Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
SOTE-ESITYKSEN ARVIOINTIA Juhani Lehto
Advertisements

Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Sosiaalihuoltolaki.
KOTI Kotipalvelu Perhetyö Järjestöt Koulu Vertais- tuki Kulttuuri- ja liikunta- palvelut Harras- tukset Päihde- ja mielen- terveys- palvelut Päihde- ja.
Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Jukka Lindberg, tilaajajohtaja.
Siun sote TUOTANTO Toimitusjohtaja Paikallisohjaus Yhtymävaltuusto SOTE-kuntayhtymäKunnat Hallitus Tark omistajaohjaus Paikalliset neuvottelukunnat JÄRJESTÄMISMALLI.
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
Sote-uudistus Varsinais-Suomessa
Järjestöt Satasotessa
HT Eero Laesterä – KTM Tuomas Hanhela – KTM Katja Pesonen
Terveisiä kentältä erikoissairaanhoidon näkökulmasta
Esiselvitys.
Mitä valinnanvapaus tarkoittaa minulle
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tulevaisuuden näkymät alueella
Maakuntauudistus Pohjois-Karjalassa
Sote-uudistuksen tilannekatsaus
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osahanke Muistisairaan palveluprosessimalli Ohjausryhmä
Vaikuttamistyö – Tavoitteet maakunnallisiin strategioihin V-S sote-valmistelun järjestöryhmä/intressiryhmien kuulemiset Erityisasiantuntija.
Ajankohtaista sote-uudistuksesta ja valinnanvapaudesta
Asiakkaan valinnanvapaus
Uudenmaan SOTE-valmistelu Lapset, nuoret ja perheet
Kuntayhtymän valtuusto Kuntayhtymän hallitus
Järjestöpäivä Matara Ikäihmiset –työpaja klo 10-12
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
OHJAAMOT OSANA MAAKUNTAUUDISTUSTA
Sote-uudistuksen muutoksen tuki
Ajankohtaisia valinnanvapaudesta
Ikääntyneiden ja vammaisten palvelut - työryhmä
Polut hoitoon ja kuntoutukseen OTE7 projekti – Toimintamallin prototyyppi Leini Sinervo ja Nina Nevala.
Matkalla Meijän maakuntaan
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Sote ja Valinnanvapaus Kela Esa Tallbacka Inari Otonkoski
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmästä Kommenttipyynnöt sivuilla: 26
Siun sote tehdään NYT Ilkka Pirskanen
Maakuntauudistus Kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen
Maakunta- ja Sotemuutos Uusimaa2019- hankevalmistelu
Valinnanvapauslaki- luonnos Ylitornio
Maakunta- ja sote-uudistus - ajankohtaiskatsaus
Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ja aikuisten sosiaalityön teemaryhmän kokous –Tiedotettavat asiat Aikuissosiaalityön integroiminen teemaryhmän.
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Palvelutuotannon jakautuminen eri malleihin
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
TOIMINTASUUNNITELMAT 2018
Eksoten kommentit ja kokemukset sekä alustavat tulokset
Maakunnan hallintosääntö
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Työpaja: Järjestäjän digityövälineet ja Sote-tietojohtamisen tietojärjestelmäpalvelut AKUSTI-kesäseminaari ICT-projektijohtaja Timo Hakala (Uusimaa)
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Lasten ja perheiden palvelut: tiedotettavat asiat
Tiedolla johtaminen - työryhmä
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Mitä sote-uudistus tarkoittaa minulle
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä Pekka Kuosmanen ja Jarno Turunen.
Maakunta- ja sote-uudistus Ministerin tilannekatsaus
Sote-uudistuksen toimeenpano
Katsaus Pohjois-Karjalan maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun Henkilöstöryhmä
Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6
ICT-hanke YritysCRM ICT-projektipäällikkö: Anne-Marie Aartola
Osaamisella soteen! TEHY
PoSoTellen kohti tulevaisuutta
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
Esityksen transkriptio:

Hyvin integroitu on puoliksi tehty! Uusimaa 2019-hankevalmistelusta Hankejohtaja Mira Uunimäki 5.3.2018

