Välkky-oppilaitosverkosto Päättäjäseminaari Lepaalla 12.5.2011.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä
Advertisements

Osaava-hanke Liminka, Lumijoki, Muhos, Tyrnävä, Utajärvi
Uusi osaaja - hanke Tapaaminen Omniassa
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
2/2009 Ohjelmaesittely: Leonardo da Vinci We Mean Business! Kansainvälinen harjoittelija Erasmus - tai Leonardo da Vinci -ohjelman avulla Katriina.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON AVOIN YLIOPISTO Aikuiskoulutuksen laatuyliopisto IKÄÄNTYVIEN YLIOPISTON VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISHANKE, osa II ”Oikeus.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
LAAKERI – työelämäyhteistyö sujuvaksi Varsinais-Suomessa Toimintalinja 3: Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio-
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Välkky-strategia
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke OHJAAJAN KANSIO TYÖSSÄOPPIMISEN TUKENA Tuula Rantanen
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
2/2009 Kansainvälisten hankkeiden strateginen ohjaus Myötätuulessa-laivaseminaari, Mika Saarinen, yksikön päällikkö, Ammatillinen koulutus, CIMO.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Teemaryhmä 1: Profiilin ja tunnettuuden kehittäminen Toimintasuunnitelma Aloitusseminaari Marja Kopeli Katja Komonen.
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Kumppanuusverkoston strategia /
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
FUAS Kielet ja viestintä
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
VALOA Valmennuksella kansainvälisiä osaajia työmarkkinoille
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustusten tiedotustilaisuus Seppo Hyppönen Yksikön päällikkö Ammatillinen.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Innova Länsi-Suomen akk
Ajankohtaista – seutusivistys
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Varsinais-Suomen maakunnan yhteistyöryhmän (MYR) koulutusjaosto.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Opetustoimen henkilöstön ammatillisen osaamisen varmistaminen (Osaava) Kimmo Hämäläinen, pääsihteeri Opetustoimen henkilöstökoulutuksen neuvottelukunta.
4/1/2015 Kv-toiminta Kiipulan ammattiopistossa Opiskelijoiden ja henkilöstön liikkuvuus –Comenius (1 hanke), LdV (4 hanketta), OPH Kv-kehittämishankkeet.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Aikuis- ja työpaikkakoulutusyksikkö Virpi Pikkuaho
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
Osaava Itä-Suomi -verkosto Osaava Itä-Suomi hankkeen kuvaus Osaava Itä-Suomi hanke on viiden itäsuomalaisen aikuiskoulutustoimijan yhteinen Työelämän kehittämis-
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Aikuiskoulutus-Välkky Työryhmän jäsenet FAI: Satu Seppänen Faktia: Silvius Maaria (pois) Hami: Kriikku-Kalaja Kirsti Hyria: Tuula Kortelainen.
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Esteettömyyden ja yhdenvertaisuuden edistäminen Turun yliopistossa
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 Dialoog
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Kansallinen kansainvälisen harjoittelun verkosto
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Vantaan ammattiopisto Varian strategia ja projektit
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Välkky-oppilaitosverkosto Päättäjäseminaari Lepaalla

VÄLKKY –oppilaitosverkosto 1/4 Yhteistyön tausta  FAI:n, Tavastian ja VAAO:n rehtoreiden ja talousjohdon tapaamiset  Vauhdittamishankkeen mukaiset neuvottelut syksyllä 2009  Toisen asteen kehittämisen ohjausryhmä Hämeenlinnan seudulla ( Hami, Kiipula ja Tavastia)  Kumppanuusneuvottelut kevät 2010 ja sopimus

VÄLKKY –oppilaitosverkosto 2/4 Yhteistyön tavoite  kehittää yhdessä toisen asteen ammatillista koulutusta ja siihen liittyvää työelämän kehittämis- ja palvelutehtävää  tavoitteen saavuttamiseksi oppilaitokset o lisäävät ja vahvistavat yhteistyötään, o profiloivat toimintojaan, o parantavat tuloksellisuuttaan ja koulutuksen laatua o hakevat aktiivisesti keinoja palvellakseen tehokkaasti, joustavasti ja asiakaslähtöisesti työelämää ja lisäävät resurssien yhteiskäyttöä

VÄLKKY –oppilaitosverkosto 3/4 Yhteistyön osa-alueet o Pedagogiikka o Aikuiskoulutus o Kansainvälisyys o Hanke- ja kehittämistoiminta o Henkilöstön kehittäminen o Talous ja hallinto o Erityisopetus o Markkinointi ja maineenhallinta

