Markkinoinnin perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikean hinnan määritteleminen
Advertisements

Hinnoittelun perusteet
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Hinnoittelu ja kannattavuus matkailu- ja ravitsemisalalla
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
Keravan Energia Oy © Jussi Lehto Keski-Uudenmaan finanssilounas Energia tulevaisuuden kilpailutekijänä Toimitusjohtaja Jussi Lehto Keravan.
… löytyykö markkinoita?
Markkinoiden kilpailukeinot
Asiakkuudet luovalla alalla
Suhdannekatsaus 1/2010 Elintarvikkeiden hinnat. Ruuan hinta laski • Arvonlis ä veron alentaminen n ä kyi ruuan hinnassa v ä litt ö m ä sti – hintojen.
RUOKAKOUVOLA VIESTINNÄN PROSESSI VISIO RUOKAKOUVOLA TAVOITTEET PÄÄMÄÄRÄT.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kimmo Berg Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Hintadiskriminointi Kimmo Berg.
Arvonlisävero budjetoinnissa
Täydennystä ja kertausta
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Mark Mehtonen Optimointiopin seminaari - Kevät 2005 / 1 Tarjontaketjun hallinta ja sähköinen kaupankäynti.
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Kotitehtävä – Jouni Pousi Optimointiopin seminaari - Syksy 2008 Kotitehtävän ratkaisu Jouni Pousi.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Hinnoittelu- ja kannattavuus Talouden seuranta 1 Sisältö Johdanto kannattavaan yritystoimintaan Kustannukset Tuotehinnoittelu Kannattavuuslaskelmat Investoinnit/poistot.
Tuotehinnoittelu -Perustana yrityksen hinnoittelustrategia: asiakkaat ja kilpailijat huomioitava -Kustannukset tiedettävä riittävällä tarkkuudella -Sopii.
S   Yritysten merkitys: ne tuottavat hyödykkeitä, työllistävät ja maksavat suuria määriä verotuloja  Suomessa on elinkeinovapaus (vuodesta 1879)
TALOUSTIETO Rahavirta Kansantalouden tilinpito. KOTI- TALOUDET YRITYKSET JULKIS- YHTEISÖT MYYNTITULOT TUOTANNONTEKIJÄTULOT RAHOITUS- LAITOKSET SÄÄSTÖT.
Osa 5. Joustoista Kysynnän hintajousto (price elasticity of demand) mittaa, miten kysynnän määrä reagoi hinnan muutokseen = kysytyn määrän suhteellinen.
KILPAILUMUODOT Kansantaloustieteen lähtökohta on täydellinen kilpailu. teoreettinen käsitteenä tärkeä Yritykset ovat tuotantoyksiköitä yhdistelevät tuotannontekijöitä.
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
KANSANTALOUS 3 KYSYNTÄ JA TARJONTA 1© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy.
Kilpailumuodot Toni Uusimäki TÄYDELLINEN KILPAILU Teoreettinen malli, täydellinen kilpailu erittäin harvinaista Torikauppa(vihannesten ja marjojen.
1 Osa 12b Oligopoli ja monopolistinen kilpailu (Mankiw & Taylor, Chs 16-17) Oligopoli on markkinamuoto, jossa markkinoilla on muutamia yrityksiä, jotka.
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Y56 Luku 21 Yrityksen teoria: tarjonta
Y56 Luku 19 Yrityksen teoria: Voiton maksimointi
Y56 Luvut 24 & 25 Monopoli & Hintadiskriminaatio
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
22 Valtiontalous tarvitsee veroja s
Y56 Luku 27 Monopolistinen kilpailu
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
Verkoston ulkoisvaikutukset
Y56 Luku 23 Yrityksen teoria: toimialan tarjonta
Kysynnän ja tarjonnan laki
Valuuttamarkkinat Valuuttamarkkinoilla mm. suursijoittajat, pankit, yritykset ja eläkerahastot ostavat ja myyvät eri valuuttoja Valuuttakurssi = valuuttojen.
KATEAJATTELU Esim. Kuinka paljon pitäisi saada myyntiä, jotta toiminta kannattaisi? Jos tuotteen myyntihintaa nostetaan, kuinka paljon tulos paranee? Kuinka.
Y56 Luku 20 Yrityksen teoria: Kustannusten minimointi
TALOUSTIETO Kilpailu.
Markkinoinnin perusteet
Liiketoiminta ja markkinointi
Markkinoinnin perusteet
BKT -ja talouden mittaaminen.
Tuotteen nimi Esityksen otsikko.
KOROT.
Löydä tie tuloksellisuuteen oikean hinnoittelun avulla Hinnoitteluvalmennus yrityksille Timo Toivanen oivalluttaja, yrittäjä, yritysvalmentaja, toimitusjohtaja.
Markkinoinnin perusteet
Outdoors Finland Keski-Suomi Hanke
Asiakkaat ja markkinointi - osa 3 kilpailukeinot
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
© Timo Lindholm, Juhani Kettunen ja Edita Publishing Oy
Korot.
Tuote-, ratkaisu- ja arvomyynti Myyntiprosessit ja -strategia
Markkinoinnin perusteet
Strategia: Liikeidea?.
Hinnoittelun kuvaaminen…
HINTA MÄÄRÄYTYY MARKKINOILLA + VAPAA KILPAILU s
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Markkinointisuunnitelma
MAR1LK Anna Hankimaa 5/10/2019.
…miten kilpailu kehittyy?
Esityksen transkriptio:

Markkinoinnin perusteet MAR1LK001 Hinta Anna Hankimaa 1/1/2019

Hinta ? Tuotteen arvon mittari ja muodostaja Kilpailuun vaikuttava tekijä Kannattavuuteen vaikuttava tekijä Tuotteen asemointiin vaikuttava tekijä

Hinnoittelupäätökset Koko yritys, eri tuoteryhmät, yksittäiset tuotteet, eri asiakasryhmät Hintapolitiikka Alhainen hinta Korkea hinta Vakiohinta Markkinahinta Hinnoittelumenetelmä Kustannus- perusteinen Markkina- Arvoperusteinen Hinnalla operointi Hintadifferointi Psykologinen hinta Hintapaketointi Alennukset maksuehdot Ansaintamalli Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät

Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät Markkinat: ostajamäärä, hintaherkkyys Kohderyhmä: ostovoima, -tavat, arvostukset Tuotteen ominaisuudet: erilaisuus, hyödyt Julkinen valta: verot, maksut, hintasäätely Kilpailu: määrä, hintataso Yrityksen tavoitteet: markkinaosuus, myynti, voitto Kustannukset: muuttuvat, kiinteät

Demand Curve A curve that shows the number of units the market will buy in a given time period, at different prices that might be charged.

Hintapolitiikat Kermankuorinta- ja imagohinnoittelu Vakiohinnoittelu Penetraatio- ja volyymihinnoittelu

Hinnoittelumenetelmät Kustannusperusteinen: katetuottohinnoittelu, hintakertoimet Markkinatilannehinnoittelu Kohderyhmä Tuote Kysynnän ja tarjonnan välinen suhde Kilpailutilanne Arvoperusteinen hinnoittelu Ostajan tuotteen käytön kautta saavuttama arvo tai hyöty

Hintaherkkyys Mikä vaikuttaa hintaherkkyyteen?

Hinnalla operointi Hintaporrastus eli hintadifferointi Hinnan esittämistapa eli psykologinen hinnoittelu Hinnan paketointi tai pilkkominen Alennukset Maksuehdot Hinnalla operoitointikeinot voivat olla käytössä jatkuvasti tai vain tilanteen mukaan: esim.kampanja

Hintaporrastus Ajan mukainen Ostajan ominaisuuteen perustuva Lady-risteilyt: ”kaksi naista yhden hinnalla” Alueellinen Huonekalujen kotiinkuljetus Tuotteen käyttötarkoituksen mukainen Sähkö kuluttajille tai teollisuudelle

Hinnan esittäminen Psykologinen hinnoittelu ’vähän alle’ –hinnat Hinta pienintä yksikkö kohden Hintaan liitetään ostorajoitus Hinta ilmoitetaan joko euroina tai prosentteina sen perusteella, kumpi näyttää edullisemmalta Hintakynnys: psykologinen hinta, jonka ylittäminen laskee kiinnostusta

Hinnan paketointi tai pilkkominen Kokonais- tai pakettihinnoittelu Ateria Yhdistelmähinnoittelu Perustuotteeseen lisätään lisäetuja Täysin pilkottu hinnoittelu

Alennukset ja maksuehdot Miksi alennuksia käytetään?