T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA 26.4.2012 YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN V Teematyöryhmä 26.4.2012 ’ Toimintamalli ’

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
Advertisements

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
TYÖHÖNVALMENNUS Nina Erholtz Tampereen kaupunki
Työhönvalmennuksella työelämään
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
Perehdyttämällä ja ohjaamalla osaajaksi – räätälöity työssäoppiminen
Työrukkaset heilumaan ja nuorisotyöttömyys kuriin.
YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Jukka Ollila | Novago Yrityskehitys Oy Yritystalo BusinessLohjan ensimmäinen vuosi.
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Tuella palkatun siirtäminen muun työnjärjestäjän tehtäviin
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN III Teematyöryhmä , Markkinointi ja työantajayhteistyö.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
TYÖNHAKUTAIDOT, -TAVAT JA -KANAVAT
Broker-kokemuksia -TEKEMÄLLÄ OPPII- Oppisopimuskoulutuksen järjestäjien seminaari koulutustarkastaja Liisa Klinge Jyväskylä
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Kanuuna seminaari Seinäjoki  Aiemmissa malleissa lähtökohta, jossa määriteltiin hyvinvoinnin esteitä, joita sitten voitiin ratkoa  Toimintavalmius.
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
Nuorten ohjautuminen Starttivalmennusverkoston tapaaminen Joensuu.
Ajatuksia oppimisesta
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Elinvoimaa yhdistyksissä
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
Realisoituuko työvoimapula - välityömarkkinoistako ratkaisu?
Kauppakeskusturvallisuus - käyttäjät
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. –
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Tekstiä tähän kohtaan ” Osaavana pidempään työelämässä”
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
MuotoCon tavoitteena on luoda palvelu, josta pk-yritys saa kootusti tietoa muotoilun käytön hyödyistä, löytää tekijät ja saa tietoa rahoitusmahdollisuuksista.
T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN VI Teematyöryhmä ’Koonti’
Täydennyskoulutuksen verkostomalli – Vaihe I - II OSAAVA - ohjelma
1 Tuotokset Päätösseminaarin ryhmätyöt Ohjusrukkanen loistava! Foorumi tavata verkostoa (pienemmässä mittakaavassa, kuin verkostopäivillä) a kuulla ”kentän”
KIT -vastaavat KIT -toimintasuunnitelma 2015.
Viestintäsuunnitelma
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
T YÖNETSINTÄ JA TYÖNANTAJAPAKETIT Paltamon Työtä Kaikille –hankkeen loppuseminaari Paltamossa.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Lisää tähän otsikko Selvityshanke kansalaisten yksilöllisistä koulutustileistä Mirja Hannula.
Vapaaehtoistyön kansallinen strategia – hanke Aspa yhteistyössä Kansalaisareena ry:n kanssa Jatta Vikström
Liikeidean esittelyohje
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Aalto PRO Aalto-yliopiston täydennyskoulutusta Kyvykkyyksiä etsimässä PK-yritysten johtamisen haasteet Menestystekijöitä, henkilöstön kyvykkyyksien määrittelyä.
Ops seminaari Askola.
TraiNet –tapaaminen Rajat ylittävä yhteistyö TURKU AMK Paneelikeskustelu.
Avoimen tuotteen hallintamalli Tuotteenhallinnan työpaja
Työllistämispalveluiden tarjonnasta monimuotoisen osaamisen kysyntään
Satakunnan TE-toimisto
Vantaalainen näkökulma osatyökykyisten työllistymiseen
TE-toimiston yrityspalvelut
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
Arvioinnista arkipäivää
OTE maakunnassa – Polut kuntoon
Psykososiaalista tukea tarvitsevat
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN V Teematyöryhmä ’ Toimintamalli ’

