Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisen edut ja haitat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kunnanjohtaja Esko Kairesalo, selvityksen ohjausryhmän puheenjohtaja
Advertisements

Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Yhdistymisselvityksen tavoitteet 1.Aikaansaada esitys Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yhdistymisestä.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Selvittäjän ja kuntien välinen työnjako. Kuntarakennelain tavoite • Elinvoimainen, alueellisesti eheä ja yhdyskuntarakenteeltaan toimiva kuntarakenne.
Ympäristövaikutusten arvioinnin tavoite
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Kuntajakoselvittäjät kuntauudistuksessa Kuntajakoselvittäjien työseminaari Ylijohtaja Päivi Laajala, VM.
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportti.
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen loppuraportti.
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Tilannekatsaus 5 kunnan henkilöstötyöryhmä Mikko Pukkinen, Cay Sevón, Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjät.
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta
LOPPURAPORTIN ESITTELY- JA KESKUSTELUTILAISUUS Yhdyskuntarakenne ja palvelujen saavutettavuus MALY -ryhmän puheenjohtaja Erkki Kukkonen.
Työryhmän vpj. Vesa Tuunainen
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Tarvasjoen kunta – liitoskumppaneiden painelaskelmat HT Eero Laesterä
Sastamalan kaupunki SASTAMALAN TALOUS VUOTEEN 2012 Valtuustojen seminaari Elina Alajoki.
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Talouden kehitys ja arvio vuoden 2015 kehityksestä
Mahdollisen yhdistymisen aikataulu ja yhdistymissopimuksen sisältö.
Talousarvio 2010 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Talousarvio 2009 ja taloussuunnitelma Tiedotustilaisuus Kaupunginjohtaja Mauri Gardin.
Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto Alueelliset innovaatiot ja kokeilut Keski-Pohjanmaalla.
TALOUSARVIO 2008 JA TALOUSSUUNNITELMA Esittely
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Liikenne ja autonomistajuus
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote- ja maakuntauudistus
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Pirkanmaan sote- ja maakunta uudistuksen valmisteluun osallistuvat järjestötoimijat Toimijoiden yhteistyö ja verkostoituminen (kolmas tapaaminen)
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisselvityksen tilannekatsaus
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisen ennakkoarviointi – riskit ja mahdollisuudet Keski-Uudenmaan kuntarakenneselvityksen ohjausryhmä ? Kehitysjohtaja.
Projektinjohtaja Johanna Viita,
Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset 2017
Jatkotoimenpiteet.
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)
Yhdyskuntarakenne, liikkuminen ja ympäristö
Kuntien valtuustot Keuda Kerava
Henkilöstötyöryhmän väliraportti
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Uudellemaalle kilpailukykyä asuntopolitiikan kautta
Ohjausryhmä , pöytäkirjan liite 1B Työsuunnitelman liite
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Keski-Uudenmaan kaupunki Talous
-talouden tilannekatsaus: yksittäiset kunnat - historia ja nykytila-
Kuntaliiton kuntien talouden tunnuslukutiedosto
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Sopeutumispotentiaali ja investointitarve
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Verotulot kunnittain Turunmaan seutukunnassa 2017
Sote-uudistuksen toimeenpano
Nuorisotyön laadun ja menetelmien kehittäminen Osaamiskeskus Kanuunan TOIMINTAPERIAATTEET Kanuuna-seminaari Jyväskylä
Esityksen transkriptio:

Keski-Uudenmaan kuntien yhdistymisen edut ja haitat

Yhdistymisselvityksen tavoitteet Aikaansaada esitys Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yhdistymisestä sekä esitykseen liittyvä yhdistymissopimus. Valmistella yhdistymisesitys laajalla valmistelulla ja tuoda esille kuntien päätöksenteon pohjaksi kuntien yhdistymisellä saavutettavat edut ja haitat.

