Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1.10.2017 17.6.2014 MITEN PARANNAT KOTISIVUJESI LÖYDETTÄVYYTTÄ HAKUKONEISSA, 17.6.2014 Kirsi Mikkola www.liiketoiminta.info/löydettävyys.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1.10.2017 17.6.2014 MITEN PARANNAT KOTISIVUJESI LÖYDETTÄVYYTTÄ HAKUKONEISSA, 17.6.2014 Kirsi Mikkola www.liiketoiminta.info/löydettävyys."— Esityksen transkriptio:

1 MITEN PARANNAT KOTISIVUJESI LÖYDETTÄVYYTTÄ HAKUKONEISSA, Kirsi Mikkola

2 TAVOITTEET Koulutuksessa selviää käytännön läheisesti miten teet parannat kotisivujen löydettävyyttä hakukoneissa Hakukoneet ovat linkkikoneita, joilla on useita algoritmeja, joiden perusteella yritysten sivut listautuvat hakutuloksissa Koulutuksessa opit selvittämään mikä on yrityksesi maine verkossa asiakkaiden näkemyksen mukaan ja käyttämään Googlen maksuttomia työvälineitä kotisivujen löydettävyyden parantamiseksi

3 Ohjelmassa tänään. Onko muita toiveita?
Ohjelmassa tänään. Onko muita toiveita? Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa ja mitä sillä voi saavuttaa? Mistä voit tarkastaa yrityksesi maineen internetissä? Miten voit tarkastaa yrityksesi kotisivujen suoriutumisen hakukoneiden haussa eri kansallisuuksien käyttämissä hakukoneissa? Hyviä ja konkreettisia hakukoneoptimoinnin keinoja käytännössä Lisää keinoja kasvattaa kotisivujen tehokkuutta sekä arviot osallistujien omista sivuista Sosiaalisen median sisältöjen hyödyntäminen ja ”kytkeminen” kotisivuille Harjoituksia käytännössä: käydään konkreettisesti läpi kuinka liität Facebookin, Youtuben tai Flickrin sisältöjä kotisivuille ja päinvastoin sekä mitä hyötyä siitä on Linkkien hankinta Harjoituksia käytännössä: käydään konkreettisesti läpi kuinka yritys voi hankkia arvokkaita linkkejä hakutulosten parantamiseksi Lounas klo – 12.15

4 Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos
Kauppa lähtee Googlesta, Motivaatiopohjainen haku – tuotteiden teemoittelu Yhteisöllisyys, mutta yksilöllisyys – asiakaspalvelu verkossa Jakamisen pakko - sosiaalisen median käyttäjien määrä alkaa olla tapissa, käyttöfrekvenssi kasvaa, suosittelujen vaikutus jopa 70 %

5 Asiakkaan ostokäyttäytymisen muutos
Päätelaiteriippumattomuus - älylaitteiden määrän vahva nousu - Arki muuttuu yhä mobiilikeskeisemmäksi 61 % vuotiaista suomalaisista omistaa älypuhelimen ja 16 % tabletin 45 % käyttää sosiaalista mediaa älypuhelimellaan Roaming kustannukset tosin ovat vielä korkeat WLANit tai muu mahdollinen yhteys

6

7

8 Internet-markkinoinnin ja näkyvyyskanavien idea

9 Verkkokauppa Blogi www-sivu Kuvagalleria Karttapalvelu Videoleike
Blogi www-sivu Kuvagalleria Karttapalvelu Kuvapalvelu Google Verkkokauppa Videoleike Yhteisöpalvelu esim. FB www-linkkisivu Tavoitteet näillä kalvoilla: Antaa ajateltavaa Auttaa ymmärtämään nykyaikaista internetiä Särkeä kuva siitä mitä kuulija luulee tietävänsä kotisivuista Auttaa ymmärtämään, että näin saadaan enemmän kävijöitä ja kasvatetaan sivujen konversiota Yleinen valitus: tuossahan on paljon työtä. Vastaus: niin markkinoinnissa joskus on;) Voit toki myös viitata norsu ja hiiri kuvaan. Yhteisöpalvelu esim. Twitter Mobiili

10 Hakukonemarkkinointi =
Hakukoneoptimointi + Hakusanamainonta

11 HAKUKONEOPTIMOINTI = Voidaan itse vaikuttaa sisällöllö ja tekniikalla
Haaga-Perho HAKUKONEMAINONTA MAKSULLINEN HAKUKONEOPTIMOINTI = Voidaan itse vaikuttaa sisällöllö ja tekniikalla copyright Kirsi Mikkola

