Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella Infotilaisuus yrityksille, 17.5. 2016
Espoon lähtökohdat Tilat- tehokkuus ja joustavuus Alueellinen kehitys ja palveluverkko Vuonna 2015 väistötiloissa 10 koulua, 3500 oppilasta Kustannukset karkaavat Pedagogiikka- Oppiminen keskiöön, digitalisaatio Espoon KuntaKesu 2020 Uusi opetussuunnitelma OPS 2016
Koulu palveluna -kokeilu Otaniemessä Espoon kaupungin ja Aalto-yliopiston yhteinen kokeilu alkaen elokuusta 2016 Käytetään Aalto-yliopiston vapaana olevia tiloja ja muita resursseja joko yksin tai yhteisesti Aallon kanssa Perustuu Aallossa kehitettyyn Koulu palveluna -konseptiin ja yhteissopimukseen Useita eri kehitysprosesseja sekä tutkimus- ja kehittämishankkeita suunnitteilla Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta valitsi kokeilukouluksi Haukilahden lukion
Kokeilucase: Haukilahden lukio Haukilahden lukio muuttaa Aalto yliopiston kampukselle omaa kouluaan pienempiin tiloihin ja lisäksi jakaa osan tiloista yliopiston kanssa. Haukilahden lukiossa on noin 350 opiskelijaa (urheilupainotus) Opetusryhmän koko noin 35 opiskelijaa, opetustilan koko keskimäärin 60-70 m2 Uudet tilaratkaisut haastavat koulun pedagogiikkaa, toimintakulttuuria sekä edellyttävät uudenlaisia digi- ja teknologiaratkaisuja.
Mitä Espoo hakee kokeilulla? Täysin uudenlaista ratkaisua koulutuksen järjestämiselle. Tavoitteena joustavuus ja kustannustehokkuus. Toteutetaan opetusta uuden oppimiskäsityksen mukaan - oppiminen keskiöön. Kokeillaan käänteisen opetuksen metodia. Testataan miten oppimisympäristö voi tukea diginatiivien oppimista ja oppimisen iloa. Kokeilun kautta opitaan yhdessä löytämään ratkaisuja esiin tulevissa uusissa haasteissa. Haetaan ratkaisuja skaalautuvaksi muihin kohteisiin ja muihin palveluihin.
Tulevaisuuden oppimisympäristöt yhdistävät fyysisiä, virtuaalisia, mentaalisia ja sosiaalisia tiloja. 29.12.2018
Jaetut tilat Keskitetty Koulu palveluna Koulu tuotteena Hajautettu Koulu komponentteina 29.12.2018
HUB
COLLABORATION emma culture retail hub school Hub HUB health working
Tutkittavia kysymyksiä Miten kouluyhteisö voidaan tunnistaa kouluksi ilman koulurakennusta? Miten jaetuissa tiloissa toimivaa koulua operoidaan? Miten uusi teknologia auttaa koulun operoinnissa? Miten voimme jakaa resursseja ja tehdä yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa? Miten otamme mukaan yritykset löytämään uudenlaisia ratkaisuja oppimisen tueksi ja miten saadaan toimiva kumppanuus? Miten opettajan rooli muuttuu? Miten jokaista oppijaa voidaan tukea löytämään hänelle paras tapa oppia ja kuulua yhteisöön? Miten koulu voi avautua yhteiskuntaan?
Mitä odotamme kumppaneilta? Innostusta ideaan ja halua lähteä hakemaan yhdessä ratkaisuja ennalta arvaamattomiin tarpeisiin. Aitoa heittäytymistä ja toisenlaisia toteutuksia. Avointa asennetta ja valmiutta jatkuvaan kehittämiseen. Rohkeutta alati kehittyvän verkoston toimijoiden keskinäiseen sparraukseen . Konkreettisia ehdotuksia yrityksen tuomasta lisäarvosta.