Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit toimitetaan sähköisenä linkkien kera tai ne voit ladata www.liiketoiminta.info/Kemijarvi 28.4.2014 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 Kirsi Mikkola kirsi.mikkola@liiketoiminta.info www.facebook.com/kirsimikkola twitter.com/kirsimikkola www.linkedin.com/user/kirsimikkola www.slideshare.net/kirsimikkola Verkkokaupasta tulee tehdä yksi suomalaisten yritysten kilpailutekijä vuoteen 2018 mennessä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten teet Internet-markkinointia Venäjällä 28.1.2014 28.4.2014 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Vuodesta 1996 9 kouluttaja-konsulttia Rovaniemi, Oulu, Kuopio, Espoo, Helsinki, Tornio Palvelun laatu asteikolla 1-5 vähintään 4,3 vuodesta 2006 Päätuotteet: Sähköisen liiketoiminnan koulutus ja asiantuntijapalvelut (verkkokauppa, sosiaalinen media, internet-markkinointi, internet-sisällöntuotanto) Asiakkaat: alueelliset kehitysyhtiöt, - organisaatiot ja hankkeet, korkeakoulut, Ely-keskukset, osaamiskeskukset, pk-yritykset Loppuasiakkaat: pp, pk- yritykset, alueorganisaatiot Markkina-alue koko Suomi ENEMMÄN IRTI VERKOSTA! – www.liiketoiminta.info
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Tavoitteet Saat konkreettisia työvälineitä miten nostat näkyvyyttäsi MAKSUTTA internetissä ja mobiililaitteissa Opit miten käyttää sähköisiä näkyvyyskanavia erityisesti matkailun, vapaa-ajan ja elämystuotannon palvelujen ja tuotteiden tarjonnassa Saat uusia ideoita miten tavoitat maksavan asiakkaasi verkossa paremmin kuin muut Saat tiedon miten nostat asiakkaan ostokokemusta ja verkkokaupan myyntiä suora myynnin tai muiden jakelukanavien kautta Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
28.4.2014 Ennakkotehtävä 1. Valmistaudu kertomaan miten ja missä näkyvyyskanavissa (internetissä) yrityksesi tuotteita ja palveluja jo nyt markkinoidaan ja myydään a) maksuttomasti b) maksullisesti 2. Valmistaudu kertomaan 2 asiaa, jotka haluat ehdottomasti tietää internet-markkinoinnista ja verkkokaupasta koulutuspäivän aikana 3. Valmistaudu esittämään vähintään 1 hyvä matkailutuotteita myyvä verkkokauppa sekä perustelemaan myös miksi
Ennakkotehtävän purku Käytämme tähän 30 – 60 minuuttia 3 hengen ryhmissä
Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Peruskäsitteitä Sosiaalinen media = sisältöjen ja ohjelmien tekeminen ja jakaminen yhdessä muiden kanssa Sähköinen markkinointi = Internet-markkinointi = Markkinointia Internetissä Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C Sähköinen liiketoiminta = yrityksen prosessien tehostamista ja automatisointia ohjelmistojen ja laitteiden avulla Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Yritysesimerkkejä, joita tänään esillä ja kannattaa tarkastaa onko hyvä vai ei? Loma Vietonen, www.lomavietonen.fi Kemin Matkailu, www.keminmatkailu.fi Sampo Tours, www.sampotours.fi Tree Hotels, www.treehotel.se/ Lyngsfjord Adventure, www.lyngsfjord.com/ Saariselän keskusvaraamo, www.saariselka.com GoArctic!, www.goarctic.fi Go Experience, www.goexperience.fi Lapland Safaris Group Ltd, www.laplandsafaris.com Kakkaramäki Oy, www.rockandlake.com Hulluporo Oy, www.hulluporo.fi Lapland Hotels, www.laplandhotels.com VisitInari, www.visitinari.fi Matkalle Sallaan! www.salla.fi Lemmenliekki, www.lemmenliekki.fi Kuerkaltion lomakylä, www.kuerkaltio.fi Santamus, www.santamus.com Ravintola Himalya, www.himalaya.fi Kalajoki Resort, www.kalajokiresort.fi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Ennen elämystä verkossa… 28.4.2014 Ennen elämystä verkossa…
Valintaa tehdessä - millainen on asiakkaasi ostajaprofiili? 2.4.2017 28.4.2014 Valintaa tehdessä - millainen on asiakkaasi ostajaprofiili?
