Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta"— Esityksen transkriptio:

1 Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta
Toisen asteen kehittäminen – lukioiden ja erityisopetuksen liittäminen koulutuskuntayhtymään Jouni Haajanen, Kuerkievari 1

2 2

3 Toisen asteen koulutuksen kehittäminen Hämeenlinnan seudulla
”Uudistuvan Hämeenlinnan muodostaneet kunnat sopivat yhteisesti hallinnon ja palveluiden järjestämisestä kuntien yhdistyessä. Sopimuksen liitteessä todettiin, että toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja lukiokoulutuksen hallintomalleista, palve­luverkosta sekä toiminnallisen yhteistyön kehittämisestä esitetään käynnistettäväksi erillinen seudullinen selvitys. Todettiin ja sovittiin, että mahdolliset muutokset toisen asteen koulutuksen toteuttamiseen tehdään tämän selvityksen perusteella ja että lu­kioverkko säilyy sopimusajan eli vuosien 2009–2011 ajan nykyisellään. Koska toisen asteen koulutus on koko maassa kunta- ja palvelurakennehankkeen, opetusministeriön käynnistämän ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon koko­amisen sekä yleisten koulutuksellisten kehittämishaasteiden vuoksi huomattavassa muutostilanteessa, sopivat Hämeenlinnan kaupunki ja Suomen Kuntaliitto yhteis­työn käynnistämisestä kartoittamaan koko toisen asteen koulutuksen tilannetta sekä selvittämään erityisesti Hämeenlinnan seudun koulutuksen kehittämistä. KH § 12

4 Lukioiden liittäminen kuntayhtymään
Yhtymähallitus , hallintosäännön muutos ja mahdollisen lukioiden liittämisen valmistelu Yhtymähallitus , Hämeenlinnan kaupungin lukiokoulutuksen siirtäminen Hämeenlinnan seudun koulutuskuntayhtymän ylläpidettäväksi alkaen ja päätti: 1. hyväksyä Hämeenlinnan kaupungin lukioiden siirtämisen Hämeenlinnan seudun koulutuskuntayhtymän ylläpidettäväksi alkaen ja esittää sitä edelleen yhtymävaltuustolle hyväksyttäväksi. 2. hyväksyy lukioiden siirtoa koskevan siirtosopimuksen ja esittää sitä edelleen yhtymävaltuustolle hyväksyttäväksi. 3. hakea lukiokoulutuksen järjestämislupaa Hämeenlinnan kaupungin alueelle alkaen ja esittää sitä edelleen yhtymävaltuustolle hyväksyttäväksi. 4. että päätös on ehdollinen ja edellyttää kahden kolmasosan jäsenkunnista kannattavan perussopimuksen muutosta.

5 Lukioiden liittäminen kuntayhtymään
Omistajakuntien luottamus- ja virkamiesjohdon neuvottelu Yhtymähallitus , perussopimuksen § 2 muuttaminen ja § 5:n lisäys, ja lähetti sen Kuntalain 79 §:n mukaisesti jäsenkuntien hyväksyttäväksi. Yhtymähallitus , saattoi todeta perussopimuksen muutoksen tulleen jäsenkuntien hyväksymäksi Yhtymähallitus , siirtosopimuksen muutos Yhtymävaltuusto , päätös liittämisestä Ilkka Kykkänen johtavaksi rehtoriksi ajalle Järjestämislupahakemuksen laatiminen ja jättäminen OKM:öön ennen vuodenvaihdetta Liikelaítoksen johtosäännön ja toimisäännön valmistelu Henkilöstösopimuksen päivittäminen ja yhteistoimintaneuvottelut Koulusihteereiden yhteistoimintaneuvottelut (4/2) Työryhmätyöskentelyt; Ohjausryhmä, pedagoginen ryhmä, aikuislukioryhmä, Lammiryhmä ja viestintäryhmä Kuntayhtymäpalvelut ja lukion rehtorit

6 Organisaatio 1.1.2013 Kuntayhtymän johtaja Markkinointi
Kansainvälisyys Henkilöstö-johtaja Rehtori (KKTavastia) Koulutusjohtaja Talousjohtaja Lukioliikelaitoksen johtaja Erityisopetus Opetuksen osastot ja koulutuspäälliköt 10 kpl Aikuiskoulutus-johtaja Kuntayhtymä palveluiden osastot ja osastojen päälliköt 5 kpl Hämeenlinnan lukiot ja rehtorit 3 kpl Oppisopimus-toimisto Henkilöstö

