Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN"— Esityksen transkriptio:

1 YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN
II Teematyöryhmä , osaamisen tarjonta ja kohtaanto MIKKO KESÄ TUTKIMUSJOHTAJA, HM PUH

2 1. SISÄLTÖ Päivän sisältö ja tavoitteet Kertaus Odotuskysely
Yrityskäynnit ja kokemukset niistä Teema 2 Jatkotoimenpiteet

3 2. Päivän sisältö ja tavoitteet
II Teemaryhmä: Osaamisen tarjonta ja kohtaanto Piilotyöpaikat - mitä se tarkoittaa? - missä niitä on? - miten niitä voi löytää? Työnetsijätoiminta ja yrityksiin jalkautuminen Potentiaalikartoitukset Rekistereiden ja sähköisten hakukoneiden hyödyntäminen (ProFinder jne.)  Koordinoitujen yrityskäyntien jatkaminen Tavoitteet: => ”Myyntikäynnille pääseminen”

4 KERTAUS EDELLISEEN TYÖPAJAAN

5 3. Kertaus 1. työpajasta Koordinointi Arviointipäiväkirjat (IW®)
Tausta ja tavoitteet 2 Osaamisen tarjonta 3 Markkinointi 4 Toimintaympäristöt 5 Toimintamallit 6 Koonti Koordinointi Arviointipäiväkirjat (IW®) 1.odotukset 2. käytännöt 3. itsearviointi 4. kokemukset Suunnitelma yrityskäynneille Yrityskäynnit Yrityskäynnit Yrityskäynnit

6 3. Kertaus 1. työpajasta Tuotteis-taminen Kanava-kumppa-nuus
Toiminta-mallit Tuotteis-taminen Yritys-yhteistyö Goodwill -hyöty  ”Polutta-minen” Kanava-kumppa-nuus

7 ALOITUSKYSELYN TULOKSIA

8 4. Aloituskyselyn tuloksIA
Aikaisempi yritysyhteistyön kokemus

9 4. Aloituskyselyn tuloksIA
Asteikko 1= vähäinen…7 = erittäin merkittävä

10 4. Aloituskyselyn tuloksIA
Avointa palautetta odotuksista (1/2) Olisi hienoa, mikäli oikeita yrittäjiä saataisiin teemaryhmätyöskentelyyn mukaan. Mielenkiintoista; mihin vielä yhteistyössä kehitytään. Yllättävän vähän ryhmässä oli niitä, jotka nyt tekevät yrityskontakteja. Käytännön työkaluja, neuvoja siihen miten yrityksiä lähestytään ja mistä asioista he ovat kiinnostuneita ja miten heidän kanssaan toimitaan. Juuri niitä asioita mitä käytiin lyhyesti läpi ensimmäisellä kerralla. Yhteistyössä yritysten tietous välityömarkkinoiden toimijoista lisääntyy ja tätä kautta yrityksiin työllistyy yhä useampi henkilö.

11 4. Aloituskyselyn tuloksIA
Avointa palautetta odotuksista (2/2) Olin odottanut työnohjauksellista otetta (vertaa viime vuoden Kari Anttilan ryhmä), mutta tämäkin kävi. Oli mielenkiintoista ja markkina- sekä kaupallisalan henkistä. Meistä yritetään saada aikaan ”kaupparatsuja”, mutta se tökkii. Odotin, että meille organisoidaan yhteisiä yrityskäyntejä isoimpien työnantajien luo - en sitä, että me itse hyppäämme siellä sun täällä kiusaamassa yrittäjiä... Tarkennusta siihen, miten me välityömarkkinoijana voimme olla parhaaksi hyödyksi. Voiko esim. välityöporras olla mukana kouluttamassa/vahvistamassa työhön sijoittuvaa?

