Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Jatkotoimenpiteet.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Jatkotoimenpiteet."— Esityksen transkriptio:

1 Jatkotoimenpiteet

2 Selvityksen loppuraporttiin sisältyvä ohjausryhmän lausuntopyyntö
Ohjausryhmä pyytää Hyvinkään, Järvenpään ja Keravan kaupunkeja sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan kuntia vastaamaan seuraavaan kysymykseen lokakuun puoliväliin mennessä: Hyväksyykö kuntanne yhdistymisen edellyttämät siirtymäkauden lähentymis- ja henkilöstökriteerit SEKÄ osallistuu selvityksen jatkovalmisteluun? Vastausvaihtoehdot: kyllä / ei

3 Kh-käsittelyt tähän mennessä
päätösesitys valtuustolle: kyllä Hyvinkää, Järvenpää, Mäntsälä, Sipoo, Tuusula päätösesitys valtuustolle: ei Nurmijärvi kh-kokoukset Kerava ja Pornainen valtuustokäsittelyt kaikilla tai

4 Aikataulu ohjausryhmä käsittelee kuntien lausunnot 23.10: mahdolliset tarkennukset ohjausryhmän kokoonpanoon ja mahdollinen loppuraportin päivitys jouluun mennessä lähentymiskriteereiden täytäntöönpano ja henkilöstökriteereiden edellyttämien menettelytapojen valmistelun käynnistäminen yhdistymisesityksen ja -sopimuksen valmistelun käynnistäminen kuntarakennelain 4h§:n mukaan kuntien tulee tehdä yhdistymisselvitys ja mahdollinen siihen perustuva yhdistymisesitys valtioneuvostolle viimeistään kuuden kuukauden kuluttua sote-lain voimaantulosta kunnat ottavat seuraavan kerran kantaa yhdistymisselvityksessä jatkamiseen sote-lain tultua voimaan eli arviolta tammi-helmikuussa 2015

5 Lisätietoja:

6 Metropolialueen kuntajakoselvitys
KUUMA-johtokunta Hannu Joensivu

7 Alustava linjaus Metropolialueen ja koko Suomen tulevaisuuden menestys edellyttää metropolin ydinalueen kolmen kaupungin voimavarojen kokoamista. Metropolialueen kokonaisedun kannalta tärkeimpiä menestystekijöitä pystytään vahvistamaan parhaiten yhdistämällä pääkaupunkisedun kaupungit Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa sekä Sipoo uudeksi kunnaksi, metropolikaupungiksi. Tällä estetään myös se, että pääkaupunkiseutu jakautuisi toiminnallisesti ja sosiaalisesti kahtia. Kansallisesti erittäin merkittävän Aviapoliksen alueen kehittämispotentiaalin täysimääräinen hyödyntäminen toteutuu parhaiten, jos Tuusulan eteläinen osa liitetään metropolikaupunkiin. Metropolikaupungin kehysalueen voimavarojen kokoaminen Keski-Uudenmaan kuntajakoselvityksen tuloksena olisi alueen kokonaisedun kannalta erittäin tärkeää. Mikäli tässä ei onnistuta, olisi Tuusulan, Keravan ja Järvenpään yhdistyminen joka tapauksessa askel eteenpäin. Kirkkonummi ja Vihti ovat osa metropolikaupungin kehittyvää kehysaluetta. Myös Länsi-Uudellamaalla tarvitaan voimavarojen kokoamista. Vihdin ja Kirkkonummen kuntien yhdistyminen tukisi tätä tavoitetta.

8 Metropolikaupunki Tulevaisuuden kuntarakenne
Espoo-Helsinki-Kauniainen-Sipoo-Vantaa Helsinki-Vantaan lentokentän yritysvyöhyke (Aviapolis) kokonaan metropolikaupungin osaksi Kirkkonummi-Vihti (+Lohja ym.) Kerava-Tuusula (+Hyvinkää-Järvenpää- Mäntsälä-Nurmijärvi-Pornainen)

