Virvatuli-arviointikierros pienessä musiikkioppilaitoksessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Virvatuli-arvioinnin jälkeen Virvatuli-koulutusseminaariVantaalla /Carita Välitalo.
HUS KKI-hanke ”Liikunnasta työkykyä HUS:ssa1-6” Historia Toimintasuunnitelma 2010.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
By: LadyLine Ritz, Vaasa. Alkaen To 22//13 Lisää infoa & ilmoittautuminen: TAI 55+ KUNTOKURSSI Sinulle, joka haluat:
Jumalan kanssa.
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
S2-tiimin muistiinpanot
Jäsenkysely 2011 Tarja Ikonen Kyselyn toteuttaminen ja palautetut lomakkeet •Kysely lähetettiin 245 jäsenelle Kemin kaupungin varhaiskasvatuksen.
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Pelisääntökysely Kisa-Eagles kausi /2//13.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Koulujen turvallisuus
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
T IEDOSTA M ENESTYS Hämeenlinnan kaupunki Asiakastyytyväisyys 2013 – Lasten ja nuorten palvelut Varhaiskasvatus Tutkimusraportti Mikko Kesä Minna.
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Kaikille kaveri -vanhempainilta
CxO Mentor Oy. Kyselytutkimus Vastauksia 36 kpl Vastaajat aikuisia, yksi 16-vuotias mukana Mukana seuran toiminnassa: – 1-3 v (7 hlö) – 4-9 v (21 hlö)
Röykän koulu Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset, kevät 2014 Vastauksia yhteensä 87 kpl.
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
ARVIOINTI Vanhempainilta
Virvatuli-arviointi kysely/LiSMO Generated on :43.
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Perusopetuksen ryhmäkoko
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Taidetarjotin -TAPAHTUMA Ajankohta: maaliskuu viikko 12 Missio: Taide kuuluu kaikille Pääkohderyhmä: Potentiaaliset TPO-oppilaat ja heidän vanhempansa.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Liikunta-alan tutkintonimikekysely – Yhteenveto tuloksista –
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
AKTIIVINEN KOULUPÄIVÄ IDEAIMURI. Ideaimuri –työskentelyn teema: HYVÄ KOULUPÄIVÄ LUOSTARIVUOREN KOULUSSA JA MITEN VOIMME SITÄ EDISTÄÄ?
VANTAAN MUSIIKKIOPISTO
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
 Tutkimuksemme kantavana ajatuksena on uskomus siitä, että yhdistämällä matematiikan opetus johonkin konkreettiseen asiaan saavutetaan syvällisempää.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
TAITEIDEN TALO VUOSAAREEN Helsingin kaupungin yhteismarkkinointitilaisuus Hotelli Rantapuisto Liisa Winberg, Vuosaari-toimikunnan pj.
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
FC Kontu Iltapäiväkerhotoiminta. FC Kontu -Olemme olleet EasySport toiminnassa mukana alusta saakka -Helsingin kaupungin liikuntavirasto kartoitti yhteistyöhön.
Kansallisen käyttäjäkyselyn tuloksista yleisissä kirjastoissa Kirjastotoimen johtaja Pirkko Lindberg Oulun kaupunginkirjasto-maakuntakirjasto
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Palaute laskinkurssista "Pitkää matematiikkaa graafisella laskimella TI-86” Toholammin lukiosta Perhoon
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Keskustan Pohjoisen alueen pohdintoja Jokaisella oppilaalla on oikeus hyvään opetukseen * Pätevät opettajat, riittävä resurssointi ei liian suuriksi kasvavia.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
Ops seminaari Askola.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
AVOP-opiskelijapalautejärjestelmä OKM/KTPO Kaisu Piiroinen.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Tasa-arvosuunnitelma
7lk:n arviointi.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Laaja-alainen arviointi
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Esityksen transkriptio:

Virvatuli-arviointikierros pienessä musiikkioppilaitoksessa Keski-Vantaan Musiikkiopisto Salla Ahokanto 13.9.2013

