Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

8.4.2017 6.10.2014 Verkkokaupan perustaminen Rovaniemi 6.10.2014 Kirsi Mikkola www.liiketoiminta.info/verkkokauppa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "8.4.2017 6.10.2014 Verkkokaupan perustaminen Rovaniemi 6.10.2014 Kirsi Mikkola www.liiketoiminta.info/verkkokauppa."— Esityksen transkriptio:

1 Verkkokaupan perustaminen Rovaniemi Kirsi Mikkola

2 Agenda ja aikataulu klo 9 – 9.30 Orientoituminen ja päivän tavoitteet
Agenda ja aikataulu klo 9 – 9.30 Orientoituminen ja päivän tavoitteet klo 9.30 – 10.30 Kolme tärkeintä: mitä myyn, kenelle myyn ja miten myyn? Verkkokaupan liiketoimintamallit ja verkkoliiketoiminnan suunnittelu: paljonko pitää myydä, että kauppa kannattaa? Missä jakelukanavassa minun kannattaa myydä? Kannattaako oma kauppa vai vuokraanko liiketilaa verkkokauppatavaratalosta?  klo – tauko  klo – 11.30 Millaisia asiakasprofiileja ostajilla on? Miten asiakasta tuetaan ostopäätöksessä ja –prosesseissa. Miten tuotteet ja palvelut pitää ryhmitellä ja esitellä verkkokaupassa? Ja miksi? klo – lounas  klo – 14.00 Logistiikkavirtojen hallinta: miten maksusuoritukset onnistuvat? entä jos eivät onnistu? miten tavara, kuten erikoistuotteet toimitetaan asiakkaalle? miten kaupassa liikkuvaa tietoa hallitaan? mitä sanoo Suomen laki kotimaan ja ulkomaan verkkokaupasta?  klo – 15.30 Verkkokauppaohjelmiston valinta. Mitä ohjelmistoja pk-yrityksille on tarjolla? Miten osaan valita oikean ohjelmiston.

3 Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy
Sähköinen Liiketoiminta Suomi Oy ENEMMÄN IRTI VERKOSTA! –

4 Perimmäisten kysymysten äärellä
Perimmäisten kysymysten äärellä Kohderyhmät – kenelle ? Palvelu vai tuote – mitä ? Jakelukanavavalinnat – missä ? Yksin vain yhdessä - miksi? Mitä jää kassaan – tulos vai ulos? Kasvua vai kannattavuutta?

5 Hyvät oppaat käyttöön! Verkkokauppiaan muistilista
Hyvät oppaat käyttöön! Verkkokauppiaan muistilista - verkkokauppasuunnitelma is must

6 Yritysten verkkokaupalla = Internet-kaupalla tarkoitetaan tässä valmiille sähköiselle lomakkeelle Internetissä täytettyä ja lähetettyä tilausta sekä varsinaisissa verkkokaupoissa tehtyä kauppaa 80 % b to b 20 % b to c

7 Kaupankäynnin perusta verkossa on monikanavaisuus
2014 Kaupankäynnin perusta verkossa on monikanavaisuus Kuva:

8 Vähän tilastoja Verkkokauppojen asiakasmäärät
Vähän tilastoja Verkkokauppojen asiakasmäärät Verkkokaupan yleisimmät ostokset Verkkokaupassa käytetty rahamäärä Lähde:

9 Internet-käyttäjien määrä ei enää kasva lukuun ottamatta muutamaa kohdemarkkinaa Internetin käyttötiheys on useita kertoja päivässä liki 76 % suomalaisista Mobiililaitteen omistaa liki 70 % suomalaisista Ostofrekvenssi kasvaa

10 Verkkokaupan suurimmat työtuoteryhmät 2013
2014 Verkkokaupan suurimmat työtuoteryhmät 2013

11 Perimmäisten kysymysten äärellä
Perimmäisten kysymysten äärellä Kohderyhmät – kenelle ? Palvelu vai tuote – mitä ? Jakelukanavavalinnat – missä ? Yksin vain yhdessä - miksi? Mitä jää kassaan – tulos vai ulos? Kasvua vai kannattavuutta?