28.4.2014 Kuuntele, kysy ja monitoroi missä asiakkaasi liikkuu ja ostaa verkossa! – Selvitä siis asiakkaan verkkoprofiili!
Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos 28.4.2014 Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos Kauppa lähtee hakukoneesta: Google, Yandex, Yahoo, Baidu, etc Motivaatiopohjainen haku – tuotteiden teemoittelu Esim. www.responsibletravel.com ja www.virtualtourist.com Yhteisöllisyys, mutta yksilöllisyys – asiakaspalvelu verkossa Esim. www.mulletoi.com ja www.tripadvisor.com Jakamisen pakko - sosiaalisen median käyttäjien määrä alkaa olla tapissa, käyttöfrekvenssi kasvaa, suosittelujen vaikutus jopa 70 %
Superostaja Täsmäostaja Varovainen ostaja 28.4.2014 Superostaja Täsmäostaja Varovainen ostaja
28.4.2014 Esimerkki: http://www.mulletoi.com/shop/etusivu/prod__5350_poikaystavatyyny
Tauko
Mistä siis aloittaa, jotta näkyvyys ja löydettävyys on kunnossa?
Analysoi verkossa – mikä on verkkojalanjälkesi? 28.4.2014 Analysoi verkossa – mikä on verkkojalanjälkesi? www.google.fi/analytics onko? www.marketing-grader.com -> mikä tulos? www.opensiteexplorer.com - > mikä tulos? www.socialmention.com – mikä tulos? Kuluttajalta kuluttajalle www.zoover.fi, www.tripadvisor.com Yrittäjältä kuluttajalle, miten?
Lähtökohta on verkkokauppa/kotisivut ja hakukoneet erimaissa 28.4.2014 Lähtökohta on verkkokauppa/kotisivut ja hakukoneet erimaissa
28.4.2014 Kuka haluaa olla koekaniini / esimerkki? Anna sivusi osoite niin katsotaan Ensin marketingrader sitten Google
Hakukoneet Voit nostaa näkyvyyttä kahdella tapaa Kasvattaa omaa verkkonäkyvyyttä hakukoneoptimoimalla omat kotisivut + verkkokauppa Maksamalla mainoksista, joilla pääsee hakutulosten kärkeen Mitä se sitten tarkoittaa ? Suomessa Kv-Markkioinoilla (Alexa.com, google.fi, google.de, google.ru, jne) Ideoita?
Hakukonemarkkinointi = Hakukoneoptimointi + Hakusanamainonta
copyright Kirsi Mikkola Haaga-Perho 15.4.2010 HAKUKONEMAINONTA MAKSULLINEN HAKUKONEOPTIMOINTI = Voidaan itse vaikuttaa sisällöllö ja tekniikalla copyright Kirsi Mikkola
Hakukoneoptimointi Haaga-Perho copyright Kirsi Mikkola 15.4.2010 Hakukoneoptimointi Näkyvyyden parantamista hakukoneiden luonnollisissa tuloksissa Perustuu laadukkaaseen sisältöön, teknisesti oikeisiin ratkaisuihin ja hakualgoritmin tuntemiseen Tavoitteena saada lisää kohdennettuja kävijöitä Vaikka sivusi löytyisivät etsittäessä brändisanoillasi, löytyvätkö ne kun käytetään yleissanoja? Haun ”Majoitus” sijaan kävijät saattavat etsiä sanoilla ”mökkimajoitus Rovaniemen lähellä” tai ”mökkimajoitus isommalle porukalle”. copyright Kirsi Mikkola
Hakukoneoptimointi Kymmenen keinoa, mutta hallitse edes viisi Title Kuvat Sisällöt Linkit Domain Katsotaan esimerkin kautta
Hakusanamainonta Haaga-Perho copyright Kirsi Mikkola 15.4.2010 Hakusanamainonta Mainospaikkojen ostamista omalla yritykselle tärkeillä hakusanoilla, ks. statistiikka Mainos näytetään kun kävijä etsii käyttäen sinun alaasi koskevaa hakusanaa Erittäin kohdennettua – mainos näytetään vain palveluistasi kiinnostuneille Erittäin kustannustehokasta – maksat vain kun asiakas siirtyy sivuillesi Klikkihinta riippuu kilpailun määrästä. Hinnat Suomessa noin 0,04-0,50 €, hakusanan arvot voi tarkastaa Google Adwords ohjelman avainsanatyövälineellä copyright Kirsi Mikkola
Googlen maksulliset mainokset www.google.com/adwords on palvelu, jolla mainokset tehdään Mainosten tekemiseen tarvitaan Google-tilin tunnus ja luottokortti Mainosten budjetin voi aina päättää itse Mainokset voi myös keskeyttää koska tahansa Oletteko saaneet Googlelta ”mainosrahaa” postissa?
