Säädöksistä arjen toiminnaksi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Ammattiosaamisen näyttö
| | Minne menet aikuisohjaus? –seminaari Elinikäinen oppiminen ja ohjauksen monet muodot Kommenttipuheenvuoro, Savonia-ammattikorkeakoulu.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Osaamisen ja sivistyksen asialla KANSAINVÄLISTYMINEN EUROOPPALAISEN KORKEAKOULUTUKSEN HAASTEENA JA TAVOITTEENA Kansainvälistyvä opetussuunnitelma Tampere.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Työmarkkinakeskusjärjestöjen esitykset koulutuksen ja työelämän yhteistyön kehittämiseksi Ehdotukset valmisteltu työurasopimuksen pohjalta käynnistetyssä.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Toiminnan suunnittelu
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Työpaikkakouluttajan ABC
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUS
Tutkinnon suorittamisen problematiikka tietopuolisen koulutuksen järjestäjän näkökulmasta oppisopimuksessa Jyväskylä
EHops-palvelu kansallisessa viitekehyksessä Diasarjan tuottanut Jukka Söderdahl Winnova.
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
Osaamisperusteisuus perustutkinnon perusteissa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
Ajankohtaista Opetushallituksesta KOME 2016 Turussa Seppo Valio
Ammatillisen koulutuksen tarpeellisuus Lapissa Johtaja Mika Tammilehto Koulutuspolitiikan osasto Ammatillisen koulutuksen vastuualue
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
STUDIO-projekti Toimintalinja 3: Osuvuutta ja kysyntälähtöisyyttä aikuisopiskeluun tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen valtakunnallisella kehittämisohjelmalla.
Ammatillisen koulutuksen reformi ja digitaaliset ratkaisut Yhteentoimivuusfoorumi Ylijohtaja Mika Tammilehto Ammatillisen koulutuksen osasto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Ammatillisen koulutuksen reformi ELO
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Ajankotaista Skills Finlandin toiminnasta ja tulevaisuudesta
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Opiskelijan ohjaaminen
Ammatillisen koulutuksen reformi ja ohjaamo-toiminta
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Henkilökohtaistamisen prosessi
Kotiväenfoorumi Hellevi Lassila Koulutusjohtaja, vararehtori
Jatkoaskeleet Hallituksen esityksen päälinjat
Ammatinen koulutus uudistuu
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
TTS Työtehoseura kouluttaa – tutkii – kehittää
Ammatillisen koulutuksen reformi
Sirkka-Liisa Kärki Yksikön päällikkö, opetusneuvos
Ammatillisen koulutuksen reformi
Yhteiset tutkinnon osat
Jatkuva haku Keudaan Jatkuvassa haussa voi hakea kuka vain. Voit hakea sekä ilman pohjakoulutusta että esimerkiksi seuraavalla koulutustaustalla: ammatillinen.
Ammatillisen koulutuksen reformista
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Työelämäedustajien koulutus- ja yhteistyöpäivä Tanhuvaarassa
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Säädöksistä arjen toiminnaksi Ammatillisen koulutuksen vuosittainen ajankohtaisseminaari Lappeenrannassa 13-14.11.2018 Riitta Karusaari

KOULUTUK-SEN JÄRJES-TÄJÄN Johdantoa KOULUTUK-SEN JÄRJES-TÄJÄN STRATEGIA UUDIS-TAMI-NEN Valmistautumista tutkesta reformiin Reformista uuteen ammatilliseen koulutukseen PedaLean > koulutuksen järjestämisen prosessit > toiminnan näkökulma > asiakkuuksien näkökulma Säädökset prosesseissa > REDUn toimintatavat Toimijoiden tehtävät ja roolit prosesseissa, uudistetuissa toimintatavoissa

LAKI ammatillisesta koulutuksesta 531/2017 ASETUS ammatillisesta koulutuksesta 673/2017 REDUN TOIMINTATAVAT (”siirtymävaiheesta toimintakäsikirjaan”) Koulutustarjonta Tiedottaminen, markkinointiviestintä, neuvonta ja ohjauspalvelut Hakeutuminen ja opiskelijaksi ottaminen Henkilökohtaistaminen - HOKS Osaamisen hankkiminen Osaamisen arviointi Opiskelijan oikeuksista ja velvollisuuksista Tietojen käsittely ja luovuttaminen

Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Hakeutuminen ja opiskelijaksi ottaminen Henkilökohtaistaminen mm. L 37§, 43§ Hakeutuminen, hakumenettelyt, päätös opiskelijaksi ottamisesta PÄÄTÖKSET OPISKELIJAVALINNOISTA TODISTUKSEN ANTOPÄIVÄT mm. L 44§, 45§ HOKS, laadinta ja hyväksyminen A 9§ HOKSiin merkittävät tiedot Opiskelijan oppimisprosessi Jatkuva haku ALOITUSVALMENNUKSET HOKS I / HOKS II VAIHEET

Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Henkilökohtaistaminen Osaamisen osoittaminen, osaamisen arviointi mm. A 10§ Tutkintokoulutuksen opiskelijan aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen L 54§ Osaamisen arvioijat Vanhat ammatillisen tutkinnon perusteet Perustutkinnon perusteet, voimaantulo 1.8.2018 TUNNUSTAMINEN OSAAMISEN ARVIOINTI Osaamisen arvioinnin toteuttamissuunnitelma mm. L 52§ - 53§ Osaamisen osoittaminen, osaamisen arviointi Osaamisen hankkiminen Osaamisen osoittaminen ARVIOINTIKESKUSTELU ARVIOINTIPÄÄTÖS DOKUMENTOINTI

Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Toimintatapojen uudistaminen arkeen vaiheittain Case Henkilökohtaistaminen Urasuunnittelu mm. A 9§ Urasuunnitelma Opiskelijan HOKS-prosessi Työpaikalla järjestettävä koulutus URAVALMENNUKSET Ennakointitieto Kansainvälistyminen HOKStorit OPO -vastaanotto

Säädökset Toimintatavat Tehtävät, roolit ja vastuut HENKILÖKOHTAISTAMISEN ASIAKASLÄHTÖISEN KOKONAISPROSESSIN NÄKEMINEN JA KOULUTUKSEN JÄRJESTÄJÄN TOIMIJOIDEN TEHTÄVIEN JA VASTUIDEN TARKISTAMINEN

Säädöksistä arjen toiminnaksi Asiakaslähtöinen pedagogiikka Yksittäisiä poimintoja väitöskirjatutkimuksen tuloksista ”Asiakaslähtöinen pedagogiikka ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanossa” Tutkimuksen pääkysymys: Miten ammatillisen koulutuksen eri osapuolet käsittävät asiakaslähtöisen pedagogiikan osaamisperusteisen ammatillisen koulutuksen järjestämisessä ja miten he määrittelevät sen sisältöjä ammatillisen koulutuksen reformin toimeenpanossa? Tutkimuksen alakysymysten ovat: Mitkä ovat asiakaslähtöisen pedagogiikan ydinalueet? Miten henkilökohtaistaminen näyttäytyy osana asiakaslähtöistä pedagogiikkaa? Mitkä pedagogiset ratkaisut edistävät tutkinnon työelämän kompetenssien saavuttamista osana opiskelijan henkilökohtaista osaamisen kehittämissuunnitelmaa?

Monimutkaisuuden takaa pitää löytää yksinkertaisuus. (E.Valtaoja) KIITOS