12 Ruoan verkkokauppa kiinnostaa suomalaisia yhä enemmän
Ruoan verkkokauppa kiinnostaa suomalaisia yhä enemmän Kilpailutekijät: toimituksen sujuvuus, ostokorin laadukas kokoaminen ja mobiili  57 % vuotiaista suomalaisista. Yli puolet älypuhelin- tai tablet-laitteiden käyttäjistä on tarkistanut älypuhelimella tai tablet-laitteella liikkeiden aukioloajan tai sijainnin Lähde:

13

14

15

16

17 Voi se mennä syteen ja saveenkin…
Voi se mennä syteen ja saveenkin…

18 Siksi tarvitset verkkokauppasuunnitelman Ryhdytkö kauppiaaksi vai et
Siksi tarvitset verkkokauppasuunnitelman Ryhdytkö kauppiaaksi vai et Jakelukanavana b to c Oma kauppa – Verkoston kauppa – , Verkkokauppatavaratalo – Välittäjä – ja ja Aggregaatti – Myynti sosiaalisessa mediassa -

19 Siksi tarvitset verkkokauppasuunnitelman Ryhdytkö kauppiaaksi vai et, esimerkkejä
Kohderyhmät – kenelle ? Esimerkki 1 / Elämysravintola Santamus Esimerkki 2 / Helsingin rullalautailijat Esimerkki 3 / HopLop Esimerkki 4 / Lapland Safaris Palvelu vai tuote – mitä ? Esimerkki 1 / Vuoripuro Esimerkki 2 / Kalajoki Resort Esimerkki 3 / Deliporo Esimerkki 4 / Santa Greeting Esimerkki 5 / Lapland Hotels Esimerkki 6 / Rukan Salonki Esimerkki 7 / MuumiWorld Jakelukanavavalinnat – missä ? Yksin vain yhdessä - miksi? Esimerkki 1 / oma suora myynti Esimerkki 2 / oma suora myynti Esimerkki 3 / verkoston kauppa Esimerkki 4 / verkoston kauppa Esimerkki 5 / välittäjä Esimerkki 6 / välittäjä Esimerkki 7 / Matkanjärjestäjä Esimerkki 8 / Hakurobootti tai Aggregaatti Esimerkki 9 / Lahjakortti tai Voucher

20 Verkkokauppasuunnitelma, e-kauppiaaksi vaiko ei?
Verkkokauppasuunnitelma, e-kauppiaaksi vaiko ei? Verkkokaupan tuloksen laskeminen Kävijä-määrä kpl Konversio % Kate % Keskiostos € X X X = Verkkokaupan tulos

21 Laskentapohja käyttöösi, ole hyvä!
Laskentapohja käyttöösi, ole hyvä!

22 Asiakkaat ja asiakaskohderyhmät
Asiakkaat ja asiakaskohderyhmät A)Taloudelliset tekijät Tulot, omaisuus Koulutustaso, ammattikunta Sukupuoli, ikä Perheen koko ja elinvaihe Yrityksen koko ja elinvaihe Ajankäyttö B)Alueelliset tekijät Ilmasto Sijainti ja asukastiheys Kieli / kulttuuritausta Tavoitettavuus (markkinointi) C) Käyttäytymiserot Ostomotiivit Kiinnostus tiettyyn asiaan Tarve ja vaatimus tuotteelle Elämäntyylit Yrityskulttuuri Persoonallisuuspiirteet Asiakassuhteen vaihe Sosiaalinen sidos, ryhmähenki

23 Asiakkaat ja asiakaskohderyhmät
Asiakkaat ja asiakaskohderyhmät Tunnista asiakasprofiilit verkkokaupan asiakkaana vs. ero kivijalkamyymälään Superostajia – esimerkki Thomann.de Täsmäostajia – esimerkki Biodroga Pre Face Care 30 ml Tiedonhakijoita – esimerkki tervan terveysvaikutukset Varovaisia ostajia Tunnista himoshoppaajat! – esimerkki Villa Hangosta

24 Lounas klo – 12.30

25 Verkkokauppaklinikat
Teillä on mahdollisuus varata maksuton yrityskohtaisen (pk-yritys) klinikka 2 h Lapin Ely -keskuksen kustantamana Klinikat yrityksen luona ellei muuta sovita Ajankohtana Elyn paperit – täyttö

26 Tuotteet ja tuoteryhmät
Tuotteet ja tuoteryhmät Kaikki vai vain osa verkkokauppaan myyntiin? Asiakas olettaa, että teillä ei ole tavaraa lainkaan myynnissä, jos sitä ei ole verkkokaupassa Vain 8% vaivautuu ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun! Esim. kuvan puuttuminen tai tuotteen virheelliset tiedot saa asiakkaan vaihtamaan kauppaa Googlen kautta Kaikki tuotteet siis esille, myös mittatilaustyötuotteet Tuotteet erilaisissa kategorioissa erilaisia asiakkaita varten

