Hyvinvointialan elinkeinopoliittinen kehittäminen alueilla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
P.O. BOX 4600, University of Oulu • tel. (08) , fax (08) • Sosiaali- ja terveysalan uudet mahdollisuudet.
Advertisements

Osuustoiminta osana hallituksen elinkeinopolitiikkaa YK:n kansainvälinen osuustoimintavuosi 2012 Suomen pääjuhla Työmarkkinaneuvos Jarmo Palm.
Toimintaympäristö
Valtion kotouttamisohjelma. 2 Lähtökohdat Nyt • ulkomaan kansalaista ( ) Vuonna 2020 •Jo ulkomaan kansalaista Vuonna 2030 •Puoli.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
6Aika-strategian esittely Toukokuu Suurimpien kaupunkien kestävän kehittämisen strategia •Uuden EU:n rakennerahasto-ohjelmakauden 2014−2020 yhtenä.
Kuntamarkkinat Helsinki
Paneeli – Tehokkuutta ja toimivuutta laadulla ja kilpailulla?
Suomen kansantalous 2010-luvulla Juhana Vartiainen Valtion taloudellinen tutkimuskeskus.
Avoimeen yhteistyöhön perustuva tehokas ja monipuolinen terveydenhuoltojärjestelmä
Alueellinen terveyden edistäminen - Etelä-Pohjanmaan malli
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Kuntakulttuuri kohtaa 2013 Mahdollisuuksia kulttuurille
• Verkostossa mukana: –Tampereen Aikuiskoulutuskeskus –koordinoi – Salon seudun aikuisopisto – Vaasan aikuiskoulutuskeskus – Pohjois-Satakunnan Aikuiskoulutuskeskus.
Edelläkävijämarkkinaohjelma Fiksu kysyntä luo uutta ohjelmavalmistelu Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Itä-Suomen ESR-päivät Opetusministeriön puheenvuoro Merja Niemi Opetusministeriö.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Verkostoitumisen iloja Anu Perttunen Oulun RYSÄ
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
M. Vanhasen II hallituksen ohjelma 4.3. Alueiden kehittäminen Aluepolitiikan painotukset ovat elinkeino- ja yritystoiminta, osaaminen ja työvoima, palvelut.
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Tekesin organisaatio, verkosto ja budjetti. Tekes DM Kasvu- yritykset Nuoret yritykset Suuret yritykset ja julkiset organisaatiot.
Innovatiiviset edelläkävijäkaupungit Projektin esittelymateriaali
Alueellisen koulutustarpeen ennakointi Päivi Holopainen, Lapin liitto Pohjoiskalotti osana arktista aluetta,
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Vipuvoimaa EU:lta Hankeinfo Mikkelissä Riitta Koskinen Etelä-Savon maakuntaliitto.
Kansalaistoimijalähtöinen kehittäminen joensuun kaupunkialueilla kaupunginsihteeri Jari horttanainen
EU:n kilpailukyky- ja työllisyystavoite Manner-Suomen ESR- toimenpideohjelma – Itä-Suomen suuralueosio.
Perheyrittäjyys sosiaali- ja terveysalalla Sari Rissanen, professori
Talouspolitiikka ja kunnat Valtiovarainministerin valtiosihteeri Tuire Santamäki-Vuori
Marja-Leena Rinkineva ”Pyöreän pöydän keskustelu” Hyvinvointisektorin elinkeinopoliittiset linjaukset Marja-Leena Rinkineva.
ALAVUS Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen.
Hyvinvointialan yrittäjyyden kasvuohjelma HYRRÄ Ohjelmajohtaja Jarmo Kauppinen Joensuun Seudun Kehittämisyhtiö JOSEK Oy Alueet ja hyvinvointi.
ALUEKESKUSOHJELMAN KULTTUURIVERKOSTO Helsinki Anu Perttunen.
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Sosiaalialan Työnantajat ry Sosiaalialan Työnantajat ry on yksityisen sosiaalialan etujärjestö työmarkkina- ja elinkeinoasioissa. Liiton jäsenenä on 1.
MITÄ SUOMALAISET AJATTELEVAT SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON PALVELUISTA JA NIIDEN TULEVAISUUDESTA?
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Tampereen seutu valtakunnallisesta alueiden kehittämisen näkökulmasta Seutufoorumi Tampere Ulla-Maija Laiho, kehitysjohtaja SM/aluekeskusohjelma.
Menestystä yrittäjälähtöisyydellä ja yhteistyöllä Kunnan elinkeinopoliittisen ohjelman työkirja Osa: Tausta-aineisto.
Pendelöinti Pendelöinti eli asuinkunnan ulkopuolella työssäkäynti on yleistynyt lähes koko Suomessa 1980-luvun lopulta lähtien. Pendelöivien osuus on kasvanut.
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Etelä-Pohjanmaan peruspalveluohjelman toimeenpano -hanke Projektipäällikkö Mervi Lehtola , 050 –
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Hyvinvointialan yritystoiminnan kehittäminen Satakunnassa - strategioista toimenpiteisiin Palvelujohtaja Jari-Pekka Niemi Porin.
ETELÄ-POHJANMAAN PERUSPALVELUOHJELMA 2030
Miksi UusiKunta? Jyrki Myllyvirta Lahden kaupunki.
Ajankohtaisiltapäivä Uusi rakennerahastokausi Juha Pulliainen.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Peruspalveluohjelma Peruspalveluohjelmassa.
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
Tuula Partanen Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen koordinaattori Eksote Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen Toimintarakenteet 2013.
Palveluseteliseminaari Kajaani Suomen Yrittäjät Elinkeinoasioiden päällikkö Kari Jääskeläinen.
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2014, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Terveys- ja sosiaalipalvelujen henkilöstö 2013 Reijo Ailasmaa.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Health City vastaa tulevaisuuden haasteisiin
Tutkimus- ja kehittämistoiminta 2015, Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus (aluejako ), tutkimus- ja kehittämistoiminta.
Helsingin tila ja kehitys 2016 tilastokuviot
Ulkomaalaiset Lapissa
Yritysrahoitus ja yritysten kehittämispalvelut
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
TOL 2008, toimiala C (teollisuus) Vuoden 2018 aluerajat
Elinkeinopolitiikalla kasvua
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointialan elinkeinopoliittinen kehittäminen alueilla Ulla-Maija Laiho Työ- ja elinkeinoministeriö, HYVÄ –hanke Helsinki 13.3.2010

