Sosiaalinen media yhteisöllisyyden vahvistajana. Taustaa: ammatillinen koulutus  vuosittain ammatillisessa perusopetuksessa noin 150 000 opiskelijaa.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
JAKSOSUUNNITELMA T IETO - JA VIESTINTÄTEKNIIKKA PEDAGOGISENA TYÖVÄLINEENÄ Sanna Kesti ( )
HTK-opiskelijoiden aloitustapaaminen Hämeenlinna HTM Riina Keskinen.
KYSYMYKSIÄ ITSEARVIOINNIN AVUKSI
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Carpe Diem – suuntaa huomiseen Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Blogit ja RSS - verkko-oppimisen uusia mahdollisuuksiako? Juha Lång, Mindcom.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
TTL Sosiaalisessa mediassa
Matematiikan oppiminen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Erica de Wit & Kirsi Haarto 09A
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Slideshare koonti Mervi Isola.
SOSIAALINEN MEDIA YHDISTYSTOIMINNASSA - Keinoja viestinnän tehostamiseksi Anni Lantto (Projektipäällikkö), Maija Laatikainen & Jannika Sammalkangas JOHDANTO.
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
Mitä opetan peruskoulussa/ ammatillisessa? (tärkeimmät sisällöt) Marja Yli-Kerttula Äidinkielissä 4 opintoviikkoa, jotka sisältyvät ammattitaitoa täydentävään.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Ongelmaperustainen oppiminen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Toimintaohjeet opelle
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Ops seminaari Askola.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso Sonja Kärkkäinen
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Blogi -pohjaisen verkkojulkaisun käyttö ammattikorkeakouluopetuksessa ja työelämäyhteistyössä Mika Alavaikko, lehtori ja projektipäällikkö Diak Ammattikorkeakoulutuksen.
TET =Työelämään tutustuminen
Johdantoseminaari.
Sähköiset yo-kirjotukset
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
TET =Työelämään tutustuminen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Esityksen transkriptio:

Sosiaalinen media yhteisöllisyyden vahvistajana

Taustaa: ammatillinen koulutus  vuosittain ammatillisessa perusopetuksessa noin opiskelijaa  valmistuvat 8:lle eri koulutusalalle, yli 100 ammattiin  tutkinnon suorittaminen kestää 3 vuotta (120 ov)  yleinen jatko-opiskelukelpoisuus ammattikorkeaan ja yliopistoon  opiskelijat hyvin eritasoisia  opettajilla hyvin erilainen tausta

Kirjallisuus:  Tvt:n käytön merkitys kasvaa edelleen  Tarvitaan uusia tapoja tiedonhankintaan ja - muodostukseen  Esimerkkioppilaitosten tvt:n opetuskäytön strategiat:  laite- ja ohjelmistopainotteisuus  ei riittävää panostusta oppimisteoriaan tvt:n käytön taustalla

Tvt:n käyttökysely:  Opettajat käyttävät perinteisiä ohjelmia, esim. Office-pakettia  Sosiaalisen median käyttö keskittyy Moodle- tyyppisiin ratkaisuihin  Laajemmalle sosiaalisen median käyttöopetukselle tarvetta

Opettajat irti vanhasta tutusta?

Teoreettinen tausta  ongelmaperusteinen oppiminen  lähtökohtina todelliset työelämän tarpeet ja ongelmat  työskentely ryhmissä, joissa opittavaa asiaa käsitellään, jäsennellään, kehitellään, reflektoidaan ja arvioidaan  teoria sovelletaan myös käytäntöön -> oppija muodostaa itsessään kokemustietoa prosessoimalla teoria- ja käytäntötietoa

Opintojakson tavoitteet: Opiskelija  ymmärtää sosiaalisen median merkityksen nyky- yhteiskunnassa  ymmärtää yhteisöllisen oppimisen merkityksen ja löytää keinoja soveltaa sitä omaan työhönsä  tutustuu keskeisimpiin sosiaalisen median mahdollisuuksiin ja web 2.0 -työvälineisiin  oppii ja innostuu käyttämään valittuja työvälineitä  suunnittelee yhdessä ryhmänsä kanssa opintojakson, jolla sosiaalista mediaa hyödynnetään  toteuttaa ko. opintojakson  jatkaa sosiaalisen median käyttöä työssään jatkossakin

1. Lähiopiskelujakso  orientointi sosiaalisen median merkitykseen ja opetuskäyttöön  "kiertoajelu" Internetissä: missä oppilaat kulkevat. Vieraillaan irc-galleriassa, facebookissa, mesessä (mitä niitä nyt onkaan) opettajan luoman profiilin avulla. Sivut linkitetään toisiinsa jollain tavoin. Mietitään yhdessä, miksi ei itse olla täällä ja miten yhteisöjä voisi hyödyntää.

 oppimisteoriasta oppimistehtävä etäjaksolle: Kirjoitelma "Minä ja tvt".  Pystytetään yhdessä wiki ja kokeillaan perustoimintoja, kirjautumista, kirjoitusten lisäämistä, keskusteluun osallistumista. Ryhmäläiset keskustelevat jatkossa wikin keskustelupalstan kautta.  Opiskelijoille luodaan omat kotiryhmät, jotka jatkavat koko opintojakson ajan. Nämä reflektoivat nyt toistensa tekstejä.