T IEDOSTA M ENESTYS YRITYSYHTEISTYÖN KEHITTÄMINEN VÄLITYÖMARKKINOILLA Käsikirja

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA TOTEUTTAMINEN Yritysyhteistyön toimintamalli on laadittu ja testattu Välkky-hankkeen yritysyhteistyön teematyöryhmävalmennuksessa tiiviissä yhteistyössä ja ohjauksessa valmennukseen osallistujien välillä. Teemoiltaan vaihtelevia valmennuspäiviä on ollut 6. Keskeisessä asemassa ovat olleet myös kokemukselliset yrityskäynnit, joita osallistujat ovat tehneet valmennusten välissä ja raportoineet kokemuksiaan valmennuksen käyttöön. Yrityskäyntejä on tehty yli 100 ja niistä 50 kpl on raportoitu kokemuksellisina.

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA YRITYSYHTEISTYÖN TOIMINTAMALLI SATAKUNNASSA 1. Miksi yritysyhteistyö on niin tärkeää? 2. Mitä on yritysyhteistyö välityömarkkinoilla? 3. Yritysyhteistyön toimintamalli 3.1. Yleisperiaate 3.2. Käsikirjoitus toimintamallista 3.3. Tavoitteiden määrittely 3.4. Toimintaympäristöosaaminen

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA MIKSI YRITYSYHTEISTYÖ ON TÄRKEÄÄ VÄLITYÖMARKKINOILLA? •Päätavoitteena on saada ihmiset työllistymään pysyvästi. •Jotta tavoite saavutetaan, täytyy yrityksistä löytää erilaisia työmahdollisuuksia työnhakija-asiakkaille. •Kiinnittyminen pysyviin työsuhteisiin on todennetusti vaikuttavampaa yrityksillä. •Yritysyhteistyö täydentää välityömarkkinaprosessien loppupäät. • Myös rahoittajat kannustavat eri toimijoita etsimään yritysyhteistyön käytäntöjä. •Työllistämisyhteistyön lisäksi yrityksistä voi löytyä muuntasoista yhteistyötä välityömarkkinatoimijoille: alihankintaa, sponsorointia, näkemyksiä…

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA MIKSI YRITYSYHTEISTYÖ ON TÄRKEÄÄ VÄLITYÖMARKKINOILLA? Kuva 1: Oliko yrityksellä tunnistettu työvoimatarve ennen tapaamista Kuva 2: Tapaamisen aikana yritys kiinnostui työllistämismahdollisuuksien kartoittamisesta YHTEISKUNNALLINEN LISÄARVO: • Proaktiivisella työllä saadaan edistettyä vaikeimmassa työmarkkina-asemassa olevien houkuttelevuutta työvoimatarpeeseen • Houkutellaan esiin piilotyöpaikkoja, kun yritys näkee työllistämisen helppouden sekä eri tuki- ja palvelumahdollsuuksien lisäarvon

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA MITÄ ON YRITYSYHTEISTYÖ VÄLITYÖMARKKINOILLA? Työvoimatarpeiden kartoittaminen ja työllistämisyhteistyö: - Yrityksiä tavataan ja heiltä kartoitetaan työvoimatarpeita - Heille esitellään nk. Välityömarkkinatyöllistämisen mahdollisuuksia - Yritykselle tarjotaan palveluna työnhakijakartoitukseen, rekrytointiin, hallintoon ja työnohjaukseen liittyviä palveluta. - myös erilaiset alihankintamahdollisuudet / sponsorointi liittyvät tähän => TAVOITE SAADA TYÖNHAKIJA-ASIAKKAITA TÖIHIN tai TOIMINTARESURSSEJA ASIAKKAIDEN TYÖLLISTÄMISEEN Kehittämiskumppanuus: -Yrityksiltä kerätään näkemyksiä ja mielipiteitä esimerkiksi koulutuksen suuntaamiseksi ja palveluiden kehittämiseksi sekä ymmärrystä ketkä ja miten yritykset voisivat työllistää..=> TAVOITE SAADA TIETOA JOLLA VOIDAAN VÄLILLISESTI VAIKUTTAA TYÖHAKIJA- ASIAKKAIDEN TYÖLLISTYMISEEN. Markkinointi/ tiedottaminen: - Yrityksille tiedotetaan työllistämisen hyödyistä ja mahdollisuuksista.=> TAVOITE SAADA YRITYKSET KIINNOSTUMAAN TYÖLLISTÄMISESTÄ.

