Lapsen ja nuoren ihmisoikeudet ja osallisuus Keski-Suomen vammaispalvelusäätiön juhlaseminaari Maria Kaisa Aula 04.09.2013 www.lapsiasia.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
LUVALLISET POISSAOLOT
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
KiVa Koulu -ohjelma Kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma KiVa Koulu ei ole ohimenevä ”projekti”, vaan pysyvä toimintatapa kiusaamisen.
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Mitä lapset itse kertovat omista oikeuksistaan ja hyvinvoinnistaan
1 Lapsi- ja nuoriso ( ja perhe) politiikan uudistuvat tavoitteet Maria Kaisa Aula Tampereen yliopiston seminaarissa.
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Kaikille kaveri -vanhempainilta
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
Lapsilla on oikeus hyvään ruokaan
Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
Salli osallisuus! Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry 75 -vuotta Juhlaseminaari Projektipäällikkö Anne Pyykkönen oSallisuushanke Salli.
LAPSEN OIKEUDET.
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
Lastensuojelu nuoren tukena
1) Mitä tässä ryhmässä oli sellaista, joka haluat jakaa muiden osallistujien kanssa? 2) Mikä huomio/ konkreettinen asia, joka auttaa sinua jatkossa huomioimaan.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Tampere Seurakunnan aamu- ja iltapäivätoiminta lapsen ja perheen tukijana verkostojen viidakossa Miten turvaamme yhdessä jokaiselle pienelle.
LIIKUNTAKASVATUKSEN PERIAATTEET 1. Lapsilähtöisyys 2. Avoimuus 3. Vapaaehtoisuus 4. Elämyksellisyys 5. Päätäntämahdollisuus 6. Omatoimisuus.
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
MITÄ TIETOA JA OSAAMISTA LASTENSUOJELUTYÖ TARVITSEE? Lastensuojelun tila nyky-Suomessa Helsingin yliopisto Ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Nuorten osallisuus Varkauden nuorisovaltuusto Wanuva.
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Lapsen oikeudet kuvakäsikirjoitus
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Oikeusperustainen ohjelmatyö lasten näkökulmasta Case Nace la Esperanza, Kolumbia Annette Gothóni, Suomen World Vision.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Perhesosiaalityö  Lastenvalvojien palvelut Johtava sosiaalityöntekijä- lasten- valvoja 3 lastenvalvojaa  Ennaltaehkäisevä perhetyö Johtava perhetyöntekijä.
Julkisten palveluiden suunnittelu osana yleiskaavatyötä – koontia keskustelusta
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Miten tukea lukio- opiskelijaa? Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalvelut Oppilashuoltoyksikkö Lukion koulupsykologit ja –kuraattorit Kevät 2014.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Lastensuojelun linjaukset ja laatusuositukset
NUORTEN SEKSUAALIOIKEUDET
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
ERITYISTAIDEKASVATUS
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Köyhyys ja lapsen oikeudet
LAPSEN OIKEUDET HUOMIOIVA HOITO ON LAPSILÄHTÖISTÄ JA OSALLISTAVAA: SYSTEMAATTINEN KIRJALLISUUSKATSAUS Tiina Marttila1,2 TtM, sh; Tarja Pölkki 3 TtT, dosentti,
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
LASTEN OIKEUDET.
Lapsi-ystävällinen kunta
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Miten LAPE kohtaa lapset, nuoret ja perheet maaseudulla?
Alkoholipolitiikkaa lapsinäkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Lapsen ja nuoren ihmisoikeudet ja osallisuus Keski-Suomen vammaispalvelusäätiön juhlaseminaari Maria Kaisa Aula 04.09.2013 www.lapsiasia.fi

YK:n lapsen oikeuksien sopimus 1989/1991 Erityinen suojelu Protection Palvelut ja toimeentulo ”Riittävä osuus yhteisistä voimavaroista” Provision Osallistuminen Participation www.lapsiasia.fi

