Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Varhaiskasvatussuunnitelma Toijan päiväkoti
Advertisements

Elämänkatsomustieto tutuksi
HALSUAN VASU -avain kasvuun
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Työparityöskentely päiväkodissa
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
Monikulttuurisuus opetuksessa
Uskonto ja elämänkatsomus päiväkodissa
Osaamisen ja sivistyksen asialla USKONTOJEN VÄLISESTÄ DIALOGISTA Pekka Iivonen.
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
KULTTUURIT KOHTAAVAT Hannele Juntunen Kristiina Kukkonen
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Pyhä pienen koululaisen arjessa - Learning by smiling 
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusaineet ja etiikka
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
AIKUINEN OPPIJA.
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
UE1 syksy 2007© Anne Rongas1 Uskonto ja kulttuuri  Millä eri tavoin aihetta voisi hahmottaa?  Kulttuuri vaikuttaa uskontoon ja uskonto kulttuuriin 
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
DIALOGI Dialogi on kahden tai useamman ihmisen vuoropuhelua.
Mitä uskonnolla tarkoitetaan? Uskonnollisia ajatuksia ja kokemuksia muokkaa Uskonto vaikuttaa yhteisö Homo religiosus 1.Ihmisellä lajiominainen kyky uskonnolliseen.
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Katsomusopetus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Näkökulmia Eurooppalaiseen uskonnonopetukseen Arto Kallioniemi Helsingin yliopisto, SOKLA.
Uskonto, uskonnottomuus ja katsomuksellinen kyvykkyys – yhteisöllinen ja yksilöllinen taso Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Uskonnon materiaalit ja uusi OPS
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
LAPSEN KASVUN JA OPPIMISEN TUKI LAPPEENRANNAN VARHAISKASVATUKSESSA
Killon päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelma. Killon päiväkoti Tällä paikalla on avattu Killon lastenseimi toukokuussa 1950 Killon uusi päiväkoti valmistui.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Elämänkatsomustieto tutuksi
16. Uskontojen moninaisuus
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
TAIDELÄHTÖISTEN MENETELMIEN KÄYTÖN LISÄÄMINEN PÄIVÄKODISSA
KAKSI IKKUNAA - USKONTO VARHAISKASVATUKSESSA
Mitä tiedät Afrikan uskonnollisesta tilanteesta?
Näin arvioimme tiimin toimintaa
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Vasu-dialogista voimaa katsomus- kasvatukseen
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Suunnitelmallisuus ja tavoitteellisuus perhepäivähoitokodissa
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
VARHAISKASVATUS 1 OV PETRA SUONIO.
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Varhaiskasvatuksen yhteistyön
USKONTOJEN lukutaito Ja katsomusdialogi
Miten puhua kulttuureista koulussa?
Esityksen transkriptio:

Uskontodialogia monikulttuurisen päiväkodin arjessa Silja Lamminmäki-Vartia KK (lastentarhanopettaja), TK S.Lamminmäki-Vartia 11.10.08 SEN:n seminaari

Miten uskontodialogi liittyy päiväkotiin?

Varhaiskasvatusta ja esiopetusta ohjaavissa asiakirjoissa sanotaan: ”Lapsen oman uskonnon tai katsomuksen perinteeseen sekä tapoihin ja käytäntöihin perehdytään. Lapselle tarjotaan mahdollisuus hiljaisuuteen, ihmettelyyn, kyselemiseen ja pohdintaan. Lapsen herkkyyttä ja kykyä ymmärtää sanatonta ja symbolista kunnioitetaan, tuetaan ja vahvistetaan. Lapsia lähellä olevien erilaisten uskontojen ja katsomusten tapoihin tutustutaan. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa sovitaan vanhempien kanssa uskonnollis-katsomuksellisen orientaation lapsikohtaisesta sisällöstä.” (Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2005, 29.)

”Kulttuurista katsomuskasvatusta annetaan kaikille lapsille yhteisenä ”Kulttuurista katsomuskasvatusta annetaan kaikille lapsille yhteisenä. Kulttuurisen katsomuskasvatuksen tavoitteena on katsomuksellisen ajattelun kehittyminen. Tähän liittyy lapsen kuulluksi tuleminen katsomuksellisissa elämänkysymyksissä, mahdollisuus kartuttaa katsomuksellista yleissivistystä tutustumalla oman katsomuksen ja muiden lapsiryhmässä edustettuina olevien uskontojen ja katsomusten tapoihin sekä mahdollisuus oppia tuntemaan ja arvostamaan oman kotiseudun kulttuuri- ja luontoperintöä. Uskontokasvatuksen tavoitteena on puolestaan mahdollisuus kohdata uskontoon liittyviä asioita ja tutustua uskonnollisiin juhliin sekä siihen, miten ja miksi niitä vietetään. Tavoitteena on myös antaa mahdollisuus tutustua oman uskonnon keskeisimpiin sisältöihin.” (Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2000, 12.)

