HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ JA SEN LOUKKAUSEPÄILYJEN KÄSITTELEMINEN

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Advertisements

HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ JA SEN LOUKKAUSEPÄILYJEN KÄSITTELEMINEN
Tutkimuseettinen neuvottelukunta | Forskningsetiska delegationen | Finnish Advisory Board on Research Integrity TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA 2014.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Tutkimuksen eettiset pelisäännöt
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Tutkimusetiikasta Juhani Pietarinen, Tutkijan ammattietiikan perusta
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
PAKOLLINEN KANSAINVÄLISTYMISJAKSO TUTKINTOVAATIMUKSISSA TAVOITE: Opiskelijalla oltava valmiudet työskennellä kansainvälisessä toimintaympäristössä. LÄHTÖKOHTA:
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
HUMAKin eettiset ohjeet Esittelyaineisto
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
Hyvä tieteellinen käytäntö
Tutkimuseettinen neuvottelukunta | Forskningsetiska delegationen | Finnish Advisory Board on Research Integrity HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ KIRJOITTAMISESSA.
AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
TUTKIMUSETIIKKAA Laatinut: Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2006.
TENTTIVILPPI JA PLAGIOINTI
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Tutkijan identifioinnin esiselvitys 2013 Tuija Raaska RAKETTI-TIEHA –ohjausryhmän kokous.
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausten käsittely
Vertaisarviointitunnus julkaisijan ja tiedonkerääjän työkaluna Johanna Lilja, Tieteellisten seurain valtuuskunta.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Työpaikkakouluttajan ABC
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
OKM:n julkaisutiedonkeruun tarkoitukset Hannu Siren, johtaja Opetus- ja kulttuuriministeriö Helsinki.
Tutkijan identifiointi - kansallisen tason toteuttamisvaihtoehdot CSC:n toteuttama esiselvitys OKM:n toimeksiannosta Hanna-Mari Puuska CSC – Tieteen tietotekniikan.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Siviilipalvelusvelvollisen kurinpito ja siviilipalvelusvelvollisuuden rikkominen Mikke(Kuolema), Pekka, Aleksi, Sakari.
Vilppiä ja plagiointia koskevia määräyksiä Jyväskylän yliopistossa.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
© SUOMEN AKATEMIA 2 Avoin tiede Suomen Akatemian hakuohjeissa Avoimen tieteen huomiointi tutkimuksen suunnittelussa tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää
Tiedonjulkistamisen neuvottelukunta
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tekniikan alan kesäkandiseminaari 2017 Tiede ja tieteen pelisäännöt
Vilpistä ja sen selvittämisestä | Petri Sjöblom
SOSIAALITYÖN OPISKELIJOIDEN INFOPÄIVÄ
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA (TENK)
Arviointi.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tieteellinen tutkimus
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Pääsihteeri Sanna Kaisa Spoof ,
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Tutkimukseen liittyvät eettiset näkökulmat
Koonnut Henriikka Mustajoki Kehittämispäällikkö TSV
Hyvä tieteellinen käytäntö
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Henkilötietojen käsitteleminen VIRTA-tietovarannossa
Esityksen transkriptio:

HYVÄ TIETEELLINEN KÄYTÄNTÖ JA SEN LOUKKAUSEPÄILYJEN KÄSITTELEMINEN Tutkimuseettinen neuvottelukunta 2014

TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA (TENK) Itsenäinen ja riippumaton toimija Perustettu vuonna 1991 (Asetus tutkimuseettisestä neuvottelukunnasta 1347/1991) Opetus- ja kulttuuriministeriön nimittämä tutkimus-organisaatioiden esityksestä kolmivuotiskausiksi Nykyinen toimikausi 1.2.2013 - 31.1.2016 Toimisto sijoitettu Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) yhteyteen Helsinkiin

TENKin tehtävät Tehdä esityksiä ja antaa lausuntoja viranomaisille tutkimuseettisistä lainsäädäntö- ja muista kysymyksistä Toimia asiantuntijaelimenä tutkimuseettisiä ongelmia selvitettäeassä Tehdä aloitteita tutkimusetiikan edistämiseksi sekä edistää tutkimuseettistä keskustelua Suomessa Seurata alan kansainvälistä kehitystä sekä osallistua aktiivisesti kansainväliseen yhteistyöhön Harjoittaa tutkimuseettisiin kysymyksiin liittyvää tiedotustoimintaa.

