AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten vuorovaikutustaitojen tukeminen käytännössä
Advertisements

PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
By: LadyLine Ritz, Vaasa. Alkaen To 22//13 Lisää infoa & ilmoittautuminen: TAI 55+ KUNTOKURSSI Sinulle, joka haluat:
KUNTO -projekti
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.

Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Talvikauden harjoittelu
JYVÄSKYLÄN VAMMAISPALVELUT
Nuoret puhtausalan kesätöissä
MISTÄ OIKEIN ON KYSE?.
IkäONT kehittämisteemoja opinnäytetyöaiheiden pohjaksi lokakuu 2012.
VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Varjosta valoon – osahanke
Marttilan kunnan suunnitelma ikääntyneen väestön tueksi vuosille Ikäihmisten palveluiden tulevaisuuden visio Osallistava ja turvallinen kunta,
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Muistitiimi Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn
CP-vammaisten aikuisten hyvinvointi ja kuntoutus elämänkaarella -projekti vuosina CP- ikä/kunto -projekti (CPIK) Invalidiliitto ry hallinnoi.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
PIDÄ HUOLTA MUISTISTASI – kurssisarja
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Terveyden edistäminen diakoniatyössä
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Ystäväpiiri-toiminta verkostoi ja lievittää ikääntyvien ihmisten yksinäisyyttä iAreena Anu Jansson Vanhempi suunnittelija (toimintaterapeutti,
Varsinais-Suomen ja Satakunnan Muistiluotsi
Vertaistukea ja voimaa ryhmätoiminnoilla – vinkkejä vertais- ja toiminnallisten ryhmien perustamiseen Turun Kaupunkilähetys ry Pirjo-Riitta Kataja.
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Koulussa elämää opettelemassa
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Matti, Atte, Olli ja Jasmin
Keski-Pohjanmaa-Kainuu-Oulunkaari-Lappi Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
1 Digitarinat Ikäihmisten toimintakyvyn tukemisessa YTT Yliopettaja Ossi Salin Terveysteknologia & eHealth Helsinki.
4 Toimintakyky ja ergonomia. Toimintakyky Selviytymistä asioista, joita elämässä tulee eteen (arkiaskareet – elämän murheet) Jaottelu: – Fyysinen toimintakyky.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Lihasvoima on huipussaan noin 30 vuoden iässä, Lihasmassa vähenee lähes puoleen 20. ja 90. ikävuoden välillä lihasvoima on huipussaan noin 30 vuoden iässä,
MIKSI TÄTÄ TEHDÄÄN? Vahvistetaan 16-29v työttömien ja vaikeassa työmarkkina-asemassa olevien nuorten elämänhallinnan taitoja ja osallisuuden tunnetta.
Posion kirjasto Hakeutuvat lukupiirit Posion kirjaston seniorityö Kirjakahvila Valkama –hanke.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
SYÖMISHÄIRIÖT. YLEISTÄ - SYÖMISHÄIRIÖT ALKAA USEIN NUORUUSIÄSSÄ - OVAT MIELEN JA KEHON SAIRAUKSIA -TAUSTALLA YLEENSÄ PSYYKKISTÄ PAHAA OLOA, PELKOA, JA.
AVOTYÖ Case: K-Citymarket Mikkeli
Arkeen Voimaa -ryhmätoiminta
6.4 Liikunnan merkitykset
Kohti hyvää kuntoa Kpl 30.
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
HKV DEMOHARJOITUKSEN OHJEISTUS
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Harjoituksen ohjaaminen
Uusi suunta työelämään -hanke
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Askeleittain opetusohjelma
Harjoituksen ohjaaminen
Pohjois-Suomen Kaste -alueen vanhustyön kehittämishanke
Vahva ote elämästä ikääntyessä  -seminaari  
Yläkoulun psykologia - Sinä olet ja minä olen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
MIELI pt (personal trainer)
Arkeen Voimaa (CDSMP) -
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta Tavoite: Muistisairaan ja hänen omaishoitajansa toimintakyvyn eri osa-alueiden tukeminen

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta Järjestäjä: V-S Muistiyhdistys Aktiivinen Arki – projekti 2009-2013 (RAY) Kohderyhmä: Ryhmätoimintaan kykenevät muistisairaat ja omaishoitajat Sisältö ja resurssit: 2 ohjaajaa, 1½ h kerrallaan 45 min. kongnitiivista/psyykkistä/sosiaalista toimintakykyä tukevaa toimintaa 45 min. liikuntaa eri teemoilla Osalla kerroista omaishoitajilla ja sairastuneilla omat ohjelmat Tärkeää: Ennen ryhmätoiminnan alkua tehtävät kotikäynnit mahdollistavat asiakkaiden yksilöllisten voimavarojen ja elämäntarinan huomioinnin toiminnassa

Ryhmässä tavoitteena Pitää yllä muistisairaan Muistitoimintoja Tarkkaavaisuutta ja keskittymiskykyä Kielellistä toimintaa ja viestintää Orientoitumista ja havaintotoimintoja Tarkoituksenmukaista käyttäytymistä ja sosiaalisia taitoja Itsetuntoa ja pärjäämisen tunnetta =PSYYKKISTÄ, SOSIAALISTA JA KOGNITIIVISTA TOIMINTAKYKYÄ Käytännön keinot esim. Muistelut, keskustelut, pelit, musiikki, erilaiset kortit HUOM. TUNNELMA JA OSAAMISEN TUNTEEN LUOMINEN ON TÄRKEÄÄ, SILLÄ MUISTISAIRAS EI VÄLTTÄMÄTTÄ MUISTA RYHMÄTOIMINNAN SISÄLTÖÄ

LIIKUNNNAN TAVOITTEET LIIKUNTAKYVYN JA LIIKEMALLIEN YLLÄPYSYMINEN -TASAPAINO -LIHASVOIMA, ERITYISESTI ALARAAJAT -NIVELLIIKKUVUUS -KOORDINAATIO -KÄVELY OMAN KEHON HAHMOTTAMINEN MIELIALAN PARANEMINEN MUIDEN SEURA ONNISTUMISEN KOKEMUKSET PASSIVOITUMISEN EHKÄISY

Esimerkki yhdestä ryhmätilanteesta (1½ h): Mukana 5 pariskuntaa 15min. Keskustelua tästä päivästä (pvm., sää, nimipäivä, aikaisemmin tänä päivänä tapahtunutta yms.) 30 min. keskustelua ikääntyneiden syömisestä (TS:n artikkelin pohjalta) - vanhuuden/muistisairauden vaikutukset ruokahaluun -proteiinit, marjat, vihannekset - mieli-/”inhokkiruuat” (lapsuudessa/nyt) - omat vahvuudet/heikkoudet ruuanlaittajana - kuvia vanhoista elintarvikepaketeista (Muisku-laatikosta) 10 min. korttipeli musta vai punainen 35 min. jumppaa pehmopallolla HUOM. Jokainen osa voi olla erillinen lyhyempi virikehetki

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta Tarjoaa muistisairaalle Mahdollisuuden kodin ulkopuoliseen toimintaan ja ihmisten tapaamiseen hänen omilla ehdoillaan Ajattelutoimintaa aktivoivaa toimintaa ja toiminnallisia harjoituksia Keskustelua muistisairaalle sopivista aiheista Vertaistoimintaa Tietoa sairauden oireista Liikuntaa (erit. tasapaino, alaraajat, koordinaatio)

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta Tarjoaa omaishoitajalle Vertaistukea Mahdollisuuden yhdessä harrastamiseen muistisairaan kanssa Paikan, jossa tiedetään muistisairaan/omaishoitajan tuntemukset ja ongelmat ilman selityksiä Tietoa esim. muistisairauden oireista, taudin kulusta, tukimuodoista sekä muistisairaan toimintakyvyn tukemisesta Liikuntamahdollisuuden Kotiohjeita

Ohjaaja tarvitsee ainakin Perustietoa muistisairauksista ja vaikutuksesta toimintakykyyn Perustietoa ryhmäläisten elämänhistorian vaiheista Kykyä ennakoida mahdollisia eteen tulevia hankaluuksia, toisaalta positiivista asennetta osallistujien kykyihin Kykyä kuunnella ja luoda arvostava, rauhallinen ilmapiiri Ohjaaja ei tarvitse välttämättä ”erityistaitoja”, vaan asennetta Kykyä sietää ”epäonnistumista” ja ”epäjärjestystä”

AKTIIVINEN ARKI Kuntouttava ryhmätoiminta Ryhmän haasteita ohjaajalle ja järjestäjälle: Muistisairauden erityispiirteet ja toimiminen ryhmässä, osallistujien henkilökemiat Kaikkien huomioiminen omalla tasollaan, tarpeeksi haastavien/helppojen harjoitteiden keksiminen Omaisten ja muistisairaiden tarpeiden yhteensovittaminen Tilojen ja asiakkaiden löytäminen sekä asiakkaiden ryhmään kulkeminen (yhteistyö kunnan kanssa ?) Järjestäminen vaatii aluksi melko paljon resursseja