Maakunta-sotemuutos ja integraatio Uudet valmisteltavat lait määrittelevät integraation velvoittavat puitteet Maakuntalaki (7 § järjestämisvastuu) Sote-järjestämislaki ( 13 § asiakkaiden palvelujen yhteensovittaminen, 23 § tuottajia koskevat ehdot) Valinnanvapauslaki (Luku 7, pykälät sote-keskuksen ja liikelaitoksen velvoitteista palvelutarpeen arviointiin, asiakassuunnitelmaan sekä maakunnan ja maakunnan liikelaitoksen vastuu palvelujen yhteensovittamisesta)  

Alueuudistus.fi

Integraatio on yhdessä tekemistä Integraatio tarkoittaa, että asiakkaan saama palvelu on eheä ja saumattomasti toteutettu kokonaisuus, jossa erilaisia palveluja yhdistetään asiakkaan palvelutarpeisiin vastaamiseksi mahdollisimman kustannustehokkaalla, laadukkaalla ja vaikuttavalla tavalla. Lait antavat puitteet, kyse on asenteesta laittaa asukkaan tarve keskiöön

Rahoituksen integraatio Maakunnalla ja liikelaitoksella yksi rahapussi -väestövastuu Maakunnan sotebudjetti Yksityinen Sote-keskus Yksityinen muu tuottaja Liikelaitoksen budjetti Erikoissh Vaativa sos Perusterveydenhuolto Sosiaalihuolto

Tuotannon integraatio Yhteinen johto liikelaitoksessa lisää yhteistyötä pth-esh-sos alueilla Maakuntaan siirtyy myös pelastuslaitos, Raja/yhdyspintoja syntyy uusiin paikkoihin kuntarakenteiden muuttuessa Lait velvoittavat yhteistyöhön myös yksityisen sektorin

ICT ja tiedolla johtaminen oleellista integraatiossa Nykyisessä mallissa asiakkaan ja potilaan tieto on monessa tiedostossa ja hankalasti yhdistettävissä; edes asiakkaan lupa ei monesti helpota tai mahdollista tietojen yhdistämistä Tulevaisuudessa vähintään järjestäjällä tulee olla yhteinen tieto kaikesta tekemisestä väestötasolla Yksilötason tieto on tuottajilla; pyrkimyksenä tässä yhteinen tietoallas (tietosuojalain puitteissa)

Maakunta sote-tehtävissä – ja valinnanvapaus Maakunnan poliittinen tahto, maakuntavaltuusto Maakunta sote-tehtävissä – ja valinnanvapaus Luonnos Maakunnan poliittinen tahto, maakuntavaltuusto Maakunta-järjestäjä rahoittaa, ohjaa Talousohjaus - budjetointi Liikelaitos Viranomaisohjaus, perusoikeudet ja turvaverkko Maakunnan sote-keskukset Sairaala HUS Ostopalvelut 3,0 mrd € 0,7 - 0 mrd € 0,7 – 0,3 mrd € Asiakasseteli Henk.koht.budjetti Yksityiset sote-keskukset Valinnanvapaus-markkina 1,0 - 1,4 - …mrd € 0,0 mrd € 0,7 mrd € 0,3 mrd € 0,0 - 0,7 mrd € VALINNAN-VAPAUDEN PIIRIIN ENINT. € sosiaalihuolto: vanhuspalveluja hoiva kotihoito sosiaalipalveluja sosiaalihuolto: vammaispalveluja erikois- sairaanhoito

Hankkeen sisäiset ohjausryhmät Uusimaa 2019 –hankekorit Muutosjohtajat Konserni, hallinta ja ohjausrakenne Back office -toiminnot Järjestämistoiminto Liikelaitos /liikelaitokset Hanketoimisto Siirtymävaiheen läpivienti: strategia ja taktiikka Hankkeen sisäiset ohjausryhmät Valmistelun substanssi ja yhteensovittaminen LUONNOS ICT-hanke

Hankekorit muodostettu maakunnan alustavan toiminnallisen rakenteen pohjalta Kyseessä ei ole organisaatiokaavio, mutta maakunnan toiminnot järjestetään tämän rakenteen sisään vuoteen 2020 menneessä ICT

