Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiosaajan työkykypassi
Advertisements

4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattiosaajan työkykypassi
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
AIEMMIN OPITUN TUNNISTAMINEN HOLLANNISSA
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
Ammattiosaamisen toimielimen tehtävät ja Ammattiosaamisen toimikunnan toiminta Koulutuskeskus Salpauksessa Heikki Tuomainen lehtori, opetuksen kehittäminen.
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Ammattiosaamisen näyttö -prosessi
ARVIOINNIN TOTEUTTAMINEN KOULUTUSKESKUS SALPAUKSESSA
Työpaikkakouluttajan ABC
Työpaikkakouluttajan ABC
TPO- OHJAAJA KOULUTUS 3ov Markkinointi Ammatillinen koulutus ja työelämäyhteistyö Perehdytys Ohjaus Arviointi Palaute.
Kurssivalinnat ykkösille
Meillä tehdään osaajia! sasky.fi/ikata. Sastamalan koulutuskuntayhtymä/ Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos IKATA on valtakunnallisesti arvostettu,
MORO! Ammattiosaajan työkykypassi Ammattiosaajan työkykypassi nuorten toiminta- ja työkyvyn edistäjänä Sari Mantila-Savolainen Seinäjoki Suomen.
Ammattiosaajan työkykypassi Bovallius-ammattiopistossa (BAO) ja Keskuspuiston ammattiopistossa (KPAO) Tea Järvinen, BAO Sari Möller-Välinen, KPAO HENKILÖSTÖLLE.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Tietoa ammattiosaamisen näytöistä AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT Riitta Karvonen.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
Kainuun ammattiopisto. Opetussuunnitelmien laatiminen.
AHOT Humakissa AHOT– aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen 1 Syksy 2015 HUMANISTINEN AMMATTIKORKEAKOULU.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Matkailualan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hotelli-, ravintola- ja catering- alan perustutkinnon perusteiden muutokset ja Opetusneuvos Merja Lahdenkauppi.
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Kahden tutkinnon-info Tervetuloa!
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Minna Busch, Teemu Joensuu
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Arviointi.
Työkykyinen ammattiosaaja – koulutuksen laadun merkki
Osaamisen näytön prosessi
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
3. oppitunti.
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ammatillinen työkykypassi
Ykkösten vanhempainilta
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
Yhteisten verkkokurssien tarjonnan laajentaminen
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Oppijan verkkopalvelu eHOPS
Kahden tutkinnon polku
Yhteiset tutkinnon osat
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Viherlaakson lukio Kevät 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
Todistukset ja todistuksiin merkittävät tiedot
Opintoja osallistumalla ja vaikuttamalla
Korvaavuudet syksy 2019 varhaiskasvatuksen koulutus
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Esityksen transkriptio:

Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa 26.12.2018 Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa Kuvaus työskentelyprosessista Tampereella 19.5.2015 Päivi Virtaharju Ritva Ylitervo

Suunnittelupalaveri, jossa läsnä: 26.12.2018 Tiedottaminen työkykypassista henkilöstölle: läsnä 20 hlöä eri aloilta. Tutustumiskokous työryhmään valituille. Sovittiin työskentelystä ja kevään aikataulusta. Laadittiin passin kuvaus ja suorittamisen tavat Helmi-toukokuu 2015 Suunnittelupalaverit 4 x 3h Työkykypassi johtotiimiin Syksy 2015 Syyskuu 2014 Joulukuu 2014 4.2.2015 Avoin tiedotustilaisuus ja Työryhmän aloituspalaveri Lähetettiin viesti rehtoreille ja koulutuspäälliköille, jossa pyydettiin tiedottamaan asiasta ja valitsemaan edustaja alaltaan . Suunnittelupalaveri, jossa läsnä: Pedagoginen kehittäjä Opiskelijahuollon koordinaattori Opiskelijakuntatoiminnan koordinaattori Tatu-hankkeen edustajat (rahoitus, organisointivastuu) Yleisinfo alkusykystä Aloittain perusteellisempi perehdytys syksyn kuluessa Päätettiin kutsua työryhmään eri aloilta: Ammatinopettajia YTO-opettajia (liikunta, TT) Opoja Mietittiin budjetti (10h/ hlö+80h) Sovittiin, että 1-2 hlöä valitaan kirjoittamaan kokonaisuus. Sakkyn johto kutsuttiin palaveriin ja tehtiin päätös mukaan lähdöstä. Ville oli mukana.

