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia kotimaisten valmistajien kanssa lyhyelläkin aikavälillä. Päivittäistavaroiden, etenkin elintarvikkeiden, ostorytmi on nopea, ja ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä. Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

APUA! Sesongit! Useimpien tuoteryhmien ostaminen on sesonkiluonteista Budjetit laaditaan osabudjetteina vaatekaupassa voi olla jopa kuusi sesonkia, joille tilataan erilaiset mallistot (mitähän ne olisivat?) muotituotteita voidaan myös ostaa pienehköjä eriä, jotka myydään nopeasti loppuun (uutta ei tule tilalle) Sesongin budjetti tehdään heti edellisen vastaavan sesongin päätyttyä eli jopa noin vuosi ennen kuin tavarat lopulta myydään Miksi? esim. verrataan kulunutta sesonkia edellisiin ja tehdään budjetti arvioidun kasvun tms. mukaan Mitä erilaisemmasta kaupankäyntikulttuurista on kyse, esimerkiksi ostettaessa Kauko-Idän maista, sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat. Vastaavasti logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia kotimaisten valmistajien kanssa lyhyelläkin aikavälillä. Päivittäistavaroiden, etenkin elintarvikkeiden, ostorytmi on nopea, ja ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä. Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

”Hello World!” Mitä kauempana ollaan tutusta kaupankäyntikulttuurista (esim. ostot Kauko-Idästä)… …sitä pidemmän aikavälin ostaminen ja tavaran lopullinen myyminen kuitenkin vaativat juna Shanghaista pari viikkoa, laiva 1,5 kk ja aikansa tavarantekokin ottaa Logistiikan kehittyessä tavarantoimituksista voidaan sopia (EU-)valmistajien kanssa lyhyellä aikavälillä päivittäistavaroiden (mm. elintarvikkeet) ostorytmi on nopea ostoja tehdään jopa päivittäin ja toimitukset voivat tapahtua useita kertoja päivässä ”paista itse -pakastepatonkia Ranskasta” Jippii! Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas. Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä, ja tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostaji-en näkökulmasta. Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

”Vahva perustelu olisi…?” Hankintapäätökset Vähittäiskaupassa päätöksentekoon vaikuttaa ensisijaisesti lopullinen asiakas Hankittavien tuotteiden täytyy kiinnostaa tärkeimpiä asiakasryhmiä Tuotteiden hinta-laatusuhdetta arvioidaan lopullisten ostajien näkökulmasta viime kädessä asiakas määrittää tuotteen hinta-laatusuhteen? Hankintapäätösten on myös sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan. Valittavien tuotteiden on lisäksi sovittava ketjun yleisiin linjauksiin, esimerkiksi kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatte-luun. Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg ”Vahva perustelu olisi…?” 19.11.2010/hm (16)

Ketjun tavoitteet ja valikoimat Hankintapäätösten on sovittava ketjun tavoitteisiin ja valikoimapolitiikkaan Valittavien tuotteiden on sovittava ketjun yleisiin linjauksiin kotimaisuusvaatimuksiin ja ympäristöajatteluun julkisissa hankinnoissa tulee vastaan aika nopsaan kansallinen raja ja sen ylittyessä tilausten kilpailuttaminen koko EU:n alueella tavara- ja palveluhankinnat rajana 15000 e urakat rajana 100000 e sosiaali- ja terveydenhuollon palveluhankinnoille ja työvoimahallinnon koulutuspalveluille rajana 50000 e yksityinen yrittäjä tilaa mistä haluaa! Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset. Tuotteiden elinkaari pitää pystyä arvioimaan jo ostovaiheessa. Tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikoke-muksista. Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin. Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Trendit ja muoti Ostopäätöksiin vaikuttavat odotettavissa olevat kulutustrendit ja muotivirtaukset tuotteiden elinkaari pitää arvioida ostovaiheessa tärkeätä tietoa saadaan myös edellisen kauden myyntikokemuksista Vähittäiskaupassa ostaminen ja markkinoinnin suunnittelu kulkevat käsi kädessä, joten erilaiset markkinointipäätökset, kuten kampanjat vaikuttavat luonnollisesti ostomääriin kampanjoihin varaudutaan suuremmilla hankinnoilla kampanjatuotteet voivat olla myös tavanomaista edullisempia Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia. Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon. Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg Miksi? 19.11.2010/hm (16)

Tavarantoimittajat Sopimukset tavarantoimittajien kanssa ovat useimmiten vuosisopimuksia Tavarantoimittajien kanssa on tärkeää päästä laajaan yhteistyöhön, jossa molemmilla osapuolilla on sitoumuksensa, mutta he saavat myös hyötyä mahdollisimman paljon win-win –periaate; kummankin tulee pärjätä Kun tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun osta-jien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta. Tavarantoimittajat voivat lähettää mallikappa-leita tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu. Useat vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä esim. Euroopasta ja Kau-koidästä. Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa. Suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa. Esim. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Yhteistyö tavarantoimittajan kanssa Kun: tuotteiden hinta/laatusuhde on kohdallaan (viimekädessä asiakas arvioi) ja yhteistyö tavarantoimittajien kanssa sujuu, ketjun ostajien on helppo hankkia uudetkin tuotteet tutuilta tuottajilta Tavarantoimittajat voivat: lähettää mallikappaleita*) tai näytteitä materiaaleista, väreistä ja laadusta, joiden perusteella ostaminen tapahtuu *)omat kokemukset Philipsin ja CEIECin tehtailta Pekingistä 06/1992 Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Ei välikäsiä! Vähittäiskaupan suuret ketjut tuovat itse tuotteet maahan ilman välikäsiä Euroopasta ja Kaukoidästä Mikä ihmeen VÄLIKÄSI? Ketjut tekevät myös hankintayhteistyötä eurooppalaisten vähittäiskauppaketjujen kanssa suomalaisilla osto-organisaatioilla on edustus useissa suurissa yhteisosto-organisaatioissa mm. Inex Partners tekee yhteistyötä Coop Nordenin kanssa (www.coopnorden.org ) Uusia muoti-ideoita saadaan messuilta ja näyttelyistä. Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat käyvät tutustumassa tuleviin trendeihin, kuten esim. malleihin ja väreihin. Sieltä hankitaan usein myös kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään esim. Kiinassa, Hong Kongissa tai Ukrainassa. Kuva: http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)

Messut ja näyttelyt Uusia muoti-ideoita messuilta ja näyttelyistä Pariisin muotimessut on vaatekaupan tapahtuma, jossa ketjujen ostajat ja suunnittelijat tutustuvat tuleviin trendeihin (mallit, värit jne.) hankitaan ehkä kankaat seuraavan sesongin tuotteisiin, jotka sitten teetetään Kiinassa, Ukrainassa, Filippiineillä, Malesiassa (ja muitten vastaavien maitten ”hikipajoissa”?) omat Luhta –vaatekokemukset Pekingistä 06/1992 http://www4.pictures.fp.zimbio.com/2009+Paris+Fashion+Week+Jean+Paul+Gaultier+0jUeaZrCFnPl.jpg 19.11.2010/hm (16)