Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN"— Esityksen transkriptio:

1 YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN
I Teematyöryhmä , tausta ja tavoitteet MIKKO KESÄ TUTKIMUSJOHTAJA, HM PUH

2 1. TYÖSUUNNITELMA Tutustuminen ja yhteiset tavoitteet
Kuinka kauan olet työskennellyt työllisyydenhoidon tehtävissä? Kuinka paljon sinulla on kokemusta yritysyhteistyöstä? Teemaryhmätyöskentelyn tavoitteet? Yritysyhteistyön tavoitteet? Raportointikäytännöistä sopiminen Sähköinen alkukartoitus Materiaalit sähköisesti teemaryhmäpäivän jälkeen Itsearviointipäiväkirjan (IW®) täyttäminen Asiakaskortit yrityskäynneistä

3 1. TYÖSUUNNITELMA Teemaryhmien sisällöt
II Teemaryhmä: Osaamisen tarjonta ja kohtaanto Piilotyöpaikat - mitä se tarkoittaa? - missä niitä on? - miten niitä voi löytää? Työnetsijätoiminta ja yrityksiin jalkautuminen Potentiaalikartoitukset Rekistereiden ja sähköisten hakukoneiden hyödyntäminen (ProFinder jne.)  Koordinoitujen yrityskäyntien jatkaminen

4 1. TYÖSUUNNITELMA III Teemaryhmä: Markkinointi ja työnantajayhteistyö
Myyntityö Myynnillisen osaaminen kartoittaminen, osaamisen vahvistaminen ja edelleen kehittäminen itsearviointi kollegojen arviointi kehittämiskonsultin arviointi Kontaktointi työnantajiin Miten, millä hetkellä? keneen yrityksessä? kuinka monta kertaa, kuinka usein? Kokonaisvaltainen asiakaspalvelu työnantajille (yksilöllinen räätälöinti) Yhteiskunnan tuet työnantajille työllistämiseen Suorituskyky, tulos ja vaikuttavuus yritysyhteistyössä  Koordinoitujen yrityskäyntien jatkaminen

5 1. TYÖSUUNNITELMA IV Teemaryhmä: Toimintaympäristöt
Toimintaympäristöosaaminen ja ennakointi Työmarkkinoiden toimialakohtainen tuntemus kauppa palvelut rakentaminen teollisuus muut Yritystuntemus yritysmuoto toimipaikka liikevaihtoluokka henkilöstöluokka Valtion palkkatuen käyttö ja kohdentuminen jatkossa  Koordinoitujen yrityskäyntien jatkaminen

6 1. TYÖSUUNNITELMA V Teemaryhmä: Toimintamallit ja hyvät käytännöt
Testatut hyvät käytännöt ja mallit yritys- ja työnantajayhteistyöhön edelleensijoittaminen työpankki Etenemisprosessi Sopimuskäytännöt ja -mallit Työhönvalmennus- ja ohjauspalvelut yrittäjälle/työnhakija-asiakkaalle Jälkimarkkinointi  Koordinoitujen yrityskäyntien jatkaminen

7 1. TYÖSUUNNITELMA VI Teemaryhmä: Kokoava työpaja
Aikaisemman teematyöskentelyn kertaaminen ja ohjattujen yrityskäyntien päättäminen Lopulliset jalkauttamistoimet jatkoon yritysyhteistyölle Eri toimijoiden vastuut jatkossa Tavoitteet ja alustavat aikataulut jatkotoimille Jatkotyöskentely ja hyödyntäminen

8 1. TYÖSUUNNITELMA Koordinointi Arviointipäiväkirjat (IW®)
Tausta ja tavoitteet 2 Osaamisen tarjonta 3 Markkinointi 4 Toimintaympäristöt 5 Toimintamallit 6 Koonti Koordinointi Arviointipäiväkirjat (IW®) 1.odotukset 2. käytännöt 3. itsearviointi 4. kokemukset Suunnitelma yrityskäynneille Yrityskäynnit Yrityskäynnit Yrityskäynnit

