NOPS – hanke 2010-2012 Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS -hankkeessa Essi Koskinen, Mira Mantila ja Veera Lehtonen SHB08SN 4.11.2010.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Advertisements

“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Hallituksen esitys 67/ / Pirkko Mäkelä-Pusa.
Hapen BSC joulukuuAsiakasvaikuttavuusProsessitHenkilöstöResurssit PAINO- PISTEET JA TOIMEN- PITEET 1.Nuorisojärjestöjen ja nuorten toimintaryhmien toimintaedellytysten.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
PRIIMA -kehittämispäivä
Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea
Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Monikulttuurinen nuorisotyö Porvoon kaupunki Nuorisopalvelut
Ehkäisevän päihdetyön järjestöjen yhdistymishanke.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
VETURI II Vertaistuutoritapaaminen Kuopio
Terveyden edistäminen
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS – hankkeen seminaari Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytilaselvitys.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Pirkko Rimpilä-Vanninen
LVI-kehitysprojekti RAKETTI OPI Synergia Työpaja Janne Santala.
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
11/21/2014 Opiskelevan nuoren turvallisuus NOPS –hankkeen päätösseminaari Berg, Katja & Matilainen Tanja.
Terveyden edistäminen diakoniatyössä
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
FUAS Kielet ja viestintä
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
KOULUJEN TERVEYDEN TEEMAPÄIVÄT Verkostotoimijat nuorten terveyttä edistämässä Maaseudun paras Projektipäällikkö Ulla Ojuva
AHOT Vaasan ammattikorkeakoulussa Lomakkeet ja ohjeet
Terveyden edistäminen
FUAS-opiskelijaliikkuvuus Rehtorikokous Pirjo Kuisma.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Tieteentekijän peruskurssi Syksy 2012 Ryhmät 1-3.
Osaava Uusimaa Salla Koivunen. Tavoitteet Oppilaitosten tarjonnan asiakaslähtöinen kehittäminen –Pääroolissa koulutusten ja kehittämishankkeiden.
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Hoitotyön koulutuksen kehittämisestä Kajaanin ammattikorkeakoulussa Eija Heikkinen, TtT, osaamisaluejohtaja Kajaanin ammattikorkeakoulu
Olen Voimakas Voimavarakeskeisen tuen työtapoja Voimakas-projektissa Sosiaalialan asiantuntijapäivät Jyväskylä Kehittämiskeskus Tyynelä/Kirsi.
Hurtig TE1 Mielenterveys voimavarana. Mielenterveys voimavarana Mielenterveyttä tukee: toimivat ihmissuhteet perheeseen ja ystäviin mahdollisuus.
TE 3 TERVEYS JA TUTKIMUS Perhon lukio Essi Rantala
Nuoret, terveys ja arkielämä (TE 2) Tavoitteena on, että opiskelija oppii tarkastelemaan elämäänsä aikuisuuden ja vanhemmuuden näkökulmasta pohtii ja tarkastelee.
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
HOPS-ohjausta kehittämässä JY:ssä
Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Tanssinopettaja (AMK), 240 op
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Vaalijala.
Osallisuuden toimintamalli
Osallisuuden toimintamalli
Osallisuuden toimintamalli
Esityksen transkriptio:

NOPS – hanke 2010-2012 Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS -hankkeessa Essi Koskinen, Mira Mantila ja Veera Lehtonen SHB08SN 4.11.2010