TENKin ohjeistot Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkaus-epäilyjen käsitteleminen eli HTK-ohje (2002, 2012) Humanistisen, yhteiskuntatieteellisen ja käyttäytymistieteellisen tutkimuksen eettiset periaatteet ja ehdotus eettisen ennakkoarvioinnin järjestämiseksi (2009) Tutkijan ansioluettelomalli Suomen akatemian, Suomen yliopistot ry (UNIFI) ja Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston (Arenen) kanssa 2012

Uusi HTK-ohje tuli voimaan 1.3.2013 Uusi HTK-ohje voimaan 1.3.2013 koulutusvelvottein

Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen -ohje Yleinen kaikkia tieteenaloja koskeva kansallinen tutkimuseettinen ohjeistus Laadittu yhteistyössä yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja tutkimusorganisaatioiden kanssa Uusi HTK-ohje tuli voimaan 1.3.2013 koulutusvelvoittein ja korvasi vanhan v. 2002 ohjeistuksen Vuonna 2013 ohjeeseen sitoutuneita allekirjoittajatahoja oli yht. 73 Mukana kaikki yliopistot ja valtaosa AMK:sta ja tutkimusorganisaatioista Vapaaehtoinen sitoutuminen Kaikki yliopistot, valtaosa ammattikorkeakouluista ja tutkimusorganisaatioista ovat allekirjoittaneet.

Tutkimusetiikka Laajan määritelmän (engl. research ethics) mukaan tutkimusetiikalla tarkoitetaan kaikkia tutkimukseen ja tieteeseen liittyviä eettisiä näkökulmia Kapea-alaisemman määritelmän (engl. research integrity) mukaan tutkimusetiikka on eettisesti vastuullisten ja oikeiden toimintatapojen noudattamista ja edistämistä tutkimustoiminnassa sekä tieteeseen kohdistuvien loukkausten ja epärehellisyyden tunnistamista ja torjumista kaikilla tieteenaloilla. HTK-ohjeessa tutkimusetiikalla viitataan kapea-alaisen määritelmän mukaiseen käsitteeseen Tarkoitetaan rehellisyyttä ja rehtiyttä tutkimuksessa HTK-ohjeessa tutkimusetiikalla tarkoitetaan kapea, rehellisyys ja rehtiys

Hyvän tieteellisen käytännön (HTK:n) keskeiset lähtökohdat 1 Tutkimuksen eri vaiheissa noudatetaan rehellisyyttä, huolellisuutta ja tarkkuutta Eettisesti kestävät tiedonhankinta-, tutkimus- ja arviointimenetelmät (sis. tieteenalakohtaisia eroja) sekä avoimuus ja vastuullisuus julkaisemisessa

HTK:n keskeiset lähtökohdat 2 Muiden tutkijoiden työn ja saavutusten asianmukainen huomioon ottaminen ja viittaaminen Tutkimuksen suunnittelu, toteuttaminen ja raportointi sekä tietoaineistojen tallentaminen tieteelliselle tiedolle asetettujen vaatimusten mukaan Tarvittavat tutkimusluvat on hankittu ja tietyillä aloilla vaadittava eettinen ennakkoarviointi on tehty

HTK:n keskeiset lähtökohdat 3 Tutkimusryhmässä ja -hankkeessa on sovittava kirjallisesti etukäteen, ennen tutkijoiden rekrytoimista: kaikkien osapuolten – myös työnantajan – vastuut, oikeudet ja velvollisuudet sekä tekijyyden periaatteet tutkimusaineistojen käyttöoikeudesta ja säilyttämisestä sovittava myös hankkeen päätyttyä.