Muita keskeisiä asioita: 26.12.2018 Muita keskeisiä asioita: Sakkyn Primus-Wilma-asiantuntija Tea Mela mukana alusta asti Tiedottaminen: Pedagoginen kehittäjä tiedottanut ops-ohjaajia ja johtoa (Saku ry:n materiaalit) Tatu-tiimeissä viety eteenpäin Opiskelijahuollon koordinaattori tiedottanut terveydenhoitajia ja opiskeluhuollon henkilöstöä Työelämäyhteistyö: Työpaikkaohjaajien koulutuksiin sisällöksi Syksyllä 2015 henkilöstön koulutus

Työkykypassin sisältö (Kevään 2015 työskentelyn tulos)

Työkykypassin suunnittelu alkoi tästä taulukosta. (Ammattiosaajan työkykypassi sivu 6)

Osa-alue 1: Ammatin työkykyvalmiudet 2 osp Osaamistavoitteet Mitä opintoja sinun tulee tehdä? Keskustele ryhmänohjaajan/ ammatinopettajan kanssa, missä ammatillisessa tutkinnon osassa voit suorittaa tämän osa-alueen. 1 osp ammatillisessa tutkinnon osassa oppilaitoksessa (mietitään aloittain sopivat tutkinnon osat) 1 osp ammatillisessa tutkinnon osassa työpaikalla Miten osaaminen arvioidaan? Itsearviointi Tee itsearviointi osaamisestasi Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle. Kerro, miten osaamistavoitteet toteutuvat osaamisessasi. Itsearviointi voidaan toteuttaa esim. valokuvaamalla, videoimalla, bloggaamalla, kirjoittamalla, myös ryhmätyönä. (Liitä itsearviointi lomakkeelle tarvittaessa nettilinkkinä.) Arviointi Osaaminen arvioidaan ammattiosaamisen näytön arvioinnin yhteydessä itsearvioinnin avulla. Arviointi ammatinopettajan ja työpaikkaohjaajan vastuulla. Ammatinopettaja laittaa suoritusmerkinnän Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle.

Osa-alue 5: Työkykyvalmiuksien vahvistaminen 2 osp Osaamistavoitteet Mitä opintoja sinun tulee tehdä? 1 osp Yhteinen tutkinnon osa: Työelämätaidot JA 1 osp Jokin ammatillinen valinnainen tutkinnon osa tai vapaasti valittava tutkinnon osa työssäoppien opintojen loppuvaiheessa Miten osaaminen arvioidaan? Itsearviointi Tee itsearviointi osaamisestasi Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle. Kerro, miten osaamistavoitteet toteutuvat osaamisessasi. Voidaan toteuttaa esim. kirjoittamalla, bloggaamalla, kuvin ja/tai videoimalla, myös ryhmätyönä. (Liitä itsearviointi lomakkeelle tarvittaessa nettilinkkinä.) Arviointi Yhteinen tutkinnon osa: Työelämätaidot suorittaminen hyväksytysti JA Ammatillinen tutkinnon osa: Osaaminen arvioidaan ammattiosaamisen näytön arvioinnin yhteydessä itsearvioinnin avulla. Arviointi ammatinopettajan ja työpaikkaohjaajan vastuulla. Ammatinopettaja laittaa suoritusmerkinnän Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle.

Osa-alue 2: Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta 2 osp Osaamistavoitteet Mitä opintoja sinun tulee tehdä? 1 Yhteiset tutkinnon osat: Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto: 1 osp Liikunta ja työkyky, pakollinen 2 a Lisäksi 1 osp valinnainen liikunta TAI vaihtoehtoisesti 2 b Osaaminen voidaan osoittaa myös liikuntaharrastuksena, josta valmentaja kirjoittaa suorituksen TAI Omatoimisen liikkumisen dokumentointiin voidaan käyttää erilaisia teknisiä apuvälineitä esim. Heia heia -liikuntapäiväkirja, Sport tracker, askelmittari tms. (Näyttämisen ajanjakso vähintään koko lukuvuosi) Miten osaaminen arvioidaan? Pakollisen tutkinnon osan osa-alueen suorittaminen hyväksytysti. Valinnaisen tutkinnon osan osa-alueen suorittaminen hyväksytysti. Vaihtoehtoisissa suorittamistavoissa osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Tee itsearviointi osaamisestasi Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle. Kerro, miten osaamistavoitteet toteutuvat osaamisessasi. Voidaan toteuttaa esim. kirjoittamalla, bloggaamalla, kuvin ja/tai videoimalla, myös ryhmätyönä. (Liitä itsearviointi lomakkeelle tarvittaessa nettilinkkinä.) Liikunnan opettaja laittaa suoritusmerkinnän Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle.

