Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6"— Esityksen transkriptio:

1 Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6
Yhdenvertaisuuden toteutuminen Sote-keskusten palveluvalikoima Itsehallinto, valinnanvapauden aikataulu toimivaltakysymykset ICT tukipalvelut Lapin akatemia 3/5

2 Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 2/6
ongelmallisia lainkohtia on järjestämisvastuun, palvelujen integraation, yhdenvertaisuuden ja kustannusten hillinnän kannalta Lapin akatemia 3/5

3 Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 3/6
Maakunnan mahdollisuudet ohjata tuottajia ovat rajalliset Ohjaus vaatii paljon sopimuksia Malli rajoittaa maakunnan oikeutta päättää palveluiden tuotantotavasta ja ohjata palveluita kokonaisuutena. Integraation ja tietojärjestelmien synergia valmistuminen ajallaan on epävarmaa Valinnanvapauden eri toimintamallien käyttöönottoon ajallinen porrastus Lapin akatemia 3/5

4 Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 4/6
Maakunnalta puuttuvat suorat ohjaus- ja vaikuttamiskeinot maksusetelipalvelun ja asiakassetelipalvelun ja henkilökohtaisen budjetin tuottajiin toisin kuin suoran valinnan ja sote-keskusten tuottajiin. Palveluketjujen seuraaminen vaikeata, sillä maksuseteli- ja asiakassetelituottajien osalta lakiluonnos ei edellytä sopimusohjausta asiakasseteliä käytettävä riittävässä määrin 15% raja Lapin akatemia 3/5

5 Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 5/6
järjestämistavat kaventavat maakunnan mahdollisuutta käyttää itsehallintoa asetuksenantovaltuudet voivat myöhemmin kaventaa maakunnan itsehallintoa asetuksenantovaltuus on itsehallinnon vahvistamiselle ja järjestämisvastuulle kielteinen asia Lapin akatemia 3/5

6 Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 6/6
suoran valinnan palvelukokonaisuuden määrittely oltava täsmällisempi tai jätettävä maakunnan määriteltäväksi palvelujen ryhmittely lyhytkestoisin, tilapäisiin, pitkäkestoisiin on palvelutarpeen arvioinnissa vaikea ja voi johtaa päällekkäisiin palveluihin. palvelutarpeen arviointi on nykyisin viranomaisella. Setelipäätöksessä se siirtyy ulkopuolelle Lapin akatemia 3/5

7 KIITOS Lapin akatemia 3/5


Lataa ppt "Valinnanvapauslaki kriittisiä lainkohtia 1/6"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google