Selvityksen eteneminen NYKYTILA 8 ERILLISTÄ KUNTAA (syksyllä 2013) TULEVAISUUS (alkuvuonna 2014) TULEVAISUUS YHTENÄ KAUPUNKINA (keväällä 2014) VERTAILU JA JOHTOPÄÄTÖKSET (syksyllä 2014)

Palvelujen saavutettavuus: lähi-, keskitetyt ja sähköiset palvelut Yhdyskuntarakenne, palvelujen sijainti ja kiinteistöverkko Palvelujen organisointi ml. henkilöstö Lähidemokratia ja päätöksenteko Talous Lähtökohdat: Talouden sopeuttamistarve 112 Me, josta erilliset kunnat omin toimin 67,6 Me Visiona älykäs, verkostomainen kaupunki Etujen ja haittojen arviointi

Etujen ja haittojen arviointikriteerit kuntalaisten palvelujen saatavuus ja tehokkuus kunnan kilpailukyky kyseisen palvelun suhteen verrattuna Helsingin seutuun ja koko maahan vaikutus yhdyskuntarakenteeseen, asuntotuotantoon ja joukkoliikenteeseen ympäristövaikutukset sosiaalinen eheys, segregaatio ja maahanmuuttajat hallinnon tehokkuus ja paikallinen vaikuttaminen

Vaikutus yhdyskuntarakenteeseen, asuntotuotantoon ja joukkoliikenteeseen ERILLISET KUNNAT KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI Raja-alueiden hyödyntämättömyys. Yhdyskuntarakenteen epätaloudellinen kehitys. Riittämättömät resurssit alueiden kehittämiseen ja liikenteen tarpeen hoitamiseen. Asuntotuotannon osaamisen ja organisoitumisen heikkous. Riittämättömät voimavarat tarpeita vastaavan asuntotuotannon aikaansaamiseksi. Raja-alueiden hyödyntäminen. Ekotehokas ja taloudellinen kaupunkirakenne. Investointien keskittäminen. Systemaattinen aluekehitys. Joukkoliikenne tavoittaa valtaosan asutuksesta ja poikittaisyhteydet paranevat. Optimaalinen palveluverkko - menettämättä liikaa palveluiden saavutettavuutta. Joukkoliikennekustannusten nousu.

Vaikutus kilpailukykyyn ERILLISET KUNNAT KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI Ketterä ja asiakaslähtöinen toimintatapa. Sijoittumisvaihtoehtoja ei välttämättä tarjota yli kuntarajojen. Matala kynnys vaihtaa parhaita ICT-käytäntöjä keskenään (hidasta). Henkilöstön ammatillinen perusosaaminen ja pysyvyys hyvät. Erityis- ja kehittämisosaamisessa puutteita, urakehitykseen ja työnkiertoon ei aina vaihtoehtoja. Riskinä toiminnan kankeutuminen, joka tietoisesti halutaan estää. ICT:n täysimittainen hyödyntäminen: tiedolla johtaminen ja palvelujen sähköistäminen. ICT-kustannukset nousevat lähelle pääkaupunkiseudun kaupunkeja. Henkilöstön paremmat erikoistumis-, kehittymis- ja etenemismahdollisuudet. Osin pidentyvät työmatkat.

Vaikutus kilpailukykyyn ERILLISET KUNNAT KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI Kilpailukyky perustuu pääkaupunkiseudulla sijaitseviin yrityksiin ja työpaikkoihin. Vahva yritysten toimintaedellytysten kehittäjä. Paremmat mahdollisuudet vaikuttaa työpaikkojen ja verotulojen määrän nousuun omalla alueella.

