OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
Advertisements

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen.
ARVIOINTI SALO OPS 2014 perusteet Ulla Rasimus, Leena Nousiainen Koulun toiminta- kulttuuri Monialaiset oppimis- kokonaisuudet Ilmiöpohjainen.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Rauman OPS -valmennukset RYHMÄ A klo 9.00 – ja – RYHMÄ B klo ja klo 8.30 –14.30.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Ainetyöryhmien työn aloitus
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN… Leena Nousiainen / Rondo Training Oy Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

OPS 2014 perusteet Koulun toiminta-kulttuuri Oppimis-käsitys Monialaiset oppimis-kokonaisuudet Ilmiöpohjainen oppiminen Laaja-alainen osaaminen Oppimis-käsitys OPPIAINEET = Tiedot + taidot + arviointi oppiaineet oppiaineet Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

Miten ops –prosessi etenee kouluyhteisössämme? OPETUSSUUNNITELMA, TOIMINTASUUNNITELMA OPPIMISYMPÄRISTÖ VANHEMMAT, YHTEISTYÖ-KUMPPANIT TYÖYHTEISÖ OPPILAAT Leena Nousiainen Rondo Training Oy Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

4.4 Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet Perusopetuksen yhtenäisyyttä tukevaa toimintakulttuuria Auttaa oppilaita ymmärtämään opiskeltavien asioiden välisiä suhteita ja keskinäisiä riippuvuuksia Kokonaisuuksien tarkastelua, tiedonaloja yhdistelevä, tutkivat työskentelyjaksot, vuorovaikutuksellisuutta edistävä Edellyttää sekä sisältöä että työtapoja koskevaa pedagogista lähestymistapaa Eheyttämisen tapa ja kesto voi vaihdella oppilaiden tarpeista ja opetuksen tavoitteista riippuen -> oppilaat voivat hahmottaa oppimistaan laajempana kokonaisuutena Tavoitteet, sisällöt ja toteuttamistavat päätetään paikallisessa ops:ssa ja ne täsmennetään koulujen lukuvuosisuunnitelmissa Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

Monialaiset oppimiskokonaisuudet Edistävät laaja-alaisen osaamisen kehittymistä Vähintään yksi oppimiskokonaisuus lukuvuodessa eri oppiaineiden yhteistyönä, riittävän pitkäkestoisia Oppimiskokonaisuuksien nimet, tavoitteet ja sisällöt päätetään paikallisesti ja täsmennetään koulujen lukuvuosisuunnitelmissa Oppilaiden kannalta kiinnostavia ja merkityksellisiä Auttavat hahmottamaan, miten eri oppiaineissa opiskeltavat asiat liittyvät toisiinsa ja ”oikeaan” elämään Lisäävät mahdollisuuksia ymmärtää asioiden vuorovaikutussuhteita ja keskinäisiä yhteyksiä Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

Hyödynnetään paikallisia voimavaroja ja mahdollisuuksia Oppilaiden osallistuminen on välttämätöntä: olla mukana opiskelun tavoitteiden, sisältöjen ja työskentelytapojen suunnittelussa Nostaa esiin oppilaiden merkityksellisiksi kokemia kysymyksiä sekä luoda tilaisuuksia niiden käsittelyyn ja edistämiseen Mahdollisuus opiskella erilaisissa ja eri-ikäisten oppilaiden ryhmissä ja työskennellä useiden eri aikuisten kanssa Tarjota mahdollisuuksia yhdistää koulun ulkopuolinen oppiminen koulutyöhön Edellyttää yhteistyötä kaikilla tasoilla Kaikki oppiaineet ovat vuorollaan mukana oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa kulloisenkin kokonaisuuden edellyttämällä tavalla OPPILAIDEN OSOITTAMA OSAAMINEN OTETAAN HUOMIOON OPPIAINEISSA ANNETTAVAA SANALLISTA ARVIOTA TAI ARVOSANAA MUODOSTETTAESSA Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm: Rinnastamalla (opiskelemalla samaa teemaa kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti) Jaksottamalla (järjestämällä samaan teemaan liittyvät asiat peräkkäin opiskeltaviksi) Toteuttamalla toiminnallisia aktiviteetteja kuten teemapäiviä, erilaisia tapahtumia, kampanjoita, opintokäyntejä ja leirikouluja Suunnittelemalla monialaisia, pitempikestoisia oppimiskokonaisuuksia, joiden toteuttamiseen osallistuu useampia oppiaineita ja joihin voi sisältyä em. eheyttämistapoja Muodostamalla oppiaineista integroituja kokonaisuuksia Kokonaisopetuksena, jossa kaikki opetus toteutetaan eheytettynä, kuten esiopetuksessa Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

Paikallisesti päätettäviä asioita: Toteuttamista ohjaavat paikalliset periaatteet ja toteuttamistavat Teemat kuntakohtaisia vai koulukohtaisia? Turvataan jokaisen oppilaan oikeus vähintään yhteen monialaisen oppimiskokonaisuuteen Oppimiskokonaisuuksien laajuus Oppilaiden osallistuminen suunnitteluun, toteutukseen jne Tavoitteet ja sisällöt joko opetussuunnitelmassa tai lukuvuosisuunnitelmassa Arviointikäytännöt työskentelytaidot huomioidaan oppiaineiden arvioinnissa Koulukohtaisesti täsmennetään: Eheyttämisen suunnittelu, tavoitteiden ja sisältöjen määrittely, toteuttaminen, seuranta ja arviointiyhteistyö eri oppiaineiden ja koulun muun toiminnan yhteistyötä ja työnjakoa koskevat toimintatavat Tarkentaa oppimiskokonaisuuksiin liittyvän oppilaan arvioinnin käytänteet Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

TEEMA: - valitsevatko opettajat. - miten oppilaat mukana TEEMA: - valitsevatko opettajat? - miten oppilaat mukana? - oppiaine vai ilmiöpohjainen? Tavoitteen asettamis- vaihe Opettajan asettamat tavoitteet – oppilaan omat tavoitteet – yhdessä asetetut tavoitteet Mitkä ovat tieto- ja taito- tavoitteet? Mihin ryhdymme? Suunnittelu-vaihe Miten opin /opimme? Oppimis- prosessin suunnittelu oppilaiden kanssa: menetelmät, oppimis- ympäristö, välineet Opiskelu-vaihe Yksin – yhdessä työskentelyn taidot Joustavat roolit: tutkija, oppija, opettaja, ihmettelijä, kysyjä, auttaja, johtaja, varmistaja, huolehtija, esittäjä, järjestelijä Formatiivinen arviointi = Oppimisen ohjaamista tukevaa / oppimisprosessin arviointia / opintojen aikaista Itsearviointi / vertaisarviointi Mitä tein? Mikä meni hyvin? Miten opin / opimme? ++/ - Palaute opettajalta, oppilailta Suunnittelusta prosessista, ryhmästä, tuotoksesta. Summa- tiivinen arviointi = Opitun arviointia , miten on saavuttanut oppimiselle asetetut tavoitteet tieto taito Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

TARKKAILEN OMAA OPISKELUANI Mikä on tehtäväni? Mikä on tavoitteeni? Mitä minun kannattaa tehdä? Miten onnistuin oppimisessani? Leena Nousiainen / Rondo Training Oy

Lisätietoa monialaisista oppimiskokonaisuuksista / ilmiöpohjaisesta oppimisesta www.youtube.fi:’ Kiina –projekti, ilmiöpohjainen oppiminen / Oulun norssi Monialaiset oppimiskokonaisuudet / Hannele Cantell Leena Nousiainen / Rondo Training Oy