Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalialan tietoteknologiahanke
Advertisements

Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Dokumentaatio lastensuojelutyössä
Perhesosiaalityö Kokkolassa
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Uusin purjein ulapalle Asiakastiedon uudet sisällöt ja rakenteet
Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat
Kauppakeskusten turvallisuusjohtaminen Vartioinnin kehittäminen kauppakeskuksissa – projektin tulokset ja työkalut vartioinnin näkökulmasta Kari Ratilainen/
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
Uudistuva sosiaalihuoltolaki ja työelämäosallisuus
Rekrytointiprosessi- asianhallinta / vakinainen vakanssi
Lastensuojelu nuoren tukena
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Vaikeasti puhevammaisten tulkkipalvelu
SAK:n luottamusmieskonferenssi Kiljava YT-paja.
Suunnitelmallinen sosiaalityö perheen ja läheisverkoston kanssa
Viestintäsuunnitelma
VALTIOVARAINMINISTERIÖ HKO, Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö Julkishallinnon sähköisen asioinnin rakenneosat Kehitettävät yhteiset alustat,
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
Ympäristöministeriö ja Suomen Kuntaliitto Seudun kuntien yhteinen maapolitiikka - Kuntien maapolitiikan yhteistyön mahdollisuudet ja haasteet.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Sosiaalihuoltolaki.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Mielenterveys- ja päihdeasiakas terveyskeskuksessa - Palvelumuotoilulla parempia palveluita riskiryhmille päätösseminaari Salon avoterveydenhuollon.
Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista Marja Penttilä lakimies YTM,VT Tampere
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
SOS II Rakenteellinen sosiaalityö Työpaja 1 Tampere
Yksityisyys on lapsen(kin) perusoikeus Ke Yläneen Yhtenäiskoulu Eeva Valjakka Asiantuntijalakimies, OTT.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
Terveydenhuollon järjestämissuunnitelma Perusterveydenhuollon yksikkö - Lapin shp Ohjausryhmän kokous TÄNNE VOIT LISÄTÄ OMIA HUOMIOITASI,
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Toimintakykytiedon hyödyntäminen ja SOTE-asiakassuunnitelma projektien
Esiselvitys.
Terveydentilatietojen toimittaminen vakuutuslaitokselle – työtapaturmat, ammattitaudit, liikennevahingot Julkinen terveydenhuolto, yksittäisen hoitokäynnin.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Koulutuksen tavoite Tavoitteena on, kehittää sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön valmiuksia havaita ja arvioida kotonaan asuvien asiakkaidensa palo-
Sosiaali- ja terveydenhuollon organisaatio- ja palvelutiedon hallinta
Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-tieto hyötykäyttöön -strategia 2020 ja sen toimeenpano - Kori 3: Tiedon jalostaminen ja tiedolla johtaminen.
HINNAN MAKSAMINEN SOPIMUKSESTA
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
Tiedolla johtaminen sosiaalihuollossa
Asiakkaan valinnanvapaus
Ajankohtaista Maritta Ekmark Kvtl
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Asiakassuunnitelma sote-integraation välineenä
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Anna Kärkkäinen erityisasiantuntija.
Asiakkaan suunnitelmat TYPPI-järjestelmässä
Siun sote tehdään NYT Siun sotessa tehdään uusi malli sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamisesta ja organisoinnista Pohjois-Karjalan ja Heinäveden.
tavoitetilakuvaukset
Palvelupolku vammaispalveluiden päiväaikaiset toiminnat Pähee OTE
Siun soten päihdeohjelma
Sosiaalihuoltolain uudistushanke – Mikä muuttuu?
Esityksen transkriptio:

Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa Antero Lehmuskoski ja Erja Ailio THL 31.12.2018 Antero Lehmuskoski ja Erja Ailio

Taustaa: Asiakasasiakirjalaki 254/2015 Lain tavoitteena on yhdenmukaistaa sosiaalihuollossa asiakastyön kirjaamisen käytännöt asiakasasiakirjoissa käytettävä kieli asiakasasiakirjojen tietosisällöt asiakasasiakirjojen hallinnan ja käsittelyn käytännöt

Toimivaltasäännös 5 § Terveyden ja hyvinvoinnin laitos antaa tarkemmat määräykset sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteista ja asiakasasiakirjoihin merkittävistä tiedoista

