Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Advertisements

Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Johtavat ammattiin. Monimuotoiset opinpolut johtavat ammattiin Kesto: 01/ /2011 Kohderyhmä: Koulutuskeskus Sedun opiskelijat, opinto-ohjaajat, erityisopettajat,
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tulevaisuuden haasteet ja ratkaisut Ylijohtaja Mika Tammilehto
Erityisen hyvä osaaja Keskuspuiston ammattiopiston strategia 2015 – 2020 Hyväksytty hallituksessa
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 NMI Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Tunnistaa opinnoissaan hitaasti etenevät ja keskeyttämisvaarassa olevat opiskelijat.
Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys ja muutoskykyisyys. Arvot Ammattikorkeakoulun perusarvoja ovat luottamus, yhteistyökykyisyys.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Työelämä yhteistyön käytäntöjä Raahen alueella
Reformi haltuun OKM.
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
LARK5-hankkeen workshop Sari Mikkola
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Ohjauksen arviointi Lukuvuosi
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Kotiväen foorumi laatupäällikkö Marita Syrjälä
- Johtoryhmän toimintasuunnitelma
Tervetuloa Innokylään
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Kumppanuuden monet ulottuvuudet
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Sosiaalisen kuntoutuksen valtakunnallinen kehittämishanke SOSKU
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Yliopistojen intrapäivä
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Opinnoista töihin KP OTE Hyvinvointitiimi
Vantaan ammattiopisto Varia Projektit Syksy 2014
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Opinnollistamisen pähkinät
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Taitava-hankkeen hyvät käytänteet
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Tervetuloa Innokylään!
Omnia.fi/yhteishaku.
Validointi vapaassa sivistystyössä
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Pasi Patrikainen Johtaja, Pohjois-Savon TE-toimisto
Tulokset 2018 Suunnitelmat 2019.
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui 15.4.2019 Läpäisyn tehostamishankkeiden valtakunnallinen koordinaattori: KEUDA Projektipäällikkö Rauni Pursiainen Yhteydenpito hankkeiden välillä, viestintä, yhteiset sivustot, hanketapaamiset, seminaarit, tietojen kerääminen, avustaminen tutkimuksen tekemisessä Joustavuutta oppimiseen Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Merja Rui Pedagogisten ratkaisujen kehittäminen ja opetusjärjestelyjen joustavoittaminen yksilöllisten opintopolkujen ja työn ohella opiskelun mahdollistamiseksi ja tukemiseksi Salpaus Merja Rui Esedu Ilpo Kuronen SAKKY Mari Kaija PKKY Kaisa Sissonen Ekami Hilkka Huisko KSAO Asko Jaakkola Raimo Jalkanen Amke ry Pirkko Takatalo Hankkeen yhteiset tavoitteet: erilaisten opetuksen ja ohjauksen toimenpiteiden sekä toimintamallien ideointi, suunnittelu ja kehittäminen opetus- ja ohjaushenkilöstön osaamisen vahvistaminen mm. yksilön ohjaus, opiskelijan innostaminen ja kohtaaminen sekä ammatillisen kasvun tukeminen, ryhmädynamiikka (valmennusohjelma) työelämälähtöisen opetuksen kehittäminen mm. työvaltaiset oppimisympäristöt ja opetusmenetelmät, työhönvalmennusmenetelmät, yksilölliset oppimispolut, opiskelijoiden osallisuuden kehittäminen, huoltajayhteistyö työelämään tai jatko-opintoihin siirtymisen tukeminen ja edistäminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen osaksi jokapäiväistä toimintaa hankeverkoston kehittämispajat opetuksen ja ohjauksen sekä oppimisympäristö-jen kehittäminen -> työpajat (4 koulutusalaa) henkilöstön osaamisen vavistaminen yksilöllisten oppimispolkujen kehittäminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen työpajayhteistyö nopean puuttumisen periaatteen vahvistaminen yksilölliset oppimispolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen hyvinvoiva ja motivoiva oppimisympäristö -> opiskelijoiden osallisuuden kehittäminen - osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen opiskelija- ja työelämälähtöisten menetelmien kehittäminen ryhmänohjaajuuden kehittäminen opiskelijan kohtaaminen opiskelijahallintojärjestelmän kehitt. osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen hyvien käytäntöjen levittäminen (AmisUra) huoltajayhteistyön kehittämien osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen yksilöllisten oppimispolkujen kehittäminen opiskelijan yrittäjyys-valmiuksien kehittäminen yritysyhteistyön kehittäminen osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tulosten levittäminen AMKEn verkoston kautta Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui

Joustavuutta oppimiseen 15.4.2019 -Hankkeen koordinointi - Verkoston työpajat - Koulutusalakohtaiset työpajat: kone-metalli, auto-ja logistiikka, sosiaali- ja terveysala, nuoriso- ja vapaa-ajanohjaus -> Kehittämisen kohteita mm. työpajatoiminnan kehittäminen, ryhmäyttäminen, työskentelytilojen viihtyisyyden kohentaminen, opiskelijoiden osallistaminen opetuksen suunnittelussa, opetusmenetelmien monipuolistaminen, yhteiset pelisäännöt (opet, opiskelijat) sekä yksilöllisten oppimispolkujen toteuttaminen, oppimistyylien mukainen opetus - Opetus-ja ohjaushenkilöstön osaamisen vahvistaminen - Työpajayhteistyön kehittäminen (konsernin ja kaupungin nuorisotoimen työpajat), opinnollistaminen (osaamistodistus, wikisivusto) - AOTT-koulutus - Tilastoja, raportointia eroamisista ja läpäisystä - Yhteistyö opi,viihdy, valmistu-hankkeen kanssa - tehty esiselvitys eronneista Esedussa ja saatu informa-tiivinen tutkintokohtainen analyysi oppilaitostasolla -osallistuttu verkosto-tapaamisiin hyvien käytäntöjen jakamiseksi -tehty benchmark-vierailuja - aloitettu aott-koulutus, joka jatkuu syksyllä mestari-koulutuksena -kolmella pilottialalla mm. uudistettu oppimis-ympäristöjä nopeuttamaan henkilökohtaista etenemistä -kehitetty sähköistä Hops:a - työstetty verkkoon oppimateriaalia nopeasti eteneville - tuettu opiskeluun sitoutumista uudella osaamiskokonaisuudella - suunniteltu työpajayhteistyötä --3 x 4h työpajaa, joissa viiden pilottialan opettajia, opoja, koulutuspäälliköitä ja terveydenhoitajia sekä opiskelijoiden edustajia. - 3x 7h koulutusta ryhmäyttämisestä ja opiskelijoiden kohtaamisesta. - Koko opistolle avoin teemailtapäivä aiheesta- oppilaitos nuorta tukevana yhteisönä. - Ryhmänohjaajan kansio päivitys - Syksyn aloituspäivien ja haastattelunsuunnittelu 60 opiskelijan haastattelut. - Jokaiselta pilottialalta vähintään kaksi uutta tutoria. -Pajakokeilu elintarvike alalla sekä neuvotteluja kolmannen sektorin pajojen opinnollistamisesta. - Attojen joustavan opetuksen mallinnus, (pilotointi alkaa elokuussa) - Tutka-opettajuus puualalla: toimintamalli, jossa olemassa olevin opettajaresurssein voidaan pyörittää rästipajaa, laatia hojkseja ja ratkoa oppimisen esteitä yhdessä oppilaan kanssa. Työelämä- ja yksilölähtöinen opiskelu: hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijat suorittava t opintojaan työvaltaisesti Teoriapainotteisten opintojen siirtämien työelämään Yksilölliset ja työelämävaltaiset menetelmät liiketalouden koulutuksessa. Ryhmänohjaajuuden kehittäminen -Opiskelijoiden palautteen pohjalta laadittu uusi opiskelijahuolto-suunnitelma ja esite opiskelija-huollosta - AOTT-mestarikoulutus - Huoltajayhteistyöryhmän toiveiden pohjalta suunniteltu kerhotoimintaa: ilmaisutaidon kerho - Hyvinvointitiimin toiminta käynnistetty - Kehitetty tilastointia keskeytyksistä ja eroista Yksilöllisten oppimispolkujen kehittäminen - Viisi opinto-ohjaajaa osallistunut oph:n Oppilaan- ja opinto-ohjaajien foorumiin (19.-20.4.2012). - Opinto-ohjaajat ideoineet ja ehdotuksia opintojen keskeyt-tämisen ehkäisemiseksi ja jatkavat syksy 2012 - Opiskelijan yrittäjyysvalmiuksien kehittäminen - Perustettu (7.3.2011) viiden opettajan Nuori Yrittäjyys -tiimi (NY-tiimi). - NY-tiimi hahmotti lukuvuoden 2012-2013 Nuori Yrittäjyys -opinto-ohjelman toteutuksen periaatteita. - NY Vuosi yrittäjänä -opinto-ohjelman kokeilusta on alustavasti sovittu Kulttuurialan yksikön opiskelijoille. -Sovittu kolmen 24h-yritäjyysleirin toteutuksesta syksyllä 2012. - Alustavasti sovittu kulttuurin yksikön ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulun yhteistyön käynnistämisestä yrittäjyysopinnoissa. - Toteutettu pilottihankkeena Nuori Yrittäjyys -opinto-ohjelman 24h-leiri liiketalouden ja kulttuurin opiskelijoille. Yritysyhteistyön kehittäminen -Kulttuurin yksikössä kartoitettu C&Q -osaamiskartoituksella yrityselämän ja opiskelijayrittäjyyden yhteistyön mahdollisuuksia. - Alueellisen YES-keskuksen kanssa toteutettu 24h-pilottileiri sekä suunniteltu syksylle kolme uutta leiriä. Joustavuutta oppimiseen