Mielenterveyden edistäminen 3op/10 op Ensiapuvalmiuden ylläpitäminen Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS –hankkeessa (Kuvio 1. Rimpilä-Vanninen 2010) Terveystapahtuma Päihdeputki Hyria 16.4.10 Opintojaksot: Mielenterveyden edistäminen 3op/10 op Ravitsemus Keuda 22.10.2010 Opintojakso: Ohjaus-ja konsultaatio-osaaminen/Ravitsemus ja terveyden edistäminen 2 op/10 op Ensiapuvalmiuden ylläpitäminen Keuda kevät 2011 Opinnäytetyö 15 op Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen hankkeessa (LbD) 20 op NOPS 2010-2012 Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Päihdeputki 16.4. 10 Hyria Karankatu 3-5 Kohderyhmä: puualan, autoalan ja metallialan 2. vuoden opiskelijat (n=60) Tavoitteena: päihteettömyyden edistäminen ammattiopistossa; nuoren tietoisuuden vahvistaminen päihteiden vaikutuksista Asiasisältö: alkoholi, huumeet, tupakka, nuuska Ohjausmenetelmä: 4 pisteen putki, jossa pedagogisina periaatteina olivat kokemuk-sellisuus, tiedollisuus ja leikkimielinen tekeminen. Arvioiminen: kysely.

Kuvia tapahtumasta

-voimavaroja vahvistava ohjaaminen Terveystapahtumat ammattiopisto nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäjänä syksy 2010 aikana ASIASISÄLTÖ Terveystottumuk-set: Ravitsemus, liikunta, päihteet, uni Terveysvalinnat Terveyskäyttäyty-misen muutostarve Terveys-tapahtuma -voimavaroja vahvistava ohjaaminen Ammattiopiston nuoren terveyskäyttäytymisen muutosprosessi SYKSY 2010 Nuoren terveys osaaminen vahvistuu -tiedot, taidot, motivaatio ”Ammattiopiston nuo- Ren terveysosaaminen” –tutkimukset (4) Kuvio 1: Terveystapahtumat ja niiden vaikuttavuuden arvioiminen syksy 2010( Rimpilä-Vanninen 2010) NOPS 2010-2012 Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Terveystapahtuma 22.10.10 Ravitsemus nuoren työ-ja toimintakyvyn edistäjänä Kohderyhmä: Keuda Järvenpää puuala 1.vuoden opiskelijat Tavoitteena oli terveellisen ravitsemuksen/opiskelijoiden terveystottumusten parantaminen ja edistäminen Asiasisältönä oli: lautasmalli, ravintoaineet, ateriarytmi ja ruokavalinnat Ohjausmenetelminä käytettiin voimavarakeskeistä ohjaamista: ryhmäohjausmenetelmät, yksilöohjaus, vertaistuki, kuvallinen ilmaisu Tapahtuma arvioitiin ”Ammattiopiston nuoren terveysosaaminen” –tutkimuksen kyselylomakkeilla (Alkukartoitus ja loppukartoitus)

Ensiapuvalmiuden ylläpitäminen kevät 2011 Keuda Järvenpää Kohderyhmä: Keuda J:pää Puualan 1.vuoden opiskelijat Tavoitteet: parantaa kohderyh- män ja toteuttajien ensiapuval- miuksia Ohjausmenetelmä: ryhmäohjaus, yksilöohjaus, audiovisuaalinen ohjaus ja käytännönharjoitteet Arvioiminen: Työterveys- ja turvallisuusosaamisen kehittyminen (Ensiapuun liittyvä tieto-osaaminen) –kysely Kuva 1. Keuda Järvenpään puutyöluokkan kone. Lehti J. & Rimpilä-Vanninen P. 2010

Mitä terveyden edistämisen osaamista opimme ? Terveyden edistämisen arvot: Osallistaminen, kunnioittaminen, kohderyhmälähtöisyys Nuoren tarpeista lähtevä toiminta Suunnittelutaitoja Oman toiminnan vaikuttavuuden arviointitaitoja Ohjausmenetelmiä Terveyden edistämisen teoriatietoa Yhteistyötä Organisointitaitoja Verkostoitumista

Kohderyhmien palaute: Palaute oli vaihtelevaa. Osa opiskelijoista koki tapahtumat hyödyllisiksi. Valtaosa kohderyhmistä koki oppivansa tekemällä ja osallistumalla Palaute ohjaustaidoista oli neutraalia