Työssä oppimisen mobiilipedagogiikan haasteet.  Jaiku: ohjaus 

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

OSAAMISEN OSOITTAMINEN
YLEISOHJEISTUS Saamelaisalueen koulutuskeskus 2012 © SAKK (OK)
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
QR- koodit ja mobiilitentti
Historia • Blogger-palvelun perusti pieni sanfranciscolainen yritys nimeltään Pyra Labs jo vuoden 1999 elokuussa • Bloggerin kehittivät kolme kaveria,
Kulttuuri, mieli ja kasvatus
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Sosiaalinen media.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
PeLE-henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen ( PLE = Personal Learning Environment)
VOA-oppimispäiväkirja
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Veijo Nikkanen: Verkonkäytön mahdollisuudet Kaikille hyvä -seminaari Selko-e Verkonkäytön mahdollisuudet Veijo Nikkanen Kehitysvammaisten Tukiliitto.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Malli? Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 KYSYMYKSIÄ: 5 kuukauden kokeilu pedagogiikka: sosiaalinen web, oppimisympäristöajattelu Verkkovälineiden.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Sopiva avoimuus, joustavuus, saavutettavuus ja henkilökohtaisuus.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Anne Rongas
Kokemuksia sosiaalisen median oppimiskäytöstä Anne Rongas
Valmennuskurssi sosiaalitieteiden tutkinto-ohjelmaan
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Mobiilit ohjaajat. Pedagogiset lähtökohdat Kokemuksellisen oppimisen kehässä korostuu oppimisen prosessi. Lähde: David Kolb, 1984.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Avainasioita työssäoppimisen laajentamisessa Sitä saa, mitä tilaa -mallissa TopLaaja työleiri Kangasala Maarit Kuosa ja Hanna Toijala.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Eriaikainen toiminta- ympäristö Eriaikainen toiminta- ympäristö Sisältö on ajankohtaista Sisältö on ajankohtaista Kaikille.
Tietotekniikan opiskelijan työnhaku
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Mikromoduuli Projekti. Mikromoduulit? Pieniä tietopaketteja Pieniä tietopaketteja Helposti omaksuttavia ja tiiviitä kokonaisuuksia Helposti omaksuttavia.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Tutkimus ”Käspaikka” –sivuston verkko- oppimateriaaleista Tarja Kröger Savonlinnan OKL / Joensuun yliopisto Käspaikka:
Varmuutta ja vahvistusta vanhustyön lääkehoidon osaamiseen Tilaisuus, Paikka päiväys.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
KIRKONPALVELIJAN TYÖNOHJAUS
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Diaesitys työterveyshuollon esimiesten vertaisfoorumipilottiin Toisesta diasta alkaa esitys vertaistuesta. Voit lisätä tähän alkuun omaa tekstiäsi.
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
Ongelmanratkaisu (1.) -ongelmana voidaan pitää tilannetta jossa on tavoite (>muutos) muttei keinoja tavoitteen saavuttamiseksi. Arkipäivän ongelmia esim:
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
Aineistotyyppi työpaja
Esityksen transkriptio:

Työssä oppimisen mobiilipedagogiikan haasteet

 Jaiku: ohjaus  Flickr: Kuvat + palautekeskustelu + ryhmät kysymällä oppimista  Blogit listaavat blogietuina (viite:  yhteisöllisyys - omien ajatusten ulkoistaminen - saavutettavuus - erilaiset näkökulmat - ihmisten ajatteluprosessien erilaisuus - muotoilun sanaston ja näkökulmien pohdinta - kuvanlukutaito - avoimuus - läpinäkyvyys - hengenheimolaiset - verkostoituminen - itseohjautuvuus - markkinointipuheet - tuotetarinat  Oppimispäiväkirjana

 Onko sitä?  Eroaako se muusta pedagogiikasta? Jos niin miten?  Pitäisikö siitä päästä eroon?

 Eroaako se muusta oppimisesta?  Mikä mobiilioppimisessa on erityistä?

 Miksi puhutaan mobiilista ohjaamisesta?  Mikä erottaa mobiilin ohjaamisen muusta ohjaamisesta?

 Laitteita?  …

 Miten siihen kiinni?  Miten tukea?  Motivaatio, itsetunto, sosiaalinen tuki, orastava ammatti-identiteetti, tiedon omaksuminen, oppimisen taidot, osaamisen osoittaminen…

 Puhe  Teksti  Valokuva  Video / kännykkätv  Erilaiset yhdistelmät  Koulutusalan mukaan  Minimalismi: mahdollisimman vähällä, kirjautumiset aina kynnys, välinevaatimukset, sopiiko väline kohdeympäristöön?

 Saatavilla helposti  Saatavilla tilanteessa  Jäsenneltyä  Kerrattavissa  Kognitiiviset työvälineet (sanasto, kysymys- listat, taulukot, analyysivälineet yms.)  Havainnollisuus (kuvat, animaatiot, videot, taulukot, aikajanat)

 Selkeä jäsentely  Systemaattisuus  Nopeasti omaksuttava  Yksityisen informaation ja julkisen informaation raja käyty  Ongelmatilanteitten ratkaisumetodit  Tilaisuus havainnoida oppimisprosessia (dokumentointi, kätevä mieleen palauttaminen arviointia varten)

 Yhteys ja saatavilla olo  Kontrolli, nopea puuttuminen mahdollisiin ongelmatilanteisiin  Oppimisprosessin saavuttaminen  Ohjaukseen käytettävän ajan optimointi  Viestintävirtojen kanavointi  Ohjauksellisuus viestinnässä, työssäoppijan vastuuttaminen

 Aktivointi (Activation)  Ulkoistaminen (Externalization)  Fokusointi (Focusing)  Tulkinta (Interpretation)  Reflektio (Reflection)  Tiedon prosessointi (Information Processing)

 …mutta se ei mennyt läpi, silti haluamme kehittää.  Hanketoiminta ja jatkuvuus?  Halu, into, motivaatio ja jatkuvuus?

 Autenttinen ympäristö > viiveetön havaintojen tallentaminen (kuva, video, ääni)  Ajatteluprosessi näkyväksi (kisälli - mestari, hiljainen tieto) Mitä?– kysymykset (käsitteet, teoria) ja Miten?– kysymykset (metodit, työtavat, prosessit).  Vertaisten kesken: verkostoitumissivustot > motivaatio, oppimisen emotionaalinen tuki  Kansainvälisessä työssäoppimisessa maantieteellisten välimatkojen ylittäminen, kuvian/videoitten avulla elävä yhteys, aikaleimattu dokumentointi, kun tapahtuu paljon vähässä ajassa

 Työssäoppimisen portfolio-blogi, joka olisi saanut lisää ulottuvuuksia, jos kommentointia ja verkottumista vertaisten blogeihin olisi käytetty:   Syötteiden käyttäminen informaation ohjaamisessa ja hallinnassa > mahdollisimman vähän kuormitusta seuraamiseen ja kommentointiin.

 Virallisesti hyväksytyt työvälineet  Tietoturvariskit  Epäonnistuneet aiemmat yritykset  Verkon vaarat