Säädöksistä arjen toiminnaksi Ammatillisen koulutuksen vuosittainen ajankohtaisseminaari Lappeenrannassa 13-14.11.2018 Riitta Karusaari
KOULUTUK-SEN JÄRJES-TÄJÄN Johdantoa KOULUTUK-SEN JÄRJES-TÄJÄN STRATEGIA UUDIS-TAMI-NEN Valmistautumista tutkesta reformiin Reformista uuteen ammatilliseen koulutukseen PedaLean > koulutuksen järjestämisen prosessit > toiminnan näkökulma > asiakkuuksien näkökulma Säädökset prosesseissa > REDUn toimintatavat Toimijoiden tehtävät ja roolit prosesseissa, uudistetuissa toimintatavoissa
LAKI ammatillisesta koulutuksesta 531/2017 ASETUS ammatillisesta koulutuksesta 673/2017 REDUN TOIMINTATAVAT (”siirtymävaiheesta toimintakäsikirjaan”) Koulutustarjonta Tiedottaminen, markkinointiviestintä, neuvonta ja ohjauspalvelut Hakeutuminen ja opiskelijaksi ottaminen Henkilökohtaistaminen - HOKS Osaamisen hankkiminen Osaamisen arviointi Opiskelijan oikeuksista ja velvollisuuksista Tietojen käsittely ja luovuttaminen
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Hakeutuminen ja opiskelijaksi ottaminen Henkilökohtaistaminen mm. L 37§, 43§ Hakeutuminen, hakumenettelyt, päätös opiskelijaksi ottamisesta PÄÄTÖKSET OPISKELIJAVALINNOISTA TODISTUKSEN ANTOPÄIVÄT mm. L 44§, 45§ HOKS, laadinta ja hyväksyminen A 9§ HOKSiin merkittävät tiedot Opiskelijan oppimisprosessi Jatkuva haku ALOITUSVALMENNUKSET HOKS I / HOKS II VAIHEET
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Henkilökohtaistaminen Osaamisen osoittaminen, osaamisen arviointi mm. A 10§ Tutkintokoulutuksen opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen L 54§ Osaamisen arvioijat Vanhat ammatillisen tutkinnon perusteet Perustutkinnon perusteet, voimaantulo 1.8.2018 TUNNUSTAMINEN OSAAMISEN ARVIOINTI Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma mm. L 52§ - 53§ Osaamisen osoittaminen, osaamisen arviointi Osaamisen hankkiminen Osaamisen osoittaminen ARVIOINTIKESKUSTELU ARVIOINTIPÄÄTÖS DOKUMENTOINTI
Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Henkilökohtaistaminen Urasuunnittelu mm. A 9§ Urasuunnitelma Opiskelijan HOKS-prosessi Työpaikalla järjestettävä koulutus URAVALMENNUKSET Ennakointitieto Kansainvälistyminen HOKStorit OPO -vastaanotto
Säädökset Toimintatavat Tehtävät, roolit ja vastuut HENKILÖKOHTAISTAMISEN ASIAKASLÄHTÖISEN KOKONAISPROSESSIN NÄKEMINEN JA KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN TOIMIJOIDEN TEHTÄVIEN JA VASTUIDEN TARKISTAMINEN
Säädöksistä arjen toiminnaksi Asiakaslähtöinen pedagogiikka Yksittäisiä poimintoja väitöskirjatutkimuksen tuloksista ”Asiakaslähtöinen pedagogiikka ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanossa” Tutkimuksen pääkysymys: Miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet käsittävät asiakaslähtöisen pedagogiikan osaamisperusteisen ammatillisen koulutuksen järjestämisessä ja miten he määrittelevät sen sisältöjä ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanossa? Tutkimuksen alakysymysten ovat: Mitkä ovat asiakaslähtöisen pedagogiikan ydinalueet? Miten henkilökohtaistaminen näyttäytyy osana asiakaslähtöistä pedagogiikkaa? Mitkä pedagogiset ratkaisut edistävät tutkinnon työelämän kompetenssien saavuttamista osana opiskelijan henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa?
Monimutkaisuuden takaa pitää löytää yksinkertaisuus. (E.Valtaoja) KIITOS