1. Etäopiskelujakso  opiskelijat syventävät oppimisteoreettista osaamistaan, erityisesti yhteisöllisen oppimisen merkitykseen, kirjoittavat wikiin ajatuksiaan - toiset kommentoivat kirjoituksia jakson loppuun sijoittuvan kommentointipäivään mennessä.  miettivät, millaiseen opintojakson haluaisivat toteuttaa ja mihin tarpeeseen. Tarkoituksena on löytää "kankea" opintokokonaisuus, joka on vaikea/tylsä, mutta kuuluu kuitenkin opetussuunnitelmaan -> yhteisellä aivoriihellä.

2. lähijakso: TTT (=tehtävä toisella tavalla)  Työvälineohjelmien esittelyä ja niiden pedagogista arviointia. Päätetään ohjelmat, joihin tutustuvat tarkemmin + käyttävät omissa opintojaksoissaan. Yhteiseen esittelyyn erityyppisiä ohjelmia, joista kukin voi valita mieleisensä.  Pohditaan ryhmissä ongelma eli tarve, johon alkavat suunnitella opintojaksoa yhdessä etäjakson mietinnän jälkeen. Alkuideointi Mind Mapilla.  Sosiaaliseen mediaan perehtynyt kollega kertoo omista kokemuksistaan tvt:n käyttäjänä.  MindMapit kiertävät toisten kotiryhmien kommentoitavana.  Aletaan työstää TTT:tä omien ideoiden ja saatujen kommenttien pohjalta.

2. Etäjakso  Suunnittelevat opintojakson ryhmässä. Laativat kirjallisen esityksen wikissä. Työstä laaditaan PowerPoint-esitys seuraavalle kerralle. PowerPoint talletetaan slidesharena ryhmän työtilaan. Tämän lisäksi opiskelijat lukevat mediaa ja sosiaalista mediaa koskevan kirjoituksen ja pohtivat opettajuuttaan mediakasvattajan näkökulmasta.

3. Lähijakso: Mediamaikkana  Esitetään TTT-jaksolla tuotetut tehtävät, aikaa keskustelulle ja lisäideoille. Kouluttajilta pedagogista arviointia.  Äidinkielenopettaja sähköisen median taitajana. Sanomalehtiviikon sijasta voisi järjestää joskus medialukuviikon? Sähköiseen mediaan erikoistunut äidinkielen opettaja luennoi  Opetellaan blogin pitoa ja pohditaan sen mahdollisuuksia opetustyössä. Mietitään oppimispäiväkirjojen ja oppimistehtävien tekoa, kommentointia, "nettilehden" kirjoittamista blogissa. Onko blogien julkisuudesta haittaa opetustyössä? Miten opetukseen saisi yhteisöllisyyttä blogin avulla ja opiskelijoiden äidinkielentaito parantuisi? Käydään katsomassa blogeja kouluttajien valitsemasta aineistosta.  Vierailijana sanomalehti Kalevan Internet-toimittaja. Hän kertoo uutisen kirjoittamisesta.  Hahmotellaan yhteiseen blogiin tiedeuutista ajankohtaisesta tvt- aiheesta.

3. Etäjakso  Viimeistellään tiedeuutinen ja julkaistaan se blogissa. Blogin kommentointikenttä toimii mielipidepalstan tavoin.Opiskelijoista valitut vertaiskommentoijat ja "oikeat" toimittajat antavat palautetta uutisista. Tarvittaessa uutista muokataan  Otetaan opit käytäntöön myös omassa työssä. Kurssilaiset opettavat suunnittelemansa opintojakson oppilailleen työpaikoillaan. Omaan ryhmään pidetään yhteyttä chat- istunnoin, joissa reflektoidaan kurssin onnistumista ja pohditaan, pitäisikö jotain muuttaa käytännön kokemusten perusteella. Tarvittaessa myös kouluttajat antavat tukea.

4. Lähijakso, kurssin päätös  Kouluttajat kokoavat tiedeuutiset wikiin samalle sivulle kaikkien luettavaksi  Palataan kurssin alussa kirjoitettuun kirjoitelmaan. Ovatko ajatukset muuttuneet?  Reflektoidaan omia opetuskokemuksia koko ryhmän kesken  Palaute kurssista. Mitä jäi mieleen?  TTT-osiosta syntyi paljon ideoita, jotka jäivät käyttämättä. Kouluttajat ovat koostaneet näistä ideapankin wikisivulle.