Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty Yhteispalveluseminaari 22.5.2007 Hallitusneuvos Tarja Hyvönen 17.9.2019
Tehostamishanke Hankkeen toimikausi 26.1.2006 – 31.12.2007 Hankkeessa mukana SM/AHO ja PO, työhallinto, verohallinto, VM, OM, STM, KELA, Kuntaliitto ja henkilöstöjärjestöt 17.9.2019
Tavoitteet Yhteispalvelusta pääväylä julkisen sektorin palveluihin yhteispalvelupisteet yhteinen sähköinen kanava yhteiset puhelinpalvelut Yhteispalvelu takaa palvelujen saatavuuden koko maassa 17.9.2019
Tausta HALLITUKSEN JA EDUSKUNNAN LINJAUKSET Hallintoselonteko: Säilytetään valtion paikallishallinnon toimipaikkaverkko riittävän kattavana. Yhteispalvelua käytetään tehokkaasti hyväksi. Eduskunta: Julkisen sektorin toimijoiden yhteisellä palvelujen järjestämisellä on tulevaisuudessa merkittävä rooli. Uusi hallitusohjelma: Yhteispalvelua, sähköistä asiointia ja puhelinpalveluja kehitetään voimakkaasti 17.9.2019
Yhteispalvelun säädöspohja uusi laki tullut voimaan 1.4.2007 viranomaiset voivat sopia avustavien asiakaspalvelutehtävien hoitamisesta tilaaja- tuottajamalli asiat tulevat vireille jo yhteispalvelupisteessä uuden lainsäädännön mukainen mallisopimus valmisteltu uuden lainsäädännön edellyttämä koulutus käynnistyy keväällä 17.9.2019
Hankkeen pilotit valitut 10 pilottikohdetta käynnistäneet uusien yhteispalvelupisteiden perustamisneuvottelut suunnitelmat valmistunevat keväällä 2007 pilotit yhteispalvelupisteiden palveluvalikoiman laajentamiseksi ja yhdenmukaistamiseksi vahvistettu 7.2.2007 Helsingin Itäkeskukseen uusi yhteispalvelupiste mukana valmistelussa Helsingin kaupunki, poliisi, maistraatti, verottaja, työhallinto ja KELA 17.9.2019
Palveluja koskeva valmistelutyö KELA, työhallinto, poliisi, maistraatti, verottaja ja Kuntaliitto ovat määritelleet yhteispalveluun soveltuvat palvelut, joka on samalla toimijoittain vakiopalve-luvalikoima palveluista työnkuvaukset toimivat apuna valmisteltaessa palvelu-henkilöstölle sähköistä tuki-materiaalia ja koulutusta 17.9.2019
Sähköisten palvelujen käytön edellytysten luominen roolivarmenteen käyttöön oton valmistelu käynnistyy sisältää mm. asiakkaan suostumuksen siihen, että palvelusihteeri tunnistautuu sähköiseen palveluun asiakkaan puolesta tietotekniikkaryhmä selvittää mm. kirjaamismenettelyihin ja maksujen vastaanottoon liittyvät kysymykset yhteispalvelujen tietoteknisten edellytysten rakentamiseen haetaan rahoitusta 17.9.2019
Asiantuntijapalvelujen saaminen yhteispalvelupisteistä asiantuntijapalveluja saatavilla ajan-varauksella sähköinen ajanvarausjärjestelmä määritelty, kilpailutettu ja hankintapäätös tehty maistraattien ja poliisin ajanvarauksella käytettävät asiantuntijapalvelut määritelty järjestelmän käyttöön oton pilotteina Klaukkalan, Sonkajärven ja Keiteleen yhteispalvelupisteet. Pilotointi alkaa syksyllä 17.9.2019
Koulutus, tukimateriaali ja henkilöstökysymykset koulutustyöryhmä selvittää yhteispalvelun tehostamisesta ja uudesta lainsäädännöstä aiheutuvat koulutustarpeet sekä tekee suunnitelmat koulutuksen toteuttamisesta ja yhteispalvelua tukevan oheismateriaalin tuottamisesta olemassa olevat oppaat saatetaan ajan tasalle henkilöstötyöryhmä valmistelee henkilöstöä koskevat kysymykset 17.9.2019
Viestintä yhteispalvelun nettisivut, www.yhteispalvelu.fi on uudistettu; sivuilla kerrotaan yhteispalvelun kehittämisestä ja tehostamishankkeen etenemisestä sivuilla mm. sopimusmalli vakiosisältöineen 17.9.2019