Yhteistyön organisointi  Oppilaitosten johtajat muodostavat johtoryhmän. Johtoryhmän tehtävänä on laatia yhteistoiminnalle vuosittainen toimintasuunnitelma sekä koordinoida ja johtaa em. kehittämistehtäviä. Puheenjohtajuus vaihtuu kahden vuoden välein.  Johtoryhmän tueksi nimitetään jokaisesta yhteistoiminnan osa-alueesta erillinen kehittämistyöryhmä. Johtoryhmän jäsen toimii kehittämistyöryhmän puheenjohtajana. Ryhmän sihteeri edustaa samaa organisaatiota kuin puheenjohtaja. VÄLKKY –oppilaitosverkosto 4/4

Erityisopetus 1/2  Kiipulan ammattiopisto vetovastuussa o Kiipulan ammattiopistolla on erityisopetuksessa opetusministeriön antama erityistehtävä, joka sisältää muihin oppilaitoksiin suuntautuvaa kehittämis- ja palvelutoimintaa  Tavoitteena on yhtenäisen laatusuosituksen tekeminen erityisopetukseen

Erityisopetus 2/2  Toiminta tähän asti o kokoontunut kolme kertaa o toiminnan kartoitus ja erityisopetuksen tarjonnan esittely oppilaitoksittain o yhteistyö muiden ryhmien kanssa (pedagogiikka, henkilöstön kehittäminen) o yhteistyö Hämeenlinnan seudun yhteistyöryhmän kanssa o alustavaa yhteisen koulutus- ja hanketoiminnan suunnittelua

Pedagogiikka 1/3 Yleistä  yrittäjämäinen opetus  työelämälähtöinen pedagogiikka  yhteiset verkkototeutukset  erilaiset oppimisympäristöt

Pedagogiikka 2/3 Tavoitteet ja toimintasuunnitelma Työssäoppimisen ohjaamisen kehittäminen (2011) 2. Yrittäjyyskasvatuksen liittäminen osaksi ammatillisia opintoja (2012) 3. Sosiaalisen median liittäminen osaksi opetusta ( )

Pedagogiikka 3/3 Toiminta 2011  Työryhmä kokoontunut 4 kertaa  Työssäoppimisen kartoitus  Työssäoppijan opas (työstäminen käynnissä)  Työpaikkaohjaajan opas (työstäminen käynnissä)  Työssäoppimisen lomakkeisto o yhteistyösopimus o opiskelijakohtainen sopimus o arviointilomakkeet o palautelomakkeet  Yhteinen verkkokurssitarjonta (syksy)

Hanketoiminta 1/2 Hanketyöryhmän tavoitteet  hanketoiminnan hyödyntäminen omassa organisaatiossa ja kumppanuusverkostossa  yhteishankkeiden toteuttaminen  hanketoiminnan linkittäminen opetustoimintaan ja työelämäsuhteiden kehittämiseen

Hanketoiminta 2/2 Hanketyöryhmän toimintasuunnitelma  vertaisarviointi eri organisaatioiden hanketoiminnasta  hanketoimintaan liittyvän koulutuksen järjestäminen  yhteiset rahoittajatapaamiset  tiedonvälitys kumppanuusverkostolle

Henkilöstön kehittäminen 1/5  yhteiset koulutukset  lakisääteiset ja muut henkilöstöä koskevat suunnitelmat  henkilöstöön liittyvät toimintatavat  rekrytointi  työhyvinvointi  osaamisen kehittäminen, kehityskeskustelut  henkilöstöön liittyvät ohjelmistot  henkilöstötilinpäätökset

Henkilöstön kehittäminen 2/5  työryhmä kokoontunut 4 kertaa  tavoitteiksi asetettiin: o esimiesten osaamisen kehittäminen käytännön tasolla -> muutettiin muotoon yhteiset koulutukset o työhyvinvoinnin edistäminen (työhyvinvointi laajasti ajateltuna) o paremman palvelun saaminen Logicalta yhteistyön avulla

Henkilöstön kehittäminen 3/5 Käsitelty:  henkilöstön määrää ja rakennetta, tärkeimpiä kehityskohteita kussakin organisaatiossa  ulkoistettuja toimintoja (yleisin on kiinteistönhoito)  esimiesten koulutuksia ja mahdollisia yhteisiä henkilöstökoulutuksia, osaava-ohjelmaan yhteinen hanke

Henkilöstön kehittäminen 4/5 o opetusalan lainsäädäntö o sosiaalinen media o rekrytoinnin juridiikka o tekijänoikeudet o työlainsäädäntö o työturvallisuus työssäoppimisessa

Henkilöstön kehittäminen 5/5  yhteisen JET-ryhmän tarve kartoitettu  henkilöstöön liittyviä ohjelmistoja, monilla käytössä Populus  pyritään yhtenäistämään käytäntöjä: kelpoisuusvaatimukset (työn alla)  työhyvinvointisuunnitelmat ja toimenpiteet kussakin organisaatiossa  ikäjohtaminen (yhteinen koulutus / Hannu Simström)  tulossa varhaisen puuttumisen mallit

