Kouvolan Yhteislyseon

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TERVETULOA TAMPEREEN LYSEON LUKION EUROOPPA-LINJALLE!
Advertisements

Puhumalla paras – Puhvista käytännössä
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Minä oppijana 1 ov..
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Suomen kieltä ja viestintää yhteisnäyttelyn myötä Ilona Tanskanen
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys.
KIELIKONSULTTIEN TYÖELÄMÄTAIDOT Työelämää ja opintoja -iltapäivä Anu Karrimaa.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
W w w. h a m k. f i / a o k k AMK-opintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajataustaisille Riihimäki Vesa Parkkonen ja Riitta Metsänen.
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Abiturientin aikatauluja lukio-opinnot Ylioppilaskirjoitukset Jatko-opintoihin hakeminen.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Juridiset tekstitaidot 1 ja 2 (2 op). Kurssin tavoitteet Opiskelija saa valmiudet analysoida ja tulkita juridisia tekstejä tekstilajilähtöisesti (1. osa)
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
TN Suullinen viestintä = puhetaito ► Retoriikka (jo Aristoteles aikanaan) ► Maailman vanhin oppiaine?  Taito, jota on tarvittu aina ► Ihmisen.
PORIN ÄIDINKIELEN JA KIRJALLISUUDEN OPETUSSUUNNITELMA 2016 TYÖRYHMÄ: : TARU-TUULIA ASTALA, MILLA HAAPARANTA, PIA HIETAMÄKI, PIRJO-RIITTA KRANNILA, ANNIMARIA.
ÄIDINKIELI JA KIRJALLISUUS KAUHAVAN LUKIOSSA
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kieli itseilmaisun välineenä
MIKSI LUKIOON???.
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
ÄIDINKIELEN SÄHKÖINEN YLIOPPILASKOE
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
Englannin valinnainen lisäkurssi
Lukion tuntijakotaulukko 2016
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
Tavoitteet ja arviointi
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Lukion päättötodistus
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
AI 4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Lukio.
Vinkkejä opintosuunnitelman miettimiseen
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
MIKSI LUKIOON???.
Kirjoittajaprofiilit
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Lukemisen, kirjoittamisen ja kypsyyden koetyyppi
Toinen kotimainen kieli, ruotsi
AI ja KU soveltava 2h (8.-9.lk)
Yhden tunnin soveltava valinnainen 8. lk. (AI ja HI)
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
Viestintä.
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Kouvolan Yhteislyseon Äidinkieli ja kirjallisuus

Äidinkieli ja kirjallisuus oppiaineena Lukio-opetuksen keskeinen taito-, tieto-, kulttuuri- ja taideaine Tavoitteena on oppia ilmaisemaan itseään suullisesti ja kirjallisesti eri tilanteiden vaatimalla tavalla. Opetus tähtää sellaiseen kielen ja kirjallisuuden tuntemukseen sekä kielenkäyttö-, teksti-, moniluku-, vuorovaikutus- ja mediataitoihin, joita jatko-opinnot, työelämä ja yhteiskunnassa toimiminen edellyttävät. LOPS 2016

Pakolliset kurssit: ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus Opiskelijan käsitys monimuotoisista teksteistä ja vuorovaikutuksesta syvenee. Hänen monilukutaitonsa sekä kykynsä toimia vuorovaikutustilanteissa tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti lisääntyvät. Opiskelija harjaantuu tarkkailemaan ja kehittämään omia taitojaan kuuntelijana, puhujana, lukijana ja kirjoittajana erilaisissa ympäristöissä.

ÄI2 Kieli, kulttuuri ja identiteetti Opiskelijan käsitys kielen ja muiden ilmaisutapojen merkityksiä rakentavasta luonteesta, kielen vaihtelusta, kulttuurin merkityksestä ja vuorovaikutuksesta monipuolistuu. Opiskelija saa yleiskuvan siitä, mikä merkitys kielellä ja kulttuurilla on yksilön identiteetille ja yhteiskunnalle.

ÄI3 Kirjallisuuden keinoja ja tulkintaa Opiskelijan käsitys kaunokirjallisuudesta, kielen taiteellisesta tehtävästä ja sen kulttuurisesta merkityksestä syvenee. Opiskelija harjaantuu tulkitsemaan kaunokirjallisia tekstejä ja nauttimaan kaunokirjallisuudesta sen eri muodoissa.