T IEDOSTA M ENESTYS 3. YRITYSYHTEISTYÖN TOIMINTAMALLI

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA YLEISPERIAATE Proaktiivinen yritysten suoraan kontaktointiin perustuva yritysyhteistyö, jossa tavoitteena on saada suoria työllistämisen tuloksia Yksisuuntainen markkinointi ja viestintä tukevat ja tehostavat proaktiivista yritysyhteistyötä Kaksisuuntaisella kehittämiskumppanuudella saadan yritysten näkemyksiä parhaista toimintamalleista ja tuotetaan tietoa

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA YLEISPERIAATE Proaktiivinen yritysten suoraan kontaktointiin perustuva yritysyhteistyö, jossa tavoitteena on saada suoria työllistämisen tuloksia • Yksisuuntainen markkinointi ja viestintä tukevat ja tehostavat proaktiivista yritysyhteistyötä • Kaksisuuntaisella kehittämiskumppanuudella saadan yritysten näkemyksiä parhaista toimintamalleista ja tuotetaan tietoa YRITYSYHTEISTYÖN KEHITTÄMIEN SATAKUNNASSA: • Yritysyhteistyön osaaminen ulotetaan kaikille välityömarkkinatoimijoille • Koordinaatio ja osaamisen kehittäminen jatkossakin yksiin käsiin (kattohanke) : => TE-hallinnon palvelulinjauudistuksen kautta koordinaation tärkeys vahvistuu • Mahdollistaa myös yritysyhteistyöhön erikoistuneet henkilöt • Mallilla oltava tiivis yhteys työllistettäviin henkilöihin. => tiedetään mitä ollaan tarjoamassa

T IEDOSTA M ENESTYS 3.2. KÄSIKIRJOITUS kontaktointitapaaminenTarjoamaTyöllistyminenJälkihoito • Vaiheen TAVOITE • Vaiheen SISÄLTÖ • Vaiheeseen liittyvä MARKKINOINTIVIESTINTÄ (MAVI) • Vaiheen MUUT HUOMIOT

T IEDOSTA M ENESTYS Tavoite Saada tapaaminen työnantajan kanssa. Sisältö - Itsensä esittely (mahdollisesti taustayhteisö) - Millä asialla1 : tapaaminen. - Millä asialla 2: ”tulisin esittelemään hyötyjä ja tuettuja mahdollisuuksia työllistämiseen liittyen” => ” suu kiinni” - olen siis (edustama taho + mahd. hanke), sopisiko tehokas 30 min tapaaminen - kiirehtiminen kalentereiden katsomiseen => pyrkimys saada aika sovittua puhelimitse, vahvistus sähköpostitse. MAVI - Ennen tapaamissoittoa infopaketti (mahdollisuus). - Sähköinen infopaketti (jos pyytää etukäteen tietoa). Kts. Väkky.fi palkkatukipruju. - Lehdistötiedottaminen tukee (”huomasitko”), myös yritysuutiset. - Vaihtoehtona käyntien ulkoinen buukkaus - ELY – tiedottaminen ja toteuttajaorganisaation tiedottaminen. - Suosittelut kaikessa laajuudessaan. - Seminaareissa tapaamisia => Monin eri keinoin voidaan tukea yritysten omaehtoista kontaktointia. Muut huomiot -Odotusarvon nostattaminen, tuote takataskussa viimeiseen asti - Vastaväitteet: tässä vaiheessa täytyy mennä sisällölliseen keskusteluun, esitellä esimerkkejä jne. - Tavoitteluaika: 8-9, 12, 15-16, perjantai. - Mitä kun ei tavoiteta? - Mieti etukäteen palaveriaika. - Tapaamisen logistiikka! kontaktointitapaaminenTarjoamaTyöllistyminenJälkihoito 3.2. KÄSIKIRJOITUS

