Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ops seminaari Askola.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
OPPIMISKÄSITYS KOULUN KÄYTÄNNÖISSÄ Pentti Moilanen
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Opintojen ohjaus –kehittämishanke Oulun yliopiston kirjastossa Jani Sassali, informaatikko Oulun yliopiston kirjasto
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Infoa tutoropettajille
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Nopolan koulu Opettajien veso
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tervetuloa Innokylään
Tulevaisuuden yrittäjyys- ja työelämätaitoja korkeakouluihin
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Mitä osallisuus voisi olla?
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Pelit opetuksen tukena
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Kiinni työelämään elinikäisen oppimisen avulla
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
toim resu toim määr arvi kilp tavo Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
PERHETYÖN UUDET KUVIOT JA PALVELUOHJAUS
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella Infotilaisuus yrityksille, 17.5. 2016

Espoon lähtökohdat Tilat- tehokkuus ja joustavuus Alueellinen kehitys ja palveluverkko Vuonna 2015 väistötiloissa 10 koulua, 3500 oppilasta Kustannukset karkaavat Pedagogiikka- Oppiminen keskiöön, digitalisaatio Espoon KuntaKesu 2020 Uusi opetussuunnitelma OPS 2016

Koulu palveluna -kokeilu Otaniemessä Espoon kaupungin ja Aalto-yliopiston yhteinen kokeilu alkaen elokuusta 2016 Käytetään Aalto-yliopiston vapaana olevia tiloja ja muita resursseja joko yksin tai yhteisesti Aallon kanssa Perustuu Aallossa kehitettyyn Koulu palveluna -konseptiin ja yhteissopimukseen Useita eri kehitysprosesseja sekä tutkimus- ja kehittämishankkeita suunnitteilla Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta valitsi kokeilukouluksi Haukilahden lukion

Kokeilucase: Haukilahden lukio Haukilahden lukio muuttaa Aalto yliopiston kampukselle omaa kouluaan pienempiin tiloihin ja lisäksi jakaa osan tiloista yliopiston kanssa. Haukilahden lukiossa on noin 350 opiskelijaa (urheilupainotus) Opetusryhmän koko noin 35 opiskelijaa, opetustilan koko keskimäärin 60-70 m2 Uudet tilaratkaisut haastavat koulun pedagogiikkaa, toimintakulttuuria sekä edellyttävät uudenlaisia digi- ja teknologiaratkaisuja.

Mitä Espoo hakee kokeilulla? Täysin uudenlaista ratkaisua koulutuksen järjestämiselle. Tavoitteena joustavuus ja kustannustehokkuus. Toteutetaan opetusta uuden oppimiskäsityksen mukaan - oppiminen keskiöön. Kokeillaan käänteisen opetuksen metodia. Testataan miten oppimisympäristö voi tukea diginatiivien oppimista ja oppimisen iloa. Kokeilun kautta opitaan yhdessä löytämään ratkaisuja esiin tulevissa uusissa haasteissa. Haetaan ratkaisuja skaalautuvaksi muihin kohteisiin ja muihin palveluihin.

Tulevaisuuden oppimisympäristöt yhdistävät fyysisiä, virtuaalisia, mentaalisia ja sosiaalisia tiloja. 29.12.2018

Jaetut tilat Keskitetty Koulu palveluna Koulu tuotteena Hajautettu Koulu komponentteina 29.12.2018

HUB

COLLABORATION emma culture retail hub school Hub HUB health working

Tutkittavia kysymyksiä Miten kouluyhteisö voidaan tunnistaa kouluksi ilman koulurakennusta? Miten jaetuissa tiloissa toimivaa koulua operoidaan? Miten uusi teknologia auttaa koulun operoinnissa? Miten voimme jakaa resursseja ja tehdä yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa? Miten otamme mukaan yritykset löytämään uudenlaisia ratkaisuja oppimisen tueksi ja miten saadaan toimiva kumppanuus? Miten opettajan rooli muuttuu? Miten jokaista oppijaa voidaan tukea löytämään hänelle paras tapa oppia ja kuulua yhteisöön? Miten koulu voi avautua yhteiskuntaan?

Mitä odotamme kumppaneilta? Innostusta ideaan ja halua lähteä hakemaan yhdessä ratkaisuja ennalta arvaamattomiin tarpeisiin. Aitoa heittäytymistä ja toisenlaisia toteutuksia. Avointa asennetta ja valmiutta jatkuvaan kehittämiseen. Rohkeutta alati kehittyvän verkoston toimijoiden keskinäiseen sparraukseen . Konkreettisia ehdotuksia yrityksen tuomasta lisäarvosta.