YK:n lapsen oikeuksien sopimus (1989) Lapsia tulee kohdella yhdenvertaisesti eli lapsen oikeudet kuuluvat kaikille alle 18-vuotiaille Lapsella on oikeus elämään, henkiinjäämiseen ja kehitykseen - omaan yksilölliseen tahtiinsa ja täysimääräisiin mahdollisuuksiinsa Lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä kaikista häntä koskevista asioista ja aikuisen tulee ottaa se huomioon Lapsen paras tulee asettaa etusijalle kaikissa lapsia koskevissa toimissa Lapsen oikeus lepoon, leikkiin ja virkistykseen www.lapsiasia.fi

Erilaisia lapsia ja nuoria - samat oikeudet Tytöt <- > pojat Lapset ja nuoret Lastensuojelun asiakkaat Sairaalassa olevat lapset Kehitysvammaiset lapset Liikuntavammaiset Kuulo- ja näkövammaiset Vankilassa olevien vanhempien lapset Yksin tulevat alaikäiset turvapaikanhakijat Rikoksia tehneet lapset Kristityt Islaminuskoiset Uskonnottomat Saamelaiset Romanit Viittomakieliset Ruotsinkieliset Maahanmuuttajat Vilkkaat lapset Rauhalliset lapset www.lapsiasia.fi

Vammaisen lapsen palvelut ja tuki art 23 Vammaisen lapsen oikeus parhaaseen mahdolliseen hoitoon, kuntoutukseen ja tukeen, joka edistää hänen itseluottamustaan ja osallistumistaan www.lapsiasia.fi

Lasten osallistumisen eri näkökulmia Lapsena, oppilaana, kuntoutettavana… Yksittäisen lapsen kohtaaminen niin, että hän tulee kuulluksi : aika ja vuorovaikutustaidot Kokemusasiantuntijana Lasten ja nuorten kokemusten kerääminen ja hyödyntäminen palvelun kehittämisessä keskustelut, käyttäjäkyselyt, kuvallinen ilmaisu, sadutus, vertaisryhmät Kansalaisena Nuorisovaltuustot, lasten parlamentit ja oppilaskunnat lasten ja nuorten mielipiteen kokoajina sekä vuorovaikutuksen foorumeina lasten ja päättäjien kesken www.lapsiasia.fi

Missä lasten pitäisi saada osallistua? Kotona Koulussa Harrastuksissa, liikunta ja kulttuuripalveluissa Kuntoutuksessa ja vammaispalveluissa Lastensuojelussa ja sijaishuollossa Terveydenhuollossa Kun lasten asioita suunnitellaan Paikallisesti, maakunnassa, kansallisesti Kun hänen asioitaan käsitellään oikeudessa tai hallinnossa Maahanmuutossa ja turvapaikanhaussa www.lapsiasia.fi

Vanhempien ensisijainen kasvatusvastuu ”Lapsen tulisi persoonallisuutensa täysipainoisen ja sopusointuisen kehityksen vuoksi kasvaa perheessä onnellisuuden, rakkauden ja ymmärtämyksen ilmapiirissä” Vanhemmilla on yhteinen ja ensisijainen vastuu lapsen kasvatuksesta. Vanhempien tulee toimia lapsen edun mukaisesti ja selvittää lapsen mielipiteet tehdessään päätöksiä Lasten ja aikuisten molemminpuolinen kunnioitus ja lapsen ihmisarvo: arvovaltaa – ei väkivaltaa Vanhemmilla on oikeus saada tukea tehtäväänsä www.lapsiasia.fi

Tuki lapsen omaan osallistumiseen ja vaikuttamiseen Vanhemmat ovat usein vammaisen lapsen tärkeitä viestinviejiä mutta vanhemmankin pitää antaa lapselle tilaa kertoa omista asioistaan Myös vammaisen lapsen ja nuoren omat kokemukset tarvitaan mukaan palveluiden kehittämiseen (mm. sairaalat, koulut) Laitosten valvonnassa kuultava lapsia ja nuoria itseään Eri tavoin kommunikoivat lapset tarvitsevat tukea mielipiteen ilmaisuun ammattilaisten opittava vuorovaikutukseen www.lapsiasia.fi