T IEDOSTA M ENESTYS Tavoite Saada työnantaja kiinnostumaan työllistämisestä: 1) Lupa etsiä työntekijää 2) Jatkoyhteistyö Sisältö - ”jutustelu” tuulikaapista neuvottelutilaan. - Täytyy osata tunnistaa se paikka jossa jutustelu vaihdetaan asiaksi. - Tapaamisen ajankäyttö. Kysyminen missä järjestyksessä : yrityksen tarpeet ja tilanne vai oma asia. * kasvu, työvoimatarve, haasteet? => Oman tavoitteen esittäminen yritykselle - Esitteet / kansio: - Ei ole liian hyökkäävä: kuuntelu LOPUSSA: Päätökseen ohjaavat kysymykset: •Miten edetään? Jos edetään virallisiin toimenpiteisiin per heti: sitouttaminen sopimukseen on tyylikäs tapa (sisältö): Lupa asiakasrekisteriin, tietojen päivittäminen, jatkotoimenpiteet. MAVI Liittyy käyntiin sisällöllisesti. Muut huomiot - Täytyy kyetä tarvittaessa osoittamaan perustiedot yrityksestä. Tässä täytyy olla tarkkana, ettei ala ”viisastella”. Kysymisen kautta: Paljonko ihmisiä töissä. kontaktointitapaaminenTarjoamaTyöllistyminenJälkihoito 3.2. KÄSIKIRJOITUS

T IEDOSTA M ENESTYS Tavoite Löytää tarvettava vastaava tekijä Sisältö 1)”Kartoitusmalli”: -Tarpeen kautta toimeksianto TE-toimistoon. -Täytyy saada selville kuinka montaa ihmistä haluaa tavata, yleensä 1-3 -Avustaminen haastatteluissa: (mukaan tai ei: tästä täytyisi saada selvyys) -Tuki pitäisi olla tiedossa kun haastatteluun mennään. Kun työnhakijaa ei löydy heti:  ”Oli tilanne mikä tahansa niin parin viikon päästä ilmoitellaan tilanteesta”  Määrätietoinen verkostojen kartoittaminen URA-hakujen lisäksi. 2) Työntekijä tiedossa -Työntekijä tiedetään valmiiksi: voidaan markkinoida tarkemmin yksilön hyötyjä ja tukea. -Konkreettisemmin etsitään työmahdollisuuksia, joissain tapauksissa vedotaan myös sosiaaliseen vastuuseen. -Nuorten syrjäytymisvaarassa olevien osalta enemmän työhakijalle kokemus työstä (esim. opintoihin liittyen). MAVI Kohdistuu hakijoiden materiaalin varmistamiseen (CV:t ym kuntoon) - suosittelijat Muut huomiot kontaktointitapaaminenTarjoamaTyöllistyminenJälkihoito 3.2. KÄSIKIRJOITUS

T IEDOSTA M ENESTYS kontaktointitapaaminenTarjoamaTyöllistyminenJälkihoito 3.2. KÄSIKIRJOITUS Tavoite Kriittinen vaihe yrityksen tavoitteisiin nähden: Tästä ”projekti” vasta alkaa asiakkaan näkökulmasta. Varmistaa palvelun onnistuminen ja työllistymisen vaikuttavuus. Sisältö - varmistella että homma on lähtenyt käyntiin - kartoittaa työntekijän ”kehittymistä” => ”kuulumiset” - Yrityksen ja työntekijän näkökulmasta: ollaan kiinnostuneita ja on tuki olemassa jos tarvitaan apua. MAVI Muut huomiot Hyvänä käytäntönä hallinnon taakan keventämiseen Hallintopalveluna palkanmaksu (direktio-oikeus työnantajalla).