Perustettu vuonna 2008 Vantaan kaupunki hyväksyi opiston Vantaalle taiteenperusopetusta antavaksi oppilaitokseksi 1.9.2009 alkaen Noudatamme laajaa opetussuunnitelmaamme Suomen Musiikkioppilaitosten Liiton 100. jäseneksi 25.3.2010 Emme saa tukea

kevamo Keski-Vantaan Musiikkiopisto pyrkii tarjoamaan palveluitaan ja tukemaan kulttuurikasvatusta ensisijaisesti nopeasti kasvavalla Aviapoliksen alueella. Oppilaita opistossa on noin 300 (315). Musiikkiopistolla ei ole alueella omia tiloja, vaan opetus tapahtuu pääasiassa alueen kouluilla.

oPETUSTARJONTA soitin- ja laulunopetusta varhaisiänmusiikkikasvatusta opetusta musiikin perusteissa Soittimet klassisella osastolla viulu, piano, sello, huilu, saksofoni, kitara Soittimet pop/jazz –osastolla sähkökitara, sähköbasso, rummut, vapaasäestys pianolla, saksofoni ja pop/jazz – laulu Opetusmenetelmät perinteinen-, Suzuki- sekä Colour flute –menetelmät Kansanmusiikki on erittäin vahva osa-alue opistossamme

Itsearvioinnin tarve Koulutuksen järjestäjällä on velvollisuus arvioida antamaansa koulutusta ja sen vaikuttavuutta sekä osallistua ulkopuoliseen toimintansa arviointiin (Laki taiteen perusopetuksesta 21.8.1998/633). Keski-Vantaan Musiikkiopisto on nuori musiikkiopisto. Opistossamme ei ole vielä koskaan tehty perusteellista itsearviointia. Opistomme ajatuksia on arvioitu kerran Vantaan kaupungin strategisten tavoitteiden pohjalta. Tarvitsimme tietoa kehittämisen tueksi, toimintasuunnitelmien ja käytännöntyön parantamiseksi. Itsearvioinnin avulla meillä on mahdollisuus jatkossa tarjota parasta mahdollista opetusta.

ARVIOINTIPROSESSIN KÄYNNISTÄMINEN Tammikuu 2012 Kokosimme arviointityöryhmän (hallituksen jäsen, yksi opettajajäsen sekä rehtori). Rehtori toimi arviointiryhmän vastaavana, joten hän vastasi raportoinnista eri suuntiin sekä informoi ja ohjasi opettajakunnan arviointitoimintaan mukaan.

Helmikuu 2012 Päätimme arvioitavista alueista. Päädyimme ratkaisuun, jossa kaikki kyselyn osa-alueet tuli kysyttyä ensimmäisellä kerralla. Näin saimme tietää todellisen tilanteemme kokonaisuudessaan. Laadimme itsearviointi -kaavakkeet opistoomme sopiviksi Virvatuli -materiaalia apuna käyttäen.

Maaliskuu 2012 Teetimme arviointilomakkeen sähköiseen muotoon Mediatoimisto Crazy Mamalla. He tuottivat sen Keski-Vantaan Musiikkiopistolle Googlen tarjoamia palveluita apuna käyttäen. Jokaiseen kyselyyn oli oma osoitteensa sekä tunnukset, joiden kautta kyselyyn pääsi vastaamaan sähköisesti. NÄYTÄ LOMAKE https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dExqWkFMaEpkODZBUXlOR2lJblAzemc6MQ

Huhti-toukokuu 2012 Suoritimme arvioinnin Huhti-toukokuu 2012 Suoritimme arvioinnin. - Oppilaille paperilomakkeilla - Opettajille ja vanhemmille sähköisellä kyselylomakkeella

Arviointiin osallistuneet Oppilaita osallistui arviointiimme yhteensä 143 kappaletta - Klassisen puolen opiskelijoita 103 kpl - Pop/jazz osaston opiskelijoita 40 kpl Perheiden vastauksia palautui 121 kappaletta Kaikki opistomme opettajat (22kpl) osallistuivat kyselyyn

