Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tervetuloa eLiiketoiminnan tietoiskuun 1. / / /
Advertisements

Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen Internet-markkinointi & hakukoneoptimointi LAMK Kirsi Mikkola.
Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinnot 2.päivä Kirsi Mikkola.
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Verkkokaupan asiakaspalvelu kuntoon Kirsi Mikkola
Kalastuslupien sähköinen kuittivihko on nopein ja helpoin tapa saada yhdellä tilauksella kalastusluvat suurellekin ryhmälle.
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
Sähköisen liiketoiminnan haasteet pk-yrityksissä tänään Missä Mennään
Näkyvyyskanavat Ilkka Kauppinen.
Verkkokauppaan nyt, mars, mars!
Yritysfoorumi Työpajat. Työpaja 1: Liiketoimintamahdollisuuksien kasvattaminen sähköisen myynnin ja markkinoinnin avulla (vetäjä Mari Uusitalo)
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA TAVOITTEET KOHDE- RYHMÄT STRATEGIA ARGUMENTOINTI RESURSSIT TOIMEN- PITEET SEURANTA.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Nuorten Tietokoneenkäyttö.
Asiakaspalvelu verkossa
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Sähköinen kaupankäynti Kimmo Berg.
SOME (sosiaalinen media)
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t Sähköinen liiketoiminta Matkailun ja elämystuotannon sähköisen liiketoiminnan.
Asiakkuudet luovalla alalla
Esitelmä YOUTUBE.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
Sähköisen kaupan toimintaympäristö
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
TWITTER YRITYSTOIMINNAN TUKEMISESSA Kiravo-projekti 2012.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011.
TWITTER KIRJASTOPALVELUNA Krista Auvinen Lähteet:
Internetmarkkinointi Venäjällä – kotipesä kuntoon.
Saatavuus kilpailukeinona
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Internetistä haku: USB portti – tiedonhaun vertailua Jouni Ojanperä TP09S
1 Senioreiden säästäminen ja maksutavat 2014 SENIOREIDEN SÄÄSTÄMINEN JA MAKSUTAVAT
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Tiimit Tiimit Liikeidea LiikeideaIdeariihi.
Kalevan digitaaliset mediat ovat alueellisen mainostajan merkittävin sähköinen mainosväline
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Verkkokaupan perustaminen
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Krista Auvinen 2011.
Sähköinen portfolio - kyvyt.fi
Netvibes Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
1 Raha-asioiden suunnitteleminen ja nykyinen rahatilanne Senioritutkimus 2011.
LearningHouse Oy Sosiaalisen median palveluhinnasto.
WEB 2.0 — Sitä sun tätä Juha Kurri. Folksonomia Flickrissä on luovuttu tieteellisestä, tai muusta vakiintuneesta luokittelusta ja hierarkisesta lajittelusta,
Sosiaalisen median suihku Mistä on kyse?. Miten ja missä viestit?
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Aini Iivari, Merja Maijala, Sirpa Mäkinen Google -markkinointi.
Verkkokaupan perustaminen Rovaniemi Kirsi Mikkola
Vuosaarelaisten matkailutuotteet matkailijoiden tietoon! kumppanuuspäällikkö Leena Lassila Visit Helsinki.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
* Miksi ja kenelle www-sivut halutaan tehdä? * Mitkä ovat tavoitteet? * Kohderyhmän käyttäjien määritely ! SUUNNITTELUN PERUSTEITA.
KH Kirjasampo NYT Yleisten kirjastojen neuvosto
Kyllä kansa tietää..... Sosiaalinen media tietolähteenä Marjukka Nyberg /28/2015COMPANY CONFIDENTIAL | Copyright © M-Brain
Netvibes henkilökohtaisena oppimisympäristönä Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen.
Asiallinen aamiainen Vauhtia myyntiin sähköä markkinointiin Tornio – Kemi Paula Aikio-Tallgren, puheenjohtaja Länsipohjan Yrittäjät.
Internet – liiketoimintamallit Internet - strategia Miten yritys voi hyödyntää nettiä liiketoiminnassa.
SOSIAALINEN MEDIA MYYNTITYÖSSÄ 1. SOMEN JAOTTELU Sosiaalinen media voidaan määritellä ei alueisiin, sen mukaan, millainen rooli käyttäjällä on sovelluksessa.
Liikeidean esittelyohje
VERKKOKAUPAT T-TK-1-2 Sara Rocco, Jaana Malm, Miko Pukkinen.
Heigo Anto WWW-sivuston Google-optimointi Heigo Anto
MITEN PARANNAT KOTISIVUJESI LÖYDETTÄVYYTTÄ HAKUKONEISSA, Kirsi Mikkola
” Helsingin tapahtumia yhdessä applikaatiossa”
Verkkokauppa ja sähköinen asiointi Suomessa
WWW-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Vinkkejä sähköiseen viestintään
www-sivuston ja verkkopalveluiden rakentaminen
Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen JAMK
Dos and don’ts #effiefinland #sanomista
Esityksen transkriptio:

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Elämystuotteen näkyvyys- ja myyntikanavat Kirsi Mikkola Materiaalit toimitetaan sähköisenä linkkien kera tai ne voit ladata www.liiketoiminta.info/Kemijarvi 28.4.2014 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 Kirsi Mikkola kirsi.mikkola@liiketoiminta.info www.facebook.com/kirsimikkola twitter.com/kirsimikkola www.linkedin.com/user/kirsimikkola www.slideshare.net/kirsimikkola Verkkokaupasta tulee tehdä yksi suomalaisten yritysten kilpailutekijä vuoteen 2018 mennessä Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Miten teet Internet-markkinointia Venäjällä 28.1.2014 28.4.2014 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy Vuodesta 1996 9 kouluttaja-konsulttia Rovaniemi, Oulu, Kuopio, Espoo, Helsinki, Tornio Palvelun laatu asteikolla 1-5 vähintään 4,3 vuodesta 2006 Päätuotteet: Sähköisen liiketoiminnan koulutus ja asiantuntijapalvelut (verkkokauppa, sosiaalinen media, internet-markkinointi, internet-sisällöntuotanto) Asiakkaat: alueelliset kehitysyhtiöt, - organisaatiot ja hankkeet, korkeakoulut, Ely-keskukset, osaamiskeskukset, pk-yritykset Loppuasiakkaat: pp, pk- yritykset, alueorganisaatiot Markkina-alue koko Suomi ENEMMÄN IRTI VERKOSTA! – www.liiketoiminta.info

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Tavoitteet Saat konkreettisia työvälineitä miten nostat näkyvyyttäsi MAKSUTTA  internetissä ja mobiililaitteissa Opit miten käyttää sähköisiä näkyvyyskanavia erityisesti matkailun, vapaa-ajan ja elämystuotannon palvelujen ja tuotteiden tarjonnassa Saat uusia ideoita miten tavoitat maksavan asiakkaasi  verkossa  paremmin kuin muut Saat tiedon miten nostat asiakkaan ostokokemusta ja verkkokaupan myyntiä suora myynnin tai muiden jakelukanavien kautta Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

28.4.2014 Ennakkotehtävä 1. Valmistaudu kertomaan miten ja missä näkyvyyskanavissa (internetissä) yrityksesi tuotteita ja palveluja jo nyt markkinoidaan ja myydään a) maksuttomasti b) maksullisesti 2. Valmistaudu kertomaan 2 asiaa, jotka haluat ehdottomasti tietää internet-markkinoinnista ja verkkokaupasta koulutuspäivän aikana 3. Valmistaudu esittämään vähintään 1 hyvä matkailutuotteita myyvä verkkokauppa sekä perustelemaan myös miksi

