Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Advertisements

Tunne ja Älyä! ©Mervi veini 2004.
Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Alue, johon voidaan motivaatiolla vaikuttaa
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Mohammed Kertoo itsestään:
MINÄKÄSITYS.
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Skills-laivaseminaari Yrittäjyyskasvatus ammatillisen koulutuksen näkökulmasta Paula Kyrö Yrittäjyyskasvatuksen professori Aalto Yliopisto, Kauppakorkeakoulu.
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmän kalvosarja: Lapsen erokriisi
Terveystieto 7.
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Mielenterveys kuntoutus
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Ammatillinen koulutus/ kaksoistutkinto vaihtoehtona:  Selvitä: mitkä ammatit voi opiskella toisella asteella? ◦ mitä työtehtäviä kuhunkin ammattiin kuuluu?
LASTEN SYRJÄYTYMISEN SYNTYMEKANISMIT
OPETUS 2500 h TENTIT (300 h) TUTKINTO (O 2 ) (8000 h) OPPIMISTEOT (O 0 ) ( X h) OPPIMINEN (O 1 ) NÄKÖKULMIA OPINTOJEN SEURANTAAN OPPIMISTULOS LAADUNARVIOINNIN.
Ulkomaisten tutkinto- opiskelijoiden kielitaidon arviointi –toimivatko kielitestit Heli Simon SeAMK kielipalvelut
OpetusSuunnitelmaViestintä W5W-suunnittelijat KTM Marianne Isola, FM Suvi Jutila, FM Aimo Rahkonen, TaM Jukka Savilampi.
Mielenterveys Mielenterveys Pinja ja Iiris H 1c.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Ops seminaari Askola.
Suuttumuksen hallinta
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
KYSELYT SOVELTUVUUSKOKEESSA Kuullun ymmärtäminen, kuinka hyvin hakija kykenee pitämään kuulemaansa tietoa mielessä, keskittymiskyky, ohjeiden ymmärtäminen.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Kuka keskeyttää ja miksi? Läpäisyn tehostamisohjelman seminaari Kuopio.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Rovaniemi Jatkuvan kehittämisen ja osaamisen merkitys yrityksen tulevaisuudelle Pasi Pentikäinen / Pentik Oy.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Petra Suonio  MISTÄ NÄKÖKULMASTA ARVIOIT LAPSEN KEHITYKSEN PULMIA?PIDÄTKÖ NIITÄ ENSISIJAISESTI VAIKEUKSINA VAI LAPSEN OMINAISUUKSINA?
Joustava perusopetus eli JOPO. Saarijärven JOPO-luokka Aloitti toimintansa elokuussa 2011 Aloitti toimintansa elokuussa oppilasta
Motivaatio oppimisessa Mari Lyyra Jämsän ja Jämsänkosken lukiot Oppimistaidon kurssi 2015.
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
Ops-iltapäivä
TET =Työelämään tutustuminen
Joustava perusopetus eli JOPO
Alkoholiriippuvuuden kehittyminen ja hoito
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
1.1 Motivaatio, tunteet ja tiedonkäsittely vaikuttavat toimintaan
Pieksämäen kaupunki Hiekanpään koulu
Riippuvuudet ja niiden syntyyn vaikuttavia tekijöitä
opiskeluorientaatio (+)
TET =Työelämään tutustuminen
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
Ydinsisältö Skeema Motivaation lähteet ulottuvat välittömistä tarpeista kauaskantoisiin päämääriin.
Jenita Rantakokko, Jenni Hätälä, Maarit Kinnunen, Inka Hyttinen
Volitioprosessi, tahdon!
Itsemonitorointi verkkokurssilla
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
KESKITETYN PALVELUN KOULUJA JA LUOKKIA
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)

Suvi Laine, 2005 Alan valinnan epäonnistuminen ja motivaation puute •Johtuu usein siitä, ettei opiskelija pääse ensisijaisesti toivomalleen alalle •Opiskelija pelannut ”varman päälle” eli hakenut sinne minne on lähtöpisteiden kannalta helpoin päästä •Ammattitoive selkiytymätön •Henkilö ohjautunut ulkoapäin (esim. sosiaalinen paine) •Heikolla oppilaalla ei ole mistä valita

Suvi Laine, 2005 Heikko koulumenestys ja impulsiivinen käytös Syyt moninaisia: •Oppimisvaikeudet •Älyllinen taso •Mielenterveyden ongelmat •Sosiaalisten taitojen puuttuminen •Neuropsykologiset poikkeavuudet •Heikko minäkäsitys (usko omiin kykyihin puutteellinen)

Suvi Laine, 2005 Koulutusjärjestelmän ongelmat •Joustaako opetussuunnitelmat riittävästi? •Onko käytännön työn määrä kohtuullinen oppilaille? •Onko yksilöllisiä opetussuunnitelmia? •Onko koulutus rakennettu motivoivaksi? (esim. ammattikouluun hakeutuneille ensimmäinen vuosi pelkkää teoriaa ja yleisaineita) •Tiukka linjanveto: opiskelu ja yksityiselämä erotettu toisistaan ikäänkuin niillä ei olisi keskinäistä vaikutusta

Suvi Laine, 2005 Henkilöiden vuorovaikutukseen liittyvät tekijät •Kiusaaminen •Yhteenkuuluvaisuuden tunteen, ryhmäytymisen puuttuminen •Opiskelija-asuntoloiden ongelmat •Huonot henkilökemiat joidenkin opettajien kanssa

Suvi Laine, 2005 Fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset rajoitteet •Opiskelijan henkilökohtaiset ominaisuudet, perhetilanteeseen tai muuhun ympäristöön liittyvät tekijät •Sairaalahoitoa vaativat mielenterveysongelmat •Päihteiden käyttö