9 Monikeskuksinen metropolikaupunki
Metropolikaupunki on monikeskuksinen. Strategisella tasolla kunta toimii yhtenä kokonaisuutena. Lähipalvelut ja niitä koskeva kunnallinen päätöksenteko sen sijaan voidaan hajauttaa lähemmäs asukkaiden päivittäistä elinpiiriä. Näin muodostuvat alakeskukset ja niitä ympäröivät toiminnalliset vyöhykkeet ovat entisistä kuntarajoista riippumattomia. SYKE:n paikkatietoanalyysien perusteella (YKR, UZ II 2014) metropolin ydinalueella monikeskuksisuuden kriteerit täyttäviä alakeskuksia väestön, työpaikkojen ja kaupallisten palvelujen perusteella ovat tällä hetkellä Espoon keskus-Kauniainen, Herttoniemi, Itäkeskus, Leppävaara, Malmi, Matinkylä, Myyrmäki, Pasila, Tapiola, Tikkurila ja Vuosaari. Sipoossa osana metropolikaupunkia Nikkilä ja Söderkulla voivat tulevaisuudessa kehittyä vastaaviksi alakeskuksiksi. Lähde:SYKE YKR, UZ II 2014 Lähde: SYKE YKR, UZ II 2014

10 Selvitystyö jatkuu Espoo, Kauniainen, Helsinki, Sipoo ja Vantaa
Muodostetaan kuntajohtajista yhdistymissopimuksen valmisteluryhmä, joka työstää sopimusta kuntajakoselvittäjien johdolla Ryhmä kokoontuu viikoilla 25, 33, 35 ja 38 sekä tarpeen mukaan muina ajankohtina Sopimuksen 1. luonnosversio valmistuu seurantaryhmän kokoukseen 2.9. mennessä Kirkkonummi ja Vihti Aloitetaan tunnustelut Kirkkonummen ja Vihdin kanssa voimavarojen kokoamiseksi Länsi-Uudellamaalla Tuusula ja Kerava Tuetaan Tuusulaa ja Keravaa voimavarojen kokoamiseksi Keski-Uudenmaan kuntien oman selvityksen pohjalta Aloitetaan valmistelu Tuusulan eteläinen osan (Aviapoliksen alueen) liittämiseksi Metropolikaupunkiin

11 Aikataulu Kesä Elo Syys Loka
Kuntajohtajien ja luottamushenkilöjohdon tapaamiset/haastattelut kunnittain Seurantaryhmä 3.6. klo 14.00 2.9. 8.10 Yhdistymissopimuksen valmisteluryhmä Vko 25 Vko 33 ja 35 Vko 38 Viranhaltijaverkosto 5.6. 20.8. 24.9. Valtuustojen infotilaisuudet kunnittain x Kuntalaisten kuuleminen Henkilöstötyöryhmä 4.6. 1.9. 7.10. Henkilöstön kuuleminen kuntien yt-ryhmissä Visioryhmä Selvitysraportin työstäminen Yhdistymissopimuksen/ sopimusten valmistelu

12 Selvityksen vaiheet kesä-lokakuussa
Valtuustoinfot Kuntalaisten kuuleminen Henkilöstön kuuleminen yt-ryhmissä Tapaamiset Kirkkonummen ja Vihdin kuntien edustajien kanssa Seuranta-ryhmä Seuranta-ryhmä Seuranta-ryhmä Tapaamiset Tuusulan eteläisen osan osakuntaliitokseen liittyen Henkilöstö-työryhmä Henkilöstö-työryhmä Henkilöstö-työryhmä Viranhaltijaverkosto Sopi-muksen valmistelu-ryhmä Sopi-muksen valmistelu-ryhmä Sopi-muksen valmistelu-ryhmä Sopi-muksen valmistelu-ryhmä Viranhaltijaverkosto Viranhaltijaverkosto Kesäkuu Elokuu Lokakuu Syyskuu Selvitysraportin työstäminen Mahdol-linen ehdotus kunnille kuntajaon muutta-misesta Alustava linjaus Yhdistymissopimusluonnos (5 kuntaa) Yhdistymissopimuksen / -sopimusten loppuunsaattaminen Tunnustelut Kirkkonummen ja Vihdin kanssa voimavarojen kokoamiseksi Länsi-Uudellamaalla Valmistelu Tuusulan eteläisen osan liittämisestä Metropolikaupunkiin

