Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen"— Esityksen transkriptio:

1 Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen
Näkyvyyskanavat / Sosiaalinen media LAMK Kirsi Mikkola

2 Työkirja

3 Esittele itsesi niin kuin esittelisit työnhaussa
SIVU 3 Esittele itsesi niin kuin esittelisit työnhaussa

4 Vinkki Liike-elämän Facebook on www.linkedin.com palvelu
Tavoitteena esittää oma ammattillinen osaaminen ja ylläpitää CV:tä Kannattaa aloittaa verkostoituminen jo nyt!

5 LinkedIn

6 Päivän aikataulu 10.30 – 10.45 Kahvitauko 11.30-12.15 Lounas

7 Mikä on sähköinen jakelukanava?
SIVU 7 Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet pääsevät esille Jaotellaan myynti- ja näkyvyyskanaviin Kanavat voivat olla järeitä myyntijärjestelmiä, kepeitä sosiaalisen median sivustoja tai mitä tahansa tältä väliltä Kaikki palvelut toimivat kuitenkin netissä ja käyttäjä on joko matkatoimisto, yritys tai suoraan kuluttuja

8 Mitä ovat sähköiset näkyvyyskanavat
SIVU 8 Tarkoitetaan kanavia eli nettisivuja ja –palveluja, joissa yrityksen tuotteet ovat esillä Voivat olla isoja portaaleja tai yrityksen omassa hallussa olevia verkkosivuja Näkyvyyskanavienkin tarkoitus on lisätä yrityksen kauppaa

9 Miten näkyvyyskanavat jaotellaan
SIVU 9 Ostettu Ansaittu Oma

10 Hiiripyramidin rakentaminen on paljon helpompaa pala palalta kuin yhden ison norsun.
Internet-markkinoinnin kehittäminen kannattaa laittaa kuntoon pala kerrallaan. Näin säilyy joustavuus ja homma etenee.

11 Jatkuvasti Ennen Aikana Jälkeen

12 Matka Eestiin

13 www-sivu

14 www-sivu Blogi Myyntikanava Kuvagalleria Karttapalvelu Verkkokauppa
Video Näkyvyyskanava Myyntikanava Näkyvyyskanava Mobiili

15 Internet-markkinoinnin tehokkuus

16 Seuranta Netissä mahdollista seurata toimenpiteiden onnistumista erittäin tehokkaasti. Omien toimenpiteiden tulosten ja verkkosivujen kävijätilastojen seuraaminen on ainoa tapa kehittää omaa internet-markkinointiaan. Parhaimmillaan mahdollista seurata liikennettä sentin tarkkuudella.

17 Seuranta Parhain ja monipuolisin on ilmainen Google Analytics Usealla matkailuyrityksellä käytössä myös maksullinen kotimainen Snoobi Lähes kaikki näkyvyyskanavat tarjoavat jonkinlaista tilastoa. Osoitteenlyhennyspalvelu bit.ly toimii myös seurantavälineenä Lisää aiheesta Muita hyviä seurantaohjelmia: (ex. Clicktracks Pro) Suosittelen tutustumaan näihin muihin ainakin päällisin puolin Tärkeintä olisi, että kuulijat ymmärtävät, että on välttämätöntä seurata ja sitä kautta kehittää internet-markkinointiaan.

18 Seuranta SIVU 18 Seuraa aktiivisesti kuinka paljon hyötyä saat eri jakelukanavista Myyntikanavissa paras mittari on kanavan kautta tehty myynti (-mahdollinen komissio) Näkyvyyskanavissa esim. kanavan kautta saadut asiakkaat tai kävijät omille sivuille kävijäseurantaohjelman tai palvelun omien tilastojen avulla Vertaa näitä tuloksia kanavan kustannuksiin ja/tai sen viemään työaikaan

19 Tehtävävinkki Asennetaan Analytics. Tätä ei tietenkään tehdä oikeasti vaan leikisti. Mutta jos asennus tehdään varmennuskoodiin asti, pääset oppilaat omalle analytics sivulle katsomaan tietoja (Vaikka síellä tyhjää onkin) Muita hyviä seurantaohjelmia: (ex. Clicktracks Pro) Suosittelen tutustumaan näihin muihin ainakin päällisin puolin Tärkeintä olisi, että kuulijat ymmärtävät, että on välttämätöntä seurata ja sitä kautta kehittää internet-markkinointiaan.

