Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sopeutumispotentiaali ja investointitarve

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sopeutumispotentiaali ja investointitarve"— Esityksen transkriptio:

1 Sopeutumispotentiaali ja investointitarve 2017-2030
Työryhmät arvioivat uuden kunnan sopeutumispotentiaalin. …tästä otetaan lähentymiskriteerien laskentaan arvio vuoteen 2020. Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

2 Kuntakohtainen ja uuden kunnan sopeutus
Kuntien itsensä arvioima sopeutus vuosina Uuden kunnan sopeutuspotentiaali vuosina (jatkuu vielä vuoteen 2030). Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

3 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014
Lähentymiskriteeri I Ehto: Kunnat sopeuttavat kuten suunnittelevat pystyvänsä sopeuttamaan ja Uuden kunnan sopeutuspotentiaali toteutuu. Kunnan nettolainakannan kasvua hidastetaan vuoteen 2017 mennessä. Kuntakohtaiset lähentymiskriteerit: Nettolaina veroprosenttiyksikköinä = (lainakanta – rahavarat – antolainasaamiset) / tuotto veroprosentilla Tunnusluku ilmoittaa, kuinka paljon kunnan tuloveroprosenttia olisi muutettava, jotta nettovelka voitaisiin maksaa yhden vuoden aikana. Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

4 Lähentymiskriteeri II
Ehto: Kunnat sopeuttavat kuten suunnittelevat pystyvänsä ja Uuden kunnan sopeutuspotentiaali toteutuu. Selvitysalueen kuntien veroprosenttien keskiarvolla oikaistu vuosikate lähestyy kattamaan poistot seuraavasti: vähintään 80% vuonna 2015 ja vähintään 90% vuonna Uuden kunnan tavoite on yli 100% vuonna 2017. Kuntakohtaiset lähentymiskriteerit: Vuosikatteen oikaisu poistaa kuntakohtaisen veroprosentin vaikutuksen ja saattaa kunnat ”samalle viivalle”. Jos kunnan veroprosentti on suurempi kuin alueen keskiarvo, vuosikate heikkenee oikaistaessa, jos pienempi, vuosikate vahvistuu oikaistaessa. Menettelyssä käydään läpi sekä tulovero- että kiinteistöveroprosentit. Lopullinen tunnusluku: Oikaistu vuosikate / poistot -%:ia Teoreettisesti vuosikatteen on oltava suurempi kuin poistot. Jos vuosikate on pienempi kuin poistot, kunta todennäköisesti velkaantuu. Kasvukunnassa vuosikatteen on oltava selvästi suurempi kuin poistot. Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

5 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014
Lähentymiskriteeri III – kunnan tuloveron ja kiinteistöveron verotuspohjan ja valtionosuuden muutoksen ja toimintakatteen muutoksen erotus Ehto: Kunnat sopeuttavat kuten suunnittelevat pystyvänsä ja Uuden kunnan sopeutuspotentiaali toteutuu. Kuntakohtaiset lähentymiskriteerit: Kunnan tuloveron määrään vaikuttaa verotettavan tulon määrä ja veroprosentti; kiinteistöveron määrään kiinteistöjen arvo ja kiinteistöveroprosentit. Verotulo kasvaa, kun tulopohja kasvaa ja veroprosentti kasvaa. Verorahoitus = kunnan eri verotuloerät ja valtionosuus Toimintakate = Kunnan varsinaisten palveluiden menojen ja tulojen erotus. Verorahoituksen keskimääräisen kasvun ilman veroprosenttien nostoa pitää olla suurempi kuin toimintakatteen keskimääräinen kasvu. Keskimääräinen kasvu = kolmen vuoden liukuva keskiarvo, poistaa poikkeamat Jos tunnusluvun arvo on suurempi kuin nolla, verotulopohjat ja valtionosuus kasvavat nopeammin kuin toimintakate. Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014

6 Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014
Yhteenveto Copyright Perlacon Oy / HT Eero Laesterä 2014


Lataa ppt "Sopeutumispotentiaali ja investointitarve"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google