Kielellinen erityisvaikeus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Aivoverenkiertohäiriöt AVH
Advertisements

Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Viivästynyt kielen kehitys
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Oppimisvaikeudet Oppimisvaikeuksien taustalla voi olla lukemis- ja/tai kirjoittamisvaikeus, matemaattinen hahmottamisvaikeus, koordinaation tai hahmottamisen.
Mitä luki- ja oppimisvaikeus tarkoittaa?
Jenna, Marika, Iiris. Esiintymismuodot: • Kielen äännerakenne epäselvä, metalingvistiset vaikeudet • Vaikeudet ääntämisessä, kirjoittamisessa, lukemisessa.
SLI Poikkeava tai viivästynyt puheen kehitys
"Maahanmuuttaja-opiskelijoiden oppimisvaikeuksien tunnistaminen" Turku
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
(Yhdistyksen oma logo tähän)
Oppimisvaikeudet.
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Persoonallisuus Biologinen perusta.
ERILAINEN OPPIJA KONGAS_MARISA.
Kielellinen erityisvaikeus
Kielellinen erityisvaikeus SLI
Sensorinen integraatio
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Luki- ja oppimisvaikeuksien neurologista taustaa; tiivistelmä
Yhteistyössä:. Mistä on kyse? Hanke edistää esi- ja alakouluikäisten vähän liikkuvien lasten yhdenvertaisia osallistumis- ja liikkumismahdollisuuksia.
Lukivaikeus.
OPPIMISVAIKEUDET Ylivoimaisesti yleisin oppimisen vaikeus on luki-vaikeus. Sen vaikea muoto on dysleksia. Noin 10 % koulutulokkaista tarvitsee yksilöllistä.
Sensorinen integraatio
Kouluinfo Renkomäen koulu
Mielenterveys Mielenterveys Pinja ja Iiris H 1c.
Kuvat ja tukiviittomat opetuksen tukena
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Kielen kehitys sosiaalinen tausta vaikuttaa kielen kehitykseen =käytetty puhetapa satujen lukeminen, keskustelu lapsen kanssa  kielellinen taso konkreettiset.
Masennus eli Depressio.
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Erityistä tukea tarvitsevan ohjaaminen Helena Sorsa.
DOWNIN SYNDROOMA. MITÄ DOWNIN SYNDROOMA TARKOITTAA? Downin syndrooma on yleisin kehitysvamman aiheuttaja ja Suomessa Downia sairastavia on n henkilöä.
Lähetekriteerit ja lähetteen sisältö. Lähetekriteerit erikoissairaanhoitoon Lastenpsykiatrian yksikköön tullaan hoitoon lääkärin lähetteellä Mikäli lapsella.
LASTENNEUROLOGIA poliklinikka ja päiväsairaala rakennus 45 TERVETULOA.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Kielellisen kehityksen tukeminen Ruut Ruokonen 2013.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Mielenterveyden häiriöt
63. Mielenterveyden häiriöt
Aivoverenkierron häiriöt (AVH)
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Aivoverenkierron häiriöt (AVH)
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
ESSEE.
Kielen kehityksen avainkohdat
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielitietoisuus.
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Lapsuus ja nuoruus.
Marja-Kristiina Lerkkanen
Kielellisen kehityksen erityisvaikeus SLI
VAIHTOEHTOISET KOMMUNIKAATIOMENETELMÄT
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Läheisen ohjaus terapiatyössä
Vaikeavammaisten kuntoutus
Opiskeluhuollon palvelut
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Lapsi, nuori ja aikuinen sekä perheet muutoksessa Viides tapaaminen
Aivoverenkiertohäiriöt AVH
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Esityksen transkriptio:

Kielellinen erityisvaikeus (Yhdistyksen oma logo tähän)

Kielellinen erityisvaikeus Noin 7 prosentilla suomalaisista lapsista on jonkintasoinen kielellinen erityisvaikeus. Puheen kehitys viivästyy jopa 19 prosentilla lapsista. Häiriön syy on useimmiten perinnöllinen. Kielellistä erityisvaikeutta on kaikenikäisillä, vaikka diagnooseja on tehty vasta 1980-luvulta lähtien.

Kielellinen erityisvaikeus Kielellinen erityisvaikeus on karkeasti jaoteltavissa lievään, keskivaikeaan ja vaikeaan häiriöön. Kielellinen erityisvaikeus on luonteeltaan pysyvämpi ongelma kuin viivästynyt puheen ja kielen kehitys. Kielellisessä erityisvaikeudessa puheen ja kielenkehitys eivät noudata samoja yleisperiaatteita kuin normaalisti kielellisesti kehittyneillä lapsilla.

Ominaispiirteet Kielellisessä erityisvaikeudessa lapsen puheen ja kielen kehitys viivästyy tai etenee poikkeavasti. Puhe puuttuu kokonaan, sanojen oppiminen on hidasta, ensisanat tulevat myöhään tai jo opitut sanat jäävät pois käytöstä eikä lapsi ala yhdistämään sanoja lauseiksi. Sanaston, lauseiden, käsitteiden ja kieliopin oppiminen on hidasta. 

Oppimisvaikeudet Kielellinen erityisvaikeus voi ilmetä myöhemmin kouluiässä oppimisvaikeuksina. Lukemaan ja kirjoittamaan oppiminen saattaa olla hidasta ja lapsella tai nuorella voi olla vaikeuksia vieraiden kielten sekä matematiikan oppimisessa.

Liitännäisvaikeudet Liitännäisvaikeuksina saattaa olla esimerkiksi hahmotuksen ja motoriikan vaikeuksia tarkkaavaisuuden vaikeuksia keskittymisvaikeuksia vaikeuksia sosiaalisissa taidoissa.

Tuki ja kuntoutus Kielellisen erityisvaikeuden hyvään hoitoon kuuluvat tukitoimet kotona, varhaiskasvatuksessa ja koulussa. Vinkkejä puheen ja kielen kehityksen tukemiseksi perheen normaalissa arjessa on tärkeää saada jo neuvolasta. Kommunikoinnin tueksi lapsi tarvitsee usein puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointimenetelmiä kuten piirtämistä, tukiviittomia ja kuvakommunikointia. Kielellisen erityisvaikeuden ensisijainen kuntoutusmuoto on puheterapia, jonka ohessa lapsella saattaa olla liitännäisvaikeuksista riippuen esimerkiksi toimintaterapiaa.

Puhevammaisuus Puhevammaisella tarkoitetaan kuulevaa henkilöä, joka ei arjessaan tule toimeen puheen avulla. Puhevammaisella on vaikeus tuottaa ja/tai ymmärtää puhetta sekä usein myös lukemis- ja kirjoittamisvaikeuksia. Henkilöt, joilla on kielellinen erityisvaikeus, voidaan määritellä puhevammaisiksi. Puhevammainen henkilö on oikeutettu Kelan järjestämään puhevammaisten tulkkauspalveluun.

Kiitos! Aivoliitto ry Suvilinnantie 2, 20900 Turku p. 02 2138 200 info@aivoliitto.fi www.aivoliitto.fi