Ennakkotehtävän purku Käytämme tähän 30 – 60 minuuttia 3 hengen ryhmissä

Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Peruskäsitteitä Sosiaalinen media = sisältöjen ja ohjelmien tekeminen ja jakaminen yhdessä muiden kanssa Sähköinen markkinointi = Internet-markkinointi = Markkinointia Internetissä Sähköinen kaupankäynti = Verkkokauppa B to B ja B to C Sähköinen liiketoiminta = yrityksen prosessien tehostamista ja automatisointia ohjelmistojen ja laitteiden avulla Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Yritysesimerkkejä, joita tänään esillä ja kannattaa tarkastaa onko hyvä vai ei? Loma Vietonen, www.lomavietonen.fi Kemin Matkailu, www.keminmatkailu.fi Sampo Tours, www.sampotours.fi Tree Hotels, www.treehotel.se/ Lyngsfjord Adventure, www.lyngsfjord.com/ Saariselän keskusvaraamo, www.saariselka.com GoArctic!, www.goarctic.fi Go Experience, www.goexperience.fi Lapland Safaris Group Ltd, www.laplandsafaris.com Kakkaramäki Oy, www.rockandlake.com Hulluporo Oy, www.hulluporo.fi Lapland Hotels, www.laplandhotels.com VisitInari, www.visitinari.fi Matkalle Sallaan! www.salla.fi Lemmenliekki, www.lemmenliekki.fi Kuerkaltion lomakylä, www.kuerkaltio.fi Santamus, www.santamus.com Ravintola Himalya, www.himalaya.fi Kalajoki Resort, www.kalajokiresort.fi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Ennen elämystä verkossa… 28.4.2014 Ennen elämystä verkossa…

Valintaa tehdessä - millainen on asiakkaasi ostajaprofiili? 2.4.2017 28.4.2014 Valintaa tehdessä - millainen on asiakkaasi ostajaprofiili?

28.4.2014 Kuuntele, kysy ja monitoroi missä asiakkaasi liikkuu ja ostaa verkossa! – Selvitä siis asiakkaan verkkoprofiili!

Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos 28.4.2014 Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos Kauppa lähtee hakukoneesta: Google, Yandex, Yahoo, Baidu, etc Motivaatiopohjainen haku – tuotteiden teemoittelu Esim. www.responsibletravel.com ja www.virtualtourist.com Yhteisöllisyys, mutta yksilöllisyys – asiakaspalvelu verkossa Esim. www.mulletoi.com ja www.tripadvisor.com Jakamisen pakko - sosiaalisen median käyttäjien määrä alkaa olla tapissa, käyttöfrekvenssi kasvaa, suosittelujen vaikutus jopa 70 %

Superostaja Täsmäostaja Varovainen ostaja 28.4.2014 Superostaja Täsmäostaja Varovainen ostaja

28.4.2014 Esimerkki: http://www.mulletoi.com/shop/etusivu/prod__5350_poikaystavatyyny

Tauko

Mistä siis aloittaa, jotta näkyvyys ja löydettävyys on kunnossa?

Analysoi verkossa – mikä on verkkojalanjälkesi? 28.4.2014 Analysoi verkossa – mikä on verkkojalanjälkesi? www.google.fi/analytics onko? www.marketing-grader.com -> mikä tulos? www.opensiteexplorer.com - > mikä tulos? www.socialmention.com – mikä tulos? Kuluttajalta kuluttajalle www.zoover.fi, www.tripadvisor.com Yrittäjältä kuluttajalle, miten?

Lähtökohta on verkkokauppa/kotisivut ja hakukoneet erimaissa 28.4.2014 Lähtökohta on verkkokauppa/kotisivut ja hakukoneet erimaissa

28.4.2014 Kuka haluaa olla koekaniini / esimerkki? Anna sivusi osoite niin katsotaan Ensin marketingrader sitten Google

Hakukoneet Voit nostaa näkyvyyttä kahdella tapaa Kasvattaa omaa verkkonäkyvyyttä hakukoneoptimoimalla omat kotisivut + verkkokauppa Maksamalla mainoksista, joilla pääsee hakutulosten kärkeen Mitä se sitten tarkoittaa ? Suomessa Kv-Markkioinoilla (Alexa.com, google.fi, google.de, google.ru, jne) Ideoita?

