Ilmoituskynnys, syytekynnys, tuomitsemiskynnys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

PARANNUKSIA UHRIN OIKEUSTURVAAN ?
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Häiritsevä elämä Asunnossa vietetty häiritsevä elämä on paljon puhuttava ja erimielisyyttä aiheuttava aihe Liikkeellä on myös paljon väärää tietoa sovellettavasta.
Lähisuhdeväkivaltarikoksesta epäillyn ohjaaminen kuulustelusta väkivaltaa katkaisevaan palveluun Oulu Hautamäki Jari, toiminnanjohtaja Hyvärinen.
VKS Matti Nissinen Rikosprosessi osana ihmiskaupan torjuntaa.
Janne Aro-Heinilä Varsinais-Suomen poliisilaitos
Rikokset ja rikosseuraamukset:
Lieksa Sananvapaus, vihapuhe, rikos. Kolme tasoa Sananvapauden ydinalue Harmaa alue Rikoslain maailma.
Valvontaviranomaiset 15 § Kunnan määräämä valvontaviranomainen valvoo, että kunta ja tontinomistaja täyttävät laissa säädetyt velvollisuutensa.
Erikoissyyttäjä Pia Mäenpää/Itä-Suomen syyttäjänvirasto
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
Sisäinen turvallisuus : Oikeuslaitos ja poliisi:
eli raskauden keskeytys
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Läheltä piti -tilanteet
Salaojateknikoiden neuvottelupäivät , Hyvinkää Kehitysinsinööri Heikki Pajula, SYKE Ojitusten riita-asiat.
Hallintolainsäädäntö kalastuksenvalvonnassa
Matti Urhonen & Antti Kohtala TTE4SN Opiskelijan etiikka ja moraali Onko sitä?
Prosessikuvaus* plagiointiepäilyn käsittelystä Aalto-yliopistossa
Rikostarkastaja Erkki Vanhanen KRP tutkintaosasto/ tal.rik
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013/Tilastoraportti 17/20141 Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2013 Aune Flinck, Tuula Kuoppala ja Salla.
Kalastusrikkomukset 2013.
PL 123 (LÖNNROTINKATU 37) HELSINKI ► PUHELIN (09) ► Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus.
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2010 Aune Flinck, Salla Säkkinen ja Tuula Kuoppala.
RIKOSHYÖDYN JÄLJITTÄMINEN SUOMESSA
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2011/Tilastoraportti 15/20121 Rikos- ja riita-asioiden sovittelu 2011 Aune Flinck, Tuula Kuoppala ja Salla.
Tuomioistuinlaitos: ”Tavalliset” oikeusasteet: Hallinto-oikeusasteet:
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
C-418/01 - IMS Health T-201/04 - Microsoft v. komissio Immateriaalioikeus vs. kilpailuoikeus Millaisessa tilanteessa immateriaalioikeuden lisensoinnista.
HARMAA TALOUS TILAAJAVASTUU KÄÄNNETTY ARVONLISÄVERO ASt 2015
Siviilipalvelusvelvollisen kurinpito ja siviilipalvelusvelvollisuuden rikkominen Mikke(Kuolema), Pekka, Aleksi, Sakari.
OIKEUSPROSESSI LAPSEN SEKSUAALISEN HYVÄKSIKÄYTÖN TAPAUKSISSA Asianajaja Anne Harsia
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
Esitutkinnan julkisuus Käräjätuomari, osastonjohtaja Antti Savela Oulun käräjäoikeus Helmikuu 2008 Lapin yliopisto.
Oikeustapauksia. Kuitin tarjoamisvelvollisuus Turun HAO Kuitintarjoamisvelvollisuus käteiskaupassa - Kuitin tulostaminen - Laiminlyöntimaksu.
TIETOTEKNIIKKARIKOKSET ELEKTRONINEN TODISTUSAINEISTO tietotekniikkarikosyksikkö.
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Työsuhteen päättyminen Onko siihen laillinen peruste?
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Oikeusvaltio.
Tutkielman teko-ohjeet
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
Tietoturva internetissä
ALUEELLINEN TIETOIMITUS
Rikoksen uhrin asema muutoksessa/ Erikoissyyttäjä Pia Mäenpää
Vuosi rikosuhridirektiiviä – mikä on muuttunut? Kommenttipuheenvuoro
RIKU-seminaari Lainsäädännöstä käytäntöihin - rikosuhridirektiivin toimeenpano kotimaassa ja EU-yhteistyöllä Lainsäädäntöneuvos Kirsi Pulkkinen.
Rikoksen uhrin suojelutarpeen arviointi ja ohjaaminen tukipalveluihin Uhridirektiivin vaikutuksista esitutkinnassa Helsingin poliisilaitos / Vakavat henkilöön.
TUOMIOVALTA.
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
TUOMIOVALTA.
THL – SÄHKÖINEN JULKAISEMINEN MÄÄRITTELYTYÖPAJA
Todistelutoimikunnan ehdotuksia
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
LAINKÄYTTÖ.
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
Ammattihenkilön valvonta Valvirassa
Syyteoikeuden vanhentuminen ympäristörikoksissa
Syyteoikeuden vanhentuminen ympäristörikoksissa
Rikosianajajakurssi XIII
Testamenttioikeudellinen tietovisa
Luottamusmiesten ajankohtaispäivät
Henkivakuutuksen edunsaajamääräys
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
RIKOSPROSESSIN ALKULUENTO
Esityksen transkriptio:

Ilmoituskynnys, syytekynnys, tuomitsemiskynnys Poliisiammattikorkeakoulu 8.5.2017 Kihlakunnansyyttäjä Jarmo Rintala Pohjanmaan syyttäjänvirasto

ILMOITUSKYNNYS Ympäristönsuojelulaki 188 § 1 mom.: Valvontaviranomaisen tulee tehdä ilmoitus 224 ja 225 §:ssä tarkoitetusta teosta tai laiminlyönnistä poliisille esitutkintaa varten. Ilmoitus saadaan kuitenkin jättää tekemättä, jos tekoa on pidettävä olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista. Vesilaki 14 luku 2 §: Jos tätä lakia tai sen nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä ei ole noudatettu, valvontaviranomaisen on asian laatu huomioon ottaen … 3) ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten, jollei tekoa ole olosuhteet huomioon ottaen pidettävä vähäisenä. Jarmo Rintala 26.12.2018

ILMOITUSKYNNYS Jätelain 136 § 1 mom.: Valvontaviranomaisen tulee tehdä ilmoitus poliisille, tai jos kysymys on tullirikoksesta, ensisijaisesti tulliviranomaiselle esitutkintaa varten, jos on aihetta epäillä 147 §:n 1 momentissa tarkoitettua tekoa tai laiminlyöntiä. Ilmoitus saadaan kuitenkin jättää tekemättä, jos tekoa on pidettävä olosuhteet huomioon ottaen vähäisenä eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista. Huom! Viittaus vain 147 §:n 1 momenttiin eli Rikoslain 48 luvun 1 – 4 §:issä säädettyihin rikoksiin. Vähäisemmissä 147 §:n 2 momentin rikkomuksissa on jätetty harkintavaltaa sekä tilaa laiminlyöntimaksun määräämiselle. Jarmo Rintala 26.12.2018

ILMOITUSKYNNYS Miten edellä viitattuja lainkohtia tulisi käytännössä soveltaa? Ottaen huomioon rajalliset voimavarat ei vähäisimmistä asioista ole katsottu tarkoituksenmukaiseksi säätää ilmoitusvelvollisuutta. Lakien esitöissä ei ole mitään tulkintaohjetta teon vähäisyydelle. Myöskään Ympäristönsuojelulainsäädännön laillisuusvalvontaopas (2014) ei anna tarkempia suosituksia ilmoituskynnyksestä. Teon vähäisyys jää tapauskohtaisesti harkittavaksi. Tulkintakäytäntö pirstaloitunutta? Jarmo Rintala 26.12.2018

ilmoituskynnys Viranomaisella ei ole perustetta jättää ilmoitusta esitutkintaviranomaiselle tekemättä ainakaan silloin, kun kyse on selvästi vähäistä vakavammasta teosta! Mutta mistä saadaan vertailuaineisto? => Viranomaisyhteistyön merkitys korostuu. Entä pitääkö juttu olla selvitetty ennen ilmoituksen tekemistä (vrt. YSL 188.1 ja VL 14:2 sanamuodot)? Valvontaviranomaisen tulisi selvittää riittävästi asiaan liittyvät seikat ilmoittamistaan rikosepäilyistä esitutkinnan edistämiseksi ja nopeuttamiseksi. (Jätelakia koskeva HE 199/2010) Asiaan liittyvät epäselvyydet eivät saisi ainakaan kategorisesti olla tutkintapyynnön tekemisen este. Jarmo Rintala 26.12.2018

ilmoituskynnys Tutkintapyynnön sisältö (Lähde: Ympäristönsuojelulainsäädännön laillisuusvalvontaopas, 2014): Tilannekuvaus Tapahtumien kulku Valvontatoimet Havaitut rikkomuksen seuraukset Mahdolliset tiedossa olevat vastuulliset tahot Käytettävissä olevat tiedot rikoksen tuottamasta laittomasta hyödystä Tiedossa olevat haitankärsijät (asianomistajat) Säännökset ja lupavelvoitteet, joita epäillään rikotun Jarmo Rintala 26.12.2018

ilmoituskynnys Esitutkinta käynnistetään, kun on syytä epäillä, että rikos on tehty. Esitutkintakynnystä ei ole asetettu kovin korkealle. Pelkkä väite rikoksen tapahtumisesta ei kuitenkaan riitä, vaan on voitava esittää asianmukaiset konkreettiset perusteet. Vakavien rikosten kohdalla selvittämisintressi madaltaa kynnystä. Tutkinnanjohtaja päättää esitutkinnan aloittamisesta. Myös syyttäjällä on toimivalta määrätä esitutkinta suoritettavaksi. Rajatapauksissa poliisi voi kirjata sekalaisilmoituksen (S-ilmoitus), minkä jälkeen poliisi ja syyttäjä voivat keskustella siitä, tuleeko asiassa käynnistää esitutkinta. Jarmo Rintala 26.12.2018

syytekynnys Laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa (ROL) 1 luku 6 §: Syyttäjän on nostettava syyte epäillystä rikoksesta, jos hän katsoo, että … 3) on olemassa todennäköisiä syitä rikoksesta epäillyn syyllisyyden tueksi. Syytekynnys on selvästi korkeampi kuin ”syytä epäillä” –kynnys. Epäillyn syyllisyyden todennäköisyyden tulee olla vähintään yli 50 % – joidenkin kannanottojen mukaan jopa 70 – 75 %. On selvää, että tarkan matemaattisen arvion tekeminen on tosielämälle vierasta. Todennäköisten syiden vaatimus ei koske asiaan liittyviä oikeuskysymyksiä vaan ainoastaan näyttökysymyksiä. Jarmo Rintala 26.12.2018

syytekynnys Jotta syyte voidaan nostaa, tulee syytekynnys ylittyä epäillyn rikoksen kaikkien tunnusmerkistötekijöiden osalta. Esim. tekijä, menettely, aiheutunut vahingon vaara, tahallisuus / törkeä huolimattomuus (RL 48:1, ympäristön turmeleminen) Syyteharkinnassa voi myös jossain määrin huomioida sitä, voiko näyttö vahvistua tuomioistuimen pääkäsittelyssä. (Yleensä käy päinvastoin.) Asian laadusta johtuva poikkeuksellisen painava selvittämisintressi voidaan huomioida syytekynnystä arvioitaessa. Jarmo Rintala 26.12.2018

syytekynnys Syyttämättäjättämisperusteet (ympäristörikoksissa sovellettavat): Ei riittävää näyttöä Syyteoikeus vanhentunut Ei syyteoikeutta (mahdollinen asianomistajarikoksissa) Vähäisyysperuste (ROL 1:7,1) Nuoruusperuste (ROL 1:7,2) Kohtuusperuste (ROL 1:8.1,1) Konkurrenssiperuste (ROL 1:8.1,2) Kustannusperuste (ROL 1:8.1,3) Jarmo Rintala 26.12.2018

tuomitsemiskynnys Tuomitsemiskynnys on korkeampi kuin syytekynnys. Rikosasioissa puhutaan usein ”täyden näytön” –vaatimuksesta. Oikeuskäytännössä tuomitsemiskynnyksen on katsottu ylittyvän, kun vastaajan syyllisyydestä ei jää järkevää / varteenotettavaa epäilyä. Jotta vastaaja voidaan tuomita rikoksesta, tulee tuomitsemiskynnyksen ylittyä epäillyn rikoksen kaikkien tunnusmerkistötekijöiden osalta. Käytännössä vähäisissä rikosasioissa tuomitsemiskynnys on alhaisempi kuin vakavissa rikosasioissa. Jarmo Rintala 26.12.2018

tuomitsemiskynnys Mitä tarkoittaa se, ettei syyllisyydestä jää järkevää / varteenotettavaa epäilyä? Tällaista epäilyä ei jää, jos mikään muu menettely tai tapahtumainkulku kuin syytteessä esitetty ei järkevällä / varteenotettavalla tavalla selitä todistelusta ilmi tulleita tosiseikkoja. Puolustus saattaa onnistua kaatamaan syytteen osoittamalla syyttäjän teonkuvaukseen nähden vaihtoehtoisen tapahtumainkulun riittävän mahdolliseksi. Tähän puolustuksella on hyvät eväät erityisesti silloin, jos esitutkinnassa on ”jumiuduttu” miettimään vain yhtä mahdollista tapahtumainkulkua eikä ole millään tavalla tutkittu (suljettu pois) vaihtoehtoisia tapahtumainkulkuja. Jarmo Rintala 26.12.2018

tuomitsemiskynnys Yksinkertainen esimerkki: Metsästä löytyy sattumalta peräkärryllinen jätteitä, jotka laatunsa puolesta vaikuttavat olevan peräisin kotitaloudesta. Jätteiden joukossa on kolme ulosottoviraston lähettämää kirjettä, joissa vastaanottajana on NN. Kuulustelussa NN kiistää vieneensä jätteet metsään. Oikeudenkäynnissä NN kertoo, että jätteet ovat peräisin hänen kotitaloudestaan mutta hän ei ole vienyt niitä metsään. NN arvelee, että hänellä muuttoapuna olleiden miesten on täytynyt kuljettaa jätteet metsään, vaikka NN oli ohjeistanut viemään ne jäteasemalle. NN ei osaa yksilöidä miehiä, koska ei tuntenut heitä juuri lainkaan. Syyttäjä syyttää NN:ää ympäristörikkomuksesta. Synnyttääkö NN:n kertomus järkevän epäilyn siitä, että syyte ei pidä paikkaansa? Entä jos NN käräjäoikeuden pääkäsittelyssä nimeää muuttoapunaan olleet miehet? Jarmo Rintala 26.12.2018