Tavoitteet houkuttelevat dialogiin, mutta uskontokasvatuksen ongelmia ovat: Sanassa uskontokasvatus vahva kristillinen lataus: Uskontokasvatus ymmärretään vain kristinuskosta ja luterilaisuudesta käsin (vrt. vuoden 1983 kasvatustavoitteet). Uskontokasvatuksen annettu liukua luterilaisten seurakuntien vastuulle. Uskontokasvatus liittyy lähinnä vain kristillisiin juhlapyhiin, jouluun ja pääsiäiseen. Kasvattajien oma vakaumus ja kiinnostus vaikuttaa uskontokasvatuksen toteuttamiseen ja arvostamiseen.

Tavoitteet houkuttelevat dialogiin, mutta uskontokasvatuksen ongelmia ovat: Kasvattajat eivät tiedä VASU:n ja EOPS:n tavoitteita. Vanhempien kanssa ei käydä todellista keskustelua perheen ja lapsen omasta katsomuksesta ja uskonnosta. Toimintaa ei suunnitella eikä tavoitteellisesti eriytetä. Yleinen vallitseva luulo, ettei uskontokasvatusta voi toteuttaa monikulttuurisessa ja moniuskontoisessa lapsiryhmässä.

Päiväkotien monikulttuurisuus ja uskonnollinen monimuotoisuus on haaste, mutta myös mahdollisuus: Irrottautua sisältöalueen vanhasta painolastista. Ymmärtää uskonto- ja katsomuskasvatus nykyaikaisella ja tavoitteiden mukaisella tavalla. Tarkistaa vanhoja käytänteitä, kasvattajien asenteita sekä lisätä kasvattajien ammatillista suhtautumista ja pedagogista osaamista koko sisältöalueeseen. Ottaa uskonto- ja katsomuskasvatus vakavasti ja tasavertaiseksi sisältöalueeksi muiden sisältöalueiden rinnalle.

Päiväkotien monikulttuurisuus ja uskonnollinen monimuotoisuus on haaste, mutta myös mahdollisuus: Toteuttaa kokonaisvaltaista ja lapsen arkea lähellä olevaa laadukasta uskontokasvatusta yhteistyössä lasten vanhempien kanssa vanhempien vakaumusta kunnioittaen. Antaa lapsille tietoa ja kokemuksia niin omasta kuin muiden ryhmän lasten uskonnosta ja traditioista. Lisätä lasten empatiakykyä ja erilaisuuden hyväksymistä. Antaa lapsille jo pienestä pitäen valmiuksia elämiseen ja toimimiseen monikulttuurisessa ja moniuskontoisessa yhteiskunnassa.

Uskontodialogin anti uskontokasvatukselle: Varhaiskasvatuksen uskontokasvatusta voi lähestyä nimenomaan uskontodialogin kautta. Uskontodialogi voisi olla avain, jolla sisältöalue nostetaan osaksi kokonaisvaltaista varhaispedagogiikkaa & lisätään kasvattajien ymmärrystä uskontokasvatuksen merkityksestä.

Dialogin tasot päiväkodissa Kasvattajat – Vanhemmat Kasvatuskeskustelut ja kasvatuskumppanuus. Kasvattajat – Kasvattajat Keskustelu ja suunnittelu omassa tiimissä. Yhteistyö eri tahojen kanssa. Työntekijät ja kasvattajat eri kulttuureista ja uskonnoista. Kasvattajat – Lapset Aikuinen mallina sille, miten uskonnon aihepiiriin suhtaudutaan ja miten siitä puhutaan. Antaa lapsille kieli puhua uskonnosta. Tuokiot, teemat, projektit, juhlat, perinteet, leikit, eri menetelmät. Avoimuus, suvaitsevaisuus, kunnioitus, empatia. Lapset – Lapset Uskontokasvatus lasten oikeutena.

Päiväkoti ja monikulttuurinen arki Nykypäivänä varhaiskasvatuksen ammattilaisilta tulee yhä enemmän voida edellyttää valmiuksia käydä myös arjen uskontodialogia osana kasvatuskumppanuutta. Tämä edellyttää, että kasvattajat tietävät mitä uskonto- ja katsomuskasvatus tarkoittaa ja mikä sen merkitys on monikulttuurisessa ja moniarvoisessa yhteiskunnassa. Kasvattajilta vaaditaan uskallusta keskustella eri uskontoihin ja katsomuksiin liittyvistä kysymyksistä myös toistensa kanssa.

Päiväkoti ja monikulttuurinen arki Päiväkodilla on mitä parhaimmat mahdollisuudet edistää suvaitsevaisuutta, keskinäistä kunnioitusta, yhteisymmärrystä ja rauhaa eri kulttuuristen, katsomuksellisten ja uskonnollisten ryhmien välillä. Tähän kasvattajat tarvitsevat kuitenkin tukea ja koulutusta! Nyt heidät on jätetty tässä vaativassa tehtävässä yksin.