Hakukonemarkkinointi = Hakukoneoptimointi + Hakusanamainonta

copyright Kirsi Mikkola Haaga-Perho 15.4.2010 HAKUKONEMAINONTA MAKSULLINEN HAKUKONEOPTIMOINTI = Voidaan itse vaikuttaa sisällöllö ja tekniikalla copyright Kirsi Mikkola

Hakukoneoptimointi Haaga-Perho copyright Kirsi Mikkola 15.4.2010 Hakukoneoptimointi Näkyvyyden parantamista hakukoneiden luonnollisissa tuloksissa Perustuu laadukkaaseen sisältöön, teknisesti oikeisiin ratkaisuihin ja hakualgoritmin tuntemiseen Tavoitteena saada lisää kohdennettuja kävijöitä Vaikka sivusi löytyisivät etsittäessä brändisanoillasi, löytyvätkö ne kun käytetään yleissanoja? Haun ”Majoitus” sijaan kävijät saattavat etsiä sanoilla ”mökkimajoitus Rovaniemen lähellä” tai ”mökkimajoitus isommalle porukalle”. copyright Kirsi Mikkola

Hakukoneoptimointi Kymmenen keinoa, mutta hallitse edes viisi Title Kuvat Sisällöt Linkit Domain Katsotaan esimerkin kautta

Hakusanamainonta Haaga-Perho copyright Kirsi Mikkola 15.4.2010 Hakusanamainonta Mainospaikkojen ostamista omalla yritykselle tärkeillä hakusanoilla, ks. statistiikka Mainos näytetään kun kävijä etsii käyttäen sinun alaasi koskevaa hakusanaa Erittäin kohdennettua – mainos näytetään vain palveluistasi kiinnostuneille Erittäin kustannustehokasta – maksat vain kun asiakas siirtyy sivuillesi Klikkihinta riippuu kilpailun määrästä. Hinnat Suomessa noin 0,04-0,50 €, hakusanan arvot voi tarkastaa Google Adwords ohjelman avainsanatyövälineellä copyright Kirsi Mikkola

Googlen maksulliset mainokset www.google.com/adwords on palvelu, jolla mainokset tehdään Mainosten tekemiseen tarvitaan Google-tilin tunnus ja luottokortti Mainosten budjetin voi aina päättää itse Mainokset voi myös keskeyttää koska tahansa Oletteko saaneet Googlelta ”mainosrahaa” postissa?

Haaga-Perho 15.4.2010 Web-analytiikka Hakukoneoptimointiin ja –mainontaan kannattaa aina yhdistää seuranta Analytiikan avulla voidaan seurata, mitkä hakusanat tuovat asiakkaita Kannattamaton mainonta voidaan karsia pois ja lisätä budjettia tuottavampiin Käytä Google Analytics ohjelmaa copyright Kirsi Mikkola

Mitä kävijätietoja kannattaa seurata? Ja tietenkin itse kävijöiden määrää! Tärkeä mittari varsinkin silloin, kun sivuja kehitetään Saatte palvelun käyttöön www.google.com/analytics Tarvitaan Google-tilin tunnukset Pitää asentaa lyhyt koodi kotisivulle Analytics asentaminen: http://bit.ly/aloitusopas Voit asettaa myös valmiita tavoitteita Analytics tavoitteiden asettaminen: http://bit.ly/tavoiteopas

Mitä pitää olla kunnossa? Vähintään… 2.4.2017 28.4.2014 Mitä pitää olla kunnossa? Vähintään… Mekin tuotesuositukset MEKin vientikelpoisuuden kriteerit Jakelukanavastrategia – suunnitelma osana liiketoiminta suunnitelmaa – LASKE!