T IEDOSTA M ENESTYS Tavoite Vanha asiakas on potentiaalisin uusi asiakas: - Lisätyövoimatarve => jatkoprosessiin - Kokemukset pyytäminen - Suosittelu Sisältö Ajatellaan yritys kumppaniksi, jolle voi soitella aivan hyvin 6-12 kk välein em asioilla MAVI Muut huomiot kontaktointitapaaminenTarjoamaTyöllistyminenJälkihoito 3.2. KÄSIKIRJOITUS

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA TAVOITTEIDEN MÄÄRITTELY • Yritysyhteistyölle voidaan määritellä konkreettiset tavoitteet. Määrittely helpottaa niin toiminnan suunnittelijaa, rahoittajaa, ohjaamisesta vastaavaa kuin vastuuhenkilöitäkin hahmottamaan yritysyhteistyön ja työllistämisen välistä suhdetta. Alla oleva kaava on johdettu yhteistyössä eri työllisyydenhoidon toimijoiden kanssa ja se perustuu käytännön kokemuksiin yritysyhteistyöstä. Malli on suuntaa antava. • Työllistämistavoite (x henkilöä) vaatii noin kaksinkertaisen määrän yritysasiakkaita, joilla on työllistämiseen tähtäävä rekrytointi (sopivan työllistettävän ja tukimuotojen etsintä käynnissä) • Noin puolet kaikista tavatuista yrityksistä kiinnostuu työllistämisestä ja haluaa käynnistää sopivien henkilöiden haun. • Noin kolme neljästä kontaktoidusta yrityksestä kiinnostuu jollain aikajänteellä selvittämän työllistymismahdollisuuksia (tapaaminen tm.). Siten Esim: Proaktiivisen toiminnan kautta onnistuntta työllistämistä yritykseen 10 Yrityksellä vireillä työllistymiseen tähtäävä rekrytointiprosess i 20 Yritystä täytyy tavata tai muulla tavalla saada sitoutumaan selvittää mahdollisuuksiaa n 40 Kontaktoitavaa yritystä 60 SuorituskykyTuloksetVaikutukset

T IEDOSTA M ENESTYS 3.4. TOIMINTAYMPÄRISTÖOSAAMINEN • Yritysyhteistyön osumatarkkuutta voidaan parantaa, kun ymmärretään asiakkaiden tarpeita paremmin. Tässä luvussa on koottu yhteen joitakin erityispiirteitä ja näkemyksiä työllistämisestä yrityksiin. Toimiala Erityispiirteet työllistämisessä Kauppa •Paljon osa-aikaisia työsuhteita => työsuhteen luonne + nykyisten työntekijöiden suhtautuminen. Epäsäännöllisiä työaikoja. • vaaditaan pääasiassa asiakaspalveluosaamista. vaatimuksia ulkoasulle/näölle ja käytökselle. • rikostaustasta selvitys • aiempi kokemus ei ehkä niin määräävässä asemassa, haaste löytää osaamista URA-rekistereistä Palvelut • vaaditaan pääasiassa asiakaspalveluosaamista. vaatimuksia ulkoasulle/näölle ja käytökselle. • rikostaustan selvittämisen vaatimus • aiempi kokemus ei ehkä niin määräävässä asemassa • tarjolla paljon vähemmän houkuttelevia tehtäviä : siivous (fyysiset vaatimukset), telemarkkinointi… Rakenta- minen • työturvallisuus keskeinen. voi olla pätevöitymisvaatimuksia • yksilöohjauksen rooli ja vastuukysymykset • työn kausiluonteisuus • helpommin avustavia tehtäviä • säänkestävyys Teollisuus • työturvallisuus, voi olla ammattivaatimuksia ja pätevöitymisvaatimuksia • kroonisia työvoimatarpeita (voi olla helppo saada rekrytointiprosessi vireille, vaikea löytää tekijää) • työnantajien houkuttelevuus • yksilönohjaukset rooli ja vastuukysymykset • helpommin avustavia tehtäviä