Järjestäjän ja tuottajan erottaminen –mitä tarkoittaa integraatiossa JÄRJESTÄJÄN vastuulla on palvelujen yhteensovittamisen kokonaisuus strategisien tavoitteiden asetanta palveluketjujen asiakasryhmämääritykset, mitkä näkyvät yksittäisten asiakkaiden asiakassuunnitelmassa, joissa toteutuu asiakastason palveluintegraatio asiakkuuden ohjaus sekä asiakasohjauksen raamien asetanta integraation seuranta ja mittaaminen: tietoa, miten palveluiden yhteensovittamisessa on onnistuttu. TUOTTAJAN vastuulla on integraation toteuttaminen asiakasryhmätasolla määritellyillä asiakaslähtöisillä palvelukokonaisuuksilla ja palveluketjuilla. Tavoitteena on kustannustehokkuus ja palveluiden vaikuttavuus. asiakasohjaus ja asiakassuunnitelman teko (toteutus liikelaitoksessa, mutta riippumattomana = erillinen yksikkö) palvelupäätöksen teko liikelaitoksessa (, jossa integraatio tarvittaessa toteutuu)

Palveluohjaus ja Palvelutarpeen arviointi Yhtenäinen palveluohjaus ja palvelutarpeen arviointi sekä yhtenäiset kriteerit asiakassuunnitelmaan ja palvelupäätöksiin koko maakunnan alueella muodostavat pohjan maakunnassa tehtävälle integraatiolle Asiakkaan ja potilaan yksilöllinen tarve luovat pohjan tehtävälle yhteiselle työlle; apuna yhtenäiset prosessimäärittelyt, joiden avulla yksilöllinen yhdyspintatoiminta muokataan

Sote-valmisteluryhmät Integraatio- ja hyte-näkökulma jokaisessa ryhmässä * Esivalmistelu ensin uusissa ensihoito-päivystys, sairaala ja kuntoutuksen valmisteluryhmissä Sote-järjestäjä (ml. ruotsinkielisten palvelujen turvaaminen) Ikäihmiset Vammaisten palvelut Lapset, nuoret, perheet Päihde- ja mielenterveys-palvelut Suun terveyden- huolto Työterveyshuolto Opetus, tutkimus, kehitys Ensihoito-päivystys Sote-keskus Sote-liikelaitostiimi, Sote-muutosjohtaja, Sote-johtajat & valmisteluryhmien pj:t Sairaala Aikuissosiaalityö Kuntoutus ICT Tukipalvelut Kliiniset tukipalvelut tukipalvelut

Hankkeen yhdyspintatyö luo pohjan tehtävälle integraatiotyölle Kevään 2018 aikana luodaan puitteet tulevan maakunnan soten sisäiseen, maakunnan sisällä tapahtuvaan sekä maakunnan ja kuntien väliseen ja 3. sektorin kanssa tehtävään integraatioon maakunnan muodostaminen toisaalta tuo lisää yhdyspintoja, mutta toisaalta yhdistää soten kanssa ulkopuolisiakin toimintoja; yhdyspinnat on rakennettava osin uusiksi

Yhdyspinnat on rakennettava asiakkaan tarpeen näkökulmasta 1. Tunnistetaan asiakasryhmät, jotka tarvitsevat integroitua palvelua asiakkuus 2. Tunnistetaan asiakkuuden perusteella yleisesti käytettävät palvelut/ yhteistyökumppanit palvelukokonaisuus/ tarpeenmukainen palvelukokonaisuus 3. Luotava prosessi yhteistyölle eri yksiköiden ja organisaatioiden välille siten, että toiminta on laadukasta ja tuottavaa (kustannus ja asiakkaan hyöty), ei päällekkäisiä toimintoja

Yhdyspintatyö hankkeessa v. 2018 aikana Työpajatyöskentelyllä ensin tarkennetaan jo tunnistetut tarpeet ja tehty yhdyspintatyö valmisteluryhmien osalta Yhdyspintojen tarkastelu ja prosessointi aloitetaan sotetoiminnan (=valmisteluryhmät) sisällä Toisessa vaiheessa yhdyspintojen tarkastelu maakunnan muiden toimintojen sekä kuntien/valtion toimintojen ja soten välillä Kolmannessa vaiheessa tarkastellaan ja prosessoidaan yhdyspinnat 3. sektorin kanssa