12 Hakukoneoptimointi Haaga-Perho copyright Kirsi Mikkola
Hakukoneoptimointi Näkyvyyden parantamista hakukoneiden luonnollisissa tuloksissa Perustuu laadukkaaseen sisältöön, teknisesti oikeisiin ratkaisuihin ja hakualgoritmin tuntemiseen Tavoitteena saada lisää kohdennettuja kävijöitä Vaikka sivusi löytyisivät etsittäessä brändisanoillasi, löytyvätkö ne kun käytetään yleissanoja? Haun ”Majoitus” sijaan kävijät saattavat etsiä sanoilla ”mökkimajoitus Rovaniemen lähellä” tai ”mökkimajoitus isommalle porukalle”. copyright Kirsi Mikkola

13 Hakukoneoptimointi SIVU 13 Aivan ensiksi pitää tietää, millä hakusanoilla teidän kannattaa löytyä Tutkitaan Näitä sanoja tulee käyttää sivustojen sisällöissä

14 Hakusanamainonta Haaga-Perho
Hakusanamainonta Mainospaikkojen ostamista omalla yritykselle tärkeillä hakusanoilla, ks. statistiikka Mainos näytetään kun kävijä etsii käyttäen sinun alaasi koskevaa hakusanaa Erittäin kohdennettua – mainos näytetään vain palveluistasi kiinnostuneille Erittäin kustannustehokasta – maksat vain kun asiakas siirtyy sivuillesi Klikkihinta riippuu kilpailun määrästä. Hinnat Suomessa noin 0,04-0,50 €, hakusanan arvot voi tarkastaa Google Adwords ohjelman avainsanatyövälineellä copyright Kirsi Mikkola

15 Googlen maksulliset mainokset
Googlen maksulliset mainokset on palvelu, jolla mainokset tehdään Mainosten tekemiseen tarvitaan Google-tilin tunnus ja luottokortti Mainosten budjetin voi aina päättää itse Mainokset voi myös keskeyttää koska tahansa Oletteko saaneet Googlelta ”mainosrahaa” postissa?

16 Googlen maksulliset mainokset
Googlen maksulliset mainokset Mitä on tärkeää huomioida? Vain lyhyt teksti näkyy Tekstin pitää vakuuttaa ja saada klikkaamaan! Ei saa huijata! Tulette vain maksaneeksi turhasta Esim. löytyminen kilpailijan nimellä Menee vain maine ja rahat Mainosten onnistumista pitää seurata Ja mielellään myös testata Tehdään siis samaan kampanjaan kaksi erilaista mainosta ja katsotaan kumpi tuo parempaa tulosta Jatkossa käytetään tämän tyyppisiä mainoksia

17 Haaga-Perho Web-analytiikka Hakukoneoptimointiin ja –mainontaan kannattaa aina yhdistää seuranta Analytiikan avulla voidaan seurata, mitkä hakusanat tuovat asiakkaita Kannattamaton mainonta voidaan karsia pois ja lisätä budjettia tuottavampiin Käytä Google Analytics ohjelmaa copyright Kirsi Mikkola

18 Mitä kävijätietoja kannattaa seurata?
Mitä kävijätietoja kannattaa seurata? Ja tietenkin itse kävijöiden määrää! Tärkeä mittari varsinkin silloin, kun sivuja kehitetään Saatte palvelun käyttöön Tarvitaan Google-tilin tunnukset Pitää asentaa lyhyt koodi kotisivulle Analytics asentaminen: Voit asettaa myös valmiita tavoitteita Analytics tavoitteiden asettaminen:

19 Keinoja miten nostaa verkkokaupan näkyvyyttä hakukoneissa kotimaan ja ulkomaan markkinoilla

20 Tehdäänpä testi Siirry osoitteeseen www.marketing-grader.com
Tehdäänpä testi Siirry osoitteeseen

21 Mikä on tulos?

22 Mitä pitää korjata? Tutkittu asia sivulla
Mitä pitää korjata? Tutkittu asia sivulla Miten hyvin asia on kotisivuilla hoidettu Miten tilannetta voitaisiin parantaa Title tag Metadescription Domain (eli www- osoite) 301 uudelleenohjaus Linkit (ulkoa sisään) KÄYTETÄÄN Linkit (sisäiset avainsanalinkit)