Toukokuun 2012 loppuun mennessä rehtori keräsi vastaukset. Kesä 2012 - Rehtori kokosi vastauksista yhteenvedot. - Yhteenvetojen pohjalta arviointiryhmä pyrki havaitsemaan kehittämistä vaativat osa-alueet ja laatimaan niiden parantamiseksi suunnitelman seuraavalle lukuvuodelle. - Rehtori työsti sähköisesti julkaistavan tiedotteen arvioinnin tuloksista. NÄYTÄ TULOKSET

Syyskuussa 2012 Tiedote julkaistiin intranet-sivullamme ja siitä tiedotettiin koteihin opettajien välityksellä.

Oppilaiden kyselyiden tulokset Ilomittari Oppilaat tulivat mielellään soitto- laulu- teoria- ja yhteismusisoinnin tunneille sekä lähtivät tunneilta iloisella mielellä. Yhteismusisoinnin kohdalla tuli esille kavereiden merkitys  RYHMÄYTTÄMINEN TÄRKEÄÄ

Oppimiseni Oppilaat olivat tyytyväisiä omaan työskentelyyn tunnilla (keskittyivät hyvin, eivätkä häirinneet toisia ryhmätunneilla ja osasivat toimia yhteistyössä muiden kanssa). Musiikin perusteiden tunneilla tuntui oppilaiden mielestä olevan hälinää ja keskittymisvaikeutta Oppilaat kokivat kehittyneensä eniten soittamisessa /laulamisessa Oppilaat olivat nimenneet seuraavia asioita: parannusta äänen laadussa, fraseerauksissa, puhtaudessa, jännittämisen hallinnassa, esiintymisen varmuudessa, keskittymisessä, ulkoa soittamisessa, rytmitajussa, improvisoimisessa, asemissa soittamisessa, ohjeiden kuuntelussa, soittoasennossa ja laulussa oli tapahtunut kehitystä. Olipa kehitystä tapahtunut myös oman huoneen siistinä pitämisessä sekä baletissa liikkeen ja musiikin yhteensovittamisessa. Vastauksista ilmeni, että yli 10-vuotiaat miettivät sitä osaavatko harjoitella oikein kotona  OPETTAJAN OHJEET TÄRKEITÄ

Soiton- tai laulunopettajani Oppilaat olivat tyytyväisiä opettajaansa. Opettaja huomioi heidät tunneilla, on innostava ja antaa palautetta osaamisesta. Musiikin perusteiden opettaja Suurin osa oppilaista koki, että teoriaopettaja antaa tarpeeksi yksilöllistä huomiota on innostava ja antaa tarpeeksi palautetta (3 vastaajaa oli sitä mieltä, että opettaja ei ole tarpeeksi innostava, mutta saa palautetta kuitenkin sopivasti).

Opetus ja oppilaitoksen toiminta Moni oppilas oli sitä mieltä, että soittotunnit eivät ole sopivan pituisia. Kyselystä ei selvinnyt, että tuntuiko kyselyyn vastanneista siltä, että tunnit ovat liian pitkiä vai liian lyhyitä.  TUNTIAIKOJEN TARKISTUS Musiikin perusteiden- sekä yhteismusisoinnin -tunnit koettiin sopivan mittaisiksi. Myös opetustilat koettiin viihtyisiksi ja turvallisiksi. Myös välineet ja soittimet olivat toimivia kaikkien paitsi yhden mielestä. Oppilaat pitivät myös tunneilla tehtävistä harjoituksista, soitetuista tai lauletuista kappaleista. Ainoastaan yksi oli sitä mieltä, että musiikin perusteissa tehtävät harjoitukset olivat ikäviä. Oppilaat saivat mielestään esiintyä tarpeeksi, osa ei osannut sanoa. Tasan puolet vastanneista oli sitä mieltä, että he saivat tarpeeksi tietoa oppilaitoksen tapahtumista sekä tunti muutoksista. Puolet eivät osanneet sanoa.  VIESTINTÄ TÄRKEÄÄ MYÖS LASTEN SUUNTAAN