20 Tehtävävinkki Tutustutaan Google Analyticsin tärkeimpiin ominaisuuksiin. Huom. Tämäkin on muuttunut vähän aikaa sitten. Muita hyviä seurantaohjelmia: (ex. Clicktracks Pro) Suosittelen tutustumaan näihin muihin ainakin päällisin puolin Tärkeintä olisi, että kuulijat ymmärtävät, että on välttämätöntä seurata ja sitä kautta kehittää internet-markkinointiaan.

21 Konversio muistutus Konversio on tunnusluku, joka kertoo www-sivun tehokkuuden eli kuinka monta prosenttia teki haluamanne toimenpiteen. Konversioarvot yleensä erittäin alhaisia, jos ne ylipäätään on edes laskettu. On yleensä helpompi kasvattaa konversiota kuin kasvattaa sivujen kävijämääriä. Lisätietoa

22 Työkirja Tutustu työkirjaan ja varmista, että ymmärrät siitä kaiken.
SIVU 22 Tutustu työkirjaan ja varmista, että ymmärrät siitä kaiken. Jos et kysy. Käykää kaikki läpi, että varmasti ymmärrätte kaiken! Kohtia ”ei täytetä” ei täytetä! Ne ovat mukana esimerkkinä todellisesta toiminnasta.

23 Tärkeimmät matkailun näkyvyyskanavat

24 Google Places www.google.com/places Näkyvyyskanava
SIVU 24 Näkyvyyskanava Yritys lisää tiedot Googlen kartalle ja tämän jälkeen yritys löytyy paremmin Googlen hakukoneesta Ensimmäinen MUST DO jokaiselle matkailualan yritykselle Alkaa joko lisäämällä yritys ko. palveluun tai ottamalla oma yritys haltuun. TÄSTÄ TEHDÄÄN HARJOITUS!

25 Tehtävä vinkki Katsotaan miten yritys on maps.google.fi palvelussa
SIVU 25 Katsotaan miten yritys on maps.google.fi palvelussa TÄSTÄ TEHDÄÄN HARJOITUS!

26 Tehtävä vinkki - extra SIVU 26 Harjoitellaan miten tehdään oma kartta kuten 8&msa=0&msid= c9b6ab27586ce on tehnyt TÄSTÄ TEHDÄÄN HARJOITUS!

27 Google-haku: risteilyt savonlinna

28 Google Places SIVU 28 Nyt Google Placella on mahdollista tehdä myös tarjouksia täysin maksutta! Kun kohde on julkaistu ja vahvistettu, pääsette käsiksi tarjouksiin

29 Wikitravel www.wikitravel.org Näkyvyyskanava
SIVU 29 Näkyvyyskanava Helpoin mahdollinen maksuton tapa kerätä omille nettisivuille yksi linkki lisää, matkailijoiden käyttämä opas/hakemisto Kannattaa lisätä tiedot suomeksi, englanniksi ja ruotsiksi, jos nämä artikkelit on jo olemassa Myös wikipediaa voi käyttää tehokkaasti markkinointiin. Lue lisää

30 Tripadvisor www.tripadvisor.com
SIVU 30 Näkyvyyskanava, majoituspalveluille myös myyntikanava Kanava, jossa matkailijat voivat kertoa matkakokemuksiaan muille eli niin sanottu suosittelupalvelu Vaikuttaa muiden matkailijoiden ostopäätökseen

31 Tripadvisor Ei minimi-määrää, pienetkin yritykset pääsevät mukaan
SIVU 31 Ei minimi-määrää, pienetkin yritykset pääsevät mukaan Kuka tahansa voi lisätä kohteen tiedot, mutta yritys voi ”omia” kohteen itselleen Tämän jälkeen yrityksen tietoja on helppo päivittää itse Maksuton ja maksullinen versio Maksuttomalla versiolla pääsee jo pitkälle Maksullisella versiolla saa lisää näkyvyyttä (hinnat vaihtelevat, esim. 10 huoneen majoituskohde 350 dollaria vuodessa) TÄMÄ HARJOITELLAAN!

32 Tripadvisor SIVU 32 Kohteen pääsee lisäämään osoitteessa Kohdetta lisätessä tarvitaan: tunnukset palveluun, englanninkielinen kohdekuvaus (max. 75 sanaa) ja vähintään yksi kuva Superbookingin listausharjoituksessa kysyttiin suurinpiirtein samat kysymykset Muita vastaavia mm. ja TÄMÄ HARJOITELLAAN!