Julkisen palvelutuotannon uudistaminen avainasemassa Julkisen talouden lähtötilanne on talous- ja rahoituskriisin jälkeen selvästi ja pysyväisluonteisesti aiemmin arvioitua heikompi. Valtiontalouden tasapainotustarpeen keventäminen katsotaan edellyttävän julkista taloutta koskevia rakenteellisia uudistuksia. Ensi vaiheessa kyseeseen tulevat tuottavuutta kohottavat, pääosin kuntien järjestämisvastuulla olevaa julkista palvelujärjestelmää koskevat uudistukset sekä työurien kestoa pidentävät ratkaisut.

HYVÄ –hankkeen asemoituminen kehittämiskokonaisuuteen HYVÄ -hankkeen tavoitteet: osaavan työvoiman saannin turvaaminen yrittäjyyden ja yritystoiminnan kehittäminen alan tuottavuuden parantaminen. Hanke keskittyy sosiaali- ja terveys- palveluihin niissä TEM:n hallinnonalan vastuisiin. Se tukee sosiaali- ja terveysministeriön hyvinvointipolitiikan ja sen keskeisten kansallisten hankkeiden (KASTE –ohjelma) toteutusta samoin kuin valtiovarainministeriön vastuulla toteutettavaa kunta- ja palvelu- rakenneuudistusta (PARAS).

