Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SMOOTHISTI TYÖELÄMÄÄN OPPISOPIMUKSELLA
Advertisements

TUKIPAKETTI LYHYEN MATIKAN OPISKELUUN LUKIOSSA Kevät PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
TerveTie Tampereen ryhmä
Tekstipohjaisista tehtävistä monimediaisia Eija Koski ja Kasper Kouvo Vammalan lukio Kevät 2013 Pirkanmaan II asteen yhteisöllinen kehittämisverkosto.
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Mobiilioppimisen mahdollisuudet äidinkielen ja S2:n opetuksessa
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
Ohjaajakouluttajat Työryhmässä 15 jäsentä, paikalla 10. Lisäksi 5 työryhmän ulkopuolista.
Mohammed Kertoo itsestään:
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
Wikispaces vieraan kielen opetuksessa Opetus goes POP mediaope Katrina Vartiainen.
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Kokeva 2013 – 16. Käsityön taiteen perusopetus aikuisille Vaasa-opistossa ORIENTAATIO. Tekstinkäsittely. M.Tuomivirta
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Tiia Hämäläinen Emmi Kankaanpää Sanna-Mari Pulkkinen
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Toimivia ratkaisuja – monenlaisia ja tuottavia malleja ja onnistuneita urapolkuja on jo olemassa Maahanmuuttajataustaisen opiskelijan ohjaaminen ja tuki.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Juhani Kettunen Tiimikoulu Ammattikoulutus käsityöajalla perustui mestari-oppi- poikajärjestelmään (1), jossa oppipoika mestarin tiukassa ohjauksessa.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
ITKY104 IT kaikkialla, 2 op Alku- ja perusinfo
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Moodlen opetus, projekti- ja intrakäyttö samassa organisaatiossa Pauliina Veräväinen, TaY.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS Microkatu 1 (A-osa) Kuopio Asiakaspalvelu p klo 9.00 – etunimi.sukunimi(at)sakky.fi.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
BYOD Bring Your Own Device
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
ABITTI-KOE FYSIIKASSA JA KEMIASSA
Opetussuunnitelma uudistuu lukiossa
10 EU-maan liput kuva-arvoituksena
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Kahden tutkinnon polku
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Esityksen transkriptio:

Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto

Projektiryhmä •Suvi Kaihua •Pirkko Kaukometsä •Pirkko Pölönen

Miksi tämä hanke? •Miten opetus on aikaisemmin järjestetty –Kaikki opetus lähipäivillä –Useita opettajia –Eri lähtötilanteessa olevia opiskelijoita –Eri puolilta Pirkanmaata olevia opiskelijoita •2012 uudet tutkinnonperusteet uusine tutkinnon osineen •Haasteita opetukselle: –Opiskelijat eivät pääse lähipäiville –Valinnaisuuden määrä tutkinnon osissa lisääntynyt (2->5) –Opettajien välinen yhteistyö

Tavoitteet •Luoda uudenlainen joustavampi malli esimiesten tutkintoon valmistavan koulutuksen järjestämisessä –Koulutuksen rakenteen suunnittelu Moodleen tutkinnon osittain –Ns. kotipesän rakenteen ja sisällön luonti –Yhden tutkinnon osan (päivittäisten toimintojen ohjaaminen) opintojen rakenteen suunnittelu •mitkä aihekokonaisuudet suoritetaan verkko-opintoina •mitkä itsenäisesti ja lähipäivillä •työpaikalla tapahtuva oppiminen •oppimistehtävät •Opiskelija voisi jatkossa aloittaa opiskelut milloin vain ja opiskelu on ajasta ja paikasta riippumaton •Helpottaa jatkossa opettajan työtä •Tehdään opetusta avoimemmaksi