T IEDOSTA M ENESTYS 3.4. TOIMINTAYMPÄRISTÖOSAAMINEN ”Asiakas”Erityispiirteet työllistämisessä Yrittäjä • Mutkattomia neuvottelutilanteet • erikoistuneita • vastaa omista päätöksistään • toiveet voivat olla jopa ylimitoitettuja • saattaa pitää lankoja omissa käsissään Toimitusjohtaja • ovat vastuussa päätöksistään muille • lähestyy bisneksen kautta, ei välttämättä tunne konkreettisia työvoimatarpeita HRD • ovat vastuussa päätöksistään muille • tuntee asian • lähestyy asia teknisenä, hallinnollisena, juridisena kysymyksenä Tuotantopäällikkö • ovat vastuussa päätöksistään muille • lähestyy työvoimantarpeen kautta (potentiaalisin) • mahdollisesti itsenäisiä päätöksentekijöitä. Henkilöstöryhmät • eivät välttämättä varauksetta suhtaudu asiaan pelkästään positiivisesti

T IEDOSTA M ENESTYS 3.4. TOIMINTAYMPÄRISTÖOSAAMINEN PiirreErityispiirteet työllistämisessä Yritysmuoto/ omistuspohja - Potentiaalisempia omistajayrittäjät: päätöksenteko helpompaa. Saattaa olla vaatimukset korkeammat. Sitoutuminen vahvempaa. - Jos päätöksenteko etäällä, voi hidastaa asian eteenpäin menemistä. Toimipaikkarakenne • oleellista missä rekrytoinnin päätökset tehdään • franchise-tyyppiset mallit ”pieniä” yrityksiä. Koko (henkilöstö) Potentiaalisimpia 5-50 henkilöä yrityksiä pienemmille rahallinen tuki merkityksellisempi suuremmilla ammattimaisempaa rekrytointi Missä kokoluokassa yt / eläkevastuut

T IEDOSTA M ENESTYS 3.4. TOIMINTAYMPÄRISTÖOSAAMINEN TyöllistettäväErityispiirteet työllistämisessä Nuori-Yleensä jokin ennakkokäsitys näistä kohderyhmistä - täytyy kyetään avaamaan mitä nämä ryhmät todellisuudessa ovat - kysyntäjärjestys: nuori, pat, vajak => Työnantaja haluaa tietää miksei tämä henkilö ole töissä. PAT VAJAK

T IEDOSTA M ENESTYS TYÖPAJA TOIMINTAYMPÄRISTÖOSAAMINEN TyöllistettäväErityispiirteet työllistämisessä Nuori-Yleensä jokin ennakkokäsitys näistä kohderyhmistä - täytyy kyetään avaamaan mitä nämä ryhmät todellisuudessa ovat - kysyntäjärjestys: nuori, pat, vajak => Työnantaja haluaa tietää miksei tämä henkilö ole töissä. PAT VAJAK

T IEDOSTA M ENESTYS

TYÖPAJA TyöpajaTeemaAjankohta ja paikka 1. WorkshopTeemaryhmätyöskentelyn aloitus sekä yritys- ja työnantajayhteistyön tausta ja tavoitteet klo MTC Oy, Pohjoisranta 11 F 2. WorkshopOsaamisen tarjonta ja kohtaanto klo Scandic Pori, Itsenäisyydenkatu 41, Pori 3. WorkshopMarkkinointi ja työnantajayhteistyö klo 8.30 Rauma, Rauman merimuseo, kallionkatu WorkshopToimintaympäristöt => Anne Suominen / Pekka Niemelä PORI KLO 8.30 – WorkshopToimintamallit ja hyvät käytännöt26.4. klo WorkshopKokoava työpaja JATKOTOIMENPITEET