9 1. TYÖSUUNNITELMA Aikataulun tarkistaminen
 tarkistettu aikataulu lähetetään s-postilla Työpaja Teema Ajankohta ja paikka 1. Workshop Teemaryhmätyöskentelyn aloitus sekä yritys- ja työnantajayhteistyön tausta ja tavoitteet 29.9. KLO 12-16 MTC Oy, Pohjoisranta 11 F 2. Workshop Osaamisen tarjonta ja kohtaanto 4.11. klo Pori 3. Workshop Markkinointi ja työnantajayhteistyö 8.12. klo 8.30 Rauma 4. Workshop Toimintaympäristöt => ulkop. Puheenvuoro. Viikko 5 ( ) 5. Workshop Toimintamallit ja hyvät käytännöt Viikko 10 ( ) 6. Workshop Kokoava työpaja Viikko 16 )

10 2. Yritysyhteistyö osana työllisyydenhoidon kokonaisprosessia
Toiminta-mallit Tuotteis-taminen Yritys-yhteistyö Goodwill -hyöty  ”Polutta-minen” Kanava-kumppa-nuus

11 2.Yritysyhteistyö osana työllisyydenhoidon kokonaisprosessia
Avoimet työmarkkinat Tavoite: VIRTA Siirtymätyö-markkinat Toimen-piteet Tavoite: VIRTA KESTO ? Työelämä-osallisuus Ylläpitävät työmarkkinat Työvoima-varanto Pysyvä subventio Tavoite: VIRTA Työpanos käyttöön ”0-kohta” Inhimillinen varanto Sosiaalisesti kuntoutettavat Eläkeselvittely seg. 4 Etuuden-hakijat

12 3. Yritysyhteistyön merkitys eri sidosryhmille
Työ- ja elinkeinotoimisto mol.fi –palvelu, palkkatukipäätökset koulutusyhteistyö tukipaikat, ehdokasesittelyt vuorotteluvapaajärjestelyt Kunnan viranomaiset kuntien uudet vastuut, kuntalisä? työmarkkinatuen kuntaosuus harjoittelupaikat, jatkopoluttaminen 3. sektori ja työpajat jatkopoluttaminen avoimille eri toimenpiteistä alihankintayhteistyö Koulutusorganisaatiot osaamisen kehittäminen

13 käynnit => Taustatiedot: => Työllistämispotentiaali
Työntekijöitä Toimiala Alue => Työllistämispotentiaali => Miten käynti toteututui => Vaihtoehdot MITEN SUJUI (Avo) Mihin johti ? (luokiteltu) Kankaanpää (työelämästartti) 15 Sataedu (työelämästartti) 15 Rauman seutu katulähetys 5 Rauman seudun työttömät 5 Porin kiinteistö 2 Välkky 40 Harjavallan tsemppi 3 TT&ee 2 Salpa 1

14 5. Yrityskäyntien aloittaminen
Käynnin sopiminen Kohdeyritysten valinta Perustietojen haltuunotto (toimiala, toimipaikka, yritysmuoto, lv, henkilöstöluokka), ei silti tarvitse pohtia onko avoimia työpaikkoja vai ei Oikea yhteyshenkilö Käynnin sopiminen puhelimitse (jos soittoajankohta huono, kysy milloin voit soittaa uudelleen) Lyhyt napakka esittely ja tavoitteena sopia vain tapaaminen Jos asiakas niin toivoo, lähetä tapaamisaikaehdotuksia (kolme vaihtoehtoa riittää) s-postilla, soitto seuraavana päivänä perään

15 6. Yrityskäyntien aloittaminen
Yrityskäynti paikan päällä yrityksessä Työnantajan ehdoilla kielellisesti, kulttuurisesti ja sisällöllisesti Tapaamisen tavoitteet (haastattelukortti tukena) - kartoitetaan yrityksen tarpeet - esitetään vaihtoehtoja yhteistyölle, valmiita kustannuslaskelmia - lupa esim. esitellä henkilö johonkin tehtävään Älä pelkää kysyä, pidä päätöksentekoa luonnollisena asiana. Rohkeasti tutustumaan yritykseen! Tapaamisen lopputulos, missä onnistuin. Mitä tekisin seuraavalla kerralla toisin Arviointipäiväkirja, asiakaskortti

16 TIEDOSTA MENESTYS


Lataa ppt "YRITYSYHTEISTYÖMALLIEN KEHITTÄMINEN"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google