33 Tripadvisor SIVU 33 Tripadvisorin arvostelut voi tuoda näkyviin yrityksen kotisivuille tai kommentteja voi pyytää suoraan kotisivuilla esim. Tripadvisorissa olemista kannattaa ”mainostaa” kohteessa Julisteet seinille, tarrat oviin, ikkunoihin ja käyntikortteja jaettavaksi Kun saatte arvosteluja, muistakaa kiittää tai pahoitella jokaista kommenttia

34 KAYAK.com www.kayak.com Majoituskohteisen listaukset ja mainostaminen
SIVU 34 Majoituskohteisen listaukset ja mainostaminen Tietojen lisääminen maksutonta Mainokset maksullisia Mm. sähköpostimainontaa, bannereita jne. Esimerkkejä Savonlinnasta

35 KAYAK.com Mukaan pääsee kirjautumalla ensin sisään:
SIVU 35 Mukaan pääsee kirjautumalla ensin sisään: Facebook tunnukset tai tilin luominen Kohteen tiedot lisätään osoitteessa: HUOM! Kannattaa lisätä myös kuva samalla kun lisää tiedot! Yhteydenotot tulevat perusnäkyvyydellä puhelimitse Voidaan harjoitella.

36 Jotain vähän hauskempaa

37 Wikitude www.wikitude.me Näkyvyyskanava
SIVU 37 Näkyvyyskanava Augmented reality –palvelu, jolla asiakkaat löytävät kohteen matkapuhelimellaan Jälleen kerran helppo tapa saada linkki lisää kotisivuille Maksuton palvelu TÄMÄ HARJOITELLAAN!

38 Savonlinnasta lisättyjä kohteita Wikitudessa
SIVU 38 TÄMÄ HARJOITELLAAN! Savonlinnasta lisättyjä kohteita Wikitudessa

39 Foursquare www.foursquare.com Näkyvyyskanava, mobiili
SIVU 39 Näkyvyyskanava, mobiili Check-in palvelu, kuten Facebook Places Kuluttajat kertovat käyneensä teille ja levittävät ilosanomaa ystävilleen (ilmaista markkinointia) Foursquare on peli, jossa pyritään saavuttamaan pormestarin asema Yritykset voivat tarjota ”Special Offers” palvelun käyttäjille

40 Foursquare SIVU 40

41 Foursquare Suosituin Check-In palveluista
SIVU 41 Suosituin Check-In palveluista Käyttäjistä enemmistö nuoria aikuisia Kansainvälinen palvelu Maksuton käyttää Kuka tahansa voi lisätä kohteita, joten kohteenne saattaa jo olla palvelussa Erilaisia ”Special Offers” tyyppejä: Ensikertalainen, kanta-asiakas, vain hetken kestävä special, pormestarin erikoinen jne. TÄMÄ HARJOITELLAAN!

42 Tärkeimmät sosiaalisen median kanavat

43 Ryhmätyöt

44 Yhteisömarkkinointi Olemassa olevien yhteisöjen hyödyntäminen
Omien yhteisöjen perustaminen Sosiaalisten ominaisuuksien lisääminen omille verkkosivuille

45 Facebook www.facebook.com (Myynti-) ja näkyvyyskanava
SIVU 45 (Myynti-) ja näkyvyyskanava Perinteisen Facebook-sivun lisäksi voit perustaa Facebookiin kaupan tai jakaa ”mobiilikuponkeja”

46 Facebook Suosituin sosiaalisen median palvelu, 800 miljoonaa käyttäjää
SIVU 46 Suosituin sosiaalisen median palvelu, 800 miljoonaa käyttäjää Facebook-sivun voi perustaa osoitteessa ja sivun luomiseen tarvitaan henkilökohtaiset tunnukset, jotka voit tehdä Facebookin etusivulla osoitteessa Kilpailu kovaa, vain mielenkiintoisimmat pärjäävät

47 Facebook Facebookin käyttöä kannattaa harkita pitkään koska:
SIVU 47 Facebookin käyttöä kannattaa harkita pitkään koska: Vaatii jatkuvaa läsnäoloa Vaatii nerokkaan ajatuksen, miksi Facebookia hyödynnetään Facebook on maksuton työkalu, mutta halutessaan voi ostaa mainoksia, jotka voidaan kohdentaa tietyille ihmisille Erittäin helppoa ja tehokasta segmentointia! Kuvat ja videot ovat yleensä suosittuja Hyvässä sivussa asiakkaat myös tuottavat sisältöä statistics/finland Ei harjoitella

48 Twitter Erittäin suosittu esim. Yhdysvalloissa
SIVU 48 Erittäin suosittu esim. Yhdysvalloissa Suomessa käytössä lähinnä ns. early adopters- joukossa Parhaiten oppii käyttämällä. Liitytään Etsi muutama matkailualan Twittaaja jota haluat alkaa seurata. Lisätietoa Ei harjoitella