Haaga-Perho 15.4.2010 Web-analytiikka Hakukoneoptimointiin ja –mainontaan kannattaa aina yhdistää seuranta Analytiikan avulla voidaan seurata, mitkä hakusanat tuovat asiakkaita Kannattamaton mainonta voidaan karsia pois ja lisätä budjettia tuottavampiin Käytä Google Analytics ohjelmaa copyright Kirsi Mikkola
Mitä kävijätietoja kannattaa seurata? Ja tietenkin itse kävijöiden määrää! Tärkeä mittari varsinkin silloin, kun sivuja kehitetään Saatte palvelun käyttöön www.google.com/analytics Tarvitaan Google-tilin tunnukset Pitää asentaa lyhyt koodi kotisivulle Analytics asentaminen: http://bit.ly/aloitusopas Voit asettaa myös valmiita tavoitteita Analytics tavoitteiden asettaminen: http://bit.ly/tavoiteopas
Mitä pitää olla kunnossa? Vähintään… 2.4.2017 28.4.2014 Mitä pitää olla kunnossa? Vähintään… Mekin tuotesuositukset MEKin vientikelpoisuuden kriteerit Jakelukanavastrategia – suunnitelma osana liiketoiminta suunnitelmaa – LASKE!
AUTENTTI-SUUS, VETOVOI-MAISUUS Vienti-kelpoisuus MARKKINATESTAUS KAPASI-TEETTI SAATAVUUS LAADUN KEHITTÄMINEN SAAVUTET-TAVUUS KIELITAITO ASIAKAS-LÄHTÖI-SYYS AUTENTTI-SUUS, VETOVOI-MAISUUS VERKOSTOITUNEISUUS VASTUULLI-SUUS TURVALLI-SUUS 2.4.2017 http://bit.ly/c5Kozm
28.4.2014 Jakelukanavat Ne kanavat tulee valita, missä oma pääasiallinen tavoiteltava kohderyhmä on Lisäksi on huomioitava omat resurssit (aika, raha, henkilöt ja osaaminen)
Tuotantoverkostopohjainen myynti Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Tuotantoverkostopohjainen myynti 28.4.2014 Kuva: Kirsi Mikkola, 2001 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Mikä on sähköinen jakelukanava? Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 SIVU 33 Mikä on sähköinen jakelukanava? Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Ne jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki sähköiset jakelukanavat toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko yritys tai suoraan kuluttuja Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 SIVU 34 Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Ne voivat sisältää erilaisia portaaleja, suosittelupalveluita tai verkkosivuja, joilta ei voi ostaa Myös yrityksen kotisivut voivat olla myynti- tai näkyvyyskanavia, riippuen siitä onko siellä myyntiä Jaottelu on veteen piirretty viiva Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Esimerkkejä näkyvyyskanavista 28.4.2014 Esimerkkejä näkyvyyskanavista Caseyritys Kakkaramäki Oy, www.rockandlake.com Caseyritys Hulluporo Oy, www.hulluporo.fi Caseyritys Taigakoru Oy, www.taigakoru.fi Caseyritys Ainut Ky, www.ainut.fi Omat kotisivut Youtube Flickr Twitter Facebook VK.com FourSquare Google + ja Places for Businessa
Mitä ovat sähköiset myyntikanavat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 SIVU 36 Mitä ovat sähköiset myyntikanavat Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat myynnissä Voivat sisältää erilaisia raskaita järjestelmiä tai vaikka yrityksen oman verkkokaupan Puhtaassa myyntikanavassa pitäisi myös maksun olla mahdollinen Mitä useampi välikäsi, sitä pienempi on yrityksen oma osuus Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 SIVU 37 Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti GDS – kanavat Aggregaatit eli kokoamispalvelut Hakurobootit OTA eli online travel agency (matkailu) Kivijalkamatkatoimistojen ja matkanjärjestäjien kotisivut Keskusvaraamot Oma verkkokauppa tai -varaamo Myynti sosiaalisessa mediassa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Perinteiset