23 Käytetään maps.google.fi ja Google + palvelua
Mitä pitää korjata? Tutkittu asia sivulla Miten hyvin asia on kotisivuilla hoidettu Miten tilannetta voitaisiin parantaa Sisältö (teksti) ja sivuston sisältö, johon robotit eivät pääse käsiksi Kuvien ALT-tiedot Kuvien tiedostonimet H1-otsikot Väliotsikot Google Places for Businesses (google maps) Käytetään maps.google.fi ja Google + palvelua Sivujen www-osoitteen personoitavuus Blogi tai muu ajankohtaista-palsta

24 Mitä pitää korjata? Tutkittu asia sivulla
Mitä pitää korjata? Tutkittu asia sivulla Miten hyvin asia on kotisivuilla hoidettu Miten tilannetta voitaisiin parantaa Mobiili- ja tabletsivustot Sosiaalisen media jaot ja muut sosiaalisen median toimenpiteet

25 Maassa maan tavalla ja kielellä
Maassa maan tavalla ja kielellä Google.fi Google.co.uk Google.com Google.de Google.no jne

26 Title tag Title tagilla tarkoitetaan sivun otsikkoa, joka näkyy muun muassa hakutuloksissa Title tag pitäisi määrittää joka sivulle erikseen ja sen tulisi kuvastaa mahdollisimman hyvin sen kyseisen sivun sisältöä

27 Title tag Kehyksillä tehtyihin sivuihin Title tagia ei pääse muuttamaan jokaiselle sivulle (frames) Millainen on hyvä title tag? Kertoo mistä sivulla puhutaan Kertoo palvelun, mitä tarjotaan Kertoo palvelun sijainnin Kertoo yrityksen nimen

28 Title tag Hakukoneet arvostavat title tagin ensisijaisen tärkeäksi
Title tag Hakukoneet arvostavat title tagin ensisijaisen tärkeäksi Kotisivujenne toimittaja osaa kertoa, miten teidän title tagin pääsee muuttamaan Tapa riippuu siitä, miten kotisivuja päivitetään Voitte pyytää myös kotisivun toimittajaa päivittämään title tagit oikein, mutta ensin teidän täytyy tehdä lista, minkä titlen haluatte millekin sivulle

29 Linkkien määrä Hakukoneiden robotit arvioivat sivujen sisältöä myös sille sivulle johdattavien linkkien määrän perusteella Mitä enemmän linkkejä, sitä luotettavammaksi sivu arvioidaan sitä paremmin sen löytyy hakutuloksista! Testataan teidän sivuillenne johdattavien linkkien määrä Tod.näk. Vain kolme ensimmäistä saa testattua, mutta loput voivat testata myöhemmin töissä

30 Linkkien määrä Tehdään testi osoitteesssa: Kirjoita sivunne www-osoite ja klikatkaa alta compare pages Kirjoita alempaan kenttään edes yhden kilpailijan (tai vierustoverin) www-osoite External Followed links (Kaikki toimivat ulkopuoliset linkit) Followed Linking Root Domains (Linkittävät eri sivustot) Hox! Kun kotisivut muuttuvat eri järjestelmään tulee varmistaa, että ulkoiset linkit toimivat edelleen “redirect”

31 Linkkien määrä Yhtä oikeaa linkkien määrää ei ole, mutta ottakaa tavoitteeksi kerätä linkkejä enemmän kuin kilpailijoiden sivulle Lukuja kannattaa testata ainakin pari kertaa vuodessa ja luvut kannattaa kirjata ylös aina samaan paikkaan Näin pysyt kärryillä kehityksestänne

32 Linkkien määrä Linkkien määrää voi kasvattaa muun muassa seuraavasti:
Linkkien määrä Linkkien määrää voi kasvattaa muun muassa seuraavasti: Pyytää toisia yrityksiä lisäämään linkkinne heidän kotisivuilleen (ja päin vastoin)‏ Lisäämällä linkkejä kotisivuillenne sosiaalisen median kanavissa Facebookin profiilissa ja silloin tällöin myös seinälle Omassa blogissa Flickrissa ja Pinterestissä Sähköpostin allekirjoituksessa jne. Yksi hyvä keino on tarkistaa, mistä kilpailijat ovat saaneet linkkejä