Suunnitteluvaihe •Mitä asioita kotipesässä pitäisi olla –Lähtökohta jos opiskelija tulee eri aikaan niin hän saa samat tiedot kuin muut orientointijaksolla –Yleistä koulutuksesta ja tutkinnon rakentumisesta •Tutkinnon osittain –Yhteinen rakenne kaikille tutkinnon osille •Yleistä tutkinnon osan suorittamisesta •Tutkinnonperusteet •Osion arviointikriteerit •Mitä opitaan työssä ja mitä koulussa –Mitä aihealueita •Mitä lähipäivillä, mitä verkossa, mitä oppimistehtäviä •Mietittiin miten koko koulutuksen 1,5 vuotta jaksottuu

Mitä tehtiin? •Suunniteltiin ja tehtiin opiskelijalle lähetettävä kurssille kirjautumiskirje ja kirjautumiseen liittyvä ohjeistus •luotiin Moodleen ”kotipesän” osiot ja sisältö –Ohjeita oppimisympäristön käyttöön –Orientointi opintoihin - päivän materiaali –Yleistä oppisopimuskoulutuksesta –Valmistava koulutus: •Tavoite •Toteutus •Arviointi •Todistukset –Tutkinnon rakenne –Tutkinnon suorittaminen •Tutkinnon osittain

Mitä tehtiin? •Tehtiin kaikille tutkinnon osille omat kurssipaikat •Päivittäisten toimintojen ohjaaminen -osion rakenteellinen suunnittelu –Yleistä tutkinnon osasta •Tutkinnon perusteet, tavoitteet, arviointikriteerit, mitä opitaan työpaikalla ja mitä koulussa –Jaksotettu aihealueittain, kaikkiaan 11 aihealuetta •Mietitty mikä verkossa, mikä lähipäivillä, mitä työpaikalla ja mitä oppimistehtäviä

Testaus? •Riikka Vanninen toimi testiopiskelijana ”kotipesässä”. Hän sai kirjautumiskirjeen materiaaleineen ja toimi saamiensa ohjeiden mukaan •Palaute: –Selkeät ohjeet kirjautumiseen, salasananvaihtoon ja kurssialueen löytämiseen –Kotipesä selkeä ja visuaalinen –Wikin käyttö hyvä idea, mutta haasteita -> mietitään vielä toteutusta –Videot eivät toimineet -> ei olla vielä keretty kuvata –Sivuilla liikkumiseen huomiota –Keskustelualueiden tilaaminen (kaikki tilaavat) –Linkkien toiminta –Kaiken kaikkiaan hyvä ja selkeä kotipesä, opiskelijan on helppo löytää tarvittavat asiat

Mitä opittiin? –Suunnittelu on pitkä prosessi •Hahmotettava 1,5 vuoden kokonaisuus •Joka ajatuksesta poikii uusi ajatus -> miten rajataan, mikä on oleellista –Aikataulujen yhteensovittaminen aina haasteellista –Ajatusten vaihto kollegoiden kanssa vie aina asiaa monta pykälää eteenpäin, uusia ideoita, toteutusmalleja –Uusien työkalujen käyttöä: •audioboo

Mitä tulevaisuudessa? •Kehitetään vielä eteenpäin •Otetaan asteittain käyttöön ja pilotoidaan ensi syksynä alkavassa esimieskoulutuksessa •Perehdytetään muut ryhmän koulutuksessa mukana olevat kouluttajat sivuston käyttöön

Sinä saat •Jakaa ja muokata tätä diasarjaa, myös kaupallinen hyödyntäminen on sallittu Kahdella ehdolla •Viittaat aina alkuperäiseen tekijään •Jos muokkaat tätä diasarjaa tai käytät tätä osana laajempaa teosta, tulee sinun jakaa muokattu teos tällä samalla lisenssillä Lisätietoja •CC-lisenssit: creativecommons.ficreativecommons.fi •CC BY-SA -lisenssi: creativecommons.org/licenses/by-sa/1.0/ficreativecommons.org/licenses/by-sa/1.0/fi •Diasarjan taloudelliset tekijänoikeudet kuuluvat Pirkanmaan ELY-keskuksellePirkanmaan ELY-keskukselle Tämä diasarja on lisensoitu Creative Commons -lisenssillä CC BY-SA