27 Tuotteet ja tuoteryhmät
Tuotteet ja tuoteryhmät Asiakas haluaa osallistua tuotteen rakentamiseen Esimerkit– , Omapostimerkki Asiakas etsii motiivin mukaan Tutustu myöhemmin esimerkkeihin ! , , Mitä enemmän tuotteita, sen enemmän tarvitse aikaa perustamistoimiin sekä vuosittaisille päivityksille Esimerkki – ja

28 Tuotteet ja tuoteryhmät /
Tuotteet ja tuoteryhmät / Paketin muotoilu vai

29

30

31 Heräsihän kysymyksiä?

32 Logistiikkavirtojen hallinta
Logistiikkavirtojen hallinta Rahavirtojen hallinta B to C 3. osapuolen toimittajat – ei enää pankkikohtaisia sopimuksia , , , KlarnaCheckOut, muita pienostoksiin sopivia APE kukkaro tai Luottokunta tai Labyrintti tai Point

33

34 Kuluttajasuoja on muuttunut yhtenäiseksi EU-maissa- lue lisää

35 Lainsäädäntö Kuluttajasuojalaki – www.kuluttajavirasto.fi
Lainsäädäntö Kuluttajasuojalaki – Henkilötietolaki /523 Asialliset ja kirjallisesti määritellyt perusteet henkilötietojen käsittelyn tarkoituksesta Jokaisesta henkilötietoja sisältävästä järjestelmästä on laadittava rekisteriseloste rekisterinpitäjän yhteystiedot, käsiteltävät henkilötiedot ja käsittelyn tarkoitus sekä tietojen luovuttamisen ja suojaamisen periaatteet. Rekisteriseloste on pääsääntöisesti pidettävä jokaisen saatavilla

36 Tavaravirtojen hallinta Suomessa
Tavaravirtojen hallinta Suomessa Tavaravirtojen hallinta Tavaran koosta, kuljetustarpeista ja asiakkaan sijainnista riippuen Itella, Matkahuolto kotimaassa Kuriirit erikoiskuljetuksissa Esim. Tietovirtojen hallinta CDON.com

37 Ulkomaan kaupasta Miten eri maiden kuluttajan suojalait- ja määräykset, jotka koskevat esim. tilaamista, maksua/osamaksua, tavaroiden toimitusaikaa, tuotteiden takuuaikaa, mahdollista tuotteiden palauttamista,   reklamaatioita ym. Miten maksujen välitys käytännössä ? Miten kuljetukset asiakkaille kotiin - huolintaliikkeet pitää selvittää ja rahdit verrata Miten tuotepakettien koot/painot – esimerkissä

38 Kahvipaussi

39 Ohjelmiston valinta 1000 / 10 000 / 1 000 000 kerhot
Ohjelmiston valinta 1000 / / kerhot Älä valitse liian ”suurta” kumppania vaan oikean kokoinen Vaihtoehdot tuotteistetut valmisohjelmistot avoimen lähdekoodin päälle rakennetut ohjelmistot lisenssi- ja ylläpitomaksut muut kehittämisestä aiheutuvat kustannukset ns. räätälöinnit

40 Tekninen suunnitelma – tavarakauppiaan ohjelmistot
Tekninen suunnitelma – tavarakauppiaan ohjelmistot Esimerkkejä mm. Valmiskauppa - – Suomen Valmispalvelut Oy – Omaverkkokauppa Vilkas Group Clover Shop – My CashFlow - Workspace – – Smilahouse Oy

41 Tekninen suunnitelma – tavarakauppiaan ohjelmistot
Tekninen suunnitelma – tavarakauppiaan ohjelmistot Integroituna kassaan, varastoon ja taustajärjestelmiin Pari esimerkkejä mm.

42 Verkkokauppa ja yrityksen taustajärjestelmät
Kajak / Kouluttajan materiaali Verkkokauppa ja yrityksen taustajärjestelmät Kuva Kirsi Mikkola COPYRIGHT Kirsi Mikkola

43 Tekninen suunnitelma – palvelukauppiaan ohjelmistot (pk-yritys)
Tekninen suunnitelma – palvelukauppiaan ohjelmistot (pk-yritys) Esimerkkejä mm. Travius – Infogate – NoteShot - Tehden - Ajanvarausohjelmat - Ajas - Ajanvaraus –

44

45 Kiitos ja palaute www.liiketoiminta.info/palautteet
Kiitos ja palaute Gsm


Lataa ppt "8.4.2017 6.10.2014 Verkkokaupan perustaminen Rovaniemi 6.10.2014 Kirsi Mikkola www.liiketoiminta.info/verkkokauppa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google