HTK:n keskeiset lähtökohdat 4 Rahoituslähteiden ja sidonnaisuuksien ilmoittaminen Tutkijat ottavat huomioon esteellisyyssäädökset arviointi- ja päätöksentekotilanteissa. Tutkimusorganisaatioissa noudatetaan hyvää henkilöstö- ja taloushallinto sekä tietosuojan huomioiminen.

Hyvän tieteellisen käytännön loukkauskategoriat Vilppi tieteellisessä toiminnassa Piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä Harmaa alue eli muita vastuuttomia menettelyjä. Huom! Aidot tieteelliset tulkinta- ja arviointierimielisyydet ovat osa tieteellistä keskustelua, eivätkä ne loukkaa hyvää tieteellistä käytäntöä

Vilppi tieteellisessä tutkimus-toiminnassa 1 Sepittäminen tarkoitetaan tekaistujen havaintojen esittämistä tiedeyhteisölle Vääristely Havaintojen tarkoituksellista muokkaamista tai esittämistä niin, että tulos vääristyy, tulosten muuttamista tai valikointia, johtopäätösten kannalta olennaisten tietojen esittämättä jättämistä

Vilppi tieteellisessä tutkimus-toiminnassa 2 Plagiointi eli luvaton lainaaminen: Toisen julkituoman tutkimussuunnitelman, käsikirjoituksen, artikkelin tai muun tekstin tai sen osan, kuvallisen ilmaisun tai käännöksen esittäminen omanaan Plagiointia on sekä suora että mukaillen tehty kopiointi Anastaminen Toisen henkilön tutkimusidean, -tuloksen, -suunnitelman yms. esittämistä tai käyttämistä omissa nimisään

Esimerkki 1: plagiointi Yliopiston suorittamassa esiselvityksessä todettiin, että maisteri X oli plagioinut kandidaatin ja pro gradu -tutkielmiinsa lukuisia osia toisen jatko-opiskelijan opinnäytetyöstä ilman asianmukaisia viitemerkintöjä. Alkuperäistä työtä ei myöskään mainittu tutkielmien lähdeluetteloissa. Asia oli tullut ilmi opiskelijan jo saatua tutkintotodistuksensa. Asiasta tehtiin HTK-ohjeen mukainen esiselvitys, jossa epäilty myönsi teon. Plagiointi johti tutkinnon menettämiseen.

Esimerkki 1: Vakava vilppi Esimiehen ilmoituksen johdosta oli ryhdytty tutkimaan, oliko jatko-opiskelija X syyllistynyt plagiointiin tieteellisessä tuotannossaan. Suoritetussa varsinaisessa tutkinnassa todettiin alkuperäistä epäilyä laajempi ja vakavampi vilppi: plagiointi, sepittäminen ja tiedeyhteisön harhaanjohtaminen sekä samassa yliopistossa suoritetussa opinnäytteessä että muussa kirjallisessa tuotannossa. Tutkintaryhmän selvityksen mukaan plagiointi eli toisen julkituoman työn tai sen osan luvaton esittäminen oli ollut systemaattista. Lisäksi selvityksessä todettiin, että X oli tutkintaprosessin aikana saanut toisen henkilön antamaan väärän lausunnon hänen puolestaan.

