Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikön kehittämisseminaari VI 17. - 18.9.2007
Miten sosiaalialan koulutusta ja tutkimusta on tarkoituksenmukaista järjestää ja kehittää huomioiden työelämän tarpeet? ”Mitkä ovat ne tieteellisesti perustellut työn arsenaalit, joita sosiaalityöntekijät käyttävät työssään? ” ”Miten hyödynnät sosiaalityöntekijänä oman tieteenalan teoreettista perustaa ja tutkimustietoa?” ”Käytännöstä syntyy kehittämistoiminta ja toimintamallit, mutta niihin tarvitaan tieteellistä tutkimusta ja vaikuttavuuden arviointia” Kananoja, Aulikki 2007(43): Sosiaalialan korkeakoulutuksen suunta. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä
Vaikuttavien palveluiden kehittäminen edellyttää, että sosiaalipalveluiden ammattilaiset luovat perusteellisempaa ymmärrystä sosiaalisista ongelmista, avun tarpeessa olevista ihmisistä ja sosiaalipalveluista. Kananoja, Aulikki 2007 (43): Sosiaalialan korkeakoulutuksen suunta.Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä.
Sitoutuminen vaikuttavuuteen, edellyttää, että keräämme uudenlaista tietoa – tietoa, joka kuvaa asiakkaiden tilanteita palvelun alkaessa ja päättyessä, jotta me voimme oppia kyvystämme vaikuttaa heidän ongelmiinsa.
Kaiken tämän toiminnan tarkoituksena on 1) tarjota perusta jatkuvaan asiakkaille tarjottavien palveluiden parantamiseen ja 2) luoda yhteinen tietokanta palvelun muutoksia koskevien analyysien ja päätöksen tekoa varten käytännön ammattilaisille ja johdolle.
1) Kaikki sosiaalityön kehittämisyksikön tiimit (sosiaalivirastot, nuorten ystävien yksiköt) keräävät yhteisesti määriteltyä tietoa, yhteisillä mittareilla 10/2007-5/2008 2) Jokainen tiimi kerää omaan ohjelmateoriaan perustuen case-kohtaista tietoa