Osa-alue 3: Terveysosaaminen 2 osp Osaamistavoitteet Mitä opintoja sinun tulee tehdä? 1 Yhteiset tutkinnon osat: 1 osp Terveystieto ja työkyky, pakollinen 2 a Lisäksi 1 osp Terveystieto, valinnainen TAI vaihtoehtoisesti 2 b osaamista tukevat sidosryhmien tai yhteistyötahojen järjestämät kurssit aiheena esimerkiksi: arjenhallinta, esim: esiintymisjännityskurssi, opiskelukyky ja asuminen, painonhallinta ja irti tupakasta terveellinen ravitsemus, psykologia Miten osaaminen arvioidaan? Pakollisen tutkinnon osan osa-alueen suorittaminen hyväksytysti. Valinnaisen tutkinnon osan osa-alueen suorittaminen hyväksytysti. Vaihtoehtoisissa suorittamistavoissa osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Tee itsearviointi osaamisestasi Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle. Esimerkiksi voit tehdä itsearviointia tavoitteiden toteutumisesta kirjoittamalla, bloggaamalla, valokuvaamalla ja/tai videoimalla, myös ryhmässä. (Liitä itsearviointi lomakkeelle tarvittaessa nettilinkkinä.) Terveystiedon opettaja laittaa suoritusmerkinnän Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle.

Osa-alue 4: Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot 2 osp Osaamistavoitteet Mitä opintoja sinun tulee tehdä? 1 osp Opiskelija toimittaa todistuksen harrastuksestaan ryhmänohjaajalle/ opinto-ohjaajalle / opiskelijatoiminnan koordinaattorille ja tekee itsearvioinnin. Miten osaaminen arvioidaan? Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Tee itsearviointi osaamisestasi Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle. Kerro, miten osaamistavoitteet toteutuvat osaamisessasi. Voidaan toteuttaa esim. kuvin ja/tai videoimalla, bloggaamalla, kirjoittamalla, myös ryhmätyönä. (Liitä itsearviointi lomakkeelle tarvittaessa nettilinkkinä.) Opiskelijatoiminnan koordinaattori/ ryhmänohjaaja/ opinto-ohjaaja laittaa suoritusmerkinnän Wilman eHopsista avautuvalle työkykypassilomakkeelle.

Prosessin aikana esille nousseita keskusteluaiheita: Kerryttääkö työkykypassi 9 osaamispisteen verran tutkintoa  Kun opiskelija päättää suorittaa työkykypassin, tarvitseeko hänen tehdä mitään ylimääräistä verrattuna opiskelijaan, joka ei tätä suorita. Suuri osa tavoitteistahan sisältyy tutkinnon perusteisiin eli jokaisen opiskelijan osaamisvaatimuksiin. Olisiko työkykyosaamisen itsearviointi osa työkykypassisuoritusta? Antaisi lisäarvoa, osaamisen syvenemistä? Miten ja missä työkykyosaaminen arvioidaan? Kuka arvioi? Jos opiskelija herää työkykypassin suorittamiseen vasta toisen vuoden lopulla, miten toimitaan? Mihin työkykypassin suorittamisen mahdollisuus kirjataan? Koulukohtaiseen opetussuunnitelmaan, johdantoon, tutkinnon osiin..? Mihin työkykypassin suoritukset kirjataan? Saako opiskelija erillisen todistuksen työkykypassista? Entä jos työkykypassin suorittaminen on valittu, mutta näytössä sitä ei pystytä arvioimaan. Estääkö tämä näytön ja tutkinnon osan arvoinnin?