Vaikutus sosiaaliseen eheyteen sekä asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksiin ERILLISET KUNNAT KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI Vahvat alueelliset identiteetit ja mahdollisuus paikallisiin ratkaisuihin. Pienet resurssit eivät mahdollista hyvää kotouttamista eivätkä osaamisen hyödyntämistä. Alueiden eriarvoisuus. Ei kunnanosahallintoa. Kuntalaisten ja luottamushlöiden vuorovaikutus toimivaa. Uuden kuntalain edellyttämän lähidemokratian järjestäminen haasteellisempaa. Erityisryhmien paremmat palvelut ml. kotouttaminen ja osaamisen hyödyntäminen. Paremmat integrointimahdollisuudet yhteiskuntaan. Asukkailla todellista valtaa omaa aluettaan koskevassa suunnittelussa, päätöksenteossa ja kehittämisessä. Toimielinten määrä vähenee -> luottamushlöiden määrä vähenee.

Vaikutus sosiaaliseen eheyteen sekä asukkaiden osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksiin ERILLISET KUNNAT KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI Erillisten kuntien (kuntalaisten) vaikutusvalta metropolihallinnossa ja sote-alueella pienempi. Paremmat mahdollisuudet vaikuttaa lentokentän pohjoispuolisen alueen ja ammattikorkeakoulujen toimipisteiden säilyttämiseksi sekä joukkoliikenteen järjestämiseksi. Paremmat vaikutusmahdollisuudet sote-alueen järjestämispäätökseen ja mm. tuotantovastuuseen.

Etujen ja haittojen yhteenveto Nykytila Tulevaisuus, jos kunnat jatkavat erillisinä Keski-Uudenmaan kaupunki Yhteensä Etuja 67 51 104 222 Haittoja 26 38 1 65 Ei etuja, eikä haittoja 29 40 109 YHTEENSÄ 122 129 145 396

Loppuraportin mukaan kuntien yhdistymisellä on enemmän etuja kuin haittoja verrattuna kuntien jatkamiseen erillisinä, JOS Keski-Uudenmaan kuntien yhdistyminen toteutetaan yhdistymisselvityksessä ehdotetulla tavalla yhdistyvät kunnat käyttävät kaiken itse arvioimansa sopeuttamispotentiaalin vuosina 2015-2016 yhdistyvät kunnat hyödyntävät henkilöstön eläköitymisen ja muun poistuman vuosina 2015-2016.

Jatkotoimenpiteet

Aikataulu henkilöstöjärjestöjen yhteistilaisuus 17.9. klo 12-14 valtuustojen yhteistilaisuus 17.9. klo 18-20.30 (nettiseuranta) nuorisovaltuustojen yhteistilaisuus 30.9. klo 17-20 selvityksen loppuraportin ja ohjausryhmän lausuntopyynnön käsittely valtuustoissa lokakuun puoliväliin mennessä ohjausryhmä 23.10. käsittelee kuntien lausunnot: mahdolliset tarkennukset ohjausryhmän kokoonpanoon ja mahdollinen loppuraportin päivitys jouluun mennessä lähentymiskriteereiden täytäntöönpano ja henkilöstökriteereiden edellyttämien menettelytapojen valmistelun käynnistäminen yhdistymisesityksen ja -sopimuksen valmistelun käynnistäminen

Lisätietoja: www.kuuma.fi/K-Uselvitys

Lähentymis- ja henkilöstökriteerit

Ohjausryhmän lausuntopyyntö Ohjausryhmä pyytää Hyvinkään, Järvenpään ja Keravan kaupunkeja sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan kuntia vastaamaan seuraavaan kysymykseen: Hyväksyykö kuntanne yhdistymisen edellyttämät siirtymäkauden lähentymis- ja henkilöstökriteerit SEKÄ osallistuu selvityksen jatkovalmisteluun? Kuntarakennelain 4h§:n mukaan kuntien tulee tehdä yhdistymisselvitys ja mahdollinen siihen perustuva yhdistymisesitys valtioneuvostolle viimeistään kuuden kuukauden kuluttua sote-lain voimaantulosta. Kunnat ottavat seuraavan kerran kantaa yhdistymisselvityksessä jatkamiseen sote-lain tultua voimaan eli arviolta tammi-helmikuussa 2015. Vastausvaihtoehdot: kyllä / ei

Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014 1. lähentymiskriteeri Kunnan nettolainakannan kasvua hidastetaan vuoteen 2017 mennessä. Kuntakohtaiset kriteeri ovat: Nettolaina veroprosenttiyksikköinä = (lainakanta – rahavarat – antolainasaamiset) / tuotto veroprosentilla Tunnusluku ilmoittaa, kuinka paljon kunnan tuloveroprosenttia olisi muutettava, jotta nettovelka voitaisiin maksaa yhden vuoden aikana. 1.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014 2. lähentymiskriteeri Selvitysalueen kuntien veroprosenttien keskiarvolla oikaistu vuosikate lähestyy kattamaan poistot seuraavasti: vähintään 80% vuonna 2015 ja vähintään 90% vuonna 2016. Uuden kunnan tavoite on yli 100% vuonna 2017. Kuntakohtaiset kriteerit ovat: Vuosikatteen oikaisu poistaa kuntakohtaisen veroprosentin vaikutuksen ja saattaa kunnat ”samalle viivalle”. Jos kunnan veroprosentti on suurempi kuin alueen keskiarvo, vuosikate heikkenee oikaistaessa, jos pienempi, vuosikate vahvistuu oikaistaessa. Menettelyssä käydään läpi sekä tulovero- että kiinteistöveroprosentit. Lopullinen tunnusluku: Oikaistu vuosikate / poistot -%:ia Teoreettisesti vuosikatteen on oltava suurempi kuin poistot. Jos vuosikate on pienempi kuin poistot, kunta todennäköisesti velkaantuu. Kasvukunnassa vuosikatteen on oltava selvästi suurempi kuin poistot. 1.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014 3. lähentymiskriteeri: Verotulopohjan ja valtionosuuden muutoksen sekä toimintakatteen muutoksen erotus on positiivinen. Kuntakohtaiset kriteerit ovat: Kunnan tuloveron määrään vaikuttaa verotettavan tulon määrä ja veroprosentti; kiinteistöveron määrään kiinteistöjen arvo ja kiinteistöveroprosentit. Verotulo kasvaa, kun tulopohja kasvaa ja veroprosentti kasvaa. Verorahoitus = kunnan eri verotuloerät ja valtionosuus Toimintakate = Kunnan varsinaisten palveluiden menojen ja tulojen erotus. Verorahoituksen keskimääräisen kasvun ilman veroprosenttien nostoa pitää olla suurempi kuin toimintakatteen keskimääräinen kasvu. Keskimääräinen kasvu = kolmen vuoden liukuva keskiarvo, poistaa poikkeamat Jos tunnusluvun arvo on suurempi kuin nolla, verotulopohjat ja valtionosuus kasvavat nopeammin kuin toimintakate. 1.1.2019 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

1. henkilöstökriteeri Vuosina 2014-2015 henkilöstö palkataan ensisijaisesti nämä lähentymis- ja henkilöstökriteerit hyväksyneiden kuntien henkilöstöstä. Menettelytapa on voimassa yhdistymishallituksen toimikauden alkuun (arviolta 1.9.2015) asti. Tehtävä- ja henkilöstöjärjestelyjä tehdään suunnitelmallisesti yli kuntarajojen näiden kuntien osalta.

2. henkilöstökriteeri Yhdistymishallituksen toimikauden alettua eli arviolta 1.9.2015 alkaen yhdistymishallitus linjaa kuntien avoimien vakanssien täyttämisessä ja uusien vakanssien perustamisessa noudatettavat periaatteet. Tätä varten laaditaan erikseen tarkemmat menettelytavat, jotka hyväksytään osana yhdistymissopimusta. Henkilötyövuosien tarkastelutasona pidetään vuoden 2015 talousarvion määrittämää tasoa.

Lisätietoja: www.kuuma.fi/K-Uselvitys