Palvelutarpeiden alueellinen kehitys Suomessa ikääntyvän väestön osuuden kasvu on nopeampaa kuin missään muualla Euroopassa 65 –vuotta täyttäneiden määrän nousee vuoteen 2040 mennessä 1,55 miljoonaan (kaksinkertaistuu nykyiseen verrattuna) Yli 85-vuotiaiden määrä kasvaa nykyisestä 94 000:sta noin 350 000:een Vanhushuoltosuhde eli 65 -vuotta täyttäneiden suhde työikäiseen, 15-64 -vuotiaaseen väestöön kasvaa nykyisestä 25 prosentista vuoteen 2020 mennessä 35 prosenttiin ja vuoteen 2040 mennessä yli 45 prosenttiin Yli 64-vuotiaiden suhteellinen osuus kasvaa 2010-luvulla eniten Oulun, Helsingin ja Jyväskylän seuduilla. Kaupunkien eläkeläisväestö kolminkertaistuu vuoteen 2040 mennessä Työikäisten määrä vähentyy vuoteen 2020 mennessä noin 200 000 henkeä ja vuoteen 2030 mennessä 270 000 henkeä Vain Helsingin, Oulun ja Tampereen seuduilla työikäinen väestö tulee ilmeisesti kasvamaan. Itä- ja Pohjois-Suomessa ennakoidaan työvoiman määrän olevan vuonna 2020 enää 80 prosenttia nykyisestä tasosta.

Vanhuushuoltosuhteen (64-/15-64) kasvu seutukunnittain 2000-2030, 15 korkeinta ja 15 matalinta vuonna 2030) Lähde: Tilastokeskus, väestöennuste

Yli 75-vuotiaat/ työikäiset (15-64) (%) 2010-2040 (heikoimmat ja parhaimmat seutukunnat) Lähde: Tilastokeskus, väestöennuste

Yritystoiminta ja alueet Sosiaali- ja terveyspalveluyritykset kehittävät toimintaansa sinne, missä on riittävä väestöpohja ja lisääntyvää palvelujen kysyntää. Yritysten ja järjestöjen toimipaikoista ja henkilöstöstä yli puolet sijaitsee Etelä-Suomen kolmessa suuressa maakunnassa, Uudellamaalla, Varsinais-Suomessa ja Pirkanmaalla. Palvelumarkkinoiden kehittämisen kannalta Pohjois- ja Itä-Suomen ja niissä erityisesti väestömäärältään pienten kuntien ja seutujen lähtökohdat ovat tyystin erilaiset. Tilaaja-tuottaja –malliin pohjautuvien palvelujen kehittämisen esteeksi nousee tuottajien vähäisyys. Alueiden erilaisuus näkyy myös kilpailun toteutumisessa: vaikka hankintalainsäädännön myötä kilpailuttaminen on tehostunut, niin tosiasiallinen kilpailu ei välttämättä ole kaikilla alueilla lisääntynyt juuri palveluntuottajien vähäisestä määrästä johtuen.

TEM:n linjausten ydintavoitteet Työ- ja elinkeinoministeriön tavoitteena on: Sosiaali- ja terveyspalvelujen ja niiden kehittämisen edellytysten turvaaminen varmistamalla osaavan työvoiman saannin edellytykset kehittämällä ja uudistamalla palveluiden ja uusien palvelukonseptien mukaisen yritystoiminnan edellytyksiä parantamalla alan tuloksellisuutta Hyvinvointitoimialan kehittäminen kasvuun ja kansainvälistymiseen tukemalla koko toimialan uudistumista nostamalla alan innovaatiotoiminnan tasoa ja –palvelujen käyttöä edistämällä kysyntä- ja käyttäjälähtöisiä palvelukonsepteja

HYVÄ – tavoitteet ja toimenpiteet

Alueelliset HYVÄ -hankkeet Hallituksen iltakoulun linjaukset 3.3.2010 Työ- ja elinkeinoministeriön hyvinvointialan työ- ja elinkeinopoliittinen kehittämishanke toteuttaa hallituksen linjauksia julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuuteen perustuvasta palvelutuotannon sekä hoito- ja hoivayrittäjyyden kehittämisestä. Hanke tukee myös hallituksen kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta eduskunnalle antaman selonteon linjausta, jonka mukaan uudistuksen toimeenpanossa kiinnitetään jatkossa erityistä huomiota palveluiden sisällön kehittämiseen ja tuottavuuden lisäämiseen kaikkia palvelujen tuottamistapoja hyödyntäen. Alueellisten HYVÄ –hankkeiden toteutus on erityisen tärkeää kehitettäessä ratkaisuja kuntien järjestämisvastuun piiriin kuuluvien hyvinvointipalvelujen tuottavuuden parantamiseksi hoito- ja hoivayrittäjyyden edellytysten parantamiseksi ja eri tyyppisten alueiden tarpeita vastaavien palvelukonseptien kehittämiseksi.