33 Sisäiset linkit Ulkoisten linkkien lisäksi sivut saadaan löytymään paremmin myös sisäisillä linkeillä Tulisi olla niin sanottuja avainsanalinkkejä LINKKI EI SAA OLLA SANASTA LUE LISÄÄ TAI KATSO LIITE…

34 Sisäiset linkit Jokaiselle sivulle tulisi johtaa vähintään yksi sisäinen avainsanalinkki ja linkissä tulisi lukea mille sivulle linkki vie Hakukoneiden robotit tulkitsevat linkit (Välttäkää esim. “Lisätietoja”) Tai välttäkää kuvalinkkiä kuten tällä sivulla

35 WWW-osoitteiden personoitavuus
WWW-osoitteiden personoitavuus Jälleen kerran www-osoitteen personoitavuus riippuu järjestelmästä, jolla sivut on tehty Kysy siis kotisivun tekijältä, miten saatte osoitteet personoitua tai mitä se maksaa, kun kotisivun tekijä päivittää osoitteet Muista pyytää uudelleenohjaus vanhoista osoitteista uusiin osoitteisiin, jos sivuillenne on paljon linkkejä ulkopuolelta Esim.

36 Mikä Meta description? Ei niin tärkeä hakukoneoptimoinnin kannalta
Mikä Meta description? Ei niin tärkeä hakukoneoptimoinnin kannalta Vaikuttaa kuitenkin klikkausten määrään, koska asiakkaat näkevät tekstin hakukoneissa Tarkoitus on siis tällä tekstillä kertoa sivun tärkein sisältö ja saada asiakas klikkaamaan juuri teidän sivu auki hakukoneesta Myös Meta description kuuluu niihin asioihin, joiden korjaus kannattaa jättää kotisivujen tekijälle

37 Sivujenne sisältö Vaikka sivu olisivat kuinka hyvin optimoidut, eivät ne tule löytymään, jos kirjoitat vääristä asioista Tarkastele sivuja kriittisesti ja lue, kirjoitatko todella palveluista, joita tarjoat? Kerro tuotteistanne ja sijainnistanne monilla eri tavoilla Sisällön laadun lisäksi myös määrällä on merkitystä

38 Tarkasta sivuilta pois menevien linkkien toimivuus
Tarkasta sivuilta pois menevien linkkien toimivuus

39 Lisätkää jakopainikkeet sivuille – hankkikaa linkkejä
Lisätkää jakopainikkeet sivuille – hankkikaa linkkejä Lisää sosiaalisen median jakopainikkeet sivuillesi Jakaminen tulee mahdollistaa koko sisällön osalta Kehoita asiakasta jakamaan positiivisesti!

40 Kysy ja kommentoi Malli kuten Asiakas voi kysyä ja kommentoida tuotekorttiin suoraan Kommentti tai kysymys lähtee myös sähköpostina yritykseen

41 Lisää löydät meidät myös täältä…
Lisää löydät meidät myös täältä… Lisää sivuille kuvakkeet tai kuvake + teksti, josta asiakas voi siirtyä teidän perustamiin sosiaalisen median palveluihin, jos niitä tulevaisuudessa on perustettu Niistä ainakin Flick, LinkedIn ovat suositeltavia

42 Summa Summarum kotisivuista
Summa Summarum kotisivuista Keinoja on hurjan paljon lisää! Aloittakaa kotisivujen/verkkokaupan kehittäminen seuraavilla asioilla: Title tagit Linkkien määrä H1-otsikot Personoidut osoitteet Tekniset ohjaukset + MUISTAKAA KIRJOITTAA SIITÄ, MITÄ TARJOATTE

43 Muut aiheemme Sosiaalisen median sisältöjen hyödyntäminen ja ”kytkeminen” kotisivuille Harjoituksia käytännössä käydään konkreettisesti läpi kuinka liität Facebookin, Youtuben tai Flickrin sisältöjä kotisivuille ja päinvastoin sekä mitä hyötyä siitä on Linkkien hankinta käydään konkreettisesti läpi kuinka yritys voi hankkia arvokkaita linkkejä hakutulosten parantamiseksi

44 Kiitos ja palaute!


Lataa ppt "1.10.2017 17.6.2014 MITEN PARANNAT KOTISIVUJESI LÖYDETTÄVYYTTÄ HAKUKONEISSA, 17.6.2014 Kirsi Mikkola www.liiketoiminta.info/löydettävyys."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google