Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Rikoksen uhrin suojelutarpeen arviointi ja ohjaaminen tukipalveluihin Uhridirektiivin vaikutuksista esitutkinnassa Helsingin poliisilaitos / Vakavat henkilöön.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Rikoksen uhrin suojelutarpeen arviointi ja ohjaaminen tukipalveluihin Uhridirektiivin vaikutuksista esitutkinnassa Helsingin poliisilaitos / Vakavat henkilöön."— Esityksen transkriptio:

1 Rikoksen uhrin suojelutarpeen arviointi ja ohjaaminen tukipalveluihin Uhridirektiivin vaikutuksista esitutkinnassa Helsingin poliisilaitos / Vakavat henkilöön kohdistuvat rikokset Rikosylikomisario Jonna Turunen

2 Varmistetaan, että rikosten uhrit tunnistetaan, ja että he saavat tietoa, tukea ja suojelua ja että he voivat osallistua rikosoikeudellisiin menettelyihin.

3 Oikeus ymmärtää ja tulla ymmärretyksi
Uhridirektiivin tavoitteet – Oikeus osallistua rikosoikeudelliseen menettelyyn Oikeus saada tietoa Oikeus saada tukea Oikeus ymmärtää ja tulla ymmärretyksi Oikeus saada suojelua

4 Uhridirektiivin keskeisiä muutoksia esitutkinnan käytännöissä
Asianomistajalle annettava kirjallinen vahvistus Asianomistajan tietojen välittäminen tukipalveluiden tarjoajalle Oikeus saada ilmoitus vangin tai tutkintavangin vapauttamisesta Asianomistajan henkilökohtainen arviointi Erityisen suojelun tarpeessa olevan asianomistajan kuulustelut Asiakirjojen kääntäminen asianomistajan pyynnöstä

5 Riittävä tiedonsaanti
Tietoa asian käsittelystä, mm. kirjallinen vahvistus Tietoa prosessiin liittyvistä oikeuksista (OM:n esite) Tietoa oikeudesta oikeusapuun, oikeudenkäyntiavustajaan ja tukihenkilöön Tietoa tutkintavangin tai vangin vapauttamisesta

6 Asianomistajalle annettava kirjallinen vahvistus
Ehdoton ja systemaattinen – ei harkinnanvaraa Koskee kaikkia rikoksia Perustiedot: rikosnimike, aika, paikka ilmoitusnumero, ilmoitusaika ja -paikka rikoksen vahinko tai haitta esitutkintaviranomaisen yhteystiedot Rikosilmoitus tai erillinen vahvistuslomake

7 Ilmoitus tutkintavangin tai vangin vapauttamisesta
Rajatuissa rikoksissa (henkeen, terveyteen, vapauteen ja kotirauhaan kohdistuvat rikokset) Pyydettävä esitutkintaviranomaiselta tai syyttäjältä ilmoittavat pyynnöstä tuomioistuimelle tuomioistuin ilmoittaa pyynnön rikosseuraamusvirastolle

8 Tukipalveluihin ohjaaminen
Jos asianomistajan arvioidaan olevan erityisen suojelun tarpeessa tai kun rikoksen luonne tai asianomistajan henkilökohtaiset olosuhteet sitä muuten edellyttävät Rikoksen luonne = RL 20 (seksuaalirikokset), 21 (henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset) ja 25 (vapauteen kohdistuvat rikokset) luvut Arvioinnissa huomioon rikoksen vakavuus ja vaikutukset asianomistajaan

9 Tietojen välityksestä systemaattista
Neuvonta, keskusteluapu, henkilökohtainen tukihenkilö Ohjaus Rikosuhripäivystykseen, välittävät tiedot eteenpäin tarvittavalle taholle

10 Asianomistajan henkilökohtainen arviointi
Haavoittuvuuden ja erityisen suojelutarpeen tunnistaminen Suojaaminen lisäkärsimykseltä rikosprosessissa Uhrin kokeman todellisen uhkan ja pelon tunnistaminen ja siltä suojaaminen Kostolta suojaaminen

11 Oikeus saada suojelua koko rikosprosessin ajan
Tietoa ja tukea Turvakoti, lähestymiskielto, neuvonta Esitutkinnan aikana Oikeudenkäynnin aikana Erityisen suojelutarpeen arviointi

12 Asianomistajan henkilökohtainen arviointi
Henkilökohtainen arviointi koskee kaikkia rikoksia Käytännön soveltaminen: kaksivaiheinen prosessi tutkija arvioi erityisen suojelun tarkemman arviointitarpeen tästä merkintä kuulustelulomakkeelle arviointilomake täytetään erikseen

13 Käytännössä tulee olemaan tärkeää ymmärtää / määritellä / kouluttaa rajanveto sen välillä, milloin arvioidaan erilliselle lomakkeelle Poissulkeva sääntö: Arvioitava erikseen, ellei ole selvää, ettei erityistä suojeluntarvetta ole