Kirjaaminen yhteistyönä toteutettavissa palveluissa 7 § Kun sosiaalihuollon toimintayksikössä sote-henkilöstö toteuttaa palvelua yhdessä, voidaan laatia yhteinen asiakassuunnitelma Tarvittaessa saadaan tallentaa kopio potilasrekisteriin 8 § Monialaisessa yhteistyössä henkilö saa tallentaa yhteisen asiakassuunnitelman edustamassaan organisaatiossa

Asiakasasiakirjojen tietosisällöt 9 § Kaikissa asiakasasiakirjoissa on oltava määrätyt perustiedot asiakirjasta ja sen laatimisesta asiakkaasta ja hänen edustajastaan palvelunantajasta 16 § Asiakassuunnitelmaan on kirjattava palvelutarpeen arvioon perustuva asiakkaan tuen tarve kuvaus asiakkaan tarvitsemista palveluista palvelulle ja asiakkuudelle asetetut tavoitteet sekä keinot niiden saavuttamiseksi asiakkaan tukemiseen osallistuvat yksityishenkilöt ja heidän tehtävänsä

Asiakastietojen käyttöoikeudet (23 §) Käyttöoikeuksien hallinta on osa asiakkaan yksityisyyden suojaa Sosiaalihuollon henkilörekistereihin tallennettavat asiakirjat varustetaan mm. palvelutehtävä-metatiedolla Henkilöstön käyttöoikeudet on määriteltävä palvelutehtävittäin ja kunkin henkilön tehtävät huomioiden THL antaa määräyksen sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen käyttöoikeuksien määrittelyn perusteista

Sosiaalihuollon asiakastietomallin kehittäminen Sosiaalipalvelujen tietosisältöjen yhtenäistäminen Sosiaalipalvelujen prosessikuvausten yhtenäistäminen Sosiaalipalvelujen luokittelemisen yhtenäistäminen Sosiaalipalvelujen tietorakenteiden yhtenäistäminen Sosiaalihuollon asiakastietomalli 31.12.2018 Antero Lehmuskoski ja Erja Ailio

Yleiset asiakirjatyypit ARVIO ASIAKAS-KERTO-MUS HAKEMUS ILMOITUS KUULEMIS-ASIAKIRJA LASKELMA LAUSUNTO LÄHETE MAKSU-SITOUMUS PYYNTÖ PÄÄTÖS SELVITYS SOPIMUS SUOSTU-MUS SUUNNI-TELMA YHTEEN-VETO LIITE

Asiakirjatyypit 1-4 (17) Asiakirjatyyppi Määritelmä arvio sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jossa palvelunantaja tarkastelee sosiaalihuollon asiakkaan tilannetta ja tekee päätelmän sosiaalihuollon palveluprosessin edistämiseksi tai sen päättämiseksi asiakaskertomus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, johon palvelunantaja voi tehdä aikajärjestyksessä kertyviä merkintöjä sosiaalihuollon asiakkaan tilanteesta tai asiakkaaseen tai asiaan liittyvistä sosiaalihuollon palvelutapahtumista hakemus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla sosiaalihuollon asiakas pyytää tai vaatii itse tai hänen laillinen edustajansa tai palvelunantaja pyytää tai vaatii hänen asiassaan palvelua tai toimenpidettä palvelunantajalta, viranomaiselta tai tuomioistuimelta ilmoitus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla yksityishenkilö, sosiaalihuollon asiakas, palvelunantaja tai viranomainen antaa tiedoksi henkilöön liittyvän tilanteen, toimenpiteen tai palvelutarpeen

Asiakirjatyypit 5-8 (17) Asiakirjatyyppi Määritelmä Kuulemis-asiakirja sosiaalihuollon asiakasasiakirja, johon palvelujärjestäjä kirjaa asianosaisen tai muun asiaan osallisen mielipiteen viranomaisen ratkaistavana olevasta asiasta ja tarvittaessa asianosaisen selityksen sellaisista seikoista, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun laskelma sosiaalihuollon asiakasasiakirja, johon palvelunantaja laskee tietyin perustein sosiaalihuollon asiakkaan taloudellisen tilanteen asiakkaan asian ratkaisemiseksi lausunto sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla palvelunantaja esittää pyynnöstä näkemyksensä sosiaalihuollon asiakkaan asiasta kolmannelle osapuolelle lähete sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla palvelunantaja ohjaa sosiaalihuollon asiakkaan tutkimuksiin, palveluihin tai tukitoimiin