7 LUKIOLIIKELAITOS, HALLINTO JA TEHTÄVÄT KOULUTUSKESKUS TAVASTIA
Johtava rehtori, liikelaitoksen johtaja Kaurialan lukio rehtori apulaisrehtori, tehtävään valittu lukion lehtori päivälukio-opinnot Lyseon lukio rehtori apulaisrehtori, tehtävään valittu lukion lehtori päivälukio-opinnot iltalukio-opinnot tehtävään valittu koordinaattori iltalukio-opintojen opinto-ohjaus ja osittainen hallintotyö aikuisten peruskoulu-opinnot Lammin lukio PK/LU-rehtori apulaisrehtori, tehtävään valittu lukion lehtori päivälukio-opinnot Atto-osasto koulutuspäällikkö tehtävään valittu koordinaattori ammattiin opiskelevien kaksois- ja kolmoistutkinnon lukio-opinnot lukion verkkokurssit kielitutkinnot aikuisten maahanmuuttajien opetus

8 Yhteistyö Kiipulan ammattiopiston kanssa
Taustalla Perttulan toimintojen lakkauttaminen ja siirto Kiipulaan sekä koulutuskeskus Tavastiaan Yhteistoimintaa ammatillisen peruskoulutuksen, aikuiskoulutuksen ja erityisopetuksen sekä sitä kehittävän hanketoiminnan osalla Yhteiskäyttöä toimitilojen, oppimisympäristöjen ja kuntayhtymäpalveluiden suhteen Hattelmalantien kampusalueella Aiesopimus yhtymähallitus, jonka jälkeen suunnitteluvaihe Suunnitteluvaiheen jälkeen tiedetään siirtyvät ryhmät ja käytössä olevat tilat, jonka jälkeen laaditaan lopullinen yhteistyösopimus Aikaisin ajankohta syksy 2013 uudisrakennuksen valmistuttua, tilat pääsääntöisesti Punaportista Lisäksi mahdollisuus asuntolatoiminnan yhteistyöhön Yhteistyö pohjautuu OKM:n ammattiopistostrategian mukaisiin linjauksiin, missä oppilaitosten välistä yhteistyötä halutaan tiivistää ja parantaa koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta

9 VÄLKKY -oppilaitosverkosto
Yhteistyön tausta FAI:n, Tavastian ja VAAO:n rehtoreiden ja talousjohdon tapaamiset Vauhdittamishankkeen mukaiset neuvottelut syksyllä 2009 Toisen asteen kehittämisen ohjausryhmä Hämeenlinnan seudulla ( Hami, Kiipula ja Tavastia) Kumppanuusneuvottelut kevät 2010 ja sopimus Yhteistyön tavoite kehittää yhdessä toisen asteen ammatillista koulutusta ja siihen liittyvää työelämän kehittämis- ja palvelutehtävää tavoitteen saavuttamiseksi oppilaitokset lisäävät ja vahvistavat yhteistyötään, profiloivat toimintojaan, parantavat tuloksellisuuttaan ja koulutuksen laatua hakevat aktiivisesti keinoja palvellakseen tehokkaasti, joustavasti ja asiakaslähtöisesti työelämää, lisäävät resurssien yhteiskäyttöä 9

10 VÄLKKY -oppilaitosverkosto
Yhteistyön osa-alueet pedagogiikka, aikuiskoulutus, kansainvälisyys, hanke- ja kehittämistoiminta, henkilöstön kehittäminen, talous ja hallinto, erityisopetus, markkinointi ja maineenhallinta Yhteistyön organisointi oppilaitosten johtajat muodostavat johtoryhmän. Johtoryhmän tehtävänä on laatia yhteistoiminnalle vuosittainen toimintasuunnitelma sekä koordinoida ja johtaa em. kehittämistehtäviä. Johtoryhmän tueksi nimitetään jokaisesta yhteistoiminnan osa-alueesta erillinen kehittämistyöryhmä. 10

11 Toisen asteen pedagogiikkaa
Opiskelijoiden pitää hyötyä lukioiden ja ammatillisen koulutuksen yhdistymisestä! Haasteita Maantieteellinen etäisyys Jaksojärjestelmä: 5 > 4 tai 6? Ammatillisen koulutuksen tutkinnon osien laajuus Opintoviikon ja kurssin laajuus Lähiopetuksen oppitunnin pituus Suunnitelmia Vaihtoviikko Kolmen tutkinnon järjestäminen, kahden tutkinnon järjestämisen kehittäminen Lukion vaihtojaksot (ammattipaketit): 2 jaksoa/vuosi: kokonaisia tutkinnon osia Yhteistyö Kiipulan kanssa Osittain integroituna


Lataa ppt "Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google