Lasten osallistumisen esteitä aikuisten kiire ja vuorovaikutustaitojen puutteet perehtyminen lapselle ominaiseen ilmaisuun ja tapaan toimia ennakkokäsitykset lapsista ja heidän tietonsa laadusta – ”aikuinen tietää aina paremmin, mitä lapsi tarvitsee” tulee kysyä lapsilta myös suoraan arvon antamista lasten omalle tärkeysjärjestykselle epäily, että lapsen oikeuksien korostaminen murentaa aikuisten auktoriteettia tai siirtää valtaa ”vääriin käsiin kasvattajalla ja päättäjällä on vastuunsa tavoitteena ei ole ”vallansiirto” vaan parempi tieto päätösten perustaksi annetaan palautetta lapsille www.lapsiasia.fi

Lasten mielestä hyvä koulu! ”Parempaa ruokaa voisi tulla. Perunoita voisi kypsentää paremmin” ”Oppilaille valitetaan että he eivät käy välitunnilla ulkona mutta siellä ei ole mitään tekemistä niin miksi sinne kukaan haluaisi mennä? ”Maalatkaa koulu pirteämmäksi eikä sellaiseksi kuin sairaala!!!” ”Oppiminen menee hyvin mutta urheilupalloja tarvitaan!” ”Voisi puuhata muiden luokkien kanssa että kaikki oppisi tuntemaan toisensa paremmin” ” ”Opettajat, ainakin suurin osa ovat kivoja ja tekee kaiken oppilaan hyväksi ja koulutalo on mahtava sekä uudet laitteistot” www.lapsiasia.fi

Mitä osallistuminen tarkoittaa? Lapsen kuuleminen Lapsen kuunteleminen Lapsen mielipiteen selvittäminen Lapselle tiedottaminen Lapsen ymmärtäminen Lapsen mielipiteen huomioon ottaminen Aikuisen ja lapsen vuorovaikutus Molemminpuolinen oppiminen, kunnioitus ja arvostus www.lapsiasia.fi

Ihmisoikeussopimukset uudistavat hyvän elämän kriteerejä Lasten ja nuorten kokemuksen kuunteleminen uudistaa aikuisten käsityksiä ja auttaa palveluiden laadun parantamisessa Osallistuminen voimauttaa lapsia ja nuoria www.lapsiasia.fi

Laatua ja vaikuttavuutta palveluihin? Hyvä koulu Hyvä sairaala Hyvä lastensuojelu Hyvä sijaishuolto Hyvä kuntoutus Hyvä oppilashuolto Kenen arvioimana? Ammattilaisen Vanhemman Lapsen ja nuoren www.lapsiasia.fi

Lasten ja nuorten kokemus haastaa ”professiot” Lapsen ja nuoren kannalta Lapsi ja nuori kokonaisena, tavallisena ihmisenä iloineen ja suruineen ”Älä korosta erityisyyttäni” Lapsi ja nuori yksilönä: oletko kiinnostunut juuri minusta? Näe vahvuuteni! Ammattilaisen näkökulma lastensuojeluasiakas potilas oppilas kuntoutettava erityistä tukea tarvitseva www.lapsiasia.fi

Lapsille ja nuorille hyvässä kunnassa Tuloksia kyselystä Suomen Lasten Parlamentin jäsenille ja nuorisovaltuutetuille 2012 kevät voi oppia, liikkua, harrastaa, leikkiä ja syödä hyvin elää turvallisesti tärkeät asiat ovat lähellä tai sujuvien liikenneyhteyksien päässä aikuisten asenne on kohdallaan: ystävällinen, lapsia ja nuoria arvostava sekä heidän mielipiteistään kiinnostunut www.lapsiasia.fi

Kaikilla on oikeus haaveilla ”miksi isona alkaisin” Kaikilla on oikeus haaveilla ”miksi isona alkaisin”? Uskallammeko antaa tilaa vammaisen nuoren omille unelmille? Maria Kaisa Aula 2.4.2017

Usko jokaisen lapsen vahvuuksiin! Lapsen oikeuksien päivää vietetään 20.11 Teemana vammaisten lasten oikeudet Mitä voit tehdä omassa yksikössäsi, kunnassa, järjestössä? www.lapsiasia.fi Lasten ja nuorten oma kokemus ja mielipiteet kuulumaan! www.lapsiasia.fi