Auttava keskustelu 3.7.2019.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

URATAKOMON TOP-valmennus. Minkälaisia ongelmia TOP-jakson aikana voisi ilmetä? Opiskelijoiden vastauksia: • Teen virheen • En tule toimeen muiden työntekijöiden.
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Kysely- tai ilmoittautumislomakkeen luominen Google Driveen
Toimintaohjeet opelle
Haastattelukysymysten laatiminen
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Puhelinkäyttäytyminen
Preppaus ENA 4.
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Muistin apuvälineet ennen koetta
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Työrauha ja haastavat tilanteet
JOHDANTO Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen sekä oikeuksiin (SRHR*) liittyvät kysymykset ovat tärkeä osa kehitysyhteistyötä. SRHR tarkoittaa jokaisen.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Haarajoen koulu, Jan Mikkonen
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
Hyvä tuutori, parempi ryhmä Tuutorikoulutus 2016 © 2016 Johanna Tikkanen |
Hurtig TE1 Mielenterveys voimavarana. Mielenterveys voimavarana Mielenterveyttä tukee: toimivat ihmissuhteet perheeseen ja ystäviin mahdollisuus.
Ikäihmisten surutyön erikoispiirteet ja arjen keinoja eteenpäin : Tampere Surukonferenssi Liisa Salmenperä TtT, työnohjaaja,
AJ 2006 Huoli puheeksi –koulutusten koetut vaikutukset Arja Jääskeläinen 2006.
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Sanatyypit ja sijamuodot.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
Kyselylomakkeen tekeminen
Mitä tällä tunnilla tehdään?
The 9 block vision processing model
kansanedustajasi oikein ydinvoimasta?
pieni pala sinusta, tehdään meistä kakkuja
Työelämän tekstejä sähköposti.
Ykkössuunnitelma ja varasuunnitelmat
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
ASIANTUNTIJAESITYKSEN LAATIMINEN
KASVATUSKESKUSTELU = KAKE
Ehkä Jumala haluaa, että meidän tulee tavata joitakin meille vääriä ihmisiä ennenkuin tapaamme sen oikean, jotta olisimme tietoisia siitä kuinka kiitollisia.
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Hyvän elämän tekijöitä
VALMENTAMISEN ETIIKKA
Puhetilanteen kieli.
Tietoa välittävä puheenvuoro
Mitä pitää ”esitellä”? Miten se tehdään? Milloin esitellään?
Järjestöt työnantajina
VOIMAVAROJEN TALO Piirrä vihkoon/paperille talo, jossa on 5 kerrosta ja kussakin kerroksessa 2 huonetta Mieti ensin itseksesi kysymyksiä ja kirjaa ajatuksiasi.
Kielitietoisuus.
Kielitietoisuus.
Granlund Manager, käyttöohje
Partion johtamismallin avulla
Arvioinnista arkipäivää
Muutoskortit Tarvittavat välineet
Kysely yleisille kirjastoille 2013
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
IDEA! Hyvinvointiklinikka
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Volitioprosessi, tahdon!
Karttamerkit 2
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
209:my ois Otetaan koko Savonian opintosuunnitelmassa käyttöön toimintatapa, jossa opiskelija rakentaa itselleen oman virtuaalisen OIS-ympäristönsä. Se.
Kuinka autan puhelimessa
Asiaa itsemurhasta Tilastoja Itsemurhariski
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Esityksen transkriptio:

Auttava keskustelu 3.7.2019

”Palveleva puhelin (hyvää iltaa)” Puhelun kulku (Kriisipuhelimessa vastaajan opas, Suomen Mielenterveysseuran SOS-keskus) Aloitus ”Palveleva puhelin (hyvää iltaa)” Jos soittaja ei pääse alkuun, voi kysyä esimerkiksi ”Mikä saa sinut soittamaan juuri tänään?” 3.7.2019

Soittajan tilanteen kartoittaminen Kartoitetaan soittajan asiaa, mistä soittaja haluaa puhua. Mikä on soittajan tilanne soittohetkellä ja elämäntilanne yleensä: perhe, työ, ystävät, terveys ym. 3.7.2019

Huomioiden tekeminen soittajan puheesta ja tarkentavien kysymysten tekeminen Mitä ilmaisuja soittaja käyttää kuvatessaan asioita, joihin kaipaa tukea? Miten muuten niitä voisi nimetä? Onko soittaja jo miettinyt erilaisia vaihtoehtoja tai aikaisemmin elämässään selviytynyt vastaavista tilanteista? 3.7.2019

Asioiden tärkeysjärjestys Jos soittajan tilanne on monella tavalla vaikea, ja soittaja tuo esille useita ongelmia, hänen kanssaan keskustellaan siitä, mikä asia mietityttää eniten ja mitä asiaa soittaja ensiksi haluaa käsitellä. 3.7.2019

Puhelun tavoitteen tarkentaminen Selvennetään kysymysten avulla soittajan ajatuksia, tunteita ja toiveita. Nimetään päällimmäisenä mieltä painava asia tarkentamalla esim. kysymyksillä ”Onko kysymys siitä, että …”, ”Tarkoitatko, että …” Joskus on hyvä toistaa omin sanoin, mitä soittaja on sanonut, jotta hän voi vahvistaa, onko päivystäjä ymmärtänyt oikein. 3.7.2019

Valitun kysymyksen tai asian laajempi käsittely Voidaan keskustella siitä, miten soittaja on toiminut tähän asti, mitä vaihtoehtoja hänellä olisi, mitä hän olisi valmis tekemään asian eteenpäin viemiseksi ja mihin hänellä on voimavaroja. 3.7.2019

Kysymysten tekeminen Avoimet kysymykset: Jos halutaan saada lisää tietoa soittajan tilanteesta tai ohjata häntä pohtimaan. Alkavat kysymyssanoilla, esim. ”millainen”, ”miten”, ”mitä”, ”kuinka”. Edellyttävät vastaukselta kuvailua, perustelua ja monisanaisuutta. Suljetut kysymykset: Jos halutaan lyhyt, yksiselitteinen vastaus tai halutaan tiivistää keskustelua. Alkavat -ko/-kö -päätteisellä sanalla. Voidaan vastata lyhyesti, usein yhdellä sanalla ”kyllä” tai ”ei”. Vältä ”miksi”-kysymystä? Se syyllistää. 3.7.2019

Ratkaisujen etsiminen Pohditaan mahdollisimman konkreettisella tasolla, mitä soittaja tekee tilanteesta riippuen joko heti puhelun jälkeen (miten ilta tai yö menee), lähitulevaisuudessa (esim. mistä ja miten hakee apua). 3.7.2019

Puhelun päättäminen Puhelu päättyy usein luonnollisesti, kun on yhdessä pohdittu, mitä puhelun jälkeen tapahtuu. Sekä soittaja että vastaaja kokevat keskustelun päättyvän, ja soittaja saattaa kiittää kuuntelemisesta ja toivottaa hyvää jatkoa. 3.7.2019

Kommentteja edelliseen Kaava toimii parhaiten silloin, jos soittajalla on jokin konkreettinen kysymys/ongelma. Pitkään jatkuneet tilanteet (yksinäisyys, masennus, ahdistustilat ym.) vaativat toisenlaista otetta vastaajalta. Kuunteleminen, läsnäolo Keskustelun keston rajaaminen Ei ole yhtä oikeaa tapaa käydä hyvää, auttavaa keskustelua. 3.7.2019