HYVÄ –hankealueet Oulun kaupunki – Palvelu- ja asiakasohjauksen kehittäminen palvelusetelillä/ markkinoiden luominen ja yritysyhteistyö Pohjois-Karjalan maakunta – hyvinvointialan yrittäjien, kuntien ja järjestöjen välisten yhteistyökäytäntöjen ja -rakenteiden kehittäminen/ monipuolisempien ja asiakaslähtöisten hyvinvointipalvelujen tuottaminen Pohjoisen Keski-Suomen seutukunnat – julkisen markkinan avaaminen ja yritysyhteistyö; palvelustrategiatyön käynnistäminen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri – Seniori Saimaa/Etelä-Karjalan vanhuspalvelujen kehittämisen kokoaminen painopisteenä yritystoiminnan kehittäminen ja palvelujen kansainvälistyminen Hämeenlinnan kaupunki – elämänkaareen perustuvan monituottajatoimintamallin kehittäminen/laadukkaat hankintaprosessit yritysten ja järjestöjen toimialayhteistyöllä Kaarinan kaupunki – kunnan, yritysten ja järjestöjen yhteistyöhön perustuvan palvelustrategian kehittäminen, toteuttaminen ja seudullistaminen (Turun seutu)

Työvoima, yritystoimina, tuottavuus näkyväksi hyvinvointialan alueelliseen kehittämiseen Alueellisten HYVÄ -hankkeiden lähtökohtana on ollut ensisijaisesti meneillään tai käynnistymässä olevien hankkeiden kokoaminen kokonaisuuksiksi, joissa hyvinvointipalvelujen kehittämisessä tunnistetaan myös työvoiman saatavuuden, elinkeinojen ja yritystoiminnan kehittämisen ja tuottavuuden parantamisen tarpeet ja yhteistyö julkisen ja yksityisen sektorin kesken Hankkeisiin sisältyviä erityisteemoja ovat yritystoiminnan uusien muotojen kehittäminen, erityisesti yhteiskunnallisen yrityksen konseptin kehittäminen hoito- ja hoivapalvelujen tuotantoon palvelujen kansainvälistyminen ja vienti (hoito- ja hoivamatkailu)

Eteneminen ja organisointi Arvioidaan esiin tulevat esteet ja kehittämistarpeet sekä alueiden kehittämisesitykset ja -aloitteet keskeisten hallinnonalojen ja toimijoiden yhteistyönä asetetaan työ- ja elinkeinoministeriötä, sosiaali- ja terveysministeriötä, valtiovarainministeriötä ja Suomen Kuntaliittoa edustava yhteistyöryhmä (asettamisvastuu TEM) TEM:n rooli: alueiden tukeminen hallinnonalansa toimenpitein: yritysneuvonta, yritys- ja työvoimapalvelut, yritysrahoitus, Tekes:n kehittämisrahoitus ja –ohjelmat TEM tukee ja koordinoi hankkeiden keskinäistä yhteistyötä ja verkottumista, seuraa toteutusta sekä välittää ja levittää hankkeiden tuloksia, kokemuksia ja lupaavia toimintamalleja Keskeisten toimijoiden yhteistyön tukemiseksi ja TEM:n hallinnonalojen toimijoiden sitoutumiseksi hankkeisiin TEM:n toimesta kullakin alueella yhteistyötapaamiset. TEM tiedottaa laajasti hallinnonalansa toimijoita hankkeista.

www.tem.fi/hyvinvointihanke