12 YRITYSKÄYNNIT JA KOKEMUKSET NIISTÄ

13 5. Yrityskäyntien arviointi
TAVOITTEET TAHO SITOUTUMINEN TOTEUTUMINEN Kankaanpää (työelämästartti) OK  Sataedu (työelämästartti) OK Rauman seutu katulähetys (kynnys) Rauman seudun työttömät 5 Porin kiinteistö 2 Välkky Harjavallan tsemppi TT&ee 2 Salpa 1 Tyke Sitoutuminen 88 Arvioita

14 5. Yrityskäyntien arviointi

15 5. Yrityskäyntien arviointi
10/22 oli tunnistettuja työvoimatarpeita etukäteen 22/22 oli aidosti vastaanottavainen esitetylle asialle 20/22 tunsi työllisyyspalvelut entuudestaan 20/22 tunsi työllisyyspalvelut entuudestaan 11/22 (50%) kiinnostui käynnin aikana kartoittamaan työllistämismahdollisuuksia Sellaisista joissa ei etukäteen työvoimatarvetta, kiinnostui 6/12 (50%)! 11/22 (50%) kiinnostui käynnin aikana kartoittamaan työllistämismahdollisuuksia 10/22 johti työvoiman kartoittamiseen 18/4 johtaa jatkoyhteistyöhön

16 5. Yrityskäyntien arviointi
KOMMENTIT 1: Syntyi kehitettävä asiakkuus. Tilanne kannattaa tarkistaa puolen vuoden välein. 1: Syntyi asiakkuus. Yhteistyö aloitetaan. 1: Syntyi kehitettävä asiakassuhde. Uusi yhteys kuukauden kuluttua. 1: Kirjattava asiakkuus. Ei jatkotoimenpiteita. 1: Syntyi kehitettävä asiakkuus. Uusi yhteys tammikuussa 2012. 1: Syntyi kehitettävä asiakkuus. Jatketaan vuoropuhelua. 1: Kehitettävä asiakkuus syntyi. Kannattaa keskustella uudestaan. 1: Tuttu yritys, joten oli helppoa mennä. Toki aina olisi hyvä varata hetkinen yrityskäynnin valmsiteluun ja vaikkapa kirjata asiat yrityskäynnin käsikirjoitus, jotka haluaa käynnin yhteydessä käsiteltävän. 1: Kehitettävä asiakkuus. Harjoitteluyhteistyö aloitetaan lähiaikoina. 1: Kirjattava asiakkuus. Ei jatkoyhteydennottoa. 1: Kehitettävä asiakkuus syntyi. Kartoitetaan tilannetta ensi vuonna. 1: Syntyi asiakkuus. Sopivaa harjoittelijaa etsitään jatkossa. 1: Syntyi asiakkuus. Kartoitetaan yhteistyötä säännöllisesti. 1: Kirjattava asiakkuus. Ei jatkoyhteydenottoa. 1: Toimiva asiakkuus. Kehitetään edelleen.

17 II Teema: Osaamisen tarjonta ja kohtaanto

18 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Jalkautumisprosessi: Käynneistä 50 % johtaa asiakkuuteen. Toisesta 50 % noin puolet ovat potentiaalisia myöhemmin TR 3 TR 2 Rekisterit Liidit Käynnille pääseminen Käynnille valmistau-tuminen Piilotyöpaikat

19 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Rekisterit : PROFINDER koko Suomen kattava yritystietokanta. rajausehdoilla helppo koota kohderyhmiä esim. toimialan, liikevaihdon ja paikkakunnan koekäyttötunnuksilla pääsee kokeilemaan maksutta FINDER myös Fonectan ylläpitämä yritystietokanta avoin, ei tarvitse tunnuksia ENIRO kartta-, reitti- ja yhteystietohaku avoin, henkilötietohakuun tarvitsee tunnukset  Hyödyntäminen

20 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Liidit:

21 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Käynnille pääseminen: ? YRITYSTEN KIINNOSTUS PALKKATUETTUA TYÖNTEKIJÄÄ KOHTAAN. TUTKIMUKSEN ALUSSA (vasen) JA LOPUSSA (oikea) KYSYTTYNÄ. => KIINNOSTUKSEN KASVU 162 % Case: Kaasu-hanke, yrityskartoitus n=300, tammikuu Innolink Research Oy

22 5. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Käynnille pääseminen: TIETO TAHTO TOIMINTA

23 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Käynnille pääseminen: TIETO TAHTO TOIMINTA Tietoa mahdollisuuksista yrityksillä on vähän Jos ”tietoa” on, se on pääasiassa mielikuvien tasolla. Nämä ovat pääasiassa kielteisiä. Suurin todellinen mielikuva on ”vaikeus”

24 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Käynnille pääseminen: TIETO TAHTO TOIMINTA Yrityksiä epäillyttää

25 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Käynnille pääseminen: TIETO TAHTO TOIMINTA Nämä kaksi edellistä vaikuttavat siihen, että päätetään yrityksen puolesta olla menemättä. ” Mitä me niitä häiritään”

26 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Käynnille pääseminen: TIETO TAHTO TOIMINTA Päätetään siis olla ajattelematta liian pitkälle! Käsikirjoitus kontaktointiin - Olen sopimassa tapaamista. - Oma kiinnostus yritystä kohtaan – mitä hyötyä tästä teille olisi palkkatuki/ työharjoittelu (uusia ja ajankohtaisia asioita) - Miten tuodaan julkinen imago tämä kestää 30 min. => Muista jos on suosittelu, hyödynnä tätä.

27 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Käynnille valmistautuminen: palataan seuraavalla kerralla

28 6. OSAAMISEN TARJONTA JA KOHTAANTO
Piilotyöpaikat: Mikä on piilotyöpaikka? -> työpaikka syntyy, jos kyetään luomaan kannattava lisäarvo! Missä on piilotyöpaikkoja? -> kaikki yritykset mahdollisia, yritystä autetaan etsimään ja näkemään tekemätöntä työtä

29 JATKOTOIMENPITEET

30 7. jatkotoimenpiteet Koordinointi Arviointipäiväkirjat (IW®)
1 Tausta ja tavoitteet 2 Osaamisen tarjonta 3 Markkinointi 4 Toimintaympäristöt 5 Toimintamallit 6 Koonti Koordinointi Arviointipäiväkirjat (IW®) 1.odotukset 2. käytännöt 3. itsearviointi 4. kokemukset Suunnitelma yrityskäynneille Yrityskäynnit Yrityskäynnit Yrityskäynnit

31 7. JATKOTOIMENPITEET Taho Tavoite Tulos Kankaanpää (TES) 15
TAVOITTEET Taho Tavoite Tulos Kankaanpää (TES) 15 Sataedu (TES) Rauman Seudun katulähetys 2 Välkky 25 Harvallan Tsemppi 10 TYKE 5 SPR Kontti

32 7. jatkotoimenpiteet Itsearviointi

33 7. jatkotoimenpiteet Työpaja Teema Ajankohta ja paikka 1. Workshop
Teemaryhmätyöskentelyn aloitus sekä yritys- ja työnantajayhteistyön tausta ja tavoitteet 29.9. klo 12-16 MTC Oy, Pohjoisranta 11 F 2. Workshop Osaamisen tarjonta ja kohtaanto 4.11. klo Scandic Pori, Itsenäisyydenkatu 41, Pori 3. Workshop Markkinointi ja työnantajayhteistyö 8.12. klo 8.30 Rauma, Rauman merimuseo, kallionkatu 34. 4. Workshop Toimintaympäristöt => ulkop. Puheenvuoro. Viikko 5 ( ) 5. Workshop Toimintamallit ja hyvät käytännöt Viikko 10 ( ) 6. Workshop Kokoava työpaja Viikko 16 )

34 TIEDOSTA MENESTYS


Lataa ppt "YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google