Aikuiskoulutus 1/3  yhteistyö aikuiskoulutuksen toteutuksissa  suunnitelmallisuus tarjonnassa  eri rahoitusmuodot, oppisopimus, yhteinen tarjotin  yritysyhteistyö  tutkintotilaisuuksien arviointi

Aikuiskoulutus 2/3  työryhmä kokoontunut 2 kertaa  aikuisten systemaattisen opinto-ohjauksen organisointi (2012)  Opin Ovi -hankkeen hyödyntäminen  alueellisen oppisopimustarjonnan suunnittelu, aikataulutus -> päällekkäisyyttä, minkä vuoksi ei ole saatu ryhmiä kasaan

Aikuiskoulutus 3/3  yhteistyö pienen volyymin tutkinnoissa  työvaltaisen koulutusmallin kehittäminen -> hanke?  voimassa olevat järjestämissopimukset koottu  lomakkeiston yhtenäistäminen, etenkin samalla alueella toimivilla -> Hyriasta hanke?  arvioijakortti, voimassa tietyn ajan

Markkinointi ja maineenhallinta 1/3 Markkinointi ja maineenhallinta -ryhmän päätehtävät  olemassa olevien toimintojen kartoitus  yhteiset esitteet ja ohjeet, yhteinen näkyvyys  materiaalien työstö  mainos- ja markkinointimateriaalien yhteishankinta  yhteiset tilaisuudet, messuesiintyminen jne.  asiakas- ja henkilöstölehdet ja netti (kumppanuusoppilaitosten yhteystiedot omille kotisivuille)

Markkinointi ja maineenhallinta 2/3 Työryhmä on kokoontunut kaikkiaan neljästi  erilaisten toimintojen selvittäminen (nuorisoaste / aikuisaste /erityisoppilaitos)  eri oppilaitoksissa olevien toimintojen kartoitus  yhteisen markkinatutkimuksen toteuttamisen selvittäminen

Markkinointi ja maineenhallinta 3/3 Jatkossa toteutetaan yhteistä näkyvyyttä saatavilla olevin keinoin  nettisivut  sosiaalinen media  yhteiset esitteet / julkaisut  johtoryhmän erikseen antamat toimeksiannot  oppisopimustoiminnan markkinointi

Kansainvälisyys 1/4 Verkoston kansainvälisyystoiminta  koordinaattoriresurssi vaihtelee  kansainvälisten vaihtojen määrä nollasta "sataan"  toisissa oppilaitoksissa paljon kv-hankkeita, toisissa ei ollenkaan  aikuiskoulutuksen kansainvälistymisessä kaikilla haastetta

Kansainvälisyys 2/4 KV-työryhmän tavoitteet  verkoston yhteiset hankehaut  oppilaitosten kv-toimintaan tutustuminen, benchmarking ja vertaisarviointi  opiskelijavaihdon painopisteen siirtäminen työssäoppimisesta oppilaitoksiin  henkilöstön ulkomaanjaksot  yhteiset koulutukset: kielikurssit, toimintakulttuurit, kv-rahoitus

Kansainvälisyys 3/4 Kv-työryhmän toiminta lukuvuonna  tutustuminen toimintaan oppilaitoksittain o toiminnan kuvaukset ja toimenpiteet o vuoden 2011 toiminnan tavoitteet ja hankehaut  yhteisen hankehakemuksen tekeminen (neljä oppilaitosta): Mamukoulutusmalleja maailmalta, tavoitteena mm. o edistää ammatillisen osaamisen vertailtavuutta Euroopassa

Kansainvälisyys 4/4 o vastata globalisoituvan ja monikulttuuristuvan työelämän osaamistaitovaatimuksiin o hyödyntää ja levittää kansainvälisessä yhteistyössä saatua tietoa ja kokemuksia

Talous ja hallinto 1/2  Työryhmän tavoitteet o nykytilan kartoitus, tietojen vaihto, hyvät käytännöt ja ohjeistukset o kehittämistavoitteita •OPH:n kustannuskysely laatimisen helpottaminen •Laadunvarmistus taloudessa ja hallinnossa •Mittaristo toimijoiden vertailuun  Työryhmä kokoontunut neljä kertaa

Talous ja hallinto 2/2  Hyvät käytännöt o Työryhmän jäsenet esitelleet omalta osaltaan työryhmän aihepiiriin liittyvän hyväksi kokemansa käytännön  OPH:n kustannuskysely o Selvitetty taulukkotyökalun rakentamista tiedonkeruun helpottamiseksi  Mittaristo o Käsitelty nykyistä mittaristoseurantaa o Amke:n toiminnan ja talousportaalin käyttö jatkossa ja sen kehittäminen OPH:n raportointitarpeet huomioiden