AUTENTTI-SUUS, VETOVOI-MAISUUS Vienti-kelpoisuus MARKKINATESTAUS KAPASI-TEETTI SAATAVUUS LAADUN KEHITTÄMINEN SAAVUTET-TAVUUS KIELITAITO ASIAKAS-LÄHTÖI-SYYS AUTENTTI-SUUS, VETOVOI-MAISUUS VERKOSTOITUNEISUUS VASTUULLI-SUUS TURVALLI-SUUS 2.4.2017 http://bit.ly/c5Kozm

28.4.2014 Jakelukanavat Ne kanavat tulee valita, missä oma pääasiallinen tavoiteltava kohderyhmä on Lisäksi on huomioitava omat resurssit (aika, raha, henkilöt ja osaaminen)

Tuotantoverkostopohjainen myynti Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Tuotantoverkostopohjainen myynti 28.4.2014 Kuva: Kirsi Mikkola, 2001 Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Mikä on sähköinen jakelukanava? Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 SIVU 33 Mikä on sähköinen jakelukanava? Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Ne jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki sähköiset jakelukanavat toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko yritys tai suoraan kuluttuja Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 SIVU 34 Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat Niillä tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Ne voivat sisältää erilaisia portaaleja, suosittelupalveluita tai verkkosivuja, joilta ei voi ostaa Myös yrityksen kotisivut voivat olla myynti- tai näkyvyyskanavia, riippuen siitä onko siellä myyntiä Jaottelu on veteen piirretty viiva Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Esimerkkejä näkyvyyskanavista 28.4.2014 Esimerkkejä näkyvyyskanavista Caseyritys Kakkaramäki Oy, www.rockandlake.com Caseyritys Hulluporo Oy, www.hulluporo.fi Caseyritys Taigakoru Oy, www.taigakoru.fi Caseyritys Ainut Ky, www.ainut.fi Omat kotisivut Youtube Flickr Twitter Facebook VK.com FourSquare Google + ja Places for Businessa