Asiakirjatyypit 9-12 (17) Asiakirjatyyppi Määritelmä maksusitoumus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla palvelunjärjestäjä antamansa päätöksen perusteella sitoutuu maksamaan sosiaalihuollon asiakkaalle annettavan tuotteen tai palvelun kustannukset tai osan niistä pyyntö sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla palvelunantaja pyytää tietoja tai virka-apua sosiaalihuollon asiakkaan asian ratkaisemiseksi tai käsittelemiseksi päätös sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla viranomainen tai viranomaisen roolissa toimiva palvelunantaja antaa ratkaisunsa sosiaalihuollon asiakkaan hallintoasiassa selvitys sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla sosiaalihuollon asiakas antaa palvelunantajalle tietoa itseään koskevan asian ratkaisemiseksi tai palvelun järjestämiseksi

Asiakirjatyypit 13-17 (17) Asiakirjatyyppi Määritelmä sopimus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jossa määritetään sovitun asian sisältö ja ehdot osapuolia sitovasti suostumus sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jolla sosiaalihuollon asiakas, hänen edunvalvojansa tai muu asianosainen vapaaehtoisesti ja tietoisesti ilmaisee tahtonsa tietyssä häntä tai asiakasta koskevassa asiassa suunnitelma sosiaalihuollon asiakasasiakirja, jossa palvelunantaja asettaa pääsääntöisesti yhteisymmärryksessä sosiaalihuollon asiakkaan kanssa asiakkaan palvelutarpeeseen liittyvät tavoitteet sekä keinot, joilla tavoitteisiin päästään yhteenveto sosiaalihuollon asiakasasiakirja, johon palvelunantaja kokoaa sosiaalihuollon asiakkaan asiaan liittyvät keskeiset tiedot tiettyä tarkoitusta varten liite asiakirja, joka on liitetty toiseen asiakirjaan sen sisältämän tiedon selvennykseksi tai täydennykseksi

Asiakasasiakirjat ARVIO ASIAKAS-KERTO-MUS HAKEMUS ILMOITUS adoptio-neuvonnan asiakas-suunnitelma vammais-palvelujen asiakas-suunnitelma lasten-suojelun sijaishuollon asiakas-suunnitelma päihde-huollon asiakas-suunnitelma omaishoidon tuen asiakas-suunnitelma aktivointi-suunnitelma koti-palvelujen asiakas-suunnitelma vanhem-muuden tukemisen suunnitelma jne… ARVIO ASIAKAS-KERTO-MUS HAKEMUS ILMOITUS KUULEMIS-ASIAKIRJA LASKELMA LAUSUNTO LÄHETE MAKSU-SITOUMUS PYYNTÖ PÄÄTÖS SELVITYS SOPIMUS SUOSTU-MUS SUUNNI-TELMA YHTEEN-VETO LIITE

adoptio-neuvonnan asiakas-suunnitelma kasvatus- ja perhe-neuvonnan asiakas-suunnitelma koti-palvelujen asiakas-suunnitelma lapsiperhei-den koti-palvelujen asiakas-suunnitelma kotoutumis-suunnitelma perheen kotoutumis-suunnitelma koulun sosiaalityön asiakas-suunnitelma lasten-suojelun avohuollon asiakas-suunnitelma lasten-suojelun sijaishuollon asiakas-suunnitelma vanhem-muuden tukemisen suunnitelma lasten-suojelun jälkihuollon asiakas-suunnitelma omaishoidon tuen asiakas-suunnitelma päihde-huollon asiakas-suunnitelma sosiaali-huollon asiakas-suunnitelma aktivointi-suunnitelma vammais-palvelujen asiakassuunnitelma ASIAKAS-SUUNNI-TELMA TOTEUTTA-MISSUUNNI-TELMA hoito- ja kasvatus-suunnitelma lasten-suojelun tukisuhdesuunnitelma lasten-suojelun perhetyön suunnitelma päihde-huollon toteuttamis-suunnitelma vammais-palvelujen toteuttamis-suunnitelma kehitysvam-maisten eri-tyishuollon toteuttamis-suunnitelma suojatoimen-piteiden käytön toimintaohje

Asiakasasiakirjojen rakenteet ja niiden suhteet Asiakasasiakirja Tieto-komponentti Asiakirja-kohtainen kenttä Luokitus 31.12.2018 Erja Ailio / sosiaalihuollon asiakastietomalli

Asiakastietomallin hallinta Muutostarpeita asiakastietomalliin voivat aiheuttaa: Toiminnan muutokset Lakien ja asetusten muutokset Valtakunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon tilastointivaatimusten muutokset Kohdealueen kokonaisarkkitehtuurin, suositusten ja standardien muutokset 31.12.2018 Erja Ailio / sosiaalihuollon asiakastietomalli