49 Tehtävä vinkki Katsotaan miten jokainen avaa oma twitter tilin SIVU 49
Ei harjoitella

50 Suomalaiset jakelukanavat

51 VisitFinland.com Matkailun edistämiskeskuksen MEK maaportaali uudistumassa loppuvuoden 2011 – alkuvuoden aikana Tilannetta kannattaa seurata tarkasti Todennäköisesti jatkossa sivustolla vain kärkituotteet Kuukausittain kävijöitä molemmin puolin Lisäksi lähes jokaisella alueella omat alueelliset portaalinsa kuten ja

52 Eat.fi Ravintoloiden oma kanava

53 GoFinland www.gofinland.fi Myynti ja näkyvyyskanavan puolivälissä
Ei komissiota vaan jokainen kumppaniksi liittynyt yritys maksaa vuosimaksua. Hinnat osoitteesta 98 % välitetyistä palveluista suomalaisten hankkimia Suurin osa varaajista on yksittäisiä matkustajia Mukaan pääsevät majoituskohteet, ravintolat, tapahtumat, aktiviteetit ja alueet.

54 Lomasuomi.fi Kaikille suomalaisille matkailuyrityksille aina majoituksesta pienimpiinkin kyläfestareihin Vuosimaksu, joka vaihtelee 95 euron ja 795 euron välillä. Tarkemmat hintatiedot löytyvät osoitteesta d cc-aa6f8a594a8c Tyypillinen palvelun käyttäjä on kotimaan matkailusta kiinnostunut vuotias naishenkilö, perheellinen ja liikkuu omalla autolla Noin käyttäjää kuukausittain

55 NettiMökki http://www.nettimokki.com/
Sivulle tehdään tunnukset tai kirjaudutaan Facebookin tunnuksilla Vuokramökin ilmoitus maksaa vuodessa 80 euroa ja ilmoitusjakso on vuosi kerrallaan Perustiedot Kuvat Videot Varauskalenteri

56 NettiMökki

57 Case Huvila.net

58 Esimerkkejä kohderyhmäkohtaisista kanavista

59 Venäläisiä jakelukanavia
Mökeille: Sosiaalinen media Hakusanamainonta Matkailun markkinointikanava

60 ResponsibleTravel http://www.responsibletravel.com/ Näkyvyyskanava
SIVU 60 Näkyvyyskanava Vastuullisten matkojen portaali Esittelee vastuullisesti palveluja tarjoavia majoitusyrityksiä sekä matkapaketteja Maksuttomassa palvelussa näyttää yhteystietonne ja asiakas käyttää niitä Maksullisessa palvelussa suora yhteydenotto 45/finland-organic-activity-holiday

61 ResponsibleTravel SIVU 61 Kriteerinä: Yritysten tulisi tarjota aitoja kontakteja paikallisten ihmisten, paikallisen luonnon sekä kulttuurin kanssa Sertifikaatit ympäristöstä huolehtimisesta (mutta pienemmiltä yrityksiltä riittää vapaa selonteko) Käyttäjät vastuullisesta matkailusta kiinnostuneita Noin kävijää kuukausittain Pelkille majoitusyrityksille maksuton ja kohteen pääsee lisäämään: (Klikkaa BUILD FREE PAGE)

62 Sähköposti ja syötteet

63 Sähköposti ja syötteet
Normaalien sähköpostien lähettäminen Uutiskirjeiden lähettäminen Sähköpostikampanjat Automaattiset sähköpostit RSS-syötteiden jakaminen

64 Hanki kunnon työkalut sähköpostin lähettämiseen
Kunnon ohjelmilla viestien läpimenolle suuremmat mahdollisuudet. Verkossa runsaasti edullisia tai ilmaisia työkaluja kuten ja Myös ulkoistaminen mahdollista. Ota silloin selvää lähettämisen kaikista kustannuksista.

65 Syötteet Yleisin on RSS (real simple syndication)
Mahdollistaa usein muuttuvan tiedon seuraamisen Luetaan RSS-lukijalle, kuten

66 Tehtävä vinkki Avataan tai ja tilataan pari blogia tai RSS -syotettä

67 Tehtävä vinkki Etsitään pari itseä kiinnostavaa blogia sivulta ja tilataan ja kommentoidaan niitä

68 Kiitos nähdään 17.4.2012 Kirsi Mikkola www.liiketoiminta.info
Jatketaan tästä - >


Lataa ppt "Matkailun myynti- ja jakeluprosessien johtaminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google