(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SUUNNISTAMINEN JA KARTTAMERKIT
Advertisements

Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Monikulttuurisuus opetuksessa
3 Maantieteellisen maailmankuvan hahmottuminen ja mentaalikartat
1 Maantiede tieteenalana ja oppiaineena
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
SUUNNISTAMINEN JA KARTTAMERKIT
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Ajatuksia oppimisesta
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Cmap-tools opetus käyttö kongnitiivinen merkitys.
Monipuolista alakoulun kemian opetusta.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
TYÖTAPAVERSTAS Tea Kantola (KAT).
Oppimistehtävä Oppimaan oppimisen koulutus
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
Ennakkotietämys esiin! Fysiikan ja kemian pedagogiikan perusteeet (mat/fys/kem suunt.) Syksy 2014 Kari Sormunen.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Kokeellinen lähestymistapa yläkoulun kemian opetuksessa
Oppimisen psykologiaa
Tasogeometriaa alkuopetukseen
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Ops seminaari Askola.
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
1 HISTORIAN PERUSKÄSITTEITÄ Hi1-KURSSI Toni Uusimäki 2014 Lähde: Eepos. Maailmanhistorian käsikirja. Porvoo 2002.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
Kartta ei vastaa todellisuutta Pienennetty kuva maapallon jostakin osasta Luonnossa kohteet 3-ulotteisia Maapallon pyöreää muotoa ei saa kuvattua tasolle.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
3 Minuudessa on kaksi puolta
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Aikuisen Ajattelu.
Kartan laadinta maastotyönä
Kielen kehityksen avainkohdat
ET didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Kartta ei vastaa todellisuutta
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Uusi pelitaitoa kehittävä paitsioaluesääntö E10-E11 –ikäluokille.
Uusi pelitaitoa kehittävä paitsioaluesääntö E10-E11 –ikäluokille.
Liikunnan Perusopinnot
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989) 2 Karttaopetus ” Ellei ole karttaa ei ole maantiedettäkään, ellei tule karttaa ei tule maantiedettäkään, ellei ole karttaa se on tehtävä, kartta on maantieteen a ja o, alku ja loppu, kun maantieteilijä aloittaa työnsä, hän ottaa kartan eteensä, kun maantieteilijä päättää työnsä, hän laskee käsistään kartan.” (Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)

2.1 Tilatajun kehittyminen ja karttaopetuksen eteneminen Karttojen piirtäminen ja tulkinta liittyvät ihmisen tilatajuun. Lapsen tilatajun kehittyminen on huomioitava karttaopetuksessa. Tilataju = tilan mieltäminen Kullakin ikäkaudella lapsella on tietty tapa mieltää ja tulkita elämää ympärillään ja siihen liittyviä esineitä ja asioita.

Tilatajun kehittyminen Piaget’n teorian pohjalta Alle 2-vuotiaana ympäristön hahmottaminen on itsekeskeistä ja aisteihin perustuvaa Kodin pohjapiirros hahmottuu. 2-4-vuotiaana esineiden ja ilmiöiden suhteet tutussa tilassa alkavat hahmottua

Topologinen tilataju (4-7 v.) Tilataju laajenee kodin ulkopuolelle lähiympäristöön. Lapsi pystyy kielellisesti ilmaisemaan tilaan liittyviä käsityksiään ja yhdistämään niissä asioita toisiinsa Kyky esittää mielikuvia yksinkertaisilla piirroksilla kehittyy

Kartoissa: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (Lähde: Cantell, H., Rikkinen, H. & Tani, S. 2007)

Projektiivinen tilataju 1 (7-8v.) Lapsi alkaa oppia tarkastelemaan ympäristöään toisen näkökulmasta (karttaperspektiiviopetus, karttasymbolit) Lapsi alkaa ymmärtää, mitä tarkoitetaan käsitteillä oikea ja vasen, edessä ja takana. (ilmansuuntaopetus)

Kartoissa: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (Lähde: Cantell, H., Rikkinen, H. & Tani, S. 2007)

Projektiivinen tilataju 2 (9-10v.) Lapsi kykenee ilmaisemaan tilaan liittyviä mielikuviaan tarkemmin Lapsi alkaa hahmottaa etäisyyksiä (mittakaavaopetus)

Kartoissa: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (Lähde: Cantell, H., Rikkinen, H. & Tani, S. 2007)

Euklidinen tilataju (yli 11v.) Lapsi voi tarkastella useampia muuttujia yhtä aikaa. (asteverkkojen käyttö) 11-12-vuotias on henkisesti kypsä kuvaamaan lähiympäristön jäsentyneen kartan muodossa.

Kartoissa: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ (Lähde: Cantell, H., Rikkinen, H. & Tani, S. 2007)

Mikä tilatajun vaihe? Millaista karttaopetusta?

Tilatajun kehityksessä ja karttaopetuksessa huomioitavaa Tilataju kehittyy vähitellen eri vaiheiden kautta, mutta ilman opetusta yksilö ei koskaan saavuta euklidista tilatajun tasoa. Tilaan liittyvä tietoisuus ja ajattelu kehittyvät sosiaalisessa ja kulttuurisessa kontekstissa yksilön päämäärätietoisen toiminnan kautta.

Lapsen huomio on kiinnitettävä ympäristön ilmiöihin ja oppilasta on ohjattava tekemään täsmällisiä havaintoja. Opettaja voi testata omien oppilaidensa tilatajun kehittymistä mentaalikartoilla ja näin suunnata omaa opetustaan.

2.2 Kartankäyttötaidot ja niiden kehittäminen maantiedon opetuksessa Karttaopetuksen tavoitteet (ks. Moniste, blogissa) Miten hyvin hallitset peruskoulun karttaopetukselta vaadittavat taidot?

Kartankäyttöön liittyviä peruskäsitteitä ovat: Karttamaisen ajattelun kehittyminen vaatii peruskäsitteiden hallintaa ennen kuin karttaa voi oppia ymmärtämään kokonaisuutena. Kartankäyttöön liittyviä peruskäsitteitä ovat: Perspektiivi Suunta Symbolikieli Mittakaava

Kartan käyttötaitoja kehittävät tehtävät voivat olla: 1. Käsitteiden hallintaa vaativia tehtäviä Asteverkko, mittakaava, ilmansuunnat, maapallonpallonmuotoisuuden ymmärtäminen, karttaprojektio 2. Karttamerkkien tulkintaa vaativia tehtäviä Karttavärit, korkeuskäyrät, symbolit, diagrammit 3. Ongelmanratkaisutehtäviä Johtopäätösten tekeminen kartasta saatavia tietojen perusteella 4. Luovaa tuottamista vaativia tehtäviä Esimerkiksi maantieteellisten aluekuvausten laadinta karttojen avulla

Mekaaniset operaatiot ja merkkien tulkitseminen ovat vain välineitä, joiden avulla on mahdollisuus hyödyntää kartan sisältämää informaatiota. Varsinaisen karttaopetuksen tavoitteena on pystyä käyttämään karttoja maantieteellisten ilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä sekä tekemään johtopäätöksiä luonnon ja ihmisen välisestä vuorovaikutuksesta.

Maantiedon opetuksessa käytettävät kartat

Karttoja ja ilmakuvia verkossa https://www.karttapaikka.fi/karttapaikka/ http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/osoitehaku.html?lang= Google Earth GoogleMaps