Oikeudenkäynti Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa 19.3.2018 Heikki Kanninen
Euroopan unionin tuomioistuinjärjestelmä Kansalliset tuomioistuimet Sovellettaessa EU:n oikeutta jäsenvaltiossa (kansallisen hallinto-, riita- tai rikosasian yhteydessä) Euroopan unionin tuomioistuin Euroopan unionin yleinen tuomioistuin Ennakkoratkaisupyynnöt kansallisista tuomioistuimista, art 267 SEUT; Kanteet jäsenvaltioita vastaan, art 258 ja 259 SEUT; Valitukset EU:n yleisen tuomioistuimen päätöksestä, art. 256 SEUT Kanteet EU:n toimielimen toimia ja säädöksiä vastaan, art 263 SEUT; Kanteet EU:n toimielimen laiminlyöntiä vastaan, art. 265 SEUT; Vahingonkorvauskanteet, art. 268 SEUT; Kanteet virkamiesasioissa, art. 270 SEUT Sopimusoikeudelliset riidat, art. 272 SEUT
3
Toimivalta Luonnollisten ja oikeushenkilöiden kanteet: EU:n toimielinten, kuten komission, neuvoston, parlamentin ja Euroopan keskuspankin sekä muiden elinten ja laitosten päätöksiä ja säädöksiä vastaan Jäsenvaltioiden kanteet: Komissiota vastaan Neuvostoa vastaan Euroopan keskuspankkia vastaan
Asianosaiset Tyypillisin tapaus: oikeushenkilö (yritys) vs. komissio Muita varsin usein esiintyviä tapauksia: oikeushenkilö vs. neuvosto luonnollinen henkilö vs. komissio (tai neuvosto/parlamentti) jäsenvaltio vs. komissio Immateriaalioikeuden alalla: Interpartes-asiat (yksityinen vs. EUIPO; lisäksi kolmas osapuoli) Yksityinen vs. EUIPO Väliintulijat
Kumoamiskanteet Kolme pääasiallista kumoamiskannetyyppiä: - Yleinen kumoamiskanne (art. 263 SEUT) - Kanne immateriaalioikeuden alalla [art. 263 SEUT ja eriyissäädökset kuten tavaramerkkiasioissa asetuksen 2017//1001 (asetus EU:n tavaramerkistä) 72 artikla] - Kanne virkamiesasioissa (art. 270 SEUT ja henkilöstösääntöjen 91 artikla)
Kumoamiskanteen kohde ja vaatimus Artikla 263 ja 264 SEUT: Kohteena EU:n orgaanin toimenpide (päätös, säädös jne) Kanteessa voidaan vaatia toimenpiteen kumoamista (eräissä rahamääräissä asioissa voidaan vaatia myös määrän muuttamista) Immateriaalioikeuden alalla; esim. tarvaramerkkiasetuksen 72 artikla: Kohteena on EUIPO:n valituslautakunnan päätös Kanteessa voidaan vaatia päätöksen kumoamista tai muuttamista Henkilöstösäännön 91 artikla: Kohteena voi olla viranomaisen päätös, jonka kumoamista vaaditaan (rahamääräisissä asioissa voidaan määrää myös muuttaa)
Kirjallinen/suullinen Menettely EUYT:ssä on pääosin kirjallinen Suullinen käsittely täydentää kirjallista menettelyä Suullinen käsittely on kuitenkin useissa asioissa säännönmukainen ja hyödyllinen menettelyvaihe
Kirjallisen ja suullisen käsittelyn tavoitteet Kirjallisessa menettelyssä asiaa selvitetään ja valmistellaan. Suullinen käsittely järjestetään, jos se on tarpeellinen asianosaiselle (jolla on oikeus suulliseen käsittelyyn) tai tuomioistuimelle kirjallisen menettelyn täydentämiseksi.
Oikeudenkäyntimenettely KANNEKIRJELMÄ Mikä tahansa virallinen kieli (24) Jaoston (3/5/15) ja esittelevän tuomarin määrääminen KIRJALLINEN MENETTELY Yleensä 2 kirjelmäkierrosta, poikkeuksena tavaramerkkiasiat Väliintulijat/Salassapitovaatimukset ASIAKIRJOJEN KÄÄNTÄMINEN ASIAN VALMISTELU Kertomus suullista käsittelyä varten Esittelevän tuomarin kertomus Jaoston valmistelukokous Prosessinjohtotoimet ja asian selvittämistoimet SUULLINEN KÄSITTELY TUOMIONEUVOTTELU Kollegiaaliperiaate – ei eriäviä mielipiteitä TUOMION KÄÄNTÄMINEN TUOMION JULISTAMINEN YHT ~12-48 kk KESTO 6-28 kk 1-3h 4-20 kk Keskimäärin 16,3 kk
Monia prosessuaalisia erillisvaiheita Asioiden yhdistäminen Käsittelyn lykkääminen Väliintulo Salassapito väliintulijaan/pääasianosaiseen nähden Vaatimuksen muuttaminen Uusien kanneperusteiden esittäminen Asian tutkimatta jättämistä koskevat väitteet Asian selvittämistoimet Todistelu
Asian selvittämistä ja tutkimista koskevat periaatteet Tuomioistuimella on yleisesti ottaen varsin laaja mahdollisuus ja oikeus selvittää asiaa materiaalisen totuuden toteutumiseksi, mutta … Tuomioistuinta rajaavat paitsi vaatimukset myös vaatimusperusteet (eräin poikkeuksin) Monissa asiaryhmissä on rajoitettu mahdollisuutta esittää uutta todistusaineistoa sen lisäksi, mitä on esitetty hallintomenettelyvaiheessa Tuomioistuinkontrollin intensiteetti vaihtelee asiaryhmittäin (normaali/suppea kontrolli)
Oikeudenkäyntikielet (2017; prosentteina)
14
http://curia.europa.eu/