ÄI4 Tekstit ja vaikuttaminen Opiskelija oppii tarkastelemaan monimuotoisia tekstejä ja niiden ilmaisutapoja sekä vuorovaikutusta erityisesti vaikuttamisen ja osallisuuden näkökulmista. Opiskelija perehtyy vaikuttamisen ja argumentoinnin keinoihin sekä syventää niihin liittyviä tietoja ja taitoja.

ÄI5 Teksti ja konteksti Opiskelija oppii tarkastelemaan tekstejä ja niiden konteksteja. Opiskelija harjaantuu erittelemään, tulkitsemaan ja tuottamaan erityylisiä ja –lajisia tekstejä.

ÄI6 Nykykulttuuri ja kertomukset Opiskelija oppii tarkastelemaan nykykulttuurin ilmiöitä erityisesti kertomusten ja kertomuksellisuuden näkökulmasta. Opiskelija käsitys suomalaisesta nykykulttuurista ja sen moninaisuudesta syvenee. Opiskelija syventää tietojaan vuorovaikutusetiikasta.

Syventävät kurssit: ÄI7 Puhe- ja vuorovaikutustaitojen syventäminen Opiskelija syventää ja monipuolistaa puhe- ja vuorovaikutustaitojaan ja niihin liittyviä tietojaan ja taitojaan. Opiskelija oppii arvioimaan puhe- ja vuorovaikutustaitojen merkitystä ihmissuhteissa, opiskelussa ja työelämässä. Opiskelijalle tarjotaan mahdollisuus osallistua toisen asteen puheviestinnän päättökokeeseen eli Puhvi- kokeeseen.

ÄI8 Kirjoittamistaitojen syventäminen Opiskelija syventää taitojaan tuottaa erilaisia tekstejä, erityisesti asiatyylisiä laajoja aineistopohjaisia tekstejä. Opiskelija perehtyy ajankohtaisiin kulttuurin, median ja yhteiskunnallisen keskustelun aiheisiin.

ÄI9 Lukutaitojen syventäminen Opiskelija syventää ja monipuolistaa taitojaan eritellä, tulkita, tuottaa ja arvioida erilaisia tekstejä. Hänen kriittinen lukutaitonsa syvenee. Opiskelija harjaantuu tuottamaan tekstien tulkintoja sekä puhuen että kirjoittaen.

Paikalliset soveltavat kurssit: ÄI10 Kielenhuollon kurssi Kurssilla käsitellään kielenkäytön ja oikeinkirjoituksen kysymyksiä kirjoittajien näkökulmasta. Kerrataan keskeiset kielenhuollon ohjeet ja tehdään paljon erilaisia harjoituksia. Kurssia suositellaan erityisesti opintojen alkuvaiheeseen.

ÄI11 Luovan kirjoittamisen kurssi Kurssilla tuotetaan monenlaisia fiktiivisiä tekstejä erilaisin tekniikoin. Tavoitteena on löytää uusia ilmaisukeinoja, harjoitella tekstien kommentointia ja muokata omia tekstejä palautteen avulla.

Yhteislyseon soveltavat kurssit: ÄI12 Lehtityön kurssi Kurssilla perehdytään lehden toimittamiseen ja valmistetaan oma julkaisu, esimerkiksi verkkolehti.

ÄI13 Ilmaisutaidon kurssi Kurssilla kehitetään itseilmaisun taitoja yhdessä muiden kanssa. Tehdään monenlaisia ilmaisuharjoituksia.

ÄI14 Kirjallisuusdiplomikurssi Kurssilla perehdytään monipuolisesti koti- ja ulkomaiseen kirjallisuuteen. Kurssi on syytä aloittaa jo ensimmäisenä lukiovuonna, ja sen suorittamista voi jatkaa kolmanteen vuoteen asti. Tavoitteena on suorittaa kirjallisuusdiplomi, joka edellyttää 20 teoksen lukemista ja niihin liittyvien tehtävien tekemistä.

ÄI15 Elokuvakurssi Kurssilla katsotaan monipuolisesti eri genrejä edustavia elokuvia. Opiskelija harjaantuu erittelemään ja tulkitsemaan näkemäänsä, keskustelemaan katsojakokemuksestaan ja tutustuu elokuvakerronnan piirteisiin ja keinoihin. Kurssi soveltuu pakolliset kurssit 1 – 3 jo opiskelleille.

ÄI16 Mediakurssi Kurssilla perehdytään eri medioihin ja niiden keinoihin. Kurssilla sekä analysoidaan mediaa että tuotetaan sisältöjä myös itse. Samalla vahvistetaan kriittistä medialukutaitoa.