sähköiset myyntikanavat Suora myynti - oma verkkokauppa (www.vuoripuro.com/ ja http://www.taigakoru.fi ) Matkanjärjestäjät (www.inghams.co.uk ja http://www.taxari.com ) Perinteiset kanavat (www.booking.com, www.lomarengas.fi ) Erikoistuneet myyntikanavat (www.responsibletravel.com, www.punomo.fi) Aggregaatit (www.supersaver.fi, www.fruugo.fi ) Sosiaalisen median kaupat (https://www.facebook.com/Koruharakka?fref=ts, www.facebook.com/santamus ) Hakurobootit (http://www.momondo.fi ) Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Monikanavaiset myyntikanavat Esim. Booking.com & Facebook Lahjakorttikauppa www.presentcard.fi, www.nettilahjakortti.fi, www.elamyslahjat.fi Myynti myös omalla web –sivuilla! Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Nykyisen kaupan varaan rakennettu sähköinen kauppapaikka, esimerkki www.vuoripuro.com Sähköiseen kauppaan erikoistunut sähköinen kauppapaikka, esimerkki http://www.teddytourslapland.com/catalog/etusivu.php Eriytyneiden kanavien varaan perustuva sähköinen kauppapaikka, mobi.levi.fi , älypuhelin applikaatiot kuten Booking.com Kansainvälinen verkkokauppa, www.horze.com Ilmaista tietoa tuotteiden myynnin ohella: terveyskaupat www.hyvinvoinnin.fi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Sähköisten tuotteiden verkkokauppa, www.cdon.com, www.spotify.com Nopea toimitus; tuotteet suoraan varastosta ns. Dropshipping, www.verkkokauppa.com Nettitoimisto, www.nettimatkatoimisto.fi/ Brokeri eli välittäjä, www.lomarengas.fi , www.huvila.net Aggregaatti, www.supersaver.fi Massakustomointiin erikoistunut verkkokauppa, www.mymms.com Yritysverkoston kauppa, www.punomo.fi, www.rockandlake.com Tällä sivulla on otteita Jouni Paavilaisen kirjoittamasta kirjasta Internetin Liiketoiminnallinen Merkitys. Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Liikekumppanuus suurten verkkokauppojen kanssa / Internet tavaratalo, www.amazon.com ja www.fruugo.fi Ostosklubi www.esprit.fi Kapean sektorin verkkokauppa, esteetöntä shoppailua, http://www.sokevakasityo.fi/, www.pratsam.com/pratsam-reader-tuote.html Huutokauppa, www.huuto.net, www.fiksuhuuto.fi Portaali / Hakemisto, http://www.europages.fi/ Verkkoyhteisö / Intressiryhmä, www.twitter.com/visitmaine, www.podhotel.com Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola
Mitä jakelukanavat maksavat? 2.4.2017 28.4.2014 Mitä jakelukanavat maksavat?
Komissiot ja mukaan pääsy 2.4.2017 28.4.2014 Komissiot ja mukaan pääsy Myyntikanavissa komissiot vaihtelevat 5 % - 50 % Esim. Facebook Affiliate verkostossa 6,85 % Holidayletting.co.uk 219 – 499 puntaa / vuodessa + näkyvyyspaketteja Yhteydenottolomakkeet palvelukohtaisesti, osa vaatii matkanjärjestäjäyhteistyötä Useassa näkyvyyskanavassa maksutonta Nyt kaikki mukaan!, mutta…
Omien resurssien, voimavarojen mukaan. 2.4.2017 28.4.2014 Omien resurssien, voimavarojen mukaan.
Missä jakelukanavassa myynti sitten kannattaa? 2.4.2017 28.4.2014 Missä jakelukanavassa myynti sitten kannattaa?
Laske kanavittain panos-tuotos kanavaittain! 2.4.2017 28.4.2014 Laske kanavittain panos-tuotos kanavaittain! Kävijä-määrä kpl Konversio % Kate % Keskiostos € X X X = jakelukanavan tulos - Investoinnit ja henkilötyö!
Esimerkki yhden kuukauden tuloksesta 2.4.2017 Esimerkki yhden kuukauden tuloksesta Kävijämäärä * Konversio% * Keskiostos * Tuotteen kate% = Jakelukanavan tulos 200 kävijää * 5% kävijöistä ostaa * keskiostos on 85€ * Tuotteen kate on 20% = 170 €
28.4.2014 Kysymyksiä ja kiitos!