Piittaamattomuus hyvästä tieteellisestä käytännöstä Ilmenee törkeinä laiminlyönteinä tutkimustyön eri vaiheessa Esimerkkejä: muiden tutkijoiden osuuden vähättely puutteellinen viittaaminen aikaisempiin tutkimustuloksiin tulosten ja menetelmien harhaanjohtava raportointi ns. itsensä plagiointi tiedeyhteisön harhaanjohtaminen

Esimerkki 2: Toisen tutkijan työn vähättely Tutkijatohtori X:n mukaan professori Y oli anastanut hänen tieteellisen työnsä. Lisäksi X:n mukaan yksi artikkeli oli julkaistu ja kahta käsikirjoitusta oli työstetty vertaisarviointia varten hänen tietämättään. Y kiisti X:n vaatimukset tulla merkityksi kirjoittajaksi. Suoritetussa esiselvityksessä todettiin, että kahdessa kiistanalaisessa artikkelissa ei lainkaan viitattu X:ään eikä muutoinkaan mainittu hänen kontribuutiotaan. Yliopiston rehtori päätti, että professori Y sekä kanssakirjoittaja Z olivat syyllistyneet piittaamattomuuteen hyvästä tieteellisestä käytännöstä.

Muita vastuuttomia menettelyjä 1 • Tekijyyden manipulointi esimerkiksi sisällyttämällä tutkimukseen osallistumattomia henkilöitä tekijäluetteloon • Omien tieteellisten ansioiden paisuttelu esimerkiksi ansioluettelossa tai sen käännösversioissa • Tutkimuksen lähdeluettelon paisuttelu tutkimusviittausten määrän keinotekoiseksi lisäämiseksi

Muita vastuuttomia menettelyjä 2 Toisen tutkijan työn epäasiallinen vaikeuttaminen, esim. perätön ja ilkivaltainen ilmianto HTK-loukkauksesta toisen tutkijan työn viivyttäminen esimerkiksi referee-toiminnan avulla • Yleisön harhauttaminen esittämällä julkisuudessa harhaanjohtavia tai vääristeleviä tietoja omasta tutkimuksesta, sen tuloksista, tulosten tieteellisestä merkityksestä tai niiden sovellettavuudesta.

Vastuu hyvän tieteellisen käytännön ylläpitämisestä Ensisijaisesti tutkijalla itsellään, mutta myös: Tutkimusryhmällä ja sen vastuullisella tutkijalla, Korkeakouluilla ja tutkimuslaitoksilla tutkimuseettisen koulutuksen järjestäjänä Yksikön ja laitoksen johtajalla työympäristön kehittäjänä ja edellytysten asettajana, Tieteellisillä seuroilla ja toimittajilla tiedon välittäjänä ja tieteen edistäjinä, Rahoittajilla tutkimuksen toimintaedellytysten luojina.

Koulutusvelvoite − HTK-ohjeessa mainitaan: ” Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tulee huolehtia siitä, että hyvään tieteelliseen käytäntöön perehdyttäminen ja tutkimusetiikan opettaminen ovat kiinteä osa niiden antamaa perus- ja jatkokoulutusta. Tutkimuslaitosten tulee puolestaan huolehtia siitä, että niiden henkilökunnalle on tarjolla tutkimusetiikkaan liittyvää koulusta”. (TENK 2013: 7)

HTK-loukkausepäilyjen tutkintaprosessi 1 Kolmiportainen prosessi: Epäilyn esittäjän kirjallinen ilmoitus siihen organisaatioon, jossa epäilyksen alainen toiminta on tekeillä tai tehty Rehtori/tutkimusorganisaation johtaja päättää esiselvityksen käynnistämisestä. Esiselvityksessä kuullaan eri osapuolia Tutkintaryhmän tekemä varsinainen tutkinta. Rehtori antaa tämän pohjalta perustellun päätöksen.

