Vinkkejä juridiikan opiskeluun

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
Advertisements

FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Tiedonhaku Tiedonhaun käsite ja menetelmät 2. Ryhmätyö 2 ● Muodostetaan 4 henkilön ryhmät ● Keskustelkaa millä tavoilla käytätte internetiä ‒ selailua.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 2 Mistä luotettavaa tietoa lääkkeistä? Lääkekasvatustunti 7–9-luokkalaisille Oppimistavoite: Tavoitteena.
Case Norssi. Norssin opintojen pakollinen ohjaus (ns. Opo 1 –kurssi) karkeasti yleistettynä: 1. vsk syksy, lukio-opiskeluihin ohjaaminen (1. vuonna n.
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
Häirintäyhdyshenkilö- toiminta Eero Räsänen |
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
The 9 block vision processing model
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Terveystiedon ainereaali
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Terveystiedon YO-kirjoituksiin valmistava kurssi
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Finský intensivní Titta Hänninen.
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Essee ÄI5-kurssi.
Atomi, perushiukkaset ja perusvuorovaikutukset (kappale 10)
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Monialainen yhteispalvelu
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Koulutusesityksen otsikko
Kielitietoisuus.
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Kokeeseen vastaaminen
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
Opettajan nimi | kurssin numero
Tervetuloa Innopajaan
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
CLT132 Tehtävät (viikko 7).
Koulutus- ja opetusyhteistyö ja VIRTA-tiedot
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
WinOodi versio 4.4 Katri Laaksonen
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Karttamerkit 1
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Arviointi, vaikutukset ja vaikuttavuus HYTE -työssä
Oma osaston käyttöön! Esityksen tavoitteena:
”Projektin nimi” -projekti
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
ESITELMÄ OMALTA AMMATTIALALTA
OSAAMISKANSIO Nimi.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Vinkkejä juridiikan opiskeluun Sanna Saarnia, 2012

Miksi juridiikkaa? Juridiikka on tradenomin opintoihin tukiaine, jonka on tarkoitus tukea, täydentää, syventää ja avartaa lisää ns. pääaineita. Juridiikka liittyy siis oleellisesti muihin aineisiin. Tämä EI tarkoita sitä, että juridiikka olisi toissijainen vaan Tietämättömyys juridisista seikoista voi pilata ammattiosaamisen Juridinen osaaminen tukee ammattiosaamista Juridisella osaamisella voi erottua edukseen työelämässä Juridiikasta voi tulla juuri sinulle oleellinen osaamiskriteeri rekrytoinnissa

Mitä erityistä opiskelussa? Luennot Luennoilla käydään läpi kurssialueen pääosat. Ei siis välttämättä kaikkia kurssin aihealueeseen kuuluvia asioita. Lue kurssin kirjallisuus, opettajan antama lisämateriaali sekä tenttimateriaalit läpi huolellisesti. Luennolla näytettävät materiaalit tukevat opettajan kertomia seikkoja. Tee muistiinpanoja tunnilla esitetyn ja keskustellun perusteella. Kuuntele, ajattele, kysy ja keskustele – ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä.

Kirjoitukset, esseet, esitykset Käytä monipuolisesti juridisia lähteitä Lait, asetukset, hallituksen esityöt, mietinnöt jne. viranomaislähteet. Aina hyvä todeta, mihin lakiin ja §:iin aihe liittyy. Oikeustapaukset, erityisesti KKO, KHO ja erityistuomioistuimet sekä HO:t. Oikeuskirjallisuus ja artikkelit. HHn kirjastossa on laaja valikoima juridisia kirjoja, myös e-kirjoina. Muistathan ilmaisen pääsyn esim. Edilexiin koulun verkosta. HUOM, keskustelupalstat ja webbisivut eivät välttämättä ole hyviä lähteitä. Mikäli niitä käytetään tulee huomioida niiden oikeellisuus, painoarvo ja käyttötapa. Ei tulisi olla ainakaan ainoina lähteinä, tosin riippuu myös tehtävän kysymyksen asettelusta. Väliotsikot, selkeä rakenne, lähdeluettelo ja hyvä kieliasu. Normaalia selkeää hyvää suomea, se riittää.

Tentit Kaikkein tärkein: Lue kysymys huolella ja vastaa kysymykseen! Jos vastaus johonkin muuhun kuin esitettyyn kysymykseen, siitä ei voi antaa pisteitä. Vastaukset kokonaisilla lauseilla, selvällä käsialalla ja ymmärrettävällä kielellä. ranskalaiset viivat OK, mikäli näin pyydetty. Yleensä vastauksissa tulee käsitellä esitettyä kysymystä laajasti ja perustellen. Tentissä ei saa olla mukana lakikirjoja tai muuta materiaalia ellei opettaja näin erikseen ohjeista tai anna materiaalia tentissä. Mikäli materiaalia saa olla mukana, vastauksilta edellytetään enemmän kuin jos materiaaleja ei saa olla mukana.

Tentit - oikeustapaukset Käsittele ensin teoreettinen osuus. Mikä laki tai lait soveltuvat? Mitkä ovat perusongelmat ja soveltuvat periaatteet tässä teoreettisessa tapauksessa. Myös ne seikat, joita ei ole erityisesti tapauksessa asetettu tai esitetty ongelmiksi. Vasta sen jälkeen sovelletaan teoria tähän kyseiseen tapaukseen ja annetaan ratkaisu siihen. On mahdollista, että tapauksessa ei ole kaikkia tarvittavia tietoja 100% oikean ratkaisun antamiseen, joten silloin voi esittää vaihtoehtoisia lopputuloksia. Joissain tapauksissa varsinainen juridinen loppuratkaisu voi olla hyvinkin lyhyt. Hyvään vastaukseen vaaditaan sekä teoreettinen osuus että soveltaminen. Vastaus on helpompi arvostella, mikäli nämä ovat erillään toisistaan.