13 Itä-Uudenmaan yhdistymisselvitys 2013-2015
Askola Itä-Uudenmaan yhdistymisselvitys Lapinjärvi Lappträsk Loviisa Lovisa Mäntsälä Myrskylä Mörskom Lapinjärvi Pukkila Myrskylä Askola Järvenpää Pornainen Borgnäs Loviisa Pornainen Loviisa Tuusula Kerava Porvoo Vantaa Sipoo Kirkkonummi Porvoo Borgå Helsinki Sipoo Sibbo

14 2. vaiheen selvitysprosessi
FCG Kuntien Tiera Oy ICT-projekti

15 Tilannekatsaus Itä-Uusimaasta sote-tuotantoalue?
Askola Lapinjärvi Lappträsk Itä-Uusimaasta sote-tuotantoalue? Sipoo; 3 + metropolihallinto Porvoo; metropolihallinto? Lapinjärven ja Loviisan yhdistymisselvitys (5.11. seminaari) Myrskylä; SOTE-alue? Yhdistymisselvitys Pukkilan ja Orimattilan kanssa? Loviisa Lovisa Myrskylä Mörskom Pornainen Borgnäs Porvoo Borgå Sipoo Sibbo

16 Ehdotus: Selvityksen etenemisen vaiheet
Selvitysvaihe 9/13 – 7/14 Arviointivaihe 8/14 – 12/14 Jatkotoimenpidevaihe 1/15 – 6/15 Selvityksen käynnistyminen Työryhmät: Teknisen toimen, Sosiaali- ja terveystoimen Sivistystoimen Yleishallinto ja konsernipalvelut Selvityksen ja yhteistyön kehittämisen kokoaminen. Selvityksen arviointi suht. metropolihallintoon, soteratk. ja erityiseen kuntajakoselv. Valtuustot hyväksyvät selvityksen sekä päättävät, valmistellaanko yhdistymisesitys ja –sopimus (helmikuu 2015). Valtuuston päätös ja sitä ennen mahdollinen kuntalaisten kuuleminen (kesäkuu 2015). Johtoryhmä Johtaa selvitystyötä ja hyväksyy työryhmien raportit ohjausryhmän käsiteltäväksi Johtoryhmä viimeistelee selvityksen, yhteistyön kehittämisen ja niistä johdetut johtopäätökset Johtoryhmä harkitsee, suositellaanko yhdistymisesityksen ja –sopimuksen tekemistä Ohjausryhmä seuraa työryhmien työtä ja merkitsee tiedoksi työryhmien raportit Ohjausryhmä hyväksyy selvityksen, yhteistyön kehittämisen ja käsittelee johtopäätökset Ohjausryhmä harkitsee, suositteleeko yhdistymisesityksen ja –sopimuksen tekemistä Tekijätiedot ja/tai esityksen nimi Seurantaryhmä seuraa selvityksen etenemistä Seurantaryhmä seuraa selvityksen etenemistä Seurantaryhmä seuraa selvityksen etenemistä 16

17 Metropolihallintolain valmistelu
Taustalla hallituksen rakennepoliittisen ohjelman linjaukset Budjettiriihen mukaisesti perustetaan metropolihallinto erityisesti maankäytön, asumisen ja liikenteen ongelmien ratkaisemiseksi metropolialueella. Valtiovarainministeriö asetti työryhmän valmistelemaan metropolihallintoa koskevaa lainsäädäntöä. Työryhmän tavoitteena on valmistella tarvittavat lainsäädäntötoimenpiteet metropolihallinnon perustamiseksi alueelle. Työryhmän tehtävänä on valmistella mm. ehdotus metropolihallinnon hallintomalliksi, päätöksenteon ja rahoituksen järjestämiseksi, aluerajaukseksi sekä ehdotus niistä tehtävistä, joita metropolihallinto hoitaisi. Työryhmän tuli toimeksiantonsa mukaan antaa väliraportti mennessä. Työryhmän tuli valmistella ehdotuksensa hallituksen esityksen muotoon mennessä (myöhästynyt). Hallituksen esitys annetaan eduskunnalle Metropolihallinto käynnistyy vuoden 2017 kuntavaalien yhteydessä.


Lataa ppt "Jatkotoimenpiteet."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google