HTK-loukkausepäilyjen tutkintaprosessi 2 Tutkintaprosessin periaatteet: Tutkintaprosessin toimittaa se organisaatio, jossa epäilyn alainen tutkimus on tekeillä, tutkinnasta vastaa ylin johtaja (usein rehtori) Oikeudenmukaisuuteen ja puolueettomuuteen pyrkiminen Kaikkien osapuolten kuuleminen Käsittelyn asiantuntevuus ja nopeus Eri vaiheet tulee dokumentoida huolellisesti

Tutkintaprosessin vaiheet

HTK-loukkausepäilyjen tutkintaprosessi 3 Esiselvityksen käynnistämisestä tai käynnistämättä jättämisestä tieto tulee saattaa asian osapuolille ja TENK:lle Samoin varsinaisen tutkinnan pohjalta rehtorin tekemä päätös tulee saattaa eri osapuolten ja TENKin tietoon. Loppuunsaatetun HTK-prosessin tulokseen ja menettelytapoihin tyytymätön epäilyn kohteena oleva henkilö tai epäilyn esittäjä voivat pyytää TENKiltä lausuntoa 6 kk:n kuluessa

Lausuntopyynnön vaiheet

TENKin antamat lausunnot 2010 2011 2012 2013 HTK-prosessiin liittyvät lausunnot 1 7 5 Muut kuin HTK-prosessiin liittyvät lausunnot - 4 Annettuja lausuntoja yhteensä 8 9 6

HTK-loukkausten seuraukset 1 Yleisimmin käytetyt sanktiot ovat: Opinnäytetyön hyväksymättä jättäminen Huomautus tai varoitus, rehtorin puhuttelu Opinnäytetyön arvosanan alentaminen Opiskelijan erottaminen määräajaksi Yksittäisissä tapauksissa myös: Tutkijan aseman uudelleen järjestely (vastuullisen tutkijan vaihto) Tutkinnon mitätöiminen Tutkimusrahoituksen lakkauttaminen Työ- tai virkasuhteen irtisanominen Maineen menetys/palautus Sanktioista päättää tutkimusorganisaatio, ei TENK.

HTK-loukkausten seuraukset 2 HTK-ohjeen mukaan: Tutkintaraportin johtopäätökset pyrittävä julkistamaan tiedeyhteisölle HTK-loukkauksen johdosta määrättävä seuraamus oltava oikeudenmukaisessa suhteessa loukkauksen vakavuuteen

Vilpin ja muiden HTK-loukkauksien ennaltaehkäisy 1 Hyvien opiskelu- ja tiedonhankintatapojen opettelu alkaa jo koulussa; katse opettajankoulutukseen Hyvä tieteellinen käytäntö opitaan osana opintoalaan liittyviä opintoja (esimerkiksi tutkimusmenetelmä- tai tieteellisen kirjoittamisen kursseilla) sekä erityisten tutkimusetiikkakurssien kautta Tutkimusetiikan kirjaaminen osaksi opetussuunnitelmia ja tutkintotavoitteita on tärkeää Tutkimuseettinen koulutus ei voi olla yksittäisen opettajan aktiivisuuden varassa Tavoitteena tilanne, jossa yksikään opettaja tai opiskelija ei voi vedota tietämättömyyteen

Vilpin ja muiden HTK-loukkauksien ennaltaehkäisy 2 Hyvän tieteellisen käytännön turvaamiseksi korkeakoulujen tulee tarjota tutkimuseettistä täydennyskoulutusta opettajille ja opinnäytetöiden ohjaajille, tutkijoille, tutkimusryhmän johtajille sekä muille asiantuntijoille Plagioinnin ehkäiseminen opintosuorituksissa Painotus tulee olla hyvän tieteellisen käytännön opettamisessa ja oppimisessa, eli tutkimuseettisen tietoisuuden lisäämisessä Opetuksen lisänä sähköiset plagiaatintunnistusohjelmat Haasteena kansainvälistyminen: tutkimuseettisiin kysymyksiin liittyvien kulttuurierojen tiedostaminen

Tutkimuseettinen neuvottelukunta YHTEYSTIEDOT www.tenk.fi s-posti: tenk@tsv.fi Tutkimuseettinen neuvottelukunta Snellmaninkatu 13 00170 Helsinki