Mitä ovat sähköiset myyntikanavat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 SIVU 36 Mitä ovat sähköiset myyntikanavat Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat myynnissä Voivat sisältää erilaisia raskaita järjestelmiä tai vaikka yrityksen oman verkkokaupan Puhtaassa myyntikanavassa pitäisi myös maksun olla mahdollinen Mitä useampi välikäsi, sitä pienempi on yrityksen oma osuus Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 28.4.2014 SIVU 37 Myyntikanavat jaotellaan esim. seuraavasti GDS – kanavat Aggregaatit eli kokoamispalvelut Hakurobootit OTA eli online travel agency (matkailu) Kivijalkamatkatoimistojen ja matkanjärjestäjien kotisivut Keskusvaraamot Oma verkkokauppa tai -varaamo Myynti sosiaalisessa mediassa Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Perinteiset sähköiset myyntikanavat Suora myynti - oma verkkokauppa (www.vuoripuro.com/ ja http://www.taigakoru.fi ) Matkanjärjestäjät (www.inghams.co.uk ja http://www.taxari.com ) Perinteiset kanavat (www.booking.com, www.lomarengas.fi ) Erikoistuneet myyntikanavat (www.responsibletravel.com, www.punomo.fi) Aggregaatit (www.supersaver.fi, www.fruugo.fi ) Sosiaalisen median kaupat (https://www.facebook.com/Koruharakka?fref=ts, www.facebook.com/santamus ) Hakurobootit (http://www.momondo.fi ) Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 Esimerkkejä sähköisistä myyntikanavista Monikanavaiset myyntikanavat Esim. Booking.com & Facebook Lahjakorttikauppa www.presentcard.fi, www.nettilahjakortti.fi, www.elamyslahjat.fi Myynti myös omalla web –sivuilla! Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Nykyisen kaupan varaan rakennettu sähköinen kauppapaikka, esimerkki www.vuoripuro.com Sähköiseen kauppaan erikoistunut sähköinen kauppapaikka, esimerkki http://www.teddytourslapland.com/catalog/etusivu.php Eriytyneiden kanavien varaan perustuva sähköinen kauppapaikka, mobi.levi.fi , älypuhelin applikaatiot kuten Booking.com Kansainvälinen verkkokauppa, www.horze.com Ilmaista tietoa tuotteiden myynnin ohella: terveyskaupat www.hyvinvoinnin.fi Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Mahdollisuuksia PK-yrityksille sähköisen kauppaan, extrat Sähköisten tuotteiden verkkokauppa, www.cdon.com, www.spotify.com Nopea toimitus; tuotteet suoraan varastosta ns. Dropshipping, www.verkkokauppa.com Nettitoimisto, www.nettimatkatoimisto.fi/ Brokeri eli välittäjä, www.lomarengas.fi , www.huvila.net Aggregaatti, www.supersaver.fi Massakustomointiin erikoistunut verkkokauppa, www.mymms.com Yritysverkoston kauppa, www.punomo.fi, www.rockandlake.com Tällä sivulla on otteita Jouni Paavilaisen kirjoittamasta kirjasta Internetin Liiketoiminnallinen Merkitys. Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Haaga-Helia matkailun sähköisen liiketoiminnan erikoistumisopinn0t 2014 26.3.2014 28.4.2014 Sähköisen kaupan liiketoimintamallit Liikekumppanuus suurten verkkokauppojen kanssa / Internet tavaratalo, www.amazon.com ja www.fruugo.fi Ostosklubi www.esprit.fi Kapean sektorin verkkokauppa, esteetöntä shoppailua, http://www.sokevakasityo.fi/, www.pratsam.com/pratsam-reader-tuote.html Huutokauppa, www.huuto.net, www.fiksuhuuto.fi Portaali / Hakemisto, http://www.europages.fi/ Verkkoyhteisö / Intressiryhmä, www.twitter.com/visitmaine, www.podhotel.com Copyright Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy / Kirsi Mikkola

Mitä jakelukanavat maksavat? 2.4.2017 28.4.2014 Mitä jakelukanavat maksavat?

Komissiot ja mukaan pääsy 2.4.2017 28.4.2014 Komissiot ja mukaan pääsy Myyntikanavissa komissiot vaihtelevat 5 % - 50 % Esim. Facebook Affiliate verkostossa 6,85 % Holidayletting.co.uk 219 – 499 puntaa / vuodessa + näkyvyyspaketteja Yhteydenottolomakkeet palvelukohtaisesti, osa vaatii matkanjärjestäjäyhteistyötä Useassa näkyvyyskanavassa maksutonta Nyt kaikki mukaan!, mutta…

Omien resurssien, voimavarojen mukaan. 2.4.2017 28.4.2014 Omien resurssien, voimavarojen mukaan.

Missä jakelukanavassa myynti sitten kannattaa? 2.4.2017 28.4.2014 Missä jakelukanavassa myynti sitten kannattaa?

Laske kanavittain panos-tuotos kanavaittain! 2.4.2017 28.4.2014 Laske kanavittain panos-tuotos kanavaittain! Kävijä-määrä kpl Konversio % Kate % Keskiostos € X X X = jakelukanavan tulos - Investoinnit ja henkilötyö!

Esimerkki yhden kuukauden tuloksesta 2.4.2017 Esimerkki yhden kuukauden tuloksesta Kävijämäärä * Konversio% * Keskiostos * Tuotteen kate% = Jakelukanavan tulos 200 kävijää * 5% kävijöistä ostaa * keskiostos on 85€ * Tuotteen kate on 20% = 170 €

28.4.2014 Kysymyksiä ja kiitos!