Huoltajien kyselyn tulokset Kyselyn vastausten pohjalta vanhemmat olivat tyytyväisiä lapsensa saamaan opetukseen Lapset kävivät mielellään soitto- ja laulutunneilla, yhteismusisoinnissa ja musiikin perusteissa. Opettajat osaavat asiansa, ottavat lapsen yksilönä huomioon, kannustavat ja antavat tarpeeksi positiivista palautetta. Musiikin perusteiden opetus sai eniten kritiikkiä osakseen (ryhmän ikäjakauman suuruutta). Ryhmien kokoon sekä opetuksen ajankohtaan oltiin kuitenkin pääasiassa tyytyväisiä. Ryhmäsoittotunnit olivat monipuolisia ja kannustavia – positiivinen ilmapiiri oli kuulijankin aistittavissa. Ajankohdat ryhmäopetuksille oli hyvät suurimman osan mielestä. Kansanmusiikin ryhmissä mentiin hieman liian lujaa vauhtia eteenpäin joidenkin mielestä. Vanhemmat kokivat myös, että lapsen erilaiset valmiudet kehittyivät siinä musiikkiharrastuksen rinnalla. Erityisesti motoriikka, rohkeus, luovuus, yhteistyötaidot, oma-aloitteisuus sekä opiskelutaidot olivat kehittyneet.

Oppilaitoksen konserteista pidettiin (hyvin suunniteltuja ja sopivan pituisia). Ne ovat antaneet elämyksiä niin itse soittajille kuin kuulijoillekin. Osa koki Pop/jazz osaston konserttipaikat liian suurena tai vaihtoehtoisesti liian pienenä.

Opetustilat koetaan viihtyisiksi ja turvallisiksi. Keski-Vantaan Musiikkiopiston ilmapiiri koettiin erityisesti myönteiseksi, innostavaksi, avoimeksi, ei liian kilpailuhenkiseksi. Vanhemmat tunsivat myös olevansa tervetulleita lapsensa harrastuspaikkaan.

He myös kokivat tuntevansa opetuksen tavoitteet hyvin sekä tiesivät mistä opetussuunnitelmaan pääsee tutustumaan helposti. He kokivat myös, että heillä on riittävästi mahdollisuuksia antaa halutessaan palautetta oppilaitokselle. Kokivat saavansa riittävän ajoissa tietoa muutoksista. Ajankohtaiseen tiedotukseen haluttiin tarkennusta nettisivuille.

Kyselyihin vastaaminen koettiin erityisen hyväksi kodin ja oppilaitoksen yhteistyövälineeksi. Suorat kontaktit opettajan ja perheen välillä koettiin tärkeimmäksi. Myös konserttien infot koettiin hyviksi. Vanhempaintoimikunnan perustamisesta tuli muutama toive.

POHDINTA Itsearvioinnin toteuttaminen ensimmäisen kerran osui oikeaan aikaan ja oli pääasiassa onnistunut. Saimme arvokasta tietoa siitä mikä on meillä hyvin ja siitä mitä voimme parantaa. Opettajista oli myös todella mukava saada tietää perheiden ajatuksia. Opettajien osaamiskartoitus antoi uusia avaimia Perheetkin saivat tietoa siitä mitä muut ajattelevat samoista asioista. Ehkä he saivat nyt käsityksen, kuinka suuressa opistossa loppujen lopuksi opiskelevat.

Arvioitavien asioiden määrä koettiin liian suureksi. Paperilappu-kyselyistä tullaan luopumaan ja oppilaskyselyt tulemme yhdistämään vanhempainkyselyyn, jolloin lapset ja vanhemmat tulevat yhdessä ajatelleeksi harrastukseen liittyviä asioita. Arviointiryhmän työskentelyajat oli vaikeasti löydettävissä. Tulevaisuudessa tulemme toteuttamaan käytännön työt pienemmällä porukalla. Itsearvioinnin toteutusaikataulu tuntui kuitenkin sopivalta.