Prosessin aikana esille nousseita keskusteluaiheita: Kerryttääkö työkykypassi 9 osaamispisteen verran tutkintoa? Kun opiskelija päättää suorittaa työkykypassin, tarvitseeko hänen tehdä mitään ylimääräistä verrattuna opiskelijaan, joka ei tätä suorita. Suuri osa tavoitteistahan sisältyy tutkinnon perusteisiin eli jokaisen opiskelijan osaamisvaatimuksiin. Kerryttää tutkintoa vain valinnaisten verran. Olisiko työkykyosaamisen itsearviointi osa työkykypassisuoritusta? Antaisi lisäarvoa, osaamisen syvenemistä? Itsearviointi toteutetaan ammatillisissa osa-alueissa, yto-aineissa vaihtoehtoisissa suorittamistavoissa sekä harrastuneisuuden osoittamisessa. Miten ja missä työkykyosaaminen arvioidaan? Kuka arvioi ja laittaa suoritusmerkinnän? Ammatillisissa tutkinnon osissa ammatinopettaja ja työelämänedustaja (aos näyttö). Yto-aineissa riittää hyväksytty suoritus, paitsi vaihtoehtoisissa suoritustavoissa yto-opettaja arvioi osaamisen itsearvioinnin perusteella. (Ei riitä suoritusmerkintä, vaan pitää osoittaa osaaminen). Harrastuksessa RO/opo/opiskelijatoiminnan koordinaattori arvioi ja laittaa merkinnän. Jos opiskelija herää työkykypassin suorittamiseen vasta toisen vuoden lopulla, miten toimitaan? Työkykypassia ei lukita tiettyihin tutkinnon osiin primuksessa, joten opiskelija voi aloittaa suorittamisen omaan tahtiinsa. (Työkyky on osaamistavoitteena lähes jokaisessa tutkinnon osassa)

Prosessin aikana esille nousseita keskusteluaiheita: Mihin työkykypassin suorittamisen mahdollisuus, tiedottaminen kirjataan?  Kirjoitetaan tutkintokohtaisen opetussuunnitelman alkuun lyhyesti: mitä tarkoittaa, mikä on hyöty opiskelijalle Mihin työkykypassin suoritukset kirjataan?  Wilman eHopsiin kohta työkykypassille Saako opiskelija erillisen todistuksen työkykypassista? Tutkintotodistuksessa merkintä ja liite Entä jos työkykypassin suorittaminen on valittu, mutta näytössä sitä ei pystytä arvioimaan. Estääkö tämä näytön ja tutkinnon osan arvoinnin? Työkykypassin suorittamisen puutteet eivät estä ammattiosaamisen näytön antamista ja tutkinnon osan arviointia. Työkykypassin arviointi siirtyy seuraavaan näyttöön. MUUTA: Sama (liikunta)harrastus ei käy useisiin osa-alueisiin 2,3 ja 4 Alussa: opiskelija tekee suunnitelman Wilman eHopsiin, mitä opintoja sisällyttää työkykypassiin. Wilman eHopsiin lukusuunnitelman loppuun lisätään työkykypassin eri osa-alueet, jota klikkaamalla avautuu lomake, joka sisältää kohdat suoritussuunnitelmalle, itsearvioinnille, arvioijan palautteelle, osaamisen tunnustamiselle, suoritusmerkinnälle.

Wilman eHopsin loppuun: Työkykypassi Ehdotus avautuvasta valikosta Ehdotus työkykypassisuorituksen kirjaamiseksi Wilman eHopsin loppuun kohdat jokaiselle työkykypassin osa-alueelle, josta avautuu valikko, johon voi asiat kirjata Wilman eHopsin loppuun: Työkykypassi Ehdotus avautuvasta valikosta Ammatin työkykyvalmiudet Itsearviointi Arvioijan palaute Suoritusmerkintä Tämä työkykypassin osa-alue on suoritettu hyväksytysti Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta Terveysosaaminen Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot Työkykyvalmiuksien vahvistaminen Suunnitelma tämän osa-alueen suorittamiseksi Alkuun osa-alueen osaamistavoitteet, joiden toteutumista arvioidaan Tähän opiskelija kirjoittaa itsearvioinnin tai liittää linkin. Tähän arvioija kirjoittaa palautteen X

Yto opettaja, opiskelijatoiminnan koordinaattori Ryhmänohjaaja/ opo Ammatinopettaja Yto opettaja, opiskelijatoiminnan koordinaattori markkinoi opiskelijoille ohjaa ja seuraa opiskelijan kanssa suoritusta varmistaa suoritusmerkinnät varmistaa työkykyosaamisen näytöissä merkitsee suorituksen eHopsin työkykypassilomakkeelle varmistaa työkykyosaamisen opetuksessa (liikunta, terveystieto, työelämätaidot, harrastuneisuus) merkitsee suorituksen myös eHopsin työkykypassilomakkeelle OPISKELIJA tekee suorittamissuunnitelman Wilman eHopsissa aktiivisesti tunnistaa ja tiedostaa alansa työkykyyn liittyvät tekijät saa todistuksen, jolla osoittaa työnantajalle, että on aktiivisesti kehittänyt työkykyään opintojensa aikana

Ammatillinen perustutkinto Kuinka työkykypassi sisältyy opintoihin? Ammatillinen perustutkinto 180 osp Työkykypassi Harrastuneisuus