14 Erillinen arviointi Tutkijoiden tunnettava seikat, joihin kiinnitettävä huomiota erillisessä arvioinnissa, jotta ensi vaiheen ratkaisu on mahdollinen riippuvuussuhde / läheissuhde epäiltyyn iän merkitys terveydentilaan liittyvät seikat teon taustamotiivi asianomistajan valikoituminen uhriksi asianomistajan kokema pelko tai uhka

15 Arvioinnissa vaikuttavia seikkoja
RIKOS-TYYPPI HENKILÖ-KOHTAISET OMINAI-SUUDET HENKILÖ-KOHTAISET OLOT TEKO-OLOSUHTEET TAI SEURAUKSET Riippu-vuussuhde,kokemukset Seksuaalirikos, lähisuhdeväkivalta Uhriin liittyvä motiivi, uhka, vammat Ikä, terveyden-tila, etnisyys

16 Harkintavallan käyttö
Harkintavallan käyttö esitutkinnassa tutkinnanjohtajalla Esitutkintayhteistyö syyttäjän kanssa tuomioistuinkäsittelyyn vaikuttavista toimenpiteistä Lopullisesti toimenpiteistä päättää tuomioistuin Tutkija ei käytä laajaa harkintavaltaa ratkaistessaan erillisen arvioinnin tarvetta Erillinen arviointi on koulutus- ja asennekysymys

17 Arviointilomake - Ensimmäinen sivu on tutkijan yhteistyössä asianomistajan kanssa täyttämä lomake - Asianomistaja allekirjoittaa ensimmäisen sivun lomakkeen - Toinen sivu on tutkinnanjohtajan arviointi ja esitys toimenpiteistä. - Erityisesti oikeudenkäyntiin vaikuttavista toimenpide- esityksistä on keskusteltava syyttäjän kanssa

18 Lomakkeen täyttäminen
Lomaketta voi luonnostella etukäteen esitietojen perusteella Tarkoitus ei ole, että lomaketta käydään kohta kohdalta läpi asianomistajan kanssa Arviointi ennen vai jälkeen kuulustelun? ilman aiheetonta viivytystä työprosessit

19 Esitettävät toimenpiteet – rajoitettu valikoima
Esitutkinnassa käytettävät kuulustelutila kuulustelija pysyy samana kuulustelijan sukupuoli kuulustelun tallentaminen

20 Kuulustelun tallentaminen
15-17 v. erityisen suojelun tarve 15-17 v. seksuaalirikoksen asianomistaja, joka ei halua henkilökohtaisesti kuultavaksi 18-v. seksuaalirikoksen asianomistaja, jonka terveys vaarantuisi tai muu vastaava merkittävä haitta vastakuulustelumahdollisuus varattava re:llä oltava riittävästi tietoa, jotta voi esittää merkityksellisiä seikkoja koskevat kysymykset aikataulutus

21 2) Tuomioistuinkäsittelyyn vaikuttavat
vastaaja tai muu henkilö ei läsnä näkösuojan käyttö asianomistaja ei henkilökohtaisesti läsnä asianomistajan kuuleminen toteutetaan katsomalla tallenne yleisö ei läsnä asiakirjat / henkilötiedot salassa pidettäviä Tuomioistuinkäsittelyyn vaikuttavien toimenpiteiden esittämisestä keskusteltava syyttäjän kanssa

22 Arvioinnin julkisuus Asianomistajalle on kerrottava, että epäillyllä on lähtökohtaisesti oikeus asianosaisjulkisuuden perusteella saada lomake tietoonsa niin halutessaan, ellei asianosaisjulkisuutta erityisestä syystä rajoiteta tai tiedoilla ei ole vaikutusta asian lopputulokseen Henkilötodistelun vastaanottamisella voi olla vaikutusta lopputulokseen

23 Käytännön linjauksia Alle 15-vuotiaiden kohdalla ei lähtökohtaisesti täytetä hänen kanssaan. Huomioidaan kuitenkin kehitystason mukainen kuuleminen. Huoltajat eri lomakkeelle. Arviointia ei liitetä esitutkintapöytäkirjaan vaan lopputuloksesta tehdään merkintä esitutkintapöytäkirjaan esitetään erityisiä suojelutoimia ei suojelutoimien tarvetta oikeudenkäynnissä Syyttäjä ilmoittaa lopputuloksesta tuomioistuimelle – Esitutkintayhteistyö!

24 Haasteita Asianomistaja ei suostu arvioitavaksi?
otettava huomioon asianomistajan käsitys toimenpiteen tarpeellisuudesta Asianomistaja ei halua jotain kirjattavaksi mutta tutkijan näkemyksen mukaan seikat vaikuttavat olennaisesti arviointiin? Asianomistajan kuuleminen uudelleen videolle normaalin kuulustelun tekemisen jälkeen?

25


Lataa ppt "Rikoksen uhrin suojelutarpeen arviointi ja ohjaaminen tukipalveluihin Uhridirektiivin vaikutuksista esitutkinnassa Helsingin poliisilaitos / Vakavat henkilöön."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google