Markkinoinnin perusteet MAR1LK001 Hinta Anna Hankimaa 1/1/2019
Hinta ? Tuotteen arvon mittari ja muodostaja Kilpailuun vaikuttava tekijä Kannattavuuteen vaikuttava tekijä Tuotteen asemointiin vaikuttava tekijä
Hinnoittelupäätökset Koko yritys, eri tuoteryhmät, yksittäiset tuotteet, eri asiakasryhmät Hintapolitiikka Alhainen hinta Korkea hinta Vakiohinta Markkinahinta Hinnoittelumenetelmä Kustannus- perusteinen Markkina- Arvoperusteinen Hinnalla operointi Hintadifferointi Psykologinen hinta Hintapaketointi Alennukset maksuehdot Ansaintamalli Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät
Hinnoitteluun vaikuttavat tekijät Markkinat: ostajamäärä, hintaherkkyys Kohderyhmä: ostovoima, -tavat, arvostukset Tuotteen ominaisuudet: erilaisuus, hyödyt Julkinen valta: verot, maksut, hintasäätely Kilpailu: määrä, hintataso Yrityksen tavoitteet: markkinaosuus, myynti, voitto Kustannukset: muuttuvat, kiinteät
Demand Curve A curve that shows the number of units the market will buy in a given time period, at different prices that might be charged.
Hintapolitiikat Kermankuorinta- ja imagohinnoittelu Vakiohinnoittelu Penetraatio- ja volyymihinnoittelu
Hinnoittelumenetelmät Kustannusperusteinen: katetuottohinnoittelu, hintakertoimet Markkinatilannehinnoittelu Kohderyhmä Tuote Kysynnän ja tarjonnan välinen suhde Kilpailutilanne Arvoperusteinen hinnoittelu Ostajan tuotteen käytön kautta saavuttama arvo tai hyöty
Hintaherkkyys Mikä vaikuttaa hintaherkkyyteen?
Hinnalla operointi Hintaporrastus eli hintadifferointi Hinnan esittämistapa eli psykologinen hinnoittelu Hinnan paketointi tai pilkkominen Alennukset Maksuehdot Hinnalla operoitointikeinot voivat olla käytössä jatkuvasti tai vain tilanteen mukaan: esim.kampanja
Hintaporrastus Ajan mukainen Ostajan ominaisuuteen perustuva Lady-risteilyt: ”kaksi naista yhden hinnalla” Alueellinen Huonekalujen kotiinkuljetus Tuotteen käyttötarkoituksen mukainen Sähkö kuluttajille tai teollisuudelle
Hinnan esittäminen Psykologinen hinnoittelu ’vähän alle’ –hinnat Hinta pienintä yksikkö kohden Hintaan liitetään ostorajoitus Hinta ilmoitetaan joko euroina tai prosentteina sen perusteella, kumpi näyttää edullisemmalta Hintakynnys: psykologinen hinta, jonka ylittäminen laskee kiinnostusta
Hinnan paketointi tai pilkkominen Kokonais- tai pakettihinnoittelu Ateria Yhdistelmähinnoittelu Perustuotteeseen lisätään lisäetuja Täysin pilkottu hinnoittelu
Alennukset ja maksuehdot Miksi alennuksia käytetään?