Yo-kokelaiden tekstitaitokokeessa havaitsemat sadun piirteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Tehtävä 3: PowerPoint Heli Lämsä.
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Suora ja epäsuora esitys
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Pelisilmää asiakaskohtaamisiin Mikko Ojanen. Kauraa • Valitsin kirjan hiljattain pidetyillä myyntipäivillä buukattuja tapaamisia varten. • Asiakastapaamisia.
Pikkupoika kysyi isältään...
Good Karma = Hyviä Seurauksia
Hetken kuluttua, sinulle avautuu taian maailma...
Satuteoria Tärkeät kirjat Sadun määritelmä Satulajit Sadun rakenne
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Kuvakäsikirjoitus.
Eläinten oikeudet.
NALLE PUH.
Samsonin tarina. Nimeni on Samson ja olen 14-vuotias. Asun Kisumussa, Keniassa ja rakastan jalkapalloa!
Rohkaisusanoja naiselta naiselle
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
Novellin analyysin käsitteitä
Flavian tarina. Nimeni on Flavia. Olen 15 vuotta vanha ja asun Ugandassa. Pidän ompelemisesta, etenkin laukkujen tekemisestä ystävieni kanssa.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Tehtävä 3: PowerPoint Harjoitus.
Tehtävä 3: PowerPoint Toni Kääpä.
Tehtävä 3: PowerPoint Ville Julkunen.
SUUNNITTELU 1. vaihe: Synopsis 2. vaihe: Treatment
TEKSTITYYPIT RK s. 238.
Kirjallisuuden lajit.
Mitä profeetta Muhammed (r.h.k) sanoo (naisesta)?
Todennäköisyyslaskennan alkeet ennen esikoulua
Eugen Herrigel.  Pakko myöntää, että mielenkiinto kirjaa kohtaan heräsi 76 sivua/3 kirjapistettä suhteesta, mutta tarkoituksenani oli kuitenkin lukea.
Perusevankeliumia tähän päivään Opetussarja. Jeesus parantaa sairaita Matt. 8: Reino Saarelma.
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
Runo tekstitaidon kokeessa
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
TURUN LINNAN TONTTU-UKKO Zachris Topelius.  Merkittävillä rakennuksilla on ollut suojelija, hyvä haltija  Tontut ovat olleet hyviä henkiä siinä.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
@ Leena Lahtinen Toistorakenne Ohjelmassa toistetaan tiettyjä toimenpiteitä monta kertaa peräkkäin Toisto noudattaa sille kuuluvia tarkkoja standardoituja.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Kongruenssi ja rektio AI 15.
Pikkupoika kysyi isältään...
Puhu parin kanssa! Mitä sinä teit viikonloppuna?
Tehtävä 3: PowerPoint Ilkka Huttunen. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Näytelmä-tekstistä tekstitaito-vastaukseksi
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
MapInfon tiedostot TAB – Tiedosto, jonka avulla tietokanta avataan MapInfossa. Tiedostossa tietoja kentistä ja koordinaattijärjestelmästä. DAT, XLS. TXT.
EPIIKKA Proosan analyysia
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Sadun ominaispiirteitä Satujen tehtävänä on antaa toivoa!
Satujen maailmassa Sadut ovat olleet aikaisemmin hyvinkin raakoja, ja ne oli tarkoitettu aikuisemmille lukijoille tai lasten opettaviksi pelotuksiksi.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Sadun piirteiden erottaminen tekstitaidonkokeessa Katri Sarmavuori Turku nd Baltic Sea/15th Nordic Reading Conference.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Proosatekstin analyysi
Kirjallisuuden käsitteitä
OUTOLINTU Englanninkielinen alkuteos; Divergent |Veronica Roth | 2011 |Trilogian 1. osa.
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Maan veli Tehnyt Martti, Juho ja Joonas
Esityksen transkriptio:

Yo-kokelaiden tekstitaitokokeessa havaitsemat sadun piirteet

Kevään 2008 tekstitaitokokeen tehtävä Tehtävä 1. Mistä piirteistä tunnistaa, että Punahilkka on tekstilajiltaan satu? 41 kokelaan vastaukset Luettavana Grimmin satukokoelman uusin käännös

1) Todellisuudessa mahdoton asia ”Saduissa on paljon samankaltaisia piirteitä. Yksi piirre on se, että sadut eivät yleensä ole realistisia. Punahilkkakaan ei ole realistinen, sillä sadun susi osaa puhua, se osaa pukeutua ja se syö ihmisiä hotkaisemalla heidät kerralla.” (Vastauksesta annettu pistemäärä 3) “Lopussa metsästäjä leikkaa suden mahan auki saksilla pelastaakseen Punahilkan ja isoäidin. Tietenkään tämä ei oikeasti olisi mahdollista, mutta sadulta odotetaan tietyn tasoista epärealismia. Eilinen koulupäivä ei ole satu, ellei siitä kerrota jotain mitä missään tapauksessa ei voi uskoa. Punahilkassa tapahtuu monta täysin luonnotonta asiaa, mutta silti niillä on kaikilla tarkoituksensa.” ( 4)

2) Vastakkainasettelu ”Sadussa on käytetty runsaasti adjektiivejä kuten suuri, hirvittävä ja outo. Käytetyt adjektiivit ovat hyvin vahvoja ja luovat vastakohtia satuun. Naiset ovat heikkoja ja pieniä, susi outo ja pelottava.” ( 4)

3) Aika ”Olipa kerran –alkua käytetään, koska sillä ei tarkoiteta mitään tiettyä hetkeä tai aikaa eikä se sisällä paikkatietoa. Tämä tekee sadusta ajattoman ja sitä voidaan lukea vielä pitkienkin aikojen kuluttua ilman, että sen merkitys tai tulkinta muuttuu. Satu on näin riippumaton aikakausista eikä lukija tee johtopäätöksiä esimerkiksi historiallisilla tiedoillaan.” (3)

4) Ongelma ”Tarina etenee myös sadulle ominaisella tavalla: alussa ilmenee ongelma, joka täytyy hoitaa. Isoäiti on sairaana ja Punahilkan täytyy mennä hänen luokseen, mutta kohtaa suden. Juoni monimutkaistuu suden keksiessä ansan Punahilkalle ja isoäidille ja lukijan mielenkiintoa pidetään yllä jännityksellä sekä toistolla.” (5)  

5) Teema ”Punahilkassa teemana on vieraisiin luottaminen ja tottelevaisuus ja täten se on saduksi hyvin tyypillinen.” (5)  

6) Moraali ”Loppu on yleensä onnellinen, paha saa palkkansa ja hyvyys voittaa.” ( 5)  

7) Symboliikka ”Punahilkan susi symboloi pahuutta, mikä näkyy niin suden huonossa kohtalossa kuin ”paha eläin” – vertauksessakin. Vastaavasti äiti, isoäiti, ruoka ja kukat symboloivat hyvyyttä ja viattomuutta.” (5)

8) Henkilö Punahilkka kiltti, naiivi, nuori – lapsen helppo samaistua häneen (5)   Puhuva susi on metafora maailman pahuudesta (5)

9) Sankari ”Saduissa on usein myös sankari, eikä Punahilkka ole mikään poikkeus. Metsästäjä pelastaa pulassa olevan tytön ja hänen isoäitinsä. Asetelma on sama kuin tunnetuissa ritaritarinoissa. Salskea ritari pelastaa pulassa olevan neidon, mutta tällä kertaa teema on vain erilainen.” (4)  

10) Opetus ”Saduissa on aina opetus. Punahilkan tapauksessa mitään pahaa ei olisi sattunut ellei hän olisi poikennut tieltä, mikä johti siihen että susi ennätti ennen Punahilkkaa isoäidin talolle. Tosin tapettuaan kaksi sutta hän palaa iloisena kotiin, läksyn opittuaan tietenkin.” (4) ”Punahilkka saa opetuksen, että äitiä pitää totella, eikä vieraiden matkaan saa lähteä.” (3)  

11) Neuvot ”Sadun alussa päähenkilölle annetaan usein neuvoja, joita hänen tulisi noudattaa. Hyvät neuvot kuitenkin unohtuvat matkan varrella ja päähenkilö joutuu pulaan. Näin käy myös Punahilkassa, sillä kaikista äidin viisaista neuvoista huolimatta susi onnistuu huijaamaan Punahilkkaa.” (5)  

12) Kerronta ”Myös tekstin kerronnasta voidaan päätellä, että kyseessä on satu. Tekstin kertoja puhuu koko ajan imperfektissä ja tällaiset 1800-luvulla tehdyt sadut ovat usein imperfektimuodossa” (2)   ”Kertoja on saduille tyypillinen ulkopuolinen ja kaikkitietävä. Tekstiin ei myöskään ole juurikaan jätetty aukkoja, jotta myös lapset pysyisivät juonessa mukana.” (5)

13) Matka ja metsään meno Henkilöiden esittely. ”Tämän jälkeen annetaan tarkat ohjeet matkalle. Varsinkaan metsään ei ole menemistä, koska paha piilee saduissa yleensä metsän syvyydessä.” (3)  

14) Dialogi ”Dialogin suuri määrä on sadun ja näytelmän ominaispiirre. Kerrontaa edistetään puheen voimin.” (4)

15) Personifikaatio ”Susi ja Punahilkka keskustelevat keskenään, samoin isoäiti ja susi. Susi myös pukee vaatteet yllensä, ajattelee ihmisen tavoin ja nukkuu vuoteessa.” (5)  

16) Nimet ”sadulle tyypilliset henkilönimet. Punahilkkaa ei kutsuta hänen oikealla nimellään, isoäitiä sanotaan vain isoäidiksi ja metsästäjää metsästäjäksi.” (3)

  17) Luku kolme ”Punahilkan kuvaillessa sudelle isoäitinsä taloa, tulee esiin taas yksi sadulle tyypillinen asia – luku kolme, sillä isoäidin talo sijaitsi ’kolmen suuren tammen varjossa’.” (4)