Kim Holmberg -- Isto Huvila -- Nancy Pettersson -- Maria Sundström Informationsförvaltning / Öppna Universitetet ERFARENHETER FRÅN SECOND LIFE YHDESSÄ.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Advertisements

Alustus esteettömyyspaneeliin Laura Turkki World Usability Day 2009.
YLIOPISTOJEN AASIA-VERKOSTO
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Tuomas Lehtinen Mediamaisteri Group 2006© MOODLE MEDIAMAISTERI GROUP Mediamaisteri Group PL 82 (Yliopistonkatu 58 D) Tampere mediamaisteri.com.
Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Mitä venäläinen museokävijä kaipaa? Kysely toteutettiin : •Arkkitehtuurimuseo •Ateneum taidemuseo ( ), Kansallisgalleria ( )
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
SKAL PAIKALLISYHDISTYSKANSIO Järjestöpäivä Oik. yo. Inka Saarvio.
FM Anne Lindholm Puolalan koulu Puolalanmäen lukio
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Koulutuskeskus Salpaus Hyvä Yritys /Georges Segura - Outi Salmela Tervetuloa! Hyvä Yritys (ammatillinen oppimisympäristöjen kehittämishanke)
ConEx - Merkityksellisempiä konferenssikokemuksia Mikko Vuorinen, Teemu Mikkonen Tampereen Yliopisto, TRIM- tutkimuskeskus
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
REALXTEND-YMPÄRISTÖ Koulutuskeskus Salpaus Mikko Liukkonen.
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
1 Suomi24 – Suomen suurin yhteisö •Kävijät –Noin eri kävijää/vko –Suomen suurin käyttäjien tuottama palvelu •Palvelut –Aloitussivu & haku –Keskustelu.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Minä oppijana 1 ov..
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
LibGuides-kokemuksia Case SeAMK E-aineistopäivä AMKIT-konsortio Tuula Ala-Hakuni Suunnittelija.
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Keskustelu 1. ideoita tapaamisten sopimistarpeita oppimisen virtuaalisovelluksista kiinnostuneiden yhteistyön rakentaminen –EduFinland jo vahva verkosto,
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Tenttiakvaariokokemuksia Suomen Turusta :Turun Ammattikorkeakoulu
Afganistan ja naisten oikeudet
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOME Case: Avance Johtamiskoulutus Pasi Aaltola JYU SOME-seminaari
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Muuttuva viestintä yhdistyskentän tukena
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Krista Auvinen 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Laatua verkko-opetukseen Vopla-hankkeella Helsingin yliopisto Kuopion yliopisto Lappeenrannan teknillinen yliopisto.
Interaktio Otavan Opisto Jari Sarja. Interaktiivisuus oli jo ennen uusia medioita "a mutual or reciprocal action; interacting "(Hyperdictionary)
Tutorkoulutukset Mikä Aaltonaut? Aalto-yliopiston upouusi kanditason sivuaineohjelma, joka opettaa poikkitieteellistä tuotekehitystä. Poikkitieteellinen.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutkijoiden ORCIDisointi - uhka vai mahdollisuus?
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
Tulevaisuus … Tieto – tiedon käyttö Oppiminen Yksilölliset opintopolut Elinikäisen oppimisen avaintaidot Geneerinen kyvykkyys Verkostoyhteiskunta.
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Tietotekniikka musiikin opetuksessa
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Löytöretkipuisto Opas toiseen maailmaan Minna Kytölä, OVI-hanke Anna Linnakylä, OVI-hanke.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Opiskelijaksi Oulunsalon lukioon. Uusien opiskelijoiden valinta keväällä 2014  Oulunsalon lukiossa on 80 aloituspaikkaa kevään 2014 yhteishaussa  Lukioihin.
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Kirjoittajaprofiilit
Freesaa väsähtänyt palvelu
eTwinning -Euroopan suurin verkosto päiväkodeille ja kouluille
Esityksen transkriptio:

Kim Holmberg -- Isto Huvila -- Nancy Pettersson -- Maria Sundström Informationsförvaltning / Öppna Universitetet ERFARENHETER FRÅN SECOND LIFE YHDESSÄ OPPIMINEN ERILLÄÄN

SISÄLTÖ 1. Tutustutaan Second Lifeen 2. Opettaminen Second Lifessa 3. Opiskelijanäkökulma 4. Mistä aloitan?

MISTÄ OIKEIN ON KYSE?

“80% of active Internet users will have a ‘Second Life’ in the virtual world by 2011.” — Gartner Research

MIKSI SECOND LIFE?

SECOND LIFE NUMEROINA •Avattiin kesäkuussa 2003 •Lähes 10 milj. rekisteröitynyttä •n sisään kirjautuneena •Eurooppalaisia 54% (helmikuu 2007) •Keski-ikä 33 •41% naisia •n.1 milj. US$ vaihtaa omistajaa päivittäin

SIKSI SECOND LIFE •Ilmainen •Luomisen vapaus (Your World, Your Imagination) •Yhteisöllisyys / Verkostoituminen •Uusia työkaluja ja apuvälineitä •Katsaus tulevaan •SL on hauskaa •Immersiivinen

OPETUS- MENETELMIÄ

Etäluennot

Ryhmätyöskentely

Dramatisointi ja visualisointi

Konferenssit, työpajat ja seminaarit

MAHDOLLISUUKSIA

Taiteet Taidemuseo, Second Louvre

Biologia Solun rakenne ja ihmisen kromosomeja Naturen saarella

Kauppa ja markkinointi Coca-Colan saari ja kilpailukutsu

Arkkitehtuuri Rakenteita, suunnittelua, innovaatioita

Viestintä Puhe, Chat, Instant Messaging, reaaliaikainen ääni ja kuva

Uskonto Kölnin katedraalin mallinnus

Opetus Åbo Akademin auditoriossa

Kielet Käyttäjiä yli sadasta maasta

Turismi Chichen-Itza, Meksikon matkailuviraston rakentama

Historia Stonehenge, alkuperäisessä muodossaan

Journalismi Uutistoimisto Reutersin päämaja

Kirjastot Stanfordin yliopiston kirjasto ja tietopalvelu

Meteorologia Reaaliaikainen kolmiulotteinen sääkartta

Fysiikka Space flight museum

Rekrytointi Manpowerin pääkonttori, virtuaalinen työvoima

Tietojenkäsittely Linden Scripting Language, IBMn saaristo

Politiikka Hillary Clintonin vaalikampanja

Psykologia Skitsofrenia-talo, hallusinaatioiden kokeminen

Teatteri Shakespearen ajan teatteri

Geologia Aktiivinen tulivuori

Suunnittelu Vaatesuunnittelua

Your World. Your Imagination.

SISÄLTÖ 1. Tutustutaan Second Lifeen 2. Opettaminen Second Lifessa 3. Opiskelijanäkökulma 4. Mistä aloitan?

SIIRRYTÄÄN SECOND LIFEEN

SISÄLTÖ 1. Tutustutaan Second Lifeen 2. Opettaminen Second Lifessa 3. Opiskelijanäkökulma 4. Mistä aloitan?

TUTKIMUSTULOKSIA

Opiskelijakysely •Toteutettu keväällä 2007 verkkolomakekyselynä •Vastaajat –Öppna universitetet vid Åbo Akademi, informaatiotutkimuksen opiskelijoita –N=30 –28 naista, 2 miestä –50% syntynyt ennen vuotta 1967 (ikähaitari ) –Suurin osa tietokoneen käyttötottumuksen suhteen ’peruskäyttäjiä’ –Kaikilla verrattain paljon kokemusta verkko- oppimisesta

Helppoa vai vaikeaa? •LiikkuminenHELPPOA •NavigoiminenHELPPOA •KeskusteleminenHYVIN HELPPOA •KysyminenHELPPOA

Oppiminen verrattuna lähiopetukseen •Vähän vaikeampaa •Paljon hauskempaa •Ei yhtä ’hyvä’ opetusmuoto •Helpompi ottaa osaa keskusteluun •Kynnys kysyä oli matalampi

Oppiminen verrattuna verkko- oppimisympäristöihin •Ei vaikeampaa tai helpompaa •Paljon hauskempaa •Opetusmuotona ’parempi’

Kanssakäyminen •Verrattuna lähiopetukseen –Mukavuus: hajontaa, ei suurta eroa –Edistää kanssakäymistä: ei edistä –Muiden läsnäolon tuntu: paljon hajontaa •Verrattuna verkko-oppimisympäristöihin –Mukavuus: Paljon mukavampaa –Edistää kanssakäymistä: kyllä –Muiden läsnäolon tuntu: paljon parempi

Matalampi kynnys osallistua keskusteluun Second Lifessa

Ryhmätyöskentely •Hauskaa •Tuotti tuloksia •Vastaajat tunsivat olevansa vahvasti osa ryhmää •”Ryhmä tuotti enemmän yhdessä kuin olisin tuottanut yksin”

hauskuus tylsyys tehokkuus tehottomuus

PALATAAN SECOND LIFEEN

SISÄLTÖ 1. Tutustutaan Second Lifeen 2. Opettaminen Second Lifessa 3. Opiskelijoiden mielipiteitä 4. Mistä aloitan?

Mitä SL opettaja tarvitsee? •Idean •Sisältöä •Luotettavan oppaan •Turvallisen alueen •Innostusta ja kiinnostusta

MISTÄ SAAN APUA? • - Second Lifen kotisivut • - Multi User Virtual Environment- opettajien yhteisö ja tietopankki •Kim Holmberg – •Isto Huvila –

Kim Holmberg -- Isto Huvila -- Nancy Pettersson